Gå til innhold

"Ingen bonde, ingen mat" - slagordet til Senterpartiet på en fane på et jorde ved siden av en trafikkert vei i Innlandet kommune


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (6 minutter siden):

Enig, norsk laks som liksom skal være verdens beste, så risikerer vi å bli utestengt fra store markeder pga ræva dyrevelferd og elendig kvalitet....

Heldigvis er vi i alle fall kvitt den fullstendig unødvendige og brutale pelsdyrnæringen, så bare Fredriksen å Røkke nå begynner å ta litt ansvar og Kina (som Russland en gang i tiden gjorde!) nekter å ta i mot elendige norske sjømatprodukter kan vi kanskje få litt fortgang på en bærkraftig fremtid! 🙂 

Endret av trn100
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er vi i alle fall kvitt den fullstendig unødvendige og brutale pelsdyrnæringen, så bare Fredriksen å Røkke nå begynner å ta litt ansvar og Kina (som Russland en gang i tiden gjorde!) nekter å ta i mot elendige norske sjømatprodukter kan vi kanskje få litt fortgang på fremtiden! 🙂 

Enig! Det er trist egentlig, at bønder som har en så viktig funksjon i samfunnet, er så "mislikt" av oss som bryr oss om dyrevelferd, fordi de setter profitt og utnyttelse av individer som har evnen til å lide foran deres velferd. Ikke en eneste diskusjon har jeg sett bønder sette dyrevelferd foran profitt, de sier de har dyrevelferd, men det ser ikke slik ut..... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Enig! Det er trist egentlig, at bønder som har en så viktig funksjon i samfunnet, er så "mislikt" av oss som bryr oss om dyrevelferd, fordi de setter profitt og utnyttelse av individer som har evnen til å lide foran deres velferd. Ikke en eneste diskusjon har jeg sett bønder sette dyrevelferd foran profitt, de sier de har dyrevelferd, men det ser ikke slik ut..... 

Og samtidig forvente støtte for å skyte ulv?

Jadda, vet det er på kanten og utenom tema. Måtte bare si det fordi jeg brenner for det! 😉

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Ja, pelsdyrene får det sikkert bedre når de blir produsert i Kina istedet.....

Det argumentet var helt ukjent for meg? 😮 Burde vi kanskje produsere mer i Norge slik at Kina ikke tar alt?
Protestere mot Temu og bare handle klær hos Dressmann og H&M for eksempel?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Fordi bønder er selvstendig næringsdrivende, men til tross for det vil de ha statlig garanti for å få fast årslønn/timelønn i motsettning til praktisk talt absolutt alle andre selvstendig næringsdrivende i hele verden.

Spot on!

Her synes jeg du treffer blink. 

Selvstendig næringsdrivende tar høyere risiko enn «oss vanlige», men til gjengjeld kan de ofte gjøre det langt bedre også! Eller gå konkurs. Går begge veier, alt kan skje!

Kanskje vi trenger en alternativ driftsform, hvor bønder kan drive gårdsbruk, uten å være selvstendig næringsdrivende?

Opprett en statlig styrt stiftelse, som kan ansette de bønder som ønsker det, mot at stiftelsen overtar eierforhold av gård og grunn. Vipps så er man fast ansatt, med timelønn, tariff, overtidsklausul og det hele! Hvert år kan de true med streik også, hvis de finner det nødvendig!

Men: Hvor mange av dagens selvstendige bønder hadde villet gå inn i en slik løsning?  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opplever vel dette først og fremst som at Senterpartiet forsøker å holde landet som gissel.

Mange andre yrkesgrupper kan si det samme.

Det er heller ingen som tvinger noen til å være bonde. Det er frivillig.

Staten bør ikke ha noe med næringen å gjøre annet enn å påse at jobben gjøres. Nesten alle subsidiene, rundt 98%, går i dag også til kjøtt og egg- produksjon. Det henger ikke på greip verken ift. klimamål eller helsemål. Det er frukt og grønt som bør bli billigere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

Opprett en statlig styrt stiftelse, som kan ansette de bønder som ønsker det, mot at stiftelsen overtar eierforhold av gård og grunn. Vipps så er man fast ansatt, med timelønn, tariff, overtidsklausul og det hele! Hvert år kan de true med streik også, hvis de finner det nødvendig!

Hvorfor statlig?

