Gå til innhold

Kjerkols oppgave skal være underkjent


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Red Frostraven said:

Tenk om fagprøven og eksamen var like enkelt -- de bare tar kontakt med deg når du har kopiert noen sine svar i flere oppgaver eller er tatt i juks ved bruk av internett, og så gir de deg muligheten til å løse oppgavene selvstendig med en ny frist selv om den opprinnelige fristen er utløpt, så kan du likevel bestå.

Selv om du har forsøkt å lure sensor og skolesystemet.

Min forståelse er at hun ikke prøvde å lure noen for å spare kanskje 10 minutters arbeid. Urimelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Dagner said:

Eier faen ikke skam, og dette føler jeg sier litt om hvordan politikere flest ser på seg selv som en egen overklasse som kan herje og styre på akkurat som de vil. 

Juridisk sett er slike argumenter ikke relevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjerkhol hadde ikke klaget hvis hun og rektoren ikke har mulighet til å vinne noe på det. For eksempel at de ikke hadde til hensikt å jukse.

Om ikke annet får vi en opprydning av regelverket for fusk og plagiat, som kan gjøre det tydligere for andre studenter.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et moment i denne tråden er vel at en synes at politikere har en fordel som studenter. Det er ikke sikkert i denne saken. Her hadde det vært en fordel å være anonym og gått under radaren 🙂

En annen sak er at eksamens-reglementet ved Universitetene har store mangler og harmonerer ikke med sunn fornuft og vitenskapelig praksis. Akademia har for eksempel i praksis ingen beskyttelse mot stjeling av forsknings-resultater. Og å "ta" studenter på tekstlikheter er ingen garanti mot "papegøye-master-oppgaver" og kopiering. Vil du drive plagiat, så skriv for eksempel en oppgave på norsk og "kopier" fra en engelsk eller tysk/spansk tekst eller omvendt. Tyveriene florerer egentlig  ganske så fritt dersom "tekstlikhet" er kriteriet 🙂  Og vil du være smartere - finn på en ny språkdrakt og egne termer.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 minutter siden):

Et moment i denne tråden er vel at en synes at politikere har en fordel som studenter. Det er ikke sikkert i denne saken. Her hadde det vært en fordel å være anonym og gått under radaren 🙂

En annen sak er at eksamens-reglementet ved Universitetene har store mangler og harmonerer ikke med sunn fornuft og vitenskapelig praksis. Akademia har for eksempel i praksis ingen beskyttelse mot stjeling av forsknings-resultater. Og å "ta" studenter på tekstlikheter er ingen garanti mot "papegøye-master-oppgaver" og kopiering. Vil du drive plagiat, så skriv for eksempel en oppgave på norsk og "kopier" fra en engelsk eller tysk/spansk tekst eller omvendt. Tyveriene florerer egentlig  ganske så fritt dersom "tekstlikhet" er kriteriet 🙂  Og vil du være smartere - finn på en ny språkdrakt og egne termer.

Tilsvarende "sunn fornuft" kan du bruke om Moxnes da han stjal solbriller på Gardermoen. Han kunne jo ha gjort mye mer for å skjule tyveriet og han kunne prøvd å forkle seg, dekke seg til, kanskje gå med skyggelue og solbriller, etc.

Derfor var det ikke så ille at han stjal disse solbrillene. Enig?

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, lada1 said:

Min forståelse er at hun ikke prøvde å lure noen for å spare kanskje 10 minutters arbeid. Urimelig.

Kan du inte sätta dig in i saken och försöka förstå vad den handlar om?

Hon har sparat mycket mer än 10 minuter på kopieringen (kanske uker eller månader) och hon kunde definitivt inte bara brukt 10 minuter på att fiksa några referenser och sitat. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (57 minutter siden):

Min forståelse er at hun ikke prøvde å lure noen for å spare kanskje 10 minutters arbeid. Urimelig.

Og det samme gjelder å kopiere sidemannen på eksamen, man sparer bare minutter.

Hvis en masteroppgave er 30 000 ord, og man skriver 40 ord i minuttet, så tar det 750 minutter å skrive en master.

Og jeg som trodde en master tok 5 år til sammen, 2 år etter bachelor -- og at den ble planlagt og skrevet over ett til tre semestre.
Lite visste jeg at det bare tar 12.5 timer å skrive en oppgave.

Eller kanskje det er slik at masteren skal være en demonstrasjon av at det i det hele tatt var noen poeng å gi personen tilliten det er å investere en utdannelse i dem -- og at det å skrive en helt selvstendig oppgave i løpet av ett eller to semestre etter 5 år skole bør være et absolutt minimumskrav..?

