Gå til innhold

Fremtidsutsiktene i Norge


Anbefalte innlegg

trn100 skrev (1 minutt siden):

Vi kan snakke mer om det en annen gang. I utgangspunktet ser jeg ikke helt hvor du vil med dette når du sammenligner 400k i årslønn med barn som dør av mangel på mat.

Det finnes millioner av barn som dør av mangel på mat. 

400 k er for lite å leve av. Jada vi kan snakkes en annen gang

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 21.1.2024 at 10:31 PM, Opelduude said:

Tok meg selv i å plutselig tenke over at under disse dårlige tidene i Norge har jeg flere ganger siste året følt at jeg kun eksisterer, men har ikke råd til å leve. Er det sånn det kommer til å være i Norge i lang tid fremover?  

Ser frem til at feriepengene kommer for da kan jeg endelig få satt av noen få kr til sparekontoen. 

Alt av mobil, tv og abonnementer er kuttet ned til et minimum. Kjører nesten bare bil til jobb og butikken. Ellers kanskje en tur til en venn hver tredje uke. 

Strømregningen er alt oppe i 2500 kr for halve januar. Det har plutselig blitt luksus at man skal kunne ha 23 grader på badet, i gangen og en varmepumpe som står på 22 grader. 

Jo lengre folk kun kan eksistere jo flere "unødvendige" butikker og arbeidsplasser kommer det til å forsvinne. 

Hva er egentlig grunnen til at norske kroner er så dårlig i forhold til mange andre fattigere land? Hvem og hva er det som bestemmer at den norske krona må være dårlig? 

Alt av importerte varer har blitt 20-40 prosent dyrere de siste 2 årene. Maskiner, utstyr og elverktøy har blitt rådyrt. 

Samtidig har vi det fortsatt mye bedre enn i mange andre land. Har vi rett og slett hatt det for godt de siste 10 årene? Er ingen menneskerett at vi skal bo i hver vår enebolig og ha råd til 2 nyere biler og fortsatt ha penger til overs hver mnd. 

Det koster å ha verdens største offentlige sektor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, anomys said:

400 k er for lite å leve av.

325K etter skatt om man ikke har nogen fradrag.  Selv om du så leier noe til f.eks. 13K/måneden og bruker 4K på mat, er der fortsatt over 120K til forbruk.  Det er da ingen problem å leve på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 minutter siden):

325K etter skatt om man ikke har nogen fradrag.  Selv om du så leier noe til f.eks. 13K/måneden og bruker 4K på mat, er der fortsatt over 120K til forbruk.  Det er da ingen problem å leve på. 

Dedt var vel litt det perspektivet jeg savnet!

Endret av trn100
Lenke til kommentar
9 hours ago, Kajac said:

Dette er det riktige svaret. Siden finanskrisen eller deromkring har velstanden i Norge har eksplodert. Nå er det f.eks. helt normalt at vanlige folk har en bil til 500 000 kroner. Man skal ikke mange år tilbake før det var forbeholdt en liten elite. I denne perioden har også snittlønnen økt betydelig mer enn prisindeksen. F.eks. var snittlønn i 2008 på 405 300 kroner. Det tilsvarer 565 577 i 2022, mens den faktiske snittlønnen i 2022 var på 638 000. Så gjennomsnitts-nordmannen fikk ca. 72 500 kroner "ekstra" i 2022.

I tillegg har vi vært vant med usedvanlig lave renter. Før nevnte finanskrise var styringsrenten på 5,32. Den har ikke vært i nærheten av å være så høy etterpå, ikke engang i 2023. 

Det som skjer nå er egentlig at vi havner tilbake igjen til slik prisnivå og levestandard var rundt 2008-2009. Og vi hadde det strengt tatt ganske bra da også. For all del, ingen ønsker å gå ned i kjøpekraft eller levestandard. Men få, om noen land har så høyt luksusforbruk som Norge. Så vi skal nok klare oss igjennom denne lille resesjonen. 

