Gå til innhold

Endringer i bistand til flyktninger fra Ukraina


Anbefalte innlegg

1 hour ago, torbjornen said:

Er alle desse kjæledyra verdt 63 millionar skattebetalte kroner? Mi meining er nei. Om det er andre land som har rausare ordningar når det gjeld ukrainske kjæledyr får ein heller flykte dit.

 

63 millioner er prisen Norge selv har satt, og som vi betaler til oss selv.

Jeg vet ikke hvor mange dyr det er snakk om, men krig er unntakstilstand, og kjæledyr er familie. For mange vil det være ekstremt traumatisk å måtte avlive dem. Det er ekstra ille oppi en situasjon som allerede er ille og traumatisk.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

63 millioner er prisen Norge selv har satt, og som vi betaler til oss selv.

Jeg vet ikke hvor mange dyr det er snakk om, men krig er unntakstilstand, og kjæledyr er familie. For mange vil det være ekstremt traumatisk å måtte avlive dem. Det er ekstra ille oppi en situasjon som allerede er ille og traumatisk.

Det er jo en mulighet å la de bli tatt hånd om i Ukraina også da.... til en brøkdel av prisen.  Her kunne Norge vært litt kreative.  Ellers så er det jo mange hundeeiere som ikke burde vært hundeeiere... de som kjefter på hunden... de som aldri lufter hunden... de som ikke plukker opp etter hunden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (13 timer siden):

Eh, noe av dette er drøyt. Kan man ikke bare fordele flyktningene litt bedre i Europa heller?

Bare kostnaden med kjæledyr alene er 50.000 kr. Ikke så mange fra Ukraina har råd til det. Jeg vil helst ikke være med på å avlive kjæledyra til folk som har flyktet fra krig.. Nok et traume bare man gir.

 

Serpentbane skrev (13 timer siden):

Vel, for å være helt ærlig, vi har brukt nesten 65 millioner kroner (sist jeg så tall) på Ukrainske kjæledyr så langt. Og jeg er tilbøyelig til å være kynisk nok til å si at de pengene heller kunne vært brukt til å redde menneskeliv.

 

Rune_says skrev (8 timer siden):

@Brother Ursus Norge er foreløpig fritt for Rabies.  Rabies forekommer over hele Ukraina. Vi trenger ikke være dumsnille.

https://www.nrk.no/norge/frykter-rabies-_-alle-kjaeledyr-fra-ukraina-i-norge-ma-kontrolleres-1.15891770 )

Min første tanke var at vi brukte 50_000 på mat og husly til disse dyrene. Hvilket jeg ikke fikk til å gå opp. (Hvordan skal det være mulig??)

Antar det stort sett er snakk om hunder og katter, og ikke ponnier eller enhjørninger ...

Takk for link om rabies. Det fikk meg på bedre tanker. Dyrene må altså kontrolleres. Testes. Settes i karantene.

Dette koster penger. Hvorfor så mye? Tja ... Sikkert fordi at noen skal tjene uhorvelig godt på dette!!?

Sprøyter og medisiner koster såklart litt. Og folka som jobber med å påse at dyrene er friske, må selvfølgelig få anstendig lønn.

Allikevel: hvis det koster ca 50_000 pr innført dyr, betyr det at noen tjener greit med penger på ordningen. 

Støtter vi indirekte en slags form for krigsprofitører? 🤔

 

Rune_says skrev (29 minutter siden):

Det er jo en mulighet å la de bli tatt hånd om i Ukraina også da.... til en brøkdel av prisen.  Her kunne Norge vært litt kreative.  Ellers så er det jo mange hundeeiere som ikke burde vært hundeeiere... de som kjefter på hunden... de som aldri lufter hunden... de som ikke plukker opp etter hunden.

Nja. Er det så lett? Hvem skal drifte kennelen i Ukraina? Landet er i krig. De som ikke har flyktet fra krigen, har sannsynligvis bedre ting å ta seg til, enn å mate hunder og katter. (F.eks. kjempe noe russere!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, qualbeen said:

Støtter vi indirekte en slags form for krigsprofitører?

Jeg kjenner ikke detaljene hverken om hvordan de 63 millionene er brukt eller konkret hvilke priser de opererer med for karantene, veterinær og vaksiner. 

Det jeg vet er at det er skamdyrt å ha dyr på kennel feks i ferier. Og det er jo i realiteten enklere og billigere enn en karantenestasjon som må ha inn veterinærer og ta tester og besørge vaksiner. 

