Gå til innhold

17 mai. Kaller vi den fortsatt en nasjonaldag?


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (2 timer siden):

Nå er jo faktisk 17. mai også "Internasjonal dag mot homofobi"

Og den skamfulle oppførselen på 17.mai til Espen Bart Eide, tilsier at han ikke bør sitte i noen som helst offentlig posisjon.  Vi blir gnålt ørene fulle hele jævla tiden om både pride og palestinas fortreffelighet.  Ikke en gang føkkings 17. mai kan være fri for dette!

Krev Espen Barts Eides avgang nå!

Her er et forslag til et brev med krav om avgang:

Emne: Krav om din umiddelbare avgang

Kjære Espen Barth Eide,

Jeg skriver til deg med stor bekymring og tungt hjerte for å uttrykke en sterk oppfordring om din umiddelbare avgang fra din nåværende stilling.

I løpet av den siste tiden har det kommet frem en rekke bekymringsfulle forhold og hendelser som gjør det klart at din fortsatte tilstedeværelse i din nåværende rolle er uholdbar. Blant disse forholdene er:

  1. Manglende tillit blant folket: Gjentatte undersøkelser og meningsmålinger viser en markant nedgang i tilliten til din evne til å lede og representere befolkningen på en adekvat måte.
  2. Beslutninger som svekker vår felles interesse: Flere av dine politiske avgjørelser har vist seg å være til skade for den allmenne velferden og har skapt splittelse og frustrasjon blant våre medborgere.
  3. Etiske overtramp: Det er rapportert om hendelser som stiller spørsmål ved din etiske dømmekraft og integritet. Dette har ført til en uholdbar situasjon der din troverdighet som leder er sterkt undergravet.

Din rolle som offentlig tjenesteperson krever en urokkelig tillit fra de du representerer, samt en evne til å handle i samsvar med våre høyeste verdier og standarder. Dessverre har de nylige hendelsene tydeliggjort at denne tilliten er blitt brutt, og at det nå er nødvendig med en forandring for å gjenopprette tilliten til vår politiske ledelse.

For å sikre at våre institusjoner og den politiske prosessen kan fortsette å fungere på en måte som best tjener våre borgere, ber jeg deg om å trekke deg fra din stilling umiddelbart. Din avgang vil være et viktig skritt mot å gjenopprette tilliten og sikre at vi kan bevege oss fremover med en leder som fullt ut kan oppfylle de kravene og forventningene som stilles til denne posisjonen.

Jeg håper du vil ta denne oppfordringen til etterretning og handle i tråd med det som er best for vår nasjon og dens innbyggere.

Med respekt, [Navnet ditt]
[Din stilling eller tittel hvis relevant]
[Kontaktinformasjon]

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grønnplante skrev (2 timer siden):

Har du ikke gått barneskole eller ungdomsskole?

 

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Nei barnevernet syntest ikke skole var så viktig var viktigere og finne opp diagnoser på naturlige reaksjoner sorg savn osv så med diagnosene så gikk skolegang heden 

Barnevernet gjorde akkurat det samme med lillebroren min. Det er egentlig skoleplikt her i landet, men ikke for barn i barnevernet tydeligvis... Folk skulle bare ha visst hvor mye dritt de gjør med endel av barna de har omsorgen for. Lillebroren min var smart og flink de første 3-4 årene han fikk gå på barneskolen. Men etter 6-7 år med "lekeskole" er det ganske ødelagt. Han gikk på skole i 2-3 timer 3 dager i uka. De tegnet og sparket fotball eller så på film og fikk spise potetgull, i en egen barnehjems-klasse som ikke hadde kontakt med resten av skolen, da han bodde på barne- og ungdomshjem. Så nå kan han omtrent ingenting og er overvektig og går på NAV. Blitt flink til å spise potetgull da, det har de i hvert fall klart å lære han... Det er helt tragisk. All ære til deg @Maskinfører for at du har klart deg så bra som du har!!