Hvis Norge skal være ett av verdens beste land, så jo, svaret er jo.

Ellers er jo dette bare et kaldt, mørkt, dødt land i det som kalles vinter-halvåret som betyr nettopp det… over et halvt år med rein, snø, kulde og mørke. Så kommer det en vår, fortsatt kaldt. Så kommer noe vi kaller en sommer, som, hvis den ikke er noe bra (mye regn, dårlige temperaturer, overskyet) ødelegger for store deler av året som en helhet. Landet tømmes om sommeren for da vil alle på ferie… bort fra Norge når vi kanskje får bra vær (🤨) så det er mindre folk ute i gatene bortsett fra noen festivaler får man fortsatt følelsen av at landet er i siesta.

Så ja, hva annet kan man slå i bordet med her? Lav kriminalitet? Oslo by Enters the chat. Mange og like muligheter for alle? Varmen og inkluderingen til folk? Ingen er ensomme,  bortsett fra de fleste?

Hvorfor skulle vi ikke ha til og med 3 biler og hus med deilig varme året rundt hvis vi har en jobb som betaler seg deretter?

Når Norge er som det er finnes det ingen grunn til at det skal skakkjørtes så hardt som det blir.

Jeg har ikke stemt på 21 år, dét endrer seg ved neste valg.

Vi skal faktisk ha det bedre ENN vi har det nå i dette landet om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

helt normalt at vanlige folk har en bil til 500 000 kroner. Man skal ikke mange år tilbake før det var forbeholdt en liten elite. I denne perioden har også snittlønnen økt betydelig mer enn prisindeksen

500 tusen for en bil nå til dags gir deg en helt alminnelig, billig laget elektrisk liksomsuv som går 30-40 mil. Der de fleste lånefinansierer hele kjøpet til 5 % rente over 10 år nedbetaling. For ca 15 år siden var det helt vanlig med biler til samme prisen, f.eks passat 4motion eller volvo xc70, men da var det 250 tusen for bilen og 250 tusen i avgift og moms til staten. Biler i dag er faktisk forbøffende billige, se på bilpriser fra 90-tallet f.eks, litt stor og godt motorisert BMW/Benz, tror du får sjokk.  Dagens biler er ikke nødvendigvis bedre eller mer holdbare, lett å se da mange skifter hvert år eller hvert andre år, de tør ikke ha dritten lenge. 

Poenget er at folk flest ikke har penger, men gjeld. De finansierer alt og inntekten går til renter og avdrag. Og for de som ikke skjønner bede kan det se ut som de er velstående, men det er bare fasade. Det er forbløffende mye sutring rundt dagens renter på 5-6 % som historisk slett ikke er høyt. Hvis det faktisk hadde vært høyt, på 10-15 % kan du bare tenke deg hvordan det hadde gått, total kollaps av korthuset umiddelbart. Man bygger bobler med gjeld og for å vedlikeholde dette må man pumpe ut ennå mer gjeld, viktig å refinansiere huset for å øke lånet når "verdien" har økt. 

Det var også nylig en artikkel som påstod at virkelig lønnsutvikling har vært negativ siden 2012 for de fleste. Det er sikkert mange måter å lese statistikk og det kan uten tvil forfalskes. Man har norges bank, regjeringen og ssb sine anslag. Det såkalte "Teknisk beregningsutvalg" sa vel at inflasjon kom til å bli 3 % før lønnsoppgjøret begynte, men endte opp på 6-7 %, trolig ennå høyere. Så for de som går på slike felles avtaler så vil man nok i praksis tape hvert eneste år fremover. Man ser det jo i samfunnet, større og større forskjeller hvert eneste år. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 21.1.2024 at 10:31 PM, Opelduude said:

Tok meg selv i å plutselig tenke over at under disse dårlige tidene i Norge har jeg flere ganger siste året følt at jeg kun eksisterer, men har ikke råd til å leve. Er det sånn det kommer til å være i Norge i lang tid fremover?  

