Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bruktbil. Radiator gåen. Kjøper krever halve kjøpesummen tilbake


Gjest 0a7f4...afa

Anbefalte innlegg

Gjest 0a7f4...afa

Jeg solgte en 20 år gammel bil for tre måneder siden. Kjøper så på bilen to ganger. Sjekket motoren. Fikk inntrykk av at han hadde litt peiling på bil.

Jeg ga alle opplysningene jeg hadde. Jeg hadde eid den i to år. Ingen problemer med den. Den ble EU godkjent (med null feil) to uker før salget.

Den hadde kjørt ca. 190 000 ved salget.

Etter tre mnd. ringer kjøper og krever at jeg betaler halve kjøpesummen tilbake fordi bilen hadde kokt over og stoppet flere ganger. Han har ikke noe bevis, har ikke hatt bilen på verksted. Er jeg pliktig til å betale noe?

Den ble solgt for 18000 kr. 

Anonymous poster hash: 0a7f4...afa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0a7f4...afa

Takk for svar. 

Må legge til at vi ikke har kjøpskontrakt ("for det trenger vi ikke, vi stoler på hverandre" mente kjøper).

Og i annonsen står det at bilen blir som solgt som den er. Den ble solgt i 2023.

Anonymous poster hash: 0a7f4...afa

Lenke til kommentar

For noen år siden så hadde en langt bedre rettigheter ved å kjøpe en bruktbil til 10 000 enn en bolig til 3mill, men dette har endret seg.

Man har opplysningsplikt, så om du var klar over problemet så er det klart at kjøper har rett til utbedring, men siden dette har gått 3 mnd og at du ikke visste om dette så vil jeg si at han har en dårlig sak.

Problemet er er at det er så sykt mange uærlige der ute som på en utspekulert måte ikke opplyser om feil og mangler, dette virker å være nærmest normalen (edit: ikke at jeg tror det her, men på et generelt grunnlag)

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar

 

Gjest 0a7f4...afa skrev (10 timer siden):

Jeg solgte en 20 år gammel bil for tre måneder siden. Kjøper så på bilen to ganger. Sjekket motoren. Fikk inntrykk av at han hadde litt peiling på bil.

Jeg ga alle opplysningene jeg hadde. Jeg hadde eid den i to år. Ingen problemer med den. Den ble EU godkjent (med null feil) to uker før salget.

Den hadde kjørt ca. 190 000 ved salget.

Etter tre mnd. ringer kjøper og krever at jeg betaler halve kjøpesummen tilbake fordi bilen hadde kokt over og stoppet flere ganger. Han har ikke noe bevis, har ikke hatt bilen på verksted. Er jeg pliktig til å betale noe?

Den ble solgt for 18000 kr. 

Anonymous poster hash: 0a7f4...afa

Høtes helst ut som termosten i kjøle systemt trenger og byttes, disse koster 200 kr og er ofte lette og bytte, en youtube video er gjenre nok studie for og bytte dette. 

bare finne rett til bilen din, kjøpe en sånn og sende i poste med en youtube link på "how to replace termostate on car X"
https://www.bildeler.no/termostat/g/1169?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAz8GuBhCxARIsAOpzk8xBUAsZRIB2mUepZodQK9_glrlIrGnIeHgcyZqXLi5WOWjanAVXh5YaAoR7EALw_wcB

et verksted tar vell 2000 inkludert deler for og bytte den. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig. Bilen må stå til de forventninger som er rimelige i forhold til alder, stand og kjøpesum. 

 

"Som den er" er ikke magi, du kan ikke avtale deg ut av loven. 

 

I denne saken er det en gammel bil til lav pris. At feil kan oppstå er påregnelig. Kjøper har ingen sak, med mindre det er sannsynlig at kjøper visste eller burde visst om mangelen.

Dette er direkte feil. Man har avtale frihet ved salget fra privat person til privatperson. Fraskriver kjøper seg rettigheter i kjøpsloven så er det ingen problem. Jeg selger ikke gamle rimelige biler uten at kjøper fraskriver seg alle rettigheter etter kjøpsloven sin paragraf 19 som omhandler dette du er inne på i starten.

 

forbrukerkjøpsloven som er gjeldende når privatperson kjøper fra forhandler kan man ikke avtale dårligere vilkår for enn det som står i loven så i det tilfellet har du rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Dette er direkte feil. Man har avtale frihet ved salget fra privat person til privatperson. Fraskriver kjøper seg rettigheter i kjøpsloven så er det ingen problem. Jeg selger ikke gamle rimelige biler uten at kjøper fraskriver seg alle rettigheter etter kjøpsloven sin paragraf 19 som omhandler dette du er inne på i starten.