Endret av Trippelure
Skriveleif
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (10 timer siden):

Og ut fra hva jeg får med meg i denne tråden så varierer det også her hvordan folk velger å feire sin 17 mai.

Noen sier/mener "barnas dag", andre Nasjonaldag, noen grunnloven og andre demokratiet m.m. Kanskje noen feirer seg selv, eller hva med det ene og alene suverene landet Norge..? "det er best å være norsk."

Eller alt dette? Det er kanskje greit. Vi feirer alt sammen. Selv har jeg bare noe dårlige ribber til hele greia, klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er.. Ikke noe flagg her.

Noen velger å ikke feire julen heller. Mange årsaker.

Jeg nøyde meg i går med å feire mennesker i den sosiale samlingen jeg var. Uavhengig om de hadde det norske flagget på skjortekragen eller ikke. Slikt sett hadde jeg en fortreffelig 17 mai. Og det er jo en fridag, det får greie seg.

17. mai er grunnlovsdagen, og feires med mye fokus på barna og ikke militærparader (som mange andre steder). Ingen motsetning her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (5 timer siden):

Nei barnevernet syntest ikke skole var så viktig var viktigere og finne opp diagnoser på naturlige reaksjoner sorg savn osv så med diagnosene så gikk skolegang heden 

Diagnoser er ikke noe man finner på, men er noen som stilles basert på symptomene. Det hjelper ikke med skole hvis du er så "skadet" at du ikke får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 17.5.2024 den 7:00 PM):

Det er bra du er enig 😀😀 bryr seg og bryr seg det går vel heller på indoktrinering via skolen som du husker jeg har ingen skolegang og lever i utenforskapet og har gjennom dette fått sett åssen virkeligheten faktisk er det er barn er lett manipulerte og bare de får is brus og pølser så er alt ok derav barnas dag men setter man Seg ned og filosoferer så kommer man frem til min konklusjon ang nasjonaldagen ☹️☹️ 

Følelser rundt 17.Mai kan preges av hvordan man har det i livet, folk med litt problemer eller utenforskap liker ikke 17.Mai.

Men når livet går bra, og man har familie setter man ofte mer pris på 17.Mai.

 

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (51 minutter siden):

Diagnoser er ikke noe man finner på, men er noen som stilles basert på symptomene. Det hjelper ikke med skole hvis du er så "skadet" at du ikke får noe ut av det.

Joda, det finnes folk som "finner på" diagnoser for å kunne "plassere" folk dit de vil. Hvis du leser diagnosemanualene nøye vil du også se at det er mulig å sette en diagnose på så og si alle folk. Og spesiellt om man trykker på folks/barns riktige knapper for å få visse reaksjoner for deretter å psykeliggjøre de, kan man sette mange diagnoser på folk. Og det blir gjort i både psykiatri og barnevern. 

Du kjenner tydeligvis ikke @Maskinfører særlig godt, det siste jeg vil kalle han er skadet på en sånn måte at han ikke hadde fått noe ut av skolegang. Men at han har blitt dårlig behandlet i barnevernet og skadet av de, det er ganske sikkert. Den siste setningen din her er ganske stygg og direkte kvalmt å si til folk! Så og si alle får noe ut av å gå på skole, også barn med diagnoser hvor de ikke har noe språk og liten evne til å kommunisere, det kan de fleste som jobber med de barna skrive under på. Maskinfører er langt fra et sånt nivå, og det er opplagt at han har nok oppegående evner til at han hadde hatt godt utbytte av å få en normal skolegang. Hva feiler det deg som kan finne på å si noe så stygt til et annet menneske?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at absolutt alle mennesker har en psykisk diagnose. Vi har bare ikke fått funnet opp nok diagnoser..

Jeg synes alle mennesker jeg har møtt har en diagnose eller særtrekk.