Det enkle svaret er *ja* dersom du skal leve av arbeids-lønn og ikke har kompletterende kapital-inntekter. Du vil da etterhvert føle deg selv som en slags "slave" av et system og ser etter en vei ut. Kanskje begynner du å tenke ekstremistisk. I gamle dager hadde ikke eiendoms-løse stemmerett - kanskje det blir løsningen fremover? 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge må løse to problemer:

  1. Vi må bygge flere boliger (og færre hytter)
  2. Vi må finne ut hva folk skal arbeide med når oljen begynner å fases ut

Situasjonen i dag er generelt ikke ille. Folk har tatt opp for høye lån, men med lav arbeidsledighet så kan de fleste arbeidsføre klare seg. Jeg er mer urolig for situasjonen om noen år.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
opensky skrev (10 timer siden):

Hvis Norge skal være ett av verdens beste land, så jo, svaret er jo.

Ellers er jo dette bare et kaldt, mørkt, dødt land i det som kalles vinter-halvåret som betyr nettopp det… over et halvt år med rein, snø, kulde og mørke. Så kommer det en vår, fortsatt kaldt. Så kommer noe vi kaller en sommer, som, hvis den ikke er noe bra (mye regn, dårlige temperaturer, overskyet) ødelegger for store deler av året som en helhet. Landet tømmes om sommeren for da vil alle på ferie… bort fra Norge når vi kanskje får bra vær (🤨) så det er mindre folk ute i gatene bortsett fra noen festivaler får man fortsatt følelsen av at landet er i siesta.

Så ja, hva annet kan man slå i bordet med her? Lav kriminalitet? Oslo by Enters the chat. Mange og like muligheter for alle? Varmen og inkluderingen til folk? Ingen er ensomme,  bortsett fra de fleste?

Hvorfor skulle vi ikke ha til og med 3 biler og hus med deilig varme året rundt hvis vi har en jobb som betaler seg deretter?

Når Norge er som det er finnes det ingen grunn til at det skal skakkjørtes så hardt som det blir.

Jeg har ikke stemt på 21 år, dét endrer seg ved neste valg.

Vi skal faktisk ha det bedre ENN vi har det nå i dette landet om dagen. 

Norge er allerede et av verdens beste land, i så godt som alle statistikker (lønn, levestandard, helse, lykke, kriminalitet, levealder, osv). Jeg tror veldig mange har blitt så godt vant de senere årene at de ikke forstår hvor godt de har det. Og måten du skriver på tyder veldig på at du er en av dem. Som jeg nevnte, så er det ingen som liker å gå ned i levestandard. Men de i dag som har en fulltidsjobb med normal lønn og "bare eksisterer", gjør det fordi de har presset økonomien sin alt for hardt når rentene var usedvanlig billig. Det gamle ordtaket "er du med på leken, må du tåle steken" gjelder fremdeles i beste velgående. Norge har helt klart sine problemer, men i det store bildet er det likevel et av de beste stedene å bo.

 

kremt skrev (8 timer siden):

500 tusen for en bil nå til dags gir deg en helt alminnelig, billig laget elektrisk liksomsuv som går 30-40 mil. Der de fleste lånefinansierer hele kjøpet til 5 % rente over 10 år nedbetaling. For ca 15 år siden var det helt vanlig med biler til samme prisen, f.eks passat 4motion eller volvo xc70, men da var det 250 tusen for bilen og 250 tusen i avgift og moms til staten. Biler i dag er faktisk forbøffende billige, se på bilpriser fra 90-tallet f.eks, litt stor og godt motorisert BMW/Benz, tror du får sjokk.  Dagens biler er ikke nødvendigvis bedre eller mer holdbare, lett å se da mange skifter hvert år eller hvert andre år, de tør ikke ha dritten lenge. 