Så om det koster 50 000 per bikkje for 6 måneder i karantene inkludert medisiner, tester, og vaksiner så er nok det ingen overpris. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Tror ikke du trenger stresse deg opp på akkurat det. Det er ganske strenge regler når kjæledyr skal taes inn til Norge. Vaksiner osv. Også står de på karantenesenter lenge nok til evt. smitte av slikt har brutt ut og de testes hos veterinær før de slipper ut av karantenen. Lurer på om det er opptil 6 måneder i karantene. 

Det er jo nettopp derfor denne ordningen pr. juli 2023 har kostet 63 mill. kroner, mener du at dette er riktig bruk av penger når det Ukraina trenger er våpen og annen livsviktig bistand?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 minutter siden):

...Nja. Er det så lett? Hvem skal drifte kennelen i Ukraina? Landet er i krig. De som ikke har flyktet fra krigen, har sannsynligvis bedre ting å ta seg til, enn å mate hunder og katter. (F.eks. kjempe noe russere!)

Ganske fredelig vest i Ukraina, type Lviv og spesielt litt ut på landsbygda.  Og fortsatt 37 mill innbyggere der noen sikkert trenger jobb.

@Dragavon Litt prinsipielt hvor gode ordninger vi skal ha. Tror du vi får like gode ordninger i andre land hvis det skulle bli krig og vi må flykte.  Det kan jeg nesten garantere deg vi ikke får.

Kanskje også et symptom på at vi begynner å bli lei av lite kreativitet i krigføringen med ensidig fokus på artillerigranater og fastlåst østfront.  Hvorfor ingen kommando-raid? Wagner kom dypt inn i Russland uten motstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Vil desse 63 millionane bli brukt på 155 mm granatar til Ukraina?

Disse pengene - som var 63 millioner for syv måneder siden - er allerede brukt, de kan ikke benyttes en gang til.

Jeg finner hele denne diskusjonen virkelighetsfjern. Daglig blir flere hundre ukrainere drept eller alvorlig såret i krigen. Dette skjer samtidig som Norge gir husrom til titusenvis av ukrainere og til og med dekker kostnadene for at de skal få med seg kattene og hundene sine.

Vi skal ta i mot de ukrainere som har behov for vern. Men skal vi ta i mot menn i stridsalder som kort og godt har stukket av? Skal vi ikke kreve at de titusenvis av ukrainere som kommer til Norge viser en viss sympati med som virkelig betaler prisen i denne krigen, og der mange blir drept fordi de mangler våpen og annet militært utstyr?

Mener noen i fullt alvor at pengene heller skal benyttes slik at de som forlater Ukraina kan sette hundene og kattene sine i karantene til en kostnad på flere titusen pr. dyr.

Jeg har sjekket litt, en 155 mm granat koster rundt NOK 20 - 25.000 avhengig av ulike forhold. En kjapp beregning tilsier at denne karantenegalskapen kommer til å passere 100 millioner kroner før regjerningen får fingeren ut og avvikler den.

Dette tilsvarer ca. 5.000 granater, eller mer en en dags forbruk i Ukraina. 

Så får hver og en tenke sitt, hva er det Ukraina virkelig har behov for? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (3 timer siden):

Ta resten av kjæledyrdiskusjonen i egen tråd.

Nei, jeg synes ikke vi skal ta denne diskusjonen på en egen tråd. Det er mulig at du og de to som har gitt deg en thumbs up, synes denne diskusjonen er vanskelig, og derfor ønsker å kansellere den.

Denne kjæledyrsdebatten er bare et symptom på noe langt større, og som vil definere hva vi egentlig skal gjøre for å hjelpe ukrainerne med å vinne denne krigen.

Den 6. oktober 2023 ligger der en melding på NRK om at regjeringen regner med at det vil koste Norge 31,4 milliarder kroner å ta i mot Ukrainske flyktninger i 2024.

Bruker 30 milliarder på Ukraina-flyktninger – Siste nytt – NRK

Dette kommer i tillegg til de vi allerede har mottatt, og der NAV sjefen antar at hver ukrainer koster ca. kr. 500.000,- pr. år:

Ukraina, Nav | Nav-sjef: Ukrainere får støtte tilsvarende årslønn på 500.000 (nettavisen.no)

Så kan du begynne å regne og herunder spekulere på hva dette har kostet og vil koste i fremtiden før denne krigen finner sin slutt.

Det var stor jubel da statsministeren og sjefen i NAMMO for noen uker siden kunne meddele at det nå var inngått en avtale verdt ca. 12 milliarder kroner slik at NAMMO kunne øke produksjonen av 155 mm granater.

155 mm granater har på en måte blitt symbolet på det ukrainerne har manglet - og har manglet dette i snart to år.   

Og i denne konteksten er det vi benytter i Norge - og som sannsynligvis er i ferd med å overstige 100 milliarder - på å ta i mot personer som overhodet ikke bidrar til krigsinnsatsen, høyrelevant for denne diskusjonen.

