Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Y er Norges mest solgte bil, og selger veldig godt i verden generelt. Så det kan ikke være ett stort problem...

Tviler på at folk kjøper Y utelukkande for å få mest mogleg funksjonar på touch skjerm. Det er sjølvsagt ein totalvurdering derbein aksepterer det ein ikkje liker fordi det finnes andre fordelar som ikkje andre bilar har. 

At ein bilmodell er mykje kjøpt betyr ikkje at det er den perfekte bilen, det betyr berre at summen av fordelar og ulemper går i positiv retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (30 minutter siden):

Tviler på at folk kjøper Y utelukkande for å få mest mogleg funksjonar på touch skjerm. Det er sjølvsagt ein totalvurdering derbein aksepterer det ein ikkje liker fordi det finnes andre fordelar som ikkje andre bilar har. 

At ein bilmodell er mykje kjøpt betyr ikkje at det er den perfekte bilen, det betyr berre at summen av fordelar og ulemper går i positiv retning.

Nei, men om det var ett så stort problem for folk flest så hadde de ikke kjøpt bilen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Nei, men om det var ett så stort problem for folk flest så hadde de ikke kjøpt bilen. 

Det tror jeg og, men den er i vurderingen hos mange - ref to eiere av Highland i min krets. Utrolig mange positive, nevnte knapper er minus. I alle biltester - minus. Ifølge kjøreskolene er det også ikke hensiktsmessig. 

Slik jeg ser det er det også et minus. Betyr ikke at bilen ikke vil selge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg og, men den er i vurderingen hos mange - ref to eiere av Highland i min krets. Utrolig mange positive, nevnte knapper er minus. I alle biltester - minus. Ifølge kjøreskolene er det også ikke hensiktsmessig. 

Slik jeg ser det er det også et minus. Betyr ikke at bilen ikke vil selge?

Nå snakket vi om skjermen. Om det er ett så stort problem som forklares av noen hadde det ikke blitt en bestselger. Model 3 salget får vi se fremover.

Lenke til kommentar

Min erfaring med bruk av skjermen i TM3 er som følger:

Skjermen sitter mye høyere enn den kunne sitte om det var rett foran rattet. Da ville man være skikkelig hindret av utsyn. Ettersom hastighetsvisning på skjermen er i øverste venstre hjørnet må man se litt til høyre, men trenger ikke å se nedover.

Ettersom man som bilist mest må tenke på saker og ting som kommer fra høyre og venstre medfører blikket på hastigheten på skjermen heller også et blikk på det som skjer på høyre siden av veien og mindre på det som skjer i fanget til føreren.

Et blikk til siden på samme høyde er mye mindre kritisk ved bilkjøring enn et blikk nedover.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Speedoet til Tesla er et kjempeproblem for alle som aldri har sittet i en Tesla.

Har derimot aldri hørt en Tesla-eier oppleve det som problematisk. At midtstilt eller HUD hadde vært bedre er greit nok, men det er jo uansett helt utvilsomt en bedre løsning enn analog nål, som ingen klaget på at var vanskelig å se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

Har derimot aldri hørt en Tesla-eier oppleve det som problematisk.

Da er det på tide at du får høre det av en Tesla-eier, jeg melder meg frivillig.

Misforstå meg rett. Det går fint. Men det var helt åpenbart i starten at jeg hadde mindre kontroll på farten enn i forrige bil. Jeg kjøpte derfor, som mange andre før meg en liten dings som viser fart, gir og blinklys uten å måtte flytte blikket så mye.

NEW Head Up Display (HUD) for Tesla Model 3/Y - Hidden Instrument Cluster  Accessory 2022 - YouTube

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (18 minutter siden):

Speedoet til Tesla er et kjempeproblem for alle som aldri har sittet i en Tesla.

Har derimot aldri hørt en Tesla-eier oppleve det som problematisk. At midtstilt eller HUD hadde vært bedre er greit nok, men det er jo uansett helt utvilsomt en bedre løsning enn analog nål, som ingen klaget på at var vanskelig å se. 

Toyota Yaris, og sikkert noen andre billig biler fra de har eller hadde i mange går spidometeret midt i bilen, lenger til høyre enn det Tesla har på sin skjerm. Det er kun en vanesak, og noe folk som ikke liker Tesla bruker som ett argument.

(Har ikke Tesla selv, eller har lyst på de).

Har HUD i min, og merket hvor mye jeg brukte det når jeg hadde leiebil noen dager. Har også vanlig fartsvisning igjennom rattet, men Huyndai har så fancy skjerm der at det er delvis skjult under rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (24 minutter siden):

Speedoet til Tesla er et kjempeproblem for alle som aldri har sittet i en Tesla.

Har derimot aldri hørt en Tesla-eier oppleve det som problematisk. At midtstilt eller HUD hadde vært bedre er greit nok, men det er jo uansett helt utvilsomt en bedre løsning enn analog nål, som ingen klaget på at var vanskelig å se. 

Jeg har hatt to Teslaer. Ikke enig. Legger trykk på hatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Da er det på tide at du får høre det av en Tesla-eier, jeg melder meg frivillig.

Misforstå meg rett. Det går fint. Men det var helt åpenbart i starten at jeg hadde mindre kontroll på farten enn i forrige bil. Jeg kjøpte derfor, som mange andre før meg en liten dings som viser fart, gir og blinklys uten å måtte flytte blikket så mye.

NEW Head Up Display (HUD) for Tesla Model 3/Y - Hidden Instrument Cluster  Accessory 2022 - YouTube

Hastighetsvisning på skjermen er mye nærmere vindusrutekanten enn HUD som du bruker som eksempel. Se i den forbindelse mitt innlegg litt lenger opp.

image.png.fa54167f8e66c1032dc1f9a8c82e20dc.png

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...