Poenget er at folk flest ikke har penger, men gjeld. De finansierer alt og inntekten går til renter og avdrag. Og for de som ikke skjønner bede kan det se ut som de er velstående, men det er bare fasade. Det er forbløffende mye sutring rundt dagens renter på 5-6 % som historisk slett ikke er høyt. Hvis det faktisk hadde vært høyt, på 10-15 % kan du bare tenke deg hvordan det hadde gått, total kollaps av korthuset umiddelbart. Man bygger bobler med gjeld og for å vedlikeholde dette må man pumpe ut ennå mer gjeld, viktig å refinansiere huset for å øke lånet når "verdien" har økt. 

Det var også nylig en artikkel som påstod at virkelig lønnsutvikling har vært negativ siden 2012 for de fleste. Det er sikkert mange måter å lese statistikk og det kan uten tvil forfalskes. Man har norges bank, regjeringen og ssb sine anslag. Det såkalte "Teknisk beregningsutvalg" sa vel at inflasjon kom til å bli 3 % før lønnsoppgjøret begynte, men endte opp på 6-7 %, trolig ennå høyere. Så for de som går på slike felles avtaler så vil man nok i praksis tape hvert eneste år fremover. Man ser det jo i samfunnet, større og større forskjeller hvert eneste år. 

De fleste kjørte ikke rundt i de bilene du nevner, men i "vanlige" biler som f.eks. VW Golf og Polo, Toyota Avensis og Corolla, osv. Var man litt finere hadde man kanskje en Volvo eller Audi. På den tiden hadde Norge europas eldste bilpark, takket være at biler var så ekstremt dyre. Luksusbiler blant vanlige folk ble først en greie når de elektriske luksusbilene kom.

Ellers er jeg enig i folk har lånt alt for mye. Dessverre har lån vært både alt for billig og alt for enkelt å få tak i. Og folk har gladelig lånt opp til pipen for å unne seg det lille ekstra, fremfor å tenke noen år fremover. Jeg kjøpte min første bolig én måned før covid. En bolig langt under min låneevne. Og det er jeg glad for i dag. Sist jeg sjekket (ett års tid siden) kunne jeg håndtere en rente på ca. 16 %. Hadde jeg "makset ut" lånet når jeg kjøpte, hadde jeg slitt nå til tross for at jeg har en rimelig godt betalt jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 21.1.2024 den 10:31 PM):

Tok meg selv i å plutselig tenke over at under disse dårlige tidene i Norge har jeg flere ganger siste året følt at jeg kun eksisterer, men har ikke råd til å leve. Er det sånn det kommer til å være i Norge i lang tid fremover?  

Ser frem til at feriepengene kommer for da kan jeg endelig få satt av noen få kr til sparekontoen. 

Alt av mobil, tv og abonnementer er kuttet ned til et minimum. Kjører nesten bare bil til jobb og butikken. Ellers kanskje en tur til en venn hver tredje uke. 

Strømregningen er alt oppe i 2500 kr for halve januar. Det har plutselig blitt luksus at man skal kunne ha 23 grader på badet, i gangen og en varmepumpe som står på 22 grader. 

Jo lengre folk kun kan eksistere jo flere "unødvendige" butikker og arbeidsplasser kommer det til å forsvinne. 

Hva er egentlig grunnen til at norske kroner er så dårlig i forhold til mange andre fattigere land? Hvem og hva er det som bestemmer at den norske krona må være dårlig? 

Alt av importerte varer har blitt 20-40 prosent dyrere de siste 2 årene. Maskiner, utstyr og elverktøy har blitt rådyrt. 

Samtidig har vi det fortsatt mye bedre enn i mange andre land. Har vi rett og slett hatt det for godt de siste 10 årene? Er ingen menneskerett at vi skal bo i hver vår enebolig og ha råd til 2 nyere biler og fortsatt ha penger til overs hver mnd. 

Ingen tvil om at pessimistene lever godt om dagen og at det utnyttes på det groveste.
»Alle» skylder på Ukraina-krigen og dette får stor påvirkning på inflasjonen.

