Gå til innhold

17 mai. Kaller vi den fortsatt en nasjonaldag?


Anbefalte innlegg

Sovna skrev (4 minutter siden):

Jeg velger et NEI.. Og det er fordi jeg har litt bedre forutsetninger for å påstå dette enn gjennomsnittet. For det første spilte jeg i barnekorps selv. Baryton. Og jeg var temmelig ambisiøs. Jeg øvde mye hjemme i tillegg til fellesøvelsene. Tipper jeg var den eneste i korpset som oppsøkte andre korps i Oslo for sammenligning. Dette fordi foreldrene i nærmiljøet påstod at vi kanskje var nr.1 i byen. Tenkte det bare var skryt. Helt til vi vant NM i skolekorps innen rent brass-orkester(messing.) Altså ingen saksofoner eller fløyter. 

Rekruttering til skolekorps var den gang såpass høy at man måtte sile ut deltagere. I alle fall i vårt korps. I tillegg hadde vi en dirigent med DDR stil. Vi fikk kjeft nesten uansett hvor bra vi spilte.. Jeg synes utrolig nok det var litt morsomt. Men det ble resultater av dette også.

I dag er ting annerledes. Jeg har fulgt noe korpsmusikk i barne/ungdomstrinn. Dette er fordi jeg hjelper en pode i nær familie som spiller althorn. Jeg har sikkert ikke hørt alle korps i Oslo, men jeg kan likevel danne meg et bilde og viss personlig statistikk. Og det er fordi jeg ved flere anledninger har stått ved fortauskantene de senere år.

Og dessverre. Jeg synes det i dag er langt sjeldnere å høre et tilstrekkelig korps i toget på 17 mai. I fjor og i år gadd jeg ikke..

Og hvorfor er det slik? Jeg vet om dirigenter/instruktører som ikke får til noe samarbeid med foreldre. Samarbeid som kreves når deres barn er på såpass feil plass at det blir svært vanskelig for korpset. Marsjering er visstnok lavt prioritert i forhold til gamle dager. Det er sikkert for pinlig, foreldre mener kanskje at det IKKE skal kreves fordi de kanskje selv synes det ser passe dustete for barnet sitt også? Kanskje til og med barnepsykologer fraråder marsjering. Det minner for mye om krig og traumer. Og det er jo langt mer sjarmerende når smårollinger snubler i sine altfor lange bukseben.🤣

Jeg har følelsen av en totalt motsatt holdning overfor skolekorps enn før. Alle skal få delta i korpset uansett om de glaner i taket eller spiller konstant feil uten forsøk på å forbedre seg. En oppbevaringsplass slik at foreldre får litt armslag. Øving hjemme? Neppe mye. Foreldre orker ikke høre på, og musikanten og korpset har gaming som en av sine betydelige konkurrenter..

Sikkert andre årsaker også. Forøvrig synes jeg Randy Rhoads var en noe overvurdert gitarist.😂

 

 

 

 

Ingen tvil om at skolemusikkorpsene sliter med både rekruttering og motivasjon.
Dyrt for foreldrene er det også med uniformer, instrumenter og dugnader.

Nå er fritidstilbudene langt fler og «coolere» enn å marsjere gatelangs på en varm 17.mai.
De få korpsene som fortsatt eksisterer, har høy kvalitet og er gjerne halvproffe med skyhøye ambisjoner.
Det holder ikke lenger med en gjeng gamle travere og noen få aspiranter for å skape feststemning……
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (5 minutter siden):

Hei @Sovna, jeg spilte også baryton. Og hadde gæern dirigent fra østblokkland 😁😆

Kult horn, og de flottesteste notene i musikken. Drømmen var en gullforgylt euphonium. Var dødsmisunnelig. En i korpset hadde fått en slik av foreldrene sine..😅

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

Ingen tvil om at skolemusikkorpsene sliter med både rekruttering og motivasjon.
Dyrt for foreldrene er det også med uniformer, instrumenter og dugnader.

Nå er fritidstilbudene langt fler og «coolere» enn å marsjere gatelangs på en varm 17.mai.
De få korpsene som fortsatt eksisterer, har høy kvalitet og er gjerne halvproffe med skyhøye ambisjoner.
Det holder ikke lenger med en gjeng gamle travere og noen få aspiranter for å skape feststemning……
 

Du snakker kanskje om et annet segment korps. Halvproffe. Janitsjar?

For hvis du mener det ikke finnes barne/ungdom-skolekorps som går i toget 17 mai er vel ikke det helt riktig. Men tynnere i rekkene enn før, ja helt klart.. Og som sagt, uengasjerte toner i øst og vest.

Det er som du sier, korps er ikke en særlig cool greie idag. Da blir det ikke coole toner heller.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Hvorfor må alle «sykeliggjøres» med en diagnose ? 

Mennesker er forskjellige og så lenge man befinner seg innenfor «normalen» har det ingen hensikt å plassere disse i en kategori som har tendens til å forfølge deg resten av livet.

