Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde man alltid skulle gjøre seg forholdsvis kjent med det som finnes av knapper, innstillingsmuligheter osv, før man i det hele tatt starter opp ukjent bil jeg.

Foretrekker selv fysiske knapper og brytere, men det er vel mest pga at enkelte biler har rævva meny system. Tesla er gode på dette da.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg interiør (dashbord og midtkonsoll) av typen man ser i Teslaen i artikkelen, nærmest ribbet for fysiske brytere og dominert av en stor touchskjerm hvor alt av funksjonalitet ligger i, er noe av det minst interessante og, ja, rett og slett styggeste som finnes av bilinteriør.

Jeg klarer ikke å se hva som er "fint" med rattet nesten ribbet for knapper, midtkonsollen som egentlig bare har skjermen og (såvidt jeg kan se) ikke en eneste måler foran sjåføren.

Egentlig bare et klageinnlegg dette, men det blir vel litt i tråd med artikkelen som er trådens tema uansett.

Jeg ville gitt dette interiøret 0/10 for å være ærlig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Takk og lov!

Hater fravær av fysisk spak/knapp. Mye

Tross alt uendelig mye enklere å justere noe så banalt som volum, vindusviskere og blinklys, dersom man har noe fysisk kontra en abnormt stor skjerm med hundre ulike funksjoner man må lete mellom. 

Apropos nye ukjente biler: det er rett og slett grusomt å prøve å bruke bilens skjerm/infotainment, hvis du er ukjent med systemet. 

Du klarer ikke å betjene en skjerm første gang du sitter der, uten å bruke MYE tid på å se på skjermen. Desto større skjerm, desto fler finesser man må få overblikk over, så man får klikket seg inn i korrekt meny og/eller undermeny. «Nei, vent, var det en app? Hvor, hvilken, hæ, hjeeelp!»😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Jeg finner det ganske ironisk fra starten av at det trekkes frem fra Tesla-eiere at blinking på rattet er enklere i noen tilfeller pga man sparer en knøttliten bevegelse. Dette er altså de samme som forsvarer at man må flytte blikket til en midtskjerm for å se hastigheten man kjører i og i stor grad må innom en touchskjerm for å bruke viktige og mindre viktige funksjoner.

Man må ikke flytte blikket i noen større grad enn med andre biler. Det er alltid innenfor synsfeltet. Har aldri hatt noe problem med det. Faktisk tror jeg man må flytte blikket kortere enn i mange biler med "tradisjonell" plassering. Så her er du ute og sykler.

Jeg er i utgangspunktet ingen fan av knapper for blinklys, men så har jeg ikke prøvd det heller så jeg skal ikke ha for sterke meninger om det.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 minutter siden):

Man må ikke flytte blikket i noen større grad enn med andre biler. Det er alltid innenfor synsfeltet. Har aldri hatt noe problem med det. Faktisk tror jeg man må flytte blikket kortere enn i mange biler med "tradisjonell" plassering. Så her er du ute og sykler.

Mener du virkelig det? Jeg kan ikke forstå at du mener det alvorlig. Jeg har installert en egen HUD for å slippe å flytte blikket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (47 minutter siden):

Takk og lov!

Hater fravær av fysisk spak/knapp. Mye

Tross alt uendelig mye enklere å justere noe så banalt som volum, vindusviskere og blinklys, dersom man har noe fysisk kontra en abnormt stor skjerm med hundre ulike funksjoner man må lete mellom. 

Apropos nye ukjente biler: det er rett og slett grusomt å prøve å bruke bilens skjerm/infotainment, hvis du er ukjent med systemet. 

Du klarer ikke å betjene en skjerm første gang du sitter der, uten å bruke MYE tid på å se på skjermen. Desto større skjerm, desto fler finesser man må få overblikk over, så man får klikket seg inn i korrekt meny og/eller undermeny. «Nei, vent, var det en app? Hvor, hvilken, hæ, hjeeelp!»😅

Også gått lei av skjermbetjening. Det stjeler blikket fra veien. Jeg tror den egentlige årsaken til skjermbetjening er for å spare penger. Det burde være en standard som sa noe hvilke funksjoner må betjenes via knapper og hendler. Vi trenger rett og slett en standardisering på dette området. Setter du deg inn i en ny bil nå så må du bruke flere minutter på å gjøre deg kjent med hvor man finner ulike funksjoner - det var ikke slik for noen år siden. Da kunne man gå rett fra flyet og rett bort til leiebilen og var man en erfaren sjåfør så kunne man kjøre avsted med en gang. Nå må man rote rundt på menyer og forsikre seg på at man vet hvor man finner varme, blinklys,vindusvisker, revers osv...Nei - utviklingen går feil vei på dette området dessverre og Tesla er i førersetet for en slik utvikling. De forenkler ikke noe for brukeren, men kompliserer ting som før var enkle. Nå har jo også hver eneste produsent sine egne skjermer med egne betjening og menyvalg etc...Det er i ferd med å bli kaos der ute rett og slett......

Endret av FriskLuft
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...