Også media bidrar på sin måte.
Disse er blitt så «clickbait»-drevet at krigstypene sitter løst.    https://snl.no/clickbait

Lenke til kommentar

Mange har nok levd over evne siste 30 år. Jeg er selv gjeldfri, men har levd et ekstremt enkelt liv på first price varer og så og si null reiser siste 20 år. Aldri teater, aldri kafe, aldri ute på restaurant, røyker ikke, drikker ikke  osv. Rett og slett prioritert å få meg gjeldfri raskest mulig. Nå ser jeg 20 år yngre kolleger, med samme utdannelse som meg selv, har kjøpt seg boliger jeg selv i dag aldri ville hatt råd til å kjøpe.  Jeg ser folk unne seg reiser til alle verdens hjørner og det å leve på krita er blitt den nye normalen - altså bruke først,betale etterpå.  Velsstandsutviklingen har vært enorm de siste 20-40 år og mange har gladelig surfet på den.  Jeg synes rett og slett noen av de yngre som klager på dårlig råd ikke ser at de kanskje har for høye forventninger. Hver generasjon har, slik jeg ser det, fått det litt bedre enn forrige generasjon og hver generasjon forventer å få det bedre enn forrige. Og jeg tror ikke dette kan fortsette inn i evigheten uten at det får noen konsekvenser. Og renten de siste 20 år har jo vært slik at det har vært nærmest gratis penger og staten har jo gladelig bidratt med rentefradrag også. Dermed har samfunnet kanskje ikke gjort de fornuftige investeringene som må gjøres for å bygge videre på skuldrene fra forrige generasjon?  Jeg tror kommende generasjon i større grad bør tenke om levestandarden de kan forvente kanskje ikke er noe høyere enn foreldrenes eller besteforeldrenes. Spesielt i lys av klima og miljøutfordringer så må det skje en endring her. Og selv om rentene oppleves som heftige for den yngre generasjonen - så er den historisk sett ikke det. Og kanskje Norge og verden trenger en periode der hardt arbeid og nøysommelig bruk av penger er den nye standarden?  Man blir ikke nødvendigvis lykkelig av mer penger. Har man til livets brød og har mulighet til tid sammen med familien så betyr dette mye, mye mer enn en ny flott villa,bil eller reiser. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (23 timer siden):

Der har også de rødgrønne vist hvordan man kan integrere

Har de nå egentlig det? Ingen land har fått til god integrering på kort tid. 

 

Kajac skrev (20 timer siden):

Det som skjer nå er egentlig at vi havner tilbake igjen til slik prisnivå og levestandard var rundt 2008-2009. Og vi hadde det strengt tatt ganske bra da også. For all del, ingen ønsker å gå ned i kjøpekraft eller levestandard. Men få, om noen land har så høyt luksusforbruk som Norge. Så vi skal nok klare oss igjennom denne lille resesjonen. 

Nei, det kommer ikke til å skje. Det offentlige har est ut siden den tid, og vi skattes hardere. Valutaen vår er råtten. Vi kommer til og få betydelig mer redusert levestandard i forhold til det du foreslår. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Har de nå egentlig det? Ingen land har fått til god integrering på kort tid. 

 

Nei, det kommer ikke til å skje. Det offentlige har est ut siden den tid, og vi skattes hardere. Valutaen vår er råtten. Vi kommer til og få betydelig mer redusert levestandard i forhold til det du foreslår. 

De rødgrønne i Danmark har fått til mye bra på kort tid. Se bare på antallet ukrainske flyktninger i jobb og ungdomskriminalitet

Offentlig sektor eser ut uavhengig av hvem som styrer. Valutaen vår er råtten og det kommer den til å fortsette å være når Norge fortsetter å planlegge gruvedrift og rasere natur istedenfor å skape ferdige produkter vi kan selge. Sistnevnte er forøvrig lettere dersom vi skatteletter boliger og arv hardere og dropper mesteparten av skatten på innrekt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 timer siden):

Bistand utgjør altså 49,6 milliarder og er ikke den utgiften som gjør alle andre fattige

Nei, men det er uansett veldig mye penger. Det går noen milliarder på innvandring og i tegrering også. Om vi hadde hatt 50 milliarder frigjort i budsjettet kunne vi investert ganske mye og rigget Norge for fremtiden. Bygd ut fungerende jernbane over nesten hele landet, vintersikre veier, havner og flere skip i marinen. 

opensky skrev (11 timer siden):

Ellers er jo dette bare et kaldt, mørkt, dødt land i det som kalles vinter-halvåret som betyr nettopp det

Det er noe med det. En må faktisk ha nok penger til at en får reist litt vekk, om ikke kan en like greit emigrere. 

