Gå til innhold

"Ingen bonde, ingen mat" - slagordet til Senterpartiet på en fane på et jorde ved siden av en trafikkert vei i Innlandet kommune


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er bosatt i samme fylke som Vedum og så dette slagordet på et jorde ved en trafikkert vei. Det fikk meg til å tenke at mange er bekymret over den lave selvforsyningsgraden i Norge, og ønsker mer egen produksjon. I og for seg synes jeg at det er smart og viktig. Men så har jeg skjønt at det er motstandere av denne tenkningen også. Det er ikke klart for meg hvorfor og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/meninger/perspektiver om temaet. 


(Hold debatten ryddig og sivilisert)

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange vil ha selvforsyning men alle vil ha billigst mulig mat og mest valuta for egne penger og skattepengene man bruker: Det vil det aldri bli med selvforsyning.

Vi betaler langt mer for maten i butikken og mer i skatt for å støtte støtte industrien fordi den skal være selvforsynt/norsk.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Hei!

Jeg er bosatt i samme fylke som Vedum og så dette slagordet på et jorde ved en trafikkert vei. Det fikk meg til å tenke at mange er bekymret over den lave selvforsyningsgraden i Norge, og ønsker mer egen produksjon. I og for seg synes jeg at det er smart og viktig. Men så har jeg skjønt at det er motstandere av denne tenkningen også. Det er ikke klart for meg hvorfor og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/meninger/perspektiver om temaet. 


(Hold debatten ryddig og sivilisert)

Selvforsyning er viktig, men bøndene fjør det vanskelig for seg selv, i opinionen, når de går ut i media og krever høyere priser mens køene hos matsentralene er større enn maten de har tilgjengelig, samtidig som de krever nærmest utryddelse av rovdyr for p ivareta de bøndene som faktisk jobber minst, sauebønder som lar sauene gå ute hele sommeren og ikke får tilsyn. Og dette og kjøtt som vi har liggende på lager fordi folk vil ikke ha det 

Bøndene som jobber mye og produserer mat fortjener sympati, men bøndene ødelegger sin egen sak på mange vis. 

Både blant folk som kjenner prisene på lommeboka og hos de som er opptatt av dyrevelferd.  

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av å opprettholde landbruket og øke selvforsyningsgraden til landet vårt. Fiskerinæringen trekker opp selvforsyninhsgraden vår, men vi kan jo ikke bare spise fisk dagen lang heller og jeg syns ikke noe om at fiskeoppdrettsnæringen får lov å forurense og ødelegge villaksestammer, men det er igjen en annen diskusjon.

Sånn jeg har forstått de som ikke er tilhengere av dette er argumentene at det er for dyrt å produsere i Norge og mye billigere å importere. Samt at mange mener at kvaliteten på norsk produsert mat er for dårlig og at utenlandske varer er mye bedre. Dette er jeg uenig i, bortsett fra et par unntak som f.eks tomater. Norge har perfekt klima og lysforhold for å produsere f.eks bær og kålvekster og mye mer.

Så har vi jo rovdyrpolitikken som er mildt sagt kinkig. Å ikke ha tilsyn med dyr på utmarksbeite er en uting og man burde ha mer beitetilsyn, enten det er rovdyr eller ei i områdene dyra går. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det spørs om kampen ikke burde stått mot staten, men mot multimillardærene som sitter i Sveits og mesker seg med fete overskudd på alles bekostning, på noe man trenger for å overleve. Det er sikkert en vanskelig balansegang dette, hvor mye statlige reguleringer det bør være. Man vet jo at ganske mye av det staten blander seg bort i blir hinsides dyrt. Samtidig har de jo inngått økte importkvoter fra EU de senere årene. Varer de MÅ kjøpe derfra i et visst kvanta. Og egg blir solgt for spotpris herfra og til Sverige og ellers i EU pga de lave prisene her og ræva valutakurs, som fører til folk går tom for egg her hjemme. . En del varer her til lands får faktisk bonde dårligere betalt for enn mange steder i EU. For 1-2 år siden var korn 20-30 % dårligere betalt her hjemme enn internasjonalt. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Om vi ignorerer forurensningen, er det fortsatt ganske kontroversielt om oppdrettsfisk kan regnes med i selvforsyningsgraden.