 

forbrukerkjøpsloven som er gjeldende når privatperson kjøper fra forhandler kan man ikke avtale dårligere vilkår for enn det som står i loven så i det tilfellet har du rett. 

Da er vi uenige da. Du har sikkert skrevet det i kontrakten, men har du prøvd det i retten? Så lenge bilen er solgt til normal pris, kan kjøper forvente normal funksjon. Dette finnes det et utall dommer på. 

Det er mange "lure" selgere som har blitt skuffet når de har møtt rettsvesenet, og kontrakten deres ikke hjelper. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig. Bilen må stå til de forventninger som er rimelige i forhold til alder, stand og kjøpesum. 

 

"Som den er" er ikke magi, du kan ikke avtale deg ut av loven. 

 

I denne saken er det en gammel bil til lav pris. At feil kan oppstå er påregnelig. Kjøper har ingen sak, med mindre det er sannsynlig at kjøper visste eller burde visst om mangelen.

Ingen regel uten unntak, det er imidlertid riktig med mindre selger har tilbakeholdt opplysninger, gitt gale opplysninger eller solgt bilen i vesentlig dårligere stand enn den framstår.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (35 minutter siden):

Da er vi uenige da. Du har sikkert skrevet det i kontrakten, men har du prøvd det i retten? Så lenge bilen er solgt til normal pris, kan kjøper forvente normal funksjon. 

Det holder ikke med "selges som den er" for å unngå reklamasjonsrett iht kjøpsloven. Fra Forbrukerrådet: "Noen ganger ønsker en privatperson å selge bilen uten reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19», eller liknende. En slik fraskrivelse medfører som hovedregel at selgeren ikke er ansvarlig for feil og mangler ved bilen. Du kan likevel ha et krav mot selgeren dersom du beviser at:

  • selgeren har holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen
  • selgeren har gitt bevisst uriktige opplysninger om bilen"
Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Dette er direkte feil. Man har avtale frihet ved salget fra privat person til privatperson. Fraskriver kjøper seg rettigheter i kjøpsloven så er det ingen problem. Jeg selger ikke gamle rimelige biler uten at kjøper fraskriver seg alle rettigheter etter kjøpsloven sin paragraf 19 som omhandler dette du er inne på i starten.

 

forbrukerkjøpsloven som er gjeldende når privatperson kjøper fra forhandler kan man ikke avtale dårligere vilkår for enn det som står i loven så i det tilfellet har du rett. 

https://www.tv2.no/broom/na-blir-ikke-dette-lovlig-lenger/16279775/ 

ifertfall fra 1 januar så har selges som det er sluttet og ha betyding. forbukerloven gjelder og ved privat handel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (31 minutter siden):

https://www.tv2.no/broom/na-blir-ikke-dette-lovlig-lenger/16279775/ 

ifertfall fra 1 januar så har selges som det er sluttet og ha betyding. forbukerloven gjelder og ved privat handel. 

Forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp mellom forhandler og private. Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom private, og for kjøp mellom bedrifter. Saken du lenker til gjelder forbrukerkjøpsloven, som ikke kommer til anvendelse i TS' tilfelle 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Hei,

Viser til ditt krav om prisavslag. Bilen er solgt som den er. Den er solgt for en særdeles lav markedspris til kroner xx og er xx år gammel og kjørt xx kilometer. Det er således å forvente at ting kan gå i stykker. Det har ikke vært feil relatert til feilen du påpeker før overtagelse, og feilen kan således ikke klandres meg. Feilen må ha oppstått i ditt eierskap og er således ditt ansvar. Jeg avviser dessverre kravet i sin helhet og avslutter herved dialogen. Ved fremtidige henvendelser bes det om at du sender postgang.

 

Mvh. xx

 

Send noe slik. Det er mange som prøver seg og tror de kan skremme noen med juridisk preik. 

Hilsen en som driver bilforretning nettopp med små drittbiler i denne kategorien. Folk flest forstår det er risiko, men mange prøver seg likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Det holder ikke med "selges som den er" for å unngå reklamasjonsrett iht kjøpsloven. Fra Forbrukerrådet: "Noen ganger ønsker en privatperson å selge bilen uten reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19», eller liknende. En slik fraskrivelse medfører som hovedregel at selgeren ikke er ansvarlig for feil og mangler ved bilen. Du kan likevel ha et krav mot selgeren dersom du beviser at:

  • selgeren har holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen
  • selgeren har gitt bevisst uriktige opplysninger om bilen"

Du mangler vel punkt C) fra kjøpsloven?

Quote

 §19: Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

a. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
c). tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Selges som det er, såvidt jeg vet, gir en indikasjon av at gjenstanden ikke er i spesiell god stand. Men som §19 over sier, så skal gjenstanden fortsatt være i en stand tilsvarende kjøpesummen (og beskrivelser/annonse etc). 

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...