Til info, her er litt om REMA 1000 og egg-produksjon: 

 https://www.rema.no/ansvar/dyrevelferd/dyrevelferd-i-eggeproduksjon/  

Og litt om kylling:

https://www.norsk-kylling.no/om/om-oss/

Bare et par eksempler, altså.  

REMA 1000 behøver ikke eie store deler av Norge for å ta over store deler av landbruks-produksjonen. De kan leie arealer. Og i fremtiden trenger man kanskje ikke store arealer for å produsere mat:

https://solhatt.no/2018/10/02/hvordan-dyrke-gront-innendors-aret-rundt/ 

https://www.forskning.no/innovasjon-landbruk-miljoteknologi/vertikalt-landbruk-viser-potensial-skal-framtidens-gronnsaker-dyrkes-i-hoyhus/1775295

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 timer siden):

Enig! Det er trist egentlig, at bønder som har en så viktig funksjon i samfunnet, er så "mislikt" av oss som bryr oss om dyrevelferd, fordi de setter profitt og utnyttelse av individer som har evnen til å lide foran deres velferd. Ikke en eneste diskusjon har jeg sett bønder sette dyrevelferd foran profitt, de sier de har dyrevelferd, men det ser ikke slik ut..... 

Det er både og i jordbruks-Norge. Viktig å ikke skjære alle over en kam.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gjest MKII said:

Fordi bønder er selvstendig næringsdrivende, men til tross for det vil de ha statlig garanti for å få fast årslønn/timelønn i motsettning til praktisk talt absolutt alle andre selvstendig næringsdrivende i hele verden.

I motsetning til "absolutt alle andre" selvstendig næringsdrivende så er det faktisk noen (staten) som bestemmer hva bonden kan ta for produktene sine - det er den store forskjellen.

Tror du det hadde vært kjempeinnovasjon og masse etablering av privat næringsliv i andre bransjer dersom de hadde blitt fortalt at "du får bare ta denne prisen for produktet ditt" - mens hele næringskjeden etterpå (distributør, forhandler) satt med en mange ganger høyere fortjeneste?

8 hours ago, trn100 said:

Nå har vel ting forhåpentligvis blitt litt mer kontrollert, men jeg minnes min stefar som jobbet i en maskinforretning for en del år siden og var helt utslitt til jul pga. av alle bøndene som kom inn å måtte handle ting for å bruke opp budsjettet før årsavslutningen 😉

Jeg skal ikke la den historien farge mine meninger om bønder i dag, men det ligger jo litt i bakhodet, sammen med at de bevisst hadde sine egne aksjoner i protest mot "arbeiderenes dag" 1. mai 😉

Dette handler bare om at man vil ha inntekter og utgifter i samme regnskaps/mva-periode. - Hvis du planlegger innkjøp av ny redskap og har råd til det inneværende år så gir det lite mening å vente til våren med innkjøp (selv om du ikke trenger det før da) og med det måtte både legge ut for MVA og skatte av inntekten du allikevel må investere (før du får det tilbake neste periode) - ingen av oss liker vel å legge ut penger for staten et år ekstra?

Dette er selvsagt helt likt i annet privat næringsliv også - det er ikke slik at man "må bruke opp budsjettet" - Men i statlige og kommunale bedrifter derimot! Der er det slik! - Bruker de ikke opp budsjettet blir budsjettet redusert neste år! - Derfor er det alltid et rush med innkjøp fra disse i Desember hvert år - og gjerne masse forespørsler om å få levert ting i januar eller senere  med fakturadato 31.12.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor statlig?

Ingen veldig god grunn, egentlig. Kan godt være privat-eid, by all means. Noe regulering vil jeg allikevel tro det er behov for, dersom formålet er å sikre bred selvforsyning. Et privat foretak kunne finne på å satse litt for mye på ett eneste produkt (med høy avanse), på akkord med selvforsyningen. Vi ser jo allerede hvor «bra» det går med fiskemerdene. Private bedrifter dreper alt naturlig liv i fjordene. Det forsøples og pøses ut masse soya-pellets og medsiner. Fiskedøden er skyhøy, men så lenge vi får maks profitt på laks ved å la hver tredje fisk utvikle dødelige sykdommer, så gjøres lite og ingenting for å forhindre dette. Det er visstnok helt problemfritt å ha en million smålaks svømmende rundt på 200 kubikkmeter.