Det er dog idioti å kopiere noen andre sin tekst, uansett om det sparte 10 minutter -- eller en dag.

 

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
2 hours ago, Minkowski said:

Tilsvarende "sunn fornuft" kan du bruke om Moxnes da han stjal solbriller på Gardermoen. Han kunne jo ha gjort mye mer for å skjule tyveriet og han kunne prøvd å forkle seg, dekke seg til, kanskje gå med skyggelue og solbriller, etc.

Derfor var det ikke så ille at han stjal disse solbrillene. Enig?

Moxnes hadde nok fortsatt hatt sin stilling vis han gikk "full gangsta", i stede for å benekte det.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 11.4.2024 den 4:18 PM):

Har ikke manglet på hovmod fra Kjerkol. Får følelsen av at hun er villig til å gå over lik for å beholde makta hun har. Ikke tegn til ydmykhet. Satt på spissen så minner det om House of Cards. Synes likevel synd på personen som må stå i det mediakjøret - ser ut som en dårlig dag på jobben. Men så er det selvforskyldt da, så også vel fortjent.

Helt enig hun går over lik for å beholde makta 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (13 timer siden):

En annen sak er at eksamens-reglementet ved Universitetene har store mangler og harmonerer ikke med sunn fornuft og vitenskapelig praksis. Akademia har for eksempel i praksis ingen beskyttelse mot stjeling av forsknings-resultater. Og å "ta" studenter på tekstlikheter er ingen garanti mot "papegøye-master-oppgaver" og kopiering. Vil du drive plagiat, så skriv for eksempel en oppgave på norsk og "kopier" fra en engelsk eller tysk/spansk tekst eller omvendt. Tyveriene florerer egentlig  ganske så fritt dersom "tekstlikhet" er kriteriet 🙂  Og vil du være smartere - finn på en ny språkdrakt og egne termer.

Hvor lett det er, eller ikke er, å jukse er ikke et argument for at juks er greit.

 

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, lada1 said:

Vil du drive plagiat, så skriv for eksempel en oppgave på norsk og "kopier" fra en engelsk eller tysk/spansk tekst eller omvendt.

Dette krever mye arbeid.

Hvis man vil jukse så velger man som regel bort arbeid.

Men du har jo tåket til kategorier innen arbeid også en del her i tråden, så hvem vet hva det betyr lenger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Aiven said:

Hvor lett det er, eller ikke er, å jukse er ikke et argument for at juks er greit.

 

Jeg tror du miste poenget.

For å presisere: dersom det er lett å unngå å bli tatt for plagiat (og en til og med kommuniserer saken med veileder og sensor er klar over saken og kommuniserer med veileder) så øker det sjansen for at det ikke var gjort *med hensikt*. Dette har med definisjonen av "juks" å gjøre.

For å illustrere: dersom jeg åpenlyst og tydelig tar med noe fra butikken og som ikke blir registrert for betaling - så er det større sjanser for at det ikke er tyveri (gjort med hensikt) sammenlignet med om jeg prøver å skjule min handling. Dette gjelder spesielt dersom det var veldig lett å skjule handlingen (men ikke gjorde det). 

Her prøver jeg altså å snakke sunn fornuft og unngår finurlige argumenter ut fra mangelfulle regler laget av en komite - gjerne blandet med diverse synsing om Kjerkol er sympatisk eller ei og "bør tas" 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, lada1 said:

 Her prøver jeg altså å snakke sunn fornuft og unngår finurlige argumenter ut fra mangelfulle regler laget av en komite - gjerne blandet med diverse synsing om Kjerkol er sympatisk eller ei og "bør tas" 🙂

Tycker du misslykkas med sunn fornuf snakken men du ska ha för att du försöker dig på finurliga argumenter. 

Vad saken handlar om och vem som har vetat vad tror jag fremdeles ikke du vet. Vad med att komma med några kilder som visar att veiledaren visste om copiering och pratat med Kjerkol om det? Du vet kilder som man bruker i vetenskapliga arbeten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, fredrik2 said:

Tycker du misslykkas med sunn fornuf snakken men du ska ha för att du försöker dig på finurliga argumenter. 

Vad saken handlar om och vem som har vetat vad tror jag fremdeles ikke du vet. Vad med att komma med några kilder som visar att veiledaren visste om copiering och pratat med Kjerkol om det? Du vet kilder som man bruker i vetenskapliga arbeten.

Hun siterte/kopierte bl.a. fra en standard (godt kjent) lærebok som ble brukt i studiet (angående metode). Veileder/sensor kjente selvsagt til dette, og skal også ellers ha kommentert hennes "transport-etapper" i oppgaven.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...