All norskprodusert oppdrettsfisk lever av importert fiskefor. Uten importert fiskefor har vi ikke oppdrett. Den vil ikke hjelpe i en krise av den typen som selvforsyningsgraden er interessant for. Likevel vil hvert politisk parti være soleklar på at det finnes en korrekt vurdering av om dette skal telle med eller ikke, og det følger partiideologien.

Ved å høre hva de forskjellige partiene sier om dette ene punktet, kan du bekrefte stereotypene om partiene. Det følger alle de vanlige skillelinjene som "Næringsliv bra, stat dårlig", "Nyrike helter, reguleringer onde", "Norge best, EU farlig", "Norge lite, EU viktig" og "Kjøtt mord, kålrot bra".

Påfør de fornærmende stereotypene på et parti som passer, og du finner ut at fornærmelsene passer veldig godt på hvilke meninger ideologien i hvert parti dikterer om selvforsyning. Det er viktigere for dem å argumentere i forhold til ideologi enn i forhold til f.eks. hva som er fornuftig med tanke på kriser og hungersnød.

Det forskes forøvrig på å produsere nye typer fiskefor nasjonalt for å gjøre det om til ekte selvforsyning. Da er det minst ett småparti som plutselig blir schizofrent her, siden fisken allerede skal telles med og staten bør gjøre minst mulig, men hvis fisken ikke telles med kan nye helter konvertere rause statlige tilskudd til nyrikdom. Og det blir spesielt miljøvennlig og bra dersom man bare tar bort alle onde statlige miljøreguleringer sporenstraks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (14 minutter siden):

Om vi ignorerer forurensningen, er det fortsatt ganske kontroversielt om oppdrettsfisk kan regnes med i selvforsyningsgraden.

All norskprodusert oppdrettsfisk lever av importert fiskefor. Uten importert fiskefor har vi ikke oppdrett. Den vil ikke hjelpe i en krise av den typen som selvforsyningsgraden er interessant for. Likevel vil hvert politisk parti være soleklar på at det finnes en korrekt vurdering av om dette skal telle med eller ikke, og det følger partiideologien.

Ved å høre hva de forskjellige partiene sier om dette ene punktet, kan du bekrefte stereotypene om partiene. Det følger alle de vanlige skillelinjene som "Næringsliv bra, stat dårlig", "Nyrike helter, reguleringer onde", "Norge best, EU farlig", "Norge lite, EU viktig" og "Kjøtt mord, kålrot bra".

Påfør de fornærmende stereotypene på et parti som passer, og du finner ut at fornærmelsene passer veldig godt på hvilke meninger ideologien i hvert parti dikterer om selvforsyning. Det er viktigere for dem å argumentere i forhold til ideologi enn i forhold til f.eks. hva som er fornuftig med tanke på kriser og hungersnød.

Det forskes forøvrig på å produsere nye typer fiskefor nasjonalt for å gjøre det om til ekte selvforsyning. Da er det minst ett småparti som plutselig blir schizofrent her, siden fisken allerede skal telles med og staten bør gjøre minst mulig, men hvis fisken ikke telles med kan nye helter konvertere rause statlige tilskudd til nyrikdom. Og det blir spesielt miljøvennlig og bra dersom man bare tar bort alle onde statlige miljøreguleringer sporenstraks.

Enig i dette, selv har jeg mistet troen på samtlige partier når det gjelder både selvforsyning og natur-/miljøvern 😔 Savner at noen klarer å se forbi ideologien sin og være mer pragmatisk i å finne varige løsninger som er positive for både menneskesamfunnet og naturen. Løsninger finnes, men det skorter på viljen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, tommyb said:

Om vi ignorerer forurensningen, er det fortsatt ganske kontroversielt om oppdrettsfisk kan regnes med i selvforsyningsgraden.

All norskprodusert oppdrettsfisk lever av importert fiskefor. Uten importert fiskefor har vi ikke oppdrett. Den vil ikke hjelpe i en krise av den typen som selvforsyningsgraden er interessant for. Likevel vil hvert politisk parti være soleklar på at det finnes en korrekt vurdering av om dette skal telle med eller ikke, og det følger partiideologien.

