Gå til innhold

Trikkefører som blir sprø. Er halvparten av mennesker så gale at de burde blitt buret inne?


Gjest 686d1...8f0

Anbefalte innlegg

Gjest 686d1...8f0

Ruset person ramler foran trikken og jeg får beskjed om at saken er henlagt på bevisets stilling. Når det formuleres på den måten og står på "rullebladet" mitt høres det ut som jeg kan ha skyld i det. Skal det stå noe bør det være at intet straffbart har skjedd. Det er ikke min feil at andre bruker illegale rusmidler 

Her om dagen var det en dame i en dyr bil som vrengte foran trikken så jeg måtte bråbremse. Så sto hun og sperret lenge. Da jeg endelig kom til endeholdeplassen sto hun der med mannen sin som hun sikkert hadde plukket opp på veien. Det gjorde at jeg brukte mye lenger tid hjem enn planlagt. Hvor mye skal man finne seg i før man blir sykemeldt? 

Jeg har flere eksempler, men tror disse forklarer situadjonen

Anonymous poster hash: 686d1...8f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, itgrevelin said:

Men må sånt selvsagt stå på rullebladet hans når han ikke har gjort noe galt? Er det ikke svært uheldig å ha skit på rullebladet? F.eks du er frikjent for voldtekt, men det står likevel på rullebladet grunnet "henlagt på bevisets stilling". 

Henlagte saker kommer ikke på rullebladet.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rhabagatz said:

Henlagte saker kommer ikke på rullebladet.

Forstår eg denne artikkelen feil da?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_eirik_-ble-anklaget-for-en-voldtekt-han-ikke-hadde-begatt_-1.16641452

Fra artikkelen:
 

Quote

Flere årstider har passert siden politiet henla voldtektssaken og saken om uriktig anklage.

Sakene har satt sitt preg på Eirik.

– Jeg var en mer bitter og irritert person og ikke så livsglad lenger.

Stadig tenker han på stedene han ikke kan jobbe, med en voldtektssiktelse på rullebladet. Det som holder ham gående er tanken på å en dag bli renvasket.

Og: 
 

Quote

Eirik får vite at saken ikke lenger er henlagt på bevisets stilling, men på koden «Intet straffbart forhold bevist». Noe som innebærer frifinnelse og at den anmeldte ikke kan ha gjort det saken gjelder.

– Det var en stor lettelse for meg, sier Eirik.

Rullebladet hans er rent. Men Eirik må likevel møte i retten.

Mulig eg tolker det feil?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (21 minutter siden):

Forstår eg denne artikkelen feil da?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_eirik_-ble-anklaget-for-en-voldtekt-han-ikke-hadde-begatt_-1.16641452

Fra artikkelen:
 

Og: 
 

Mulig eg tolker det feil?

Ja det gjør du. Kun dommer, bøter og noen andre reaksjoner som konstaterer straffeskyld kommer på "rullebladet."

Lov om strafferegistrering [strafferegistreringsloven] - Lovdata

Når en sak er henlagt på grunn av bevisets stilling, eller fordi et intet straffbart forhold er konstatert, vil dette ikke bli omtalt om det blir utstedt politiattest. 

Og hvis en trikkefører må sykmelde seg på grunn av litt trøbbel på jobben, bør han finne seg noe annet å gjøre. Skal kassadamer i dagligvarebutikker eller de som står i sikkerhetskontrollen på flyplassene også kunne sykmelde seg etter noen sure kommentarer?  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, itgrevelin said:

Forstår eg denne artikkelen feil da?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_eirik_-ble-anklaget-for-en-voldtekt-han-ikke-hadde-begatt_-1.16641452

Fra artikkelen:
 

Og: 
 

Mulig eg tolker det feil?

Eller kanskje det er hovedpersonen som tolker feil.

 

Jeg baserte meg på denne

https://www.ung.no/oss/374313

Men noen som er bevandret får avklare for oss.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 686d1...8f0
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Ja det gjør du. Kun dommer, bøter og noen andre reaksjoner som konstaterer straffeskyld kommer på "rullebladet."

Lov om strafferegistrering [strafferegistreringsloven] - Lovdata

Når en sak er henlagt på grunn av bevisets stilling, eller fordi et intet straffbart forhold er konstatert, vil dette ikke bli omtalt om det blir utstedt politiattest. 

Og hvis en trikkefører må sykmelde seg på grunn av litt trøbbel på jobben, bør han finne seg noe annet å gjøre. Skal kassadamer i dagligvarebutikker eller de som står i sikkerhetskontrollen på flyplassene også kunne sykmelde seg etter noen sure kommentarer?  

Det spørs hvor ofte det skjer. Jeg er helt sikker på at folk som sitter på kontorer hadde opplevd det på samme måte om det kom inn fremmede folk, bråket, slettet litt kode, ramponerte en pc, la inn litt skadevare og holdt de igjen på jobb 

Anonymous poster hash: 686d1...8f0

Lenke til kommentar

Når man ser videoer fra trikkefører så kan man fort skjønne at det er et stressende yrke.

Skulle tro det var lettere for folk å se en trikk kommer, men virker ikke slik.