De diagnoser som finnes, er bare de mest tydelige.  Feks Adhd, Asperger, manisk depressiv og depresjon, angst og psykose.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (30 minutter siden):

Jeg er overbevist om at absolutt alle mennesker har en psykisk diagnose. Vi har bare ikke fått funnet opp nok diagnoser..

Jeg synes alle mennesker jeg har møtt har en diagnose eller særtrekk.

De diagnoser som finnes, er bare de mest tydelige.  Feks Adhd, Asperger, manisk depressiv og depresjon.

Kalles i dag Bipolar.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Jeg er overbevist om at absolutt alle mennesker har en psykisk diagnose. Vi har bare ikke fått funnet opp nok diagnoser..

Jeg synes alle mennesker jeg har møtt har en diagnose eller særtrekk.

De diagnoser som finnes, er bare de mest tydelige.  Feks Adhd, Asperger, manisk depressiv og depresjon.

Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig i det 😁 Men syns ikke man behøver å se ned på folk, snakke stygt til eller dømme folk pga en evt diagnose. Om man skal dømme noe bør man dømme det stygge folk sier eller gjør, dvs konkrete handlinger. Og som sagt om man leser diagnosemanualer og setter seg inn i hvor mange diagnoser som finns, er det en for de aller fleste, samt at mange diagnoser overlapper. Så kan man også spørre seg om det er riktig å psykeliggjøre all mulig oppførsel. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 minutter siden):

Kalles i dag Bipolar.

Jeg vet det, men jeg opplever at andre ikke forstår det nye navnet, og ikke forstår.

Mens Manisk Depressiv forstår de fleste, ordene betyr det samme. Bipolar er mer teknisk.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man må gjerne kalle det nasjonaldag. Men som i de fleste andre land er det grunnlovsdag. Men det er mye god nasjonalfølelse denne dagen :) Å være stolt av landet sitt er bare flott.

Quote

17. mai er Norges grunnlovsdag og feires som nasjonaldag; begge betegnelser brukes om dagen.

 

Endret av Theo343
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Diagnoser er ikke noe man finner på, men er noen som stilles basert på symptomene. Det hjelper ikke med skole hvis du er så "skadet" at du ikke får noe ut av det.


Diagnose er en reaksjon som er helt normalt som feks jeg er fra Tønsberg flyttes til Sarpsborg (jeg skulle jo gått sammen med barn på hjemstedet mitt ? ) til slutt klarer man ikke lenger og konsentrere seg for man skal jo vokse opp på hjemstedet sitt ? få nettverk venner jaja man sitter i alle fall i en alder av 34 uten venner og med ett ødelagt liv de diagnosene jeg fikk kan jeg lett fjerne idag om jeg vil 
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Følelser rundt 17.Mai kan preges av hvordan man har det i livet, folk med litt problemer eller utenforskap liker ikke 17.Mai.

Men når livet går bra, og man har familie setter man ofte mer pris på 17.Mai.

 

Joda selvfølgelig liker man jo 17 Mai men ikke i den formen det er blitt mens jeg stod og vasket huset (klart til maling) så hørte jeg på nyhetene i mine Peltor Alert og der kunne jeg høre at feks man hadde brukt vipps millioner av ganger en dame med en kiosk hadde dratt inn 240 000,- på diverse og 85 000,- på is/softis eller hva det var det har blitt en sånn forretningsdag fremfor en Nasjonaldag og eller hva det er 

 Eneste jeg brukte i Mai var 359,- Kroner på en flaske Tronnes Napoleon og en Milkshake på Burgerking uten å skryte 
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (2 timer siden):

Joda, det finnes folk som "finner på" diagnoser for å kunne "plassere" folk dit de vil. Hvis du leser diagnosemanualene nøye vil du også se at det er mulig å sette en diagnose på så og si alle folk. Og spesiellt om man trykker på folks/barns riktige knapper for å få visse reaksjoner for deretter å psykeliggjøre de, kan man sette mange diagnoser på folk. Og det blir gjort i både psykiatri og barnevern. 