Vel å merke hvis vårt felles hovedfokus er at Ukraina skal vinne denne krigen.

Endret av Windfarmer
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke vi skal ta denne diskusjonen på en egen tråd. Det er mulig at du og de to som har gitt deg en thumbs up, synes denne diskusjonen er vanskelig, og derfor ønsker å kansellere den.

Denne kjæledyrsdebatten er bare et symptom på noe langt større, og som vil definere hva vi egentlig skal gjøre for å hjelpe ukrainerne med å vinne denne krigen.

Den 6. oktober 2023 ligger der en melding på NRK om at regjeringen regner med at det vil koste Norge 31,4 milliarder kroner å ta i mot Ukrainske flyktninger i 2024.

Bruker 30 milliarder på Ukraina-flyktninger – Siste nytt – NRK

Dette kommer i tillegg til de vi allerede har mottatt, og der NAV sjefen antar at hver ukrainer koster ca. kr. 500.000,- pr. år:

Ukraina, Nav | Nav-sjef: Ukrainere får støtte tilsvarende årslønn på 500.000 (nettavisen.no)

Så kan du begynne å regne og herunder spekulere på hva dette har kostet og vil koste i fremtiden før denne krigen finner sin slutt.

Det var stor jubel da statsministeren og sjefen i NAMMO for noen uker siden kunne meddele at det nå var inngått en avtale verdt ca. 12 milliarder kroner slik at NAMMO kunne øke produksjonen av 155 mm granater.

155 mm granater har på en måte blitt symbolet på det ukrainerne har manglet - og har manglet dette i snart to år.   

Og i denne konteksten er det vi benytter i Norge - og som sannsynligvis er i ferd med å overstige 100 milliarder - på å ta i mot personer som overhodet ikke bidrar til krigsinnsatsen, høyrelevant for denne diskusjonen.

Vel å merke hvis vårt felles hovedfokus er at Ukraina skal vinne denne krigen.

Hjelpes!

Mener du her at noen ukrainske kattepuser har vært til hinder for produksjon av 155 mm granater? Eller at eierne av voffser ikke deltar på ukrainsk side? Og at dette koster Norge milliarder?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (3 minutter siden):

Hjelpes!

Mener du her at noen ukrainske kattepuser har vært til hinder for produksjon av 155 mm granater? Eller at eierne av voffser ikke deltar på ukrainsk side? Og at dette koster Norge milliarder?

Det han seier er vel iallefall at 63 millionar til ukrainske kjæledyr er musepiss samanlikna med den totale kostnaden for flyktningestraumen til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjæledyrdiskusjonen kan trekkes mange veier. Det første jeg vil si er at selv om milioner er mindre enn milliarder, så er fremdeles millioner ekstremt mye penger.

Så fulgte Windfarmer opp med en lengre tråd, som riktig nok bygger på dette spørsmålet, men som også på mange måter blir både overordnet og prinsipielt omkring støtten generelt.

Ukrainere er hjemme i Ukriana og kriger, de dør fordi de mangler resurser. Norge og andre land bruker mye penger på dirkete støtte til krigsinnsatsen, men her i Norge har man da altså satt av 12.5 milliarder til produksjon av en ekstremt sårt tiltrengt ammunisjon, som er mindre enn halvparten av det som forventes på å brødfø nye flyktninger fra samme land bare i år. 

Mange av disse hadde sikkert kunnet bidratt i forsvaret av landet, for Ukrainske soldater har store behov for å rotere, men for lite folk. Så konsekvensen av at de er her er økt mangel på personell og økt mangel på resurser.

Jeg vil ikke med denne teksten egentlig legge fram noen konklusjon, eller rette en pekefinger mot noen som helst. Men det er åpenbart at det skaper noen kontroverser i en verden der resurser ikke er uendelige.

Og man må da spørre seg, hvor er det mest riktig å bruke pengene? Og i min verden er livet til soldaten som dør fordi artileristen bare kunne skyte 14 ganger fremfor 16 akkurat denne dagen langt viktigere enn kjæledyr.

600+ 155mm artillerigranater er kanskje ikke ekstremt mye, men det er mye i en krig der mangelen er ekstrem. Og dette er hva dyrene har kostet i 155mm så langt. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tenk om ein kunne ha snudd på tala. 12,5 milliardar til ukrainske flyktningar og 100 milliardar til NAMMO og produksjon av granatar til Ukraina.

Diverre er det slik at om ein kuttar i eitt budsjett vil ikkje dei same pengane bli overført til det andre budsjettet. Dette er det politiske prioriteringar som avgjer.