Kanskje det er for uvant med trikker til at man vet hvordan man skal forholde seg til dem?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 686d1...8f0 skrev (17 minutter siden):

Det spørs hvor ofte det skjer. Jeg er helt sikker på at folk som sitter på kontorer hadde opplevd det på samme måte om det kom inn fremmede folk, bråket, slettet litt kode, ramponerte en pc, la inn litt skadevare og holdt de igjen på jobb 

Anonymous poster hash: 686d1...8f0

"Kommer inn fremmede folk?" Sjåfører på Bybanen eller trikken i Oslo håndterer jo stort sett fremmede folk. Jeg tror ikke at trikkeførere er på langt nær så utsatt som drosjesjåfører, eller for den del bussjåfører på en en sen lørdagsrute med folk hjem fra byen? Har dere ikke egne låsbare kabiner der dere fører trikken. Det har ikke buss og drosjesjåfører.   

Lenke til kommentar

Hvis man ser på eksempelvis alle såkalte "kontorpsykopater" som påfører kolleger i arbeidslivet varig psykisk skade så er jeg helt enig i at det er mange i arbeidslivet som burde vært buret inne.

Det er definitivt en del mennesker i arbeidslivet som påfører andre skade av ulik art.

I denne trikkeførerens forsvar skal man ikke se bort fra at andre mennesker bidrar negativt i stor grad til deres mentale helse. Når det renner over for folk så tenker jeg at det er på tide at alle ser på egen oppførsel i hverdagen og ovenfor andre mennesker.

Det var ikke som direkte svar til TS men generelle observasjoner i arbeidslivet og hvordan folk oppfører seg.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Windfarmer said:

Ja det gjør du. Kun dommer, bøter og noen andre reaksjoner som konstaterer straffeskyld kommer på "rullebladet."

Lov om strafferegistrering [strafferegistreringsloven] - Lovdata

Når en sak er henlagt på grunn av bevisets stilling, eller fordi et intet straffbart forhold er konstatert, vil dette ikke bli omtalt om det blir utstedt politiattest. 

Og hvis en trikkefører må sykmelde seg på grunn av litt trøbbel på jobben, bør han finne seg noe annet å gjøre. Skal kassadamer i dagligvarebutikker eller de som står i sikkerhetskontrollen på flyplassene også kunne sykmelde seg etter noen sure kommentarer?  

Dette stemmer ikke, om du skal søke en plass som krever sikkerhetsklarering, i politiet, forsvaret, fengselsvesen, våpenindustrien, osv. Jeg har selv måttet oppgi forklaring på en henlagt narkotikasak, som var pga politiet forvekslet meg og en annen med samme navn. Denne saken ble også "henlagt på bevisets stilling", selv om politiet inderlig godt vet at det var de som tabbet seg ut.

Endret av likferd
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
likferd skrev (4 timer siden):

Dette stemmer ikke, om du skal søke en plass som krever sikkerhetsklarering, i politiet, forsvaret, fengselsvesen, våpenindustrien, osv. Jeg har selv måttet oppgi forklaring på en henlagt narkotikasak, som var pga politiet forvekslet meg og en annen med samme navn. Denne saken ble også "henlagt på bevisets stilling", selv om politiet inderlig godt vet at det var de som tabbet seg ut.

Da fikk du jo muligheten til å forklare hva som skjedde.

Og er du sikker på at det var feil å henlegge på bevisets stilling? Er det andre henleggelsesgrunner som hadde passet bedre? Husk at de har standardiserte henleggelseskoder, så de kan nok ikke bare dikte opp nye.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Problemet rundt utvidet politiattest er at det kan føre til at man havner lenger ned i bunken så lenge det står noe der. Det samme med sikkerhetsklarering. På selv de 2 laveste nivåene vil dette kunne bli et betydelig problem. Det kan holde med en falsk anmeldelse som skaper problemer om man er avhengig av sikkerhetsklarering.

Når det gjelder arbeidsgiver personalfil så er den ofte preget av leders manipulasjon for å sikre seg selv når eks. misfornøyde ansatte sier opp jobben, så den ville jeg ikke lagt særlig vekt på. Jeg har uten unntak alltid observert at ledere snakker negativt om mennesker som slutter pga. misnøye med hvordan skuta styres. Selv om de har gjort en uvurderlig god jobb før de sluttet og ikke lagde støy rundt beslutningen. Husk "People quit managers, not jobs". Dette gjelder selvsagt ikke alle men brorparten. Ellers har man de som ikke ser utviklingsmuligheter der man er, flytting, omorganiseringer osv.

Quote

A study suggests that 57% of employees have left their jobs because they are frustrated with their manager or company leadership

Jeg har tatt én direktør og utviklingssjef i å makulere såkalte "drittpakker" som kun fantes på papir, om dyktige ansatte som forsøkte å avverge ukloke avgjørelser. Ergo trenger på ingen måte en såkalt personalfil gjenspeile vedkommendes egnethet men i like stor grad lederens forsøk på manipulasjon som ikke blir godtatt av den ansatte - men det kommer aldri med i personalfilen (maktmisbruk).

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Markiii said:

Da fikk du jo muligheten til å forklare hva som skjedde.

Og er du sikker på at det var feil å henlegge på bevisets stilling? Er det andre henleggelsesgrunner som hadde passet bedre? Husk at de har standardiserte henleggelseskoder, så de kan nok ikke bare dikte opp nye.

Viss du har 10 søkere hvor 1 har vært siktet for voldtekt, og du har lyst å ta ut 5 til intervju, hvem velger du? Eller noen som har noe som helst på rullebladet. En må da være ett hode bedre enn alle de andre for å bli vurdert da.

Synes at rullebladet skulle vært helt plettfritt om de ikke klarte å dømme noen.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...