Uansett; det er nå hvertfall ikke til forbrukers gunst om et skissert foretak eies av én av de tre butikkjedene, eller en av de få grossist-leddene.

Det er ingen reell konkurranse i matvarebransjen i Norge. For få kjeder og alt for få produsenter. Samtlige butikker har samme vareutvalg, kun med ørsmå varianter.

Så joda:  Kan godt være i privat eie (som jo dagens selvestendige bønder alle er!), men siden bøndene nå går rundt og maser om statlige garantier og lønn, så var det statlig eie som lå lengst fremme i pannebarken min 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Tussi said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eJljdQ/sykepleiere-tjener-godt

En vanlig sykepleier i Oslo kommune ligger på 755.877,- med tillegg visstnok....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (4 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eJljdQ/sykepleiere-tjener-godt

En vanlig sykepleier i Oslo kommune ligger på 755.877,- med tillegg visstnok....

Da ligger de ekstremt høyt over resten av landet, i KS tjener en sykepleier 570000 etter 10 pr, pluss evt tillegg, min grunnlønn er på 516 300, da ligger jeg ca 20 000 over tariff, 7 års ansiennitet 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/professor-stemmer-ikke-at-de-fleste-bonder-er-fattige/s/5-95-1768839

Hvis dette stemmer så et jo bøndenes krav helt absurd. Man kan ikke forvente å tjene mye penger når en jobber deltid. Det blir det samme som om jeg skulle klage over at sykepleiere kun har rett iver 400 000 i grunnlønn fordi jeg ikke jobber 100%. 

Utfra disse tallene er det ganske så lønnsomt å være bonde, men klart hvis du har 50 sauer på utmarksbeite så er vel ikke arbeidsmengden så helt enorm, ig da blir jo lønna deretter 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (14 timer siden):

Fordi bønder er selvstendig næringsdrivende, men til tross for det vil de ha statlig garanti for å få fast årslønn/timelønn i motsettning til praktisk talt absolutt alle andre selvstendig næringsdrivende i hele verden.

qualbeen skrev (12 timer siden):

Selvstendig næringsdrivende tar høyere risiko enn «oss vanlige», men til gjengjeld kan de ofte gjøre det langt bedre også! Eller gå konkurs. Går begge veier, alt kan skje!

Kanskje vi trenger en alternativ driftsform, hvor bønder kan drive gårdsbruk, uten å være selvstendig næringsdrivende?

Det som er spesielt med bønder er at sjølv om dei er sjølvstendig næringsdrivande så er det reint politisk ikkje akseptabelt at ein legg ned drifta. Det er tross alt lettare for den lokale blikkenslagaren i bygda å legge ned bedrifta fordi det ikkje er lønnsomt enn det er for bonden som kanskje har drift av familiegården som ei forutsetning for å ikkje måtte flytte.
Politisk sett så vil ein ha landbruk i Norge, så det er ikkje gitt at bøndene berre kan legge ned gårdsdrifta om lønnsomheita ikkje er der. Bøndene er også i stor grad avskåret for å berre drive med det som er lønnsomt, blant anna ved at det er lagt begrensningar på kor mykje ein kan produsere (som fekk sitt utslag no i påska når det var for lite egg fordi eggbøndene ikkje fekk produsere formykje).

 

Når det gjeld spørsmålet om sjølvforsyning så meiner eg at det til dels er eit sidespor. I Norge er vi per dags dato nesten sjølvforsynte om ein ser på matbehovet, det vi manglar på sjølvforsyningsgraden er at vi ikkje sjølv kan produsere den maten som vi i dag er vande med. Blir grensene stengt så kan vi nesten livnære oss på fisk og poteter, men det er mykje anna som vi får mykje mindre av som kornprodukt, sukker, kjøtt (gjennom at vi ikkje får importert nok kraftfor), osv. Så det blir vanskeleg å fortsette med tacofredagar når det blir lite av både tortillas, storfekjøtt og guacomole.

Ei utfordring for sjølvforsyningsgraden vår er at vi eksporterer nesten all fisken vår, det er lite fisk på norske middagstallerkenar. Så hadde vi blitt flinkare til å ete den maten vi produserer i Norge så hadde vi fått mykje høgare sjølvforsyningsgrad.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...