Uansett: Hadde Vesten stilt opp med dei ressursane som skal til for å vinne krigen ville ein heller ikkje hatt nokon flyktningstraum.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (58 minutter siden):

Det han seier er vel iallefall at 63 millionar til ukrainske kjæledyr er musepiss samanlikna med den totale kostnaden for flyktningestraumen til Norge.

Problemet er vel heller at antallet ekstra granater du kan få kjøpt for 63MNOK er omtrent null. At vi bruker penger på flyktninger og deres behov spiller mindre rolle all den tid det ikke er granater å få kjøpt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

Hjelpes!

Mener du her at noen ukrainske kattepuser har vært til hinder for produksjon av 155 mm granater? Eller at eierne av voffser ikke deltar på ukrainsk side? Og at dette koster Norge milliarder?

De to som har gitt et hjertetegn til denne kommentaren burde ha blitt sendt ned i en skyttergrav i Øst Ukraina for å forstå forskjellen mellom en kattepus og en sprengt i fillebiter ukrainsk 26 åring.

Ja, jeg mener at:

"noen ukrainske kattepuser har vært til hinder for produksjon av 155 mm granater? Eller at eierne av voffser ikke deltar på ukrainsk side? Og at dette koster Norge milliarder?"

nettopp er den setningen du skriver som viser den totale frakoblingen og todelingen av denne krigen. 

Noen - alt for mange - er opptatt av ukraineres ve og vel i Norge som flyktninger, noe som er helt underordnet.

Mens andre er opptatt av hvordan Ukraina skal vinne denne krigen.

Og hvis noen føler at de får god samvittighet ved å kose med ukrainske katter og hunder, og ta godt i mot ca. 400 ukrainske lastebilsjåfører som har stukket av fra denne krigen, så kommer jeg ikke til å ta dere med i krigen, hvis jeg noe gang skulle møte en slik utfordring.

Hvordan hadde det tatt seg ut om noen kom dragende med en hund eller katt mens Shetlands Larsen forsøkte å snike seg forbi tyske patruljebåter på vei fra Telavåg til Shetland?

Er dere fullstendig historieløse, forstår dere ikke hva Ukraina står overfor?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (23 timer siden):

Vel, jeg følte jeg måtte si min mening likevel. Kan aldri se for meg å ta vekk hunden eller katten til en unge som har flyktet fra krig i Ukraina liksom. Da får man betale det det koster.

Enig meg deg ellers.

For noe hykleri! Syrere er ikke mennesker de? Så mye empati som en del nordmenn viser for ukrainere er bare ekkelt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Litt interessant hvordan de samme folka som med alle mulige hersketeknikker vil stilne enhver kritikk av masseinnvandring fra muslimske land,  helst ikke vil slippe inn en eneste ukrainer og hvis man først skal slippe dem inn skal man i hvert fall avlive kjæledyra deres!
 

🤢🤮

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (53 minutter siden):

"noen ukrainske kattepuser har vært til hinder for produksjon av 155 mm granater? Eller at eierne av voffser ikke deltar på ukrainsk side? Og at dette koster Norge milliarder?"

nettopp er den setningen du skriver som viser den totale frakoblingen og todelingen av denne krigen. 

Noen - alt for mange - er opptatt av ukraineres ve og vel i Norge som flyktninger, noe som er helt underordnet.

Mens andre er opptatt av hvordan Ukraina skal vinne denne krigen.

Forklar sammenhengen! Hvordan påvirker ukrainske kjæledyr produksjonen av 155 mm granater? Hvordan skal ukrainske kjæledyr påføre Norge utgifter på 100 milliarder?

Windfarmer skrev (54 minutter siden):

Og hvis noen føler at de får god samvittighet ved å kose med ukrainske katter og hunder, og ta godt i mot ca. 400 ukrainske lastebilsjåfører som har stukket av fra denne krigen, så kommer jeg ikke til å ta dere med i krigen, hvis jeg noe gang skulle møte en slik utfordring.

Igjen forklar sammenhengen! Hvor er sammenhengen mellom ukrainske kjæledyr og ukrainske lastebilsjåfører?

 

Hvordan hadde krigen sett ut i dag om ikke Norge hadde brukt 63 millioner på ukrainske kjæledyr? Hvor mange ukrainske liv spart, og hvor mange kvadratkilometer ukrainsk land hadde vært tatt tilbake?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Windfarmer said:

Dette tilsvarer ca. 5.000 granater, eller mer en en dags forbruk i Ukraina. 

Så får hver og en tenke sitt, hva er det Ukraina virkelig har behov for? 

Mye bedre å bruke penger på dyr enn granater spør du meg. Dyrene lider mest i krig, ingen som bryr seg om dem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...