Ved å høre hva de forskjellige partiene sier om dette ene punktet, kan du bekrefte stereotypene om partiene. Det følger alle de vanlige skillelinjene som "Næringsliv bra, stat dårlig", "Nyrike helter, reguleringer onde", "Norge best, EU farlig", "Norge lite, EU viktig" og "Kjøtt mord, kålrot bra".

Påfør de fornærmende stereotypene på et parti som passer, og du finner ut at fornærmelsene passer veldig godt på hvilke meninger ideologien i hvert parti dikterer om selvforsyning. Det er viktigere for dem å argumentere i forhold til ideologi enn i forhold til f.eks. hva som er fornuftig med tanke på kriser og hungersnød.

Det forskes forøvrig på å produsere nye typer fiskefor nasjonalt for å gjøre det om til ekte selvforsyning. Da er det minst ett småparti som plutselig blir schizofrent her, siden fisken allerede skal telles med og staten bør gjøre minst mulig, men hvis fisken ikke telles med kan nye helter konvertere rause statlige tilskudd til nyrikdom. Og det blir spesielt miljøvennlig og bra dersom man bare tar bort alle onde statlige miljøreguleringer sporenstraks.

Forsåvidt enig det, men jeg skulle ønske de tok med resterende fiskeri i selvforsyningsgraden. Allerede før oppdrettslaksen ble stor i Norge så var fangst av fisk en av våres største eksportvarer og er fortsatt i dag en helt enorm eksportvare for Norge. Da er det veldig rart at de ikke tar med denne fisken når man skal beregne selvforsyningsgrad.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Tussi said:

Jeg skjønner ikke denne diskusjonen om timetall, når en er bonde må en jo gjøre den jobben en må gjøre, helt uavhengig av hvor mange timer som er involvert. handler det om beregning av timelønn?

Timetall?

Her er en sak om samme problematikk fra 2022 for et annet yrke:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sluttet-som-sykepleier-_-tjener-na-45.000-kroner-pa-en-uke-som-vikar-1.16065544
Og her en freshere artikkel fra 2024:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/frykter-konkurranse-fra-tiktok-trend_-_-mange-velger-a-jobbe-privat-1.16783002
Timetallet er viktig, for det definerer hvor mye jobb som faktisk blir utført. Spesielt vis få av disse timene er administrative eller reisende. Det samme om mulighetene til å ta avspasere, eller planlegge sammenkomster. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (8 minutter siden):

Timetall?

Her er en sak om samme problematikk fra 2022 for et annet yrke:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sluttet-som-sykepleier-_-tjener-na-45.000-kroner-pa-en-uke-som-vikar-1.16065544
Og her en freshere artikkel fra 2024:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/frykter-konkurranse-fra-tiktok-trend_-_-mange-velger-a-jobbe-privat-1.16783002
Timetallet er viktig, for det definerer hvor mye jobb som faktisk blir utført. Spesielt vis få av disse timene er administrative eller reisende. Det samme om mulighetene til å ta avspasere, eller planlegge sammenkomster. 

Joda, men hvis du har dyr må du gjøre det som trengs, selv om du har jobbet et visst antall timer

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har et land som er lite egnet til matproduksjon om man sammenligner mot mange andre land, i tillegg til et høyt kostnadsnivå. Alt bonden må kjøpe til drift koster mye, og alt han må kjøpe til seg selv privat koster mye.

Da er det ikke mulig å kunne konkurrere mot utlandet. Og folk ser oftest bare på pris.

Kjøttprisen bonden får betalt er nesten uendret siden 80 tallet, i hovedsak kun subsidiene som har økt.

Nesten så staten skulle ansattt bøndene til en anstendig lønn, og så dekket staten alle utgifter til drift (og fikk inntektene fra salg av kjøtt). Men dette gir ikke noe særlig motivasjon for effektivisering og økonomisk drift.