Du kjenner tydeligvis ikke @Maskinfører særlig godt, det siste jeg vil kalle han er skadet på en sånn måte at han ikke hadde fått noe ut av skolegang. Men at han har blitt dårlig behandlet i barnevernet og skadet av de, det er ganske sikkert. Den siste setningen din her er ganske stygg og direkte kvalmt å si til folk! Så og si alle får noe ut av å gå på skole, også barn med diagnoser hvor de ikke har noe språk og liten evne til å kommunisere, det kan de fleste som jobber med de barna skrive under på. Maskinfører er langt fra et sånt nivå, og det er opplagt at han har nok oppegående evner til at han hadde hatt godt utbytte av å få en normal skolegang. Hva feiler det deg som kan finne på å si noe så stygt til et annet menneske?

Det første du skriver der er helt riktig det har jeg sett med egne øyne fyre så mye opp under barn at man får reaksjoner for så og sette diagnoser på noe som er helt naturlig hadde jeg blitt flyttet hjem der jeg hørte hjemme ville jeg fått veldig nytte av skolegangen er ingen av disse jeg har kontakt med idag men det ville jeg hatt med de på hjemstedet men jeg gikk på en avdeling med barn på det nivået så det var sånn de så meg som han er sånn @Trippelure   han har skrevet nedsettende til meg før pga skrivefeilene mine som munner ut i manglende skolegang så bare la han holde på ;) 
 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Det første du skriver der er helt riktig det har jeg sett med egne øyne fyre så mye opp under barn at man får reaksjoner for så og sette diagnoser på noe som er helt naturlig hadde jeg blitt flyttet hjem der jeg hørte hjemme ville jeg fått veldig nytte av skolegangen er ingen av disse jeg har kontakt med idag men det ville jeg hatt med de på hjemstedet men jeg gikk på en avdeling med barn på det nivået så det var sånn de så meg som han er sånn @Trippelure   han har skrevet nedsettende til meg før pga skrivefeilene mine som munner ut i manglende skolegang så bare la han holde på ;) 

Ja jeg har sett det med egne øyne selv, de gjorde noe lignende med lillebroren min. Og jeg har sett det på DPS med endel pasienter, samt opplevd forsøk på det mot meg selv. Men jeg tok lydopptak, klaget og vedkommende psykiater endte opp med å få sparken da jeg ikke var den eneste som ble utsatt for det. 

Ja, jeg har lagt merke til fordommer og nedsettende kommentarer i andre tråder også. Men jeg sier i fra om jeg har ork til det, klarer ikke å la det få stå uimotsagt, sånn er jeg bare 😅 Men det er godt du har overbærenhet og ikke tar deg så altfor nær av det, samt at du er trygg i deg selv og din egen opplevelse av det du har gått igjennom ❤️👍

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (22 minutter siden):

Ja jeg har sett det med egne øyne selv, de gjorde noe lignende med lillebroren min. Og jeg har sett det på DPS med endel pasienter, samt opplevd forsøk på det mot meg selv. Men jeg tok lydopptak, klaget og vedkommende psykiater endte opp med å få sparken da jeg ikke var den eneste som ble utsatt for det. 

Ja, jeg har lagt merke til fordommer og nedsettende kommentarer i andre tråder også. Men jeg sier i fra om jeg har ork til det, klarer ikke å la det få stå uimotsagt, sånn er jeg bare 😅 Men det er godt du har overbærenhet og ikke tar deg så altfor nær av det, samt at du er trygg i deg selv og din egen opplevelse av det du har gått igjennom ❤️👍

Det er bra, hvis det er grovt så rapporter, moderatorene her er gode folk og tar grep, de tolererer ikke stygg og sjikanerende oppførsel 😊👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (39 minutter siden):

Det er bra, hvis det er grovt så rapporter, moderatorene her er gode folk og tar grep, de tolererer ikke stygg og sjikanerende oppførsel 😊👍

Joda, kan gjøre det også og burde kanskje gjøre det heller enn å svare. Står vel også i forumreglene at man skal gjøre det. Men jeg er vant med å måtte ordne opp i ting på egen hånd, og da blir jeg å svare av gammel vane. Og så tenker jeg at de oppførselen er rettet mot kan rapportere det om de selv føler at det er nødvendig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Jeg er overbevist om at absolutt alle mennesker har en psykisk diagnose. Vi har bare ikke fått funnet opp nok diagnoser..