 

majer skrev (7 minutter siden):

rødgrønne i Danmark har fått til mye bra på kort tid. Se bare på antallet ukrainske flyktninger i jobb og ungdomskriminalitet

Ukrainske flyktninger er ikke noe stort problem i noen land, det er helst de som er fra Asia og Afrika. 

 

majer skrev (8 minutter siden):

Valutaen vår er råtten og det kommer den til å fortsette å være når Norge fortsetter å planlegge gruvedrift og rasere natur istedenfor å skape ferdige produkter vi kan selge.

Vi gjør vell begge deler? Det er litt vanskelig med foredling i Norge siden vi er så få folk. Håper robotisering kan løse dette. 

 

majer skrev (8 minutter siden):

Sistnevnte er forøvrig lettere dersom vi skatteletter boliger og arv hardere og dropper mesteparten av skatten på innrekt

Hvorfor mener du det vil hjelpe? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (25 minutter siden):

Har de nå egentlig det? Ingen land har fått til god integrering på kort tid. 

 

Nei, det kommer ikke til å skje. Det offentlige har est ut siden den tid, og vi skattes hardere. Valutaen vår er råtten. Vi kommer til og få betydelig mer redusert levestandard i forhold til det du foreslår. 

Dette med at den offentlige sektoren vokser er noe vi som velgere må ta tak i ved neste korsvei. Jeg tror denne sektoren er blitt for stor nå og at vi trenger en korrigering. Jeg tror ikke det offentlige klarer å omfordele bedre enn det private lenger. Jeg tror at en krone inn i ekstra skatter gir 0.4 kroner tilbake til samfunnet og at ved å redusere skatter og avgifter med 1 krone så får vi kanskje 0.7 tilbake til samfunnet. Så marginaleffekten av økte skatter og avgifter er negativ for samfunnet. Dagens regjering er nok på total villspor dessverre. Jeg tror på offentlige velferdstjenester, men det må ikke bli slik at det ikke lønner seg å arbeide lenger. Som gjeldfri arbeidstaker med høy arbeidsevne og høy utdannelse så har jeg 47% skattetrekk og får hvert år restskatt selv med det skattetrekket. Det føles bare helt feil! Jeg har derfor null intensiver til å stå på noe ekstra for å bidra med mer penger til offentlige kasser for mer omfordeling og har nå begynt å prioritere fritid mye sterkere.  Mao. jeg ønsker ikke bidra noe mer til samfunnet slik det nå har blitt. Hadde jeg vært rik nok hadde jeg gjort som rikingene og flyttet til Sveits. Jeg ønsker å bidra, men intensivene er der ikke lenger. Mao denne dugnaden med omfordeling er blitt slik at jeg ikke ser noen merverdi å bidra ytterligere i samfunnet. Så skattetrykket må ned - om ikke så skjer overlater jeg til neste generasjon til å ta løftet uten meg. Personlig har jeg ikke interesse i gods og gull, men følelsen av å bli ranet for det meste jeg tjener har gjort meg ekstremt lite motivert til å bidra. Det føles liksom som jeg har vært med på dugnaden i 20 år og sett stadig flere yngre gi f.. i å møte opp og heller dra på sydentur mens jeg har stått der og arbeidet så svetten renner og nå kommer plutselig de yngre og ber om ennå mer penger fra meg slik at vi kan få noen eksterne til å gjøre jobben for oss isteden. Det blir bare feil - så selv en innbitt sosialdemokrat som meg ser at noe må endres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...