Lenke til kommentar

Påstanden er jo på ingen som helst måte sann: I værste fall hadde alle måttet dyrke og produsere sin egen mat på ett eller annet vis, og om ALLE bønder hadde sluttet å produsere mat "i dag" så hadde noen trådt inn i rollen og produsert mat i rollen som en bonde om du vil, så da hadde man jo fått bønder igjen... 🤪

Og om alle NORSKE bønder hadde sluttet å produsere mat "i dag", så kunne man (stort sett) kjøpt tilsvarende, ofte bedre mat fra utlandet hvor maten kan produseres mer effektivt og til en lavere pris enn i Norge.

Selv om kjøp fra utlandet ville gitt en negativ effekt for mindre resurssterke land enn norge på det internasjonale matmarkedet, så tror jeg ikke norges andel som vel er på under 1/1000 av verdens befolkning ville ført til det største jordskjelvet på matvaremarkedet internasjonalt...

Lenke til kommentar

Min spådom er at aktører slik som REMA 1000 begynner å produsere melk, drifte meierier, produsere også storfekjøtt (ikke bare kylling), ha egne slakterier etc...  Kanskje kan de også fiske på havet?

Et argument blir at en kan ikke kreve at folk skal kunne leve av å dyrke sin egen plen 🙂

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Joda, men hvis du har dyr må du gjøre det som trengs, selv om du har jobbet et visst antall timer

Og? Det er et god dag man øskeskaft-typen svar hvor man ikke er villig til å ta ballen.

Ikke ar artikkelen argumenter saken, som er litt enklere: Hobbybonden jobber ikke livet av seg, og de "jobber et visst antall timer".
Men vis man må opp i 3000 timer i året for å få stordriftsfordeler for å forsvare fulltidsdrift, og man regner timelønna til å ikke forsvare det på lommeboka... så har man ingen grunn til å drive fulltid kontra lett hobbybruk. Eller vis det er litt større: Legge ned, og se om det er mulig å hente tilbake noe av kapitalen ved å selge ut noe av det som det er investert i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (22 minutter siden):

Og? Det er et god dag man øskeskaft-typen svar hvor man ikke er villig til å ta ballen.

Ikke ar artikkelen argumenter saken, som er litt enklere: Hobbybonden jobber ikke livet av seg, og de "jobber et visst antall timer".
Men vis man må opp i 3000 timer i året for å få stordriftsfordeler for å forsvare fulltidsdrift, og man regner timelønna til å ikke forsvare det på lommeboka... så har man ingen grunn til å drive fulltid kontra lett hobbybruk. Eller vis det er litt større: Legge ned, og se om det er mulig å hente tilbake noe av kapitalen ved å selge ut noe av det som det er investert i. 

Du kan gjerne si det er et goddagmannøkseskaft-svar, men nå spør jeg, hva er det med disse timene det egentlig er snakk om? Og jeg spør fordi jeg ikke forstår det. Å være bonde, som selvstendog næringsdrivende må jo bety at man legger ned de timene man må legge ned, man kan ikke si at kua ikke får mat på lørdag fordi bonden har jobbet nok timer den uka.

Hva er det disse timene egentlig handler om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor vi skal ha noen selvforsyning av mat.

Norge som land er ikke spesielt godt egnet for matproduksjon, spesielt ikke sammenlignet med forbruket vårt.

Vi kommer aldri til å bli 100% selvforsynte, med mindre alle går over til å spise sopp.

Da er det vel bedre å utnytte arbeidskraft og areal til å skape andre verdier som vi kan bruke for å importere det vi trenger?

Lenke til kommentar

Tenker at det kunne være en bra start om norske bønder tok en endelig beslutning på om de vil være statsansette med fast lønn eller selvstending næringsdrivende?

Jeg støtter gjerne enten eller, men ikke begge deler 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mener det er nevnt at bønder jobber 150 timer mer i året enn andre? Hva med folk med vanlig jobb og arbeidsplass som ikke bor på jobb slik bønder gjør: I området jeg bor er det ikke uvanlig å hver eneste dag pendle en til to timer hver eneste dag. Hvor mange arbeidsdager er det i et år? Omkring 250? Som da utgjør et sted mellom 250 og 500 timer pendling hvert eneste år... Jeg synes bønder burde betale lønnsstøtte innkludert kostnadene pendlingen medfører til de som pendler... 😋

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...