Jeg synes alle mennesker jeg har møtt har en diagnose eller særtrekk.

De diagnoser som finnes, er bare de mest tydelige.  Feks Adhd, Asperger, manisk depressiv og depresjon, angst og psykose.

Hvorfor må alle «sykeliggjøres» med en diagnose ? 

Mennesker er forskjellige og så lenge man befinner seg innenfor «normalen» har det ingen hensikt å plassere disse i en kategori som har tendens til å forfølge deg resten av livet.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
RRhoads skrev (På 17.5.2024 den 8:22 PM):

Korpsmusikk var ikke bedre før. Du hadde bare høyere toleranse for det.

Jeg velger et NEI.. Og det er fordi jeg har litt bedre forutsetninger for å påstå dette enn gjennomsnittet. For det første spilte jeg i barnekorps selv. Baryton. Og jeg var temmelig ambisiøs. Jeg øvde mye hjemme i tillegg til fellesøvelsene. Tipper jeg var den eneste i korpset som oppsøkte andre korps i Oslo for sammenligning. Dette fordi foreldrene i nærmiljøet påstod at vi kanskje var nr.1 i byen. Tenkte det bare var skryt. Helt til vi vant NM i skolekorps innen rent brass-orkester(messing.) Altså ingen saksofoner eller fløyter. 

Rekruttering til skolekorps var den gang såpass høy at man måtte sile ut deltagere. I alle fall i vårt korps. I tillegg hadde vi en dirigent med DDR stil. Vi fikk kjeft nesten uansett hvor bra vi spilte.. Jeg synes utrolig nok det var litt morsomt. Men det ble resultater av dette også.

 

I dag er ting annerledes. Jeg har fulgt noe korpsmusikk i barne/ungdomstrinn. Dette er fordi jeg hjelper en pode i nær familie som spiller althorn. Jeg har sikkert ikke hørt alle korps i Oslo, men jeg kan likevel danne meg et bilde og viss personlig statistikk. Og det er fordi jeg ved flere anledninger har stått ved fortauskantene de senere år.

Og dessverre. Jeg synes det i dag er langt sjeldnere å høre et tilstrekkelig korps i toget på 17 mai. I fjor og i år gadd jeg ikke..

Og hvorfor er det slik? Jeg vet om dirigenter/instruktører som ikke får til noe samarbeid med foreldre. Samarbeid som kreves når deres barn er på såpass feil plass at det blir svært vanskelig for korpset. Marsjering er visstnok lavt prioritert i forhold til gamle dager. Det er sikkert for pinlig, foreldre mener kanskje at det IKKE skal kreves fordi de kanskje selv synes det ser passe dustete for barnet sitt også? Kanskje til og med barnepsykologer fraråder marsjering. Det minner for mye om krig og traumer. Og det er jo langt mer sjarmerende når smårollinger snubler i sine altfor lange bukseben.🤣

Jeg har følelsen av en totalt motsatt holdning overfor skolekorps enn før. Alle skal få delta i korpset uansett om de glaner i taket eller spiller konstant feil uten forsøk på å forbedre seg. En oppbevaringsplass slik at foreldre får litt armslag. Øving hjemme? Neppe mye. Foreldre orker ikke høre på, og musikanten og korpset har gaming som en av sine betydelige konkurrenter..

Sikkert andre årsaker også. Forøvrig synes jeg Randy Rhoads var en noe overvurdert gitarist.😂

 

 

 

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...