Jeg er enig, men sykelig gjøring gjelder etter min mening kun om man er i skade for seg selv eller andre eller ikke kan ta vare på seg selv over tid mht mat og hygiene.

Mitt poeng er at ingen mennesker er det man kaller normal, de har fakter og særheter alle sammen.. Faktisk om noen var normal så hadde jeg vært ennå mer skeptisk, fordi det er creepy.

Ideen om "normal" er at du selv og dine er "normal" det er bare de "andre" som er syke.

Freud hadde mange feil da han var en av de første, men han innså at hans beste pasient å studere var han selv. Til studie. Han studerte seg selv og fant bla sine egne traumer fra barndommen.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Är väl en fördel hvis folk får en del diagnoser så att de kan få hjälp eller att andra förstår vad de sliter med?

Är rimeligt sikker på att det är bättre att ha dyslexi eller ADHD nu än vad det var för en del år sen.  

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

Är väl en fördel hvis folk får en del diagnoser så att de kan få hjälp eller att andra förstår vad de sliter med?

Är rimeligt sikker på att det är bättre att ha dyslexi eller ADHD nu än vad det var för en del år sen.  

Jeg er usikker da jeg er veldig skeptisk til å gi folk med adhd amfetamin.

Dette for at det er så alvorlige bivirkninger å gå på det fast, samt at det kan forårsake aggresjon og avhengighet.

Isåfall må det være til de mest utsatte med adhd, nå har jeg inntrykk at de gir amfetamin til alle.

I skole osv er det mye bedre for folk med adhd.

Folk med adhd feks får ikke psykolog, de får psykiater og medisiner.

Psykolog er vel kun for de rike nå antar jeg..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig, men sykelig gjøring gjelder etter min mening kun om man er i skade for seg selv eller andre eller ikke kan ta vare på seg selv over tid mht mat og hygiene.

Mitt poeng er at ingen mennesker er det man kaller normal, de har fakter og særheter alle sammen.. Faktisk om noen var normal så hadde jeg vært ennå mer skeptisk, fordi det er creepy.

Creepy å tilhøre det store flertallet ????

Hvis alle skulle fått en diagnose, ville det sykeliggjort hele befolkningen og skapt en selvforsterkende effekt hos en stor gjeng med stakkarer som ble avhengige av hjelp og støtteordninger.

Jeg tror ikke den norske genmassen er i en så dårlig forfatning…..
 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 minutter siden):

Creepy å tilhøre det store flertallet ????

Hvis alle skulle fått en diagnose, ville det sykeliggjort hele befolkningen og skapt en selvforsterkende effekt hos en stor gjeng med stakkarer som ble avhengige av hjelp og støtteordninger.

Jeg tror ikke den norske genmassen er i en så dårlig forfatning…..
 

Alle mennesker går igjennom psykisk sykdom i livet. I Norge så har vi veldig mye psykisk sykdom i forhold til andre nasjoner.

Om det er fordi vi har bedre helse og trygdeytelser er uvisst, men vi er overrepresentert på Angst og Depresjon og andre mer alvorlige sykdommer.

Utgangspunktet ditt er jo at du ikke tror det er sånn. Fordi du har en, oss normale og de syke holdning.

I prinsipp så er det ikke noe forskjell på å brekke benet eller ha angst eller depresjon, eller å gå rundt i psykose.

De som går i psykose og ikke får eller søker hjelp kan gjøre litt mye rart, er derfor folk er redd for slik sykdom.

Frykten for de gale...

Å så er det så idiotisk at de som innbiller seg at de er normale drar all sykdom over en kam og fryser ut kollega som får depresjon etter et samlivsbrudd eller dødsfall.... Han/Hun er ikke helt frisk....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sovna skrev (4 minutter siden):

Dette er vel ikke en tråd om psykologi/psykiatri?

Eller er det kanskje slik at ihuga 17 mai fans er så stein gærne at de trenger medisiner? Som jo jeg mener🤣,,

Tror det er motsatt. Sagt med spøk.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (12 timer siden):

Ja jeg har sett det med egne øyne selv, de gjorde noe lignende med lillebroren min. Og jeg har sett det på DPS med endel pasienter, samt opplevd forsøk på det mot meg selv. Men jeg tok lydopptak, klaget og vedkommende psykiater endte opp med å få sparken da jeg ikke var den eneste som ble utsatt for det. 

Ja, jeg har lagt merke til fordommer og nedsettende kommentarer i andre tråder også. Men jeg sier i fra om jeg har ork til det, klarer ikke å la det få stå uimotsagt, sånn er jeg bare 😅 Men det er godt du har overbærenhet og ikke tar deg så altfor nær av det, samt at du er trygg i deg selv og din egen opplevelse av det du har gått igjennom ❤️👍

Ja de prøver og stemple folk ved å fyre opp under noa ala Nils i mot i brøstet opplegg Ja lydopptak er bra godt vedkommende fikk sparken 😀 ja det er bra at du sier i fra ved nedsettende behandling nei jeg tar meg ikke nær av sånt min virkelighet begynner der andre slutter sånn er det bare ja mange tror ikke på det jeg har gått igjennom så ❤️👍👍🐶🐶😻😻

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Alle mennesker går igjennom psykisk sykdom i livet. I Norge så har vi veldig mye psykisk sykdom i forhold til andre nasjoner.

Feil

https://www.psychol.net/depresjon

Å ha en tung dag innimellom er ikke det samme som sykdom som krever legebehandling og diagnose.
Litt svingninger i humøret er faktisk helt normalt og nødvendig for å unngå en helt flat og kjedelig livsrytme.
Det er først når depresjon eller angst hemmer livskvaliteten alvorlig over lang tid at man snakker om sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Feil

https://www.psychol.net/depresjon

Å ha en tung dag innimellom er ikke det samme som sykdom som krever legebehandling og diagnose.
Litt svingninger i humøret er faktisk helt normalt og nødvendig for å unngå en helt flat og kjedelig livsrytme.
Det er først når depresjon eller angst hemmer livskvaliteten alvorlig over lang tid at man snakker om sykdom.

Alvorlig depresjon kan vare i så lite som 1-2 dager nok sjukdom til en tredagers egenmelding.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Alvorlig depresjon kan vare i så lite som 1-2 dager nok sjukdom til en tredagers egenmelding.

Hva er 1-2 dagers «alvorlig» depresjon ?
Et par dager hvor man har lyst til å holde senga fremfor å gå på jobb, eller et par dager hvor du synes livssituasjonen din er kjedelig, er ikke nok til å sutre på et legekontor.

Vanlige robuste mennesker takler disse dagligdagse utfordringene på strak arm…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Hva er 1-2 dagers «alvorlig» depresjon ?
Et par dager hvor man har lyst til å holde senga fremfor å gå på jobb, eller et par dager hvor du synes livssituasjonen din er kjedelig, er ikke nok til å sutre på et legekontor.

Vanlige robuste mennesker takler disse dagligdagse utfordringene på strak arm…..

Kanskje han tenker på dette? De nedstemte periodene kan være relativt korte. Til og med snakk om timer. Har noen i nær relasjon med denne lidelsen..

"Bipolar lidelse er en psykisk lidelse som kjennetegnes av at du har avgrensede episoder med stor endring i stemningsleiet og aktivitetsnivå.  

Med bipolar menes to motsatte tilstander. Stemningsleiet ditt svinger mellom to motsetninger, mani/hypomani (oppstemthet) og depresjon (nedstemthet).  

Episoder med økt stemningsleie og økt energi- og aktivitetsnivå kalles for mani eller hypomani.  

  • Ved mani er de oppstemte episodene så uttalte at de i stor grad går ut over evnen til å fungere i dagliglivet.  
  • Ved hypomani er de oppstemte episodene forholdsvis milde og går ikke særlig utover funksjonsnivået ditt. 

Episoder med senket stemningsleie og redusert energi og aktivitet kalles depresjon.  

Intensiteten og varigheten av de oppstemte og nedstemte episodene kan variere. Mellom episodene kan du ha symptomfrie perioder eller perioder med få symptomer."

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Hva er 1-2 dagers «alvorlig» depresjon ?
Et par dager hvor man har lyst til å holde senga fremfor å gå på jobb, eller et par dager hvor du synes livssituasjonen din er kjedelig, er ikke nok til å sutre på et legekontor.

Vanlige robuste mennesker takler disse dagligdagse utfordringene på strak arm…..

Jeg har bipolar lidelse sammen med noen andre diagnoser.

Jeg sliter ikke så mye med det lenger da jeg nå går på medisin.

Men depresjon i 2-3 dager her er at man er trist, apatisk, ikke orker å gjøre noe, ikke engang spise eller dusje. Man bryter med det som vanligvis er hyggelig, og ligger i senga med null energi og plages uten å få sove.

Det trigges fra meg ofte av filleting...

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (7 timer siden):

Ja de prøver og stemple folk ved å fyre opp under noa ala Nils i mot i brøstet opplegg Ja lydopptak er bra godt vedkommende fikk sparken 😀 ja det er bra at du sier i fra ved nedsettende behandling nei jeg tar meg ikke nær av sånt min virkelighet begynner der andre slutter sånn er det bare ja mange tror ikke på det jeg har gått igjennom så ❤️👍👍🐶🐶😻😻

Jeg tror deg, og syns du er sterk og flink til å gjøre det beste med utgangspunktet du har fått. Du har stå-på-vilje og stort sett godt humør, verden trenger flere som deg og Tuss ❤️😃😻🐶🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (3 timer siden):

Jeg tror deg, og syns du er sterk og flink til å gjøre det beste med utgangspunktet du har fått. Du har stå-på-vilje og stort sett godt humør, verden trenger flere som deg og Tuss ❤️😃😻🐶🥰

Tusen takk ja en må ja gjøre det beste ut av det ja stå-på vilje må man ha ja godt humør er sier takk ogviktig ja det trenger vi Tuss hilser tilbake og sier jeg må hilse til deg og Alfred ❤️😃😻🐶🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...