Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Nasjonalisten said:

Fri abort er en u-ting som jeg tror vi i fremtiden vil se stygt tilbake på.

abort er noe vi har holdt på med i noen tusen år, jeg tror historie-messig så ligger vi godt an.

Quote

Dating back to 1600BC, the text describes methods by which “the woman empties out the conceived in the first, second or third time period”, recommending herbs, vaginal douches and suppositories.

https://theconversation.com/a-brief-history-of-abortion-from-ancient-egyptian-herbs-to-fighting-stigma-today-213033

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg er for selvbestemt abort til uke 18. jeg har ikke noen mening om senere enn det.  Abortmotstand er populært og utbrer seg nå, og kvinner ønsker vel ikke å lide samme skjebne som det de møtte i gamle dager. Mange døde pga ukyndige inngrep i det skjulte, og det forekom at nyfødte ble drept og gjemt.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt for selvbestemt abort, men 18 uker syns jeg er å dra det veldig langt. Trenger man virkelig så lang tid på å bestemme seg? Over fire måneder? Da er det tydeligvis veldig vanskelig å ta abort. Kanskje man da ikke skulle gjort det.

Vel. Nå blir det sikkert sånn. Det ville overraske meg om dette fører til et rush av henvendelser til abortklinikkene i uke 18. Det er litt bortkastet tid å diskutere noe som i praksis sannsynligvis vil bli en tilnærmet ikke-sak?

Jeg la merke til at noen i SV ville ha grensen ved 22 uker. Helsedirektoratet forteller meg at da er fosteret faktisk potensielt levedyktig.

Sitat

Normalt vil fosteret måtte ansees levedyktig rundt utgangen av 22. svangerskapsuke. Et 22 uker gammelt foster vil kunne være så utviklet at det vil være i stand til å overleve dersom det ble født og fikk optimal behandling.

Det er ganske drøyt å skulle sette grensen der. Jeg er ikke enig i svart/hvitt tankegangen om at "abort er mord", men når det faktisk er snakk om fostre som kunne overlevd ... den er vanskelig. 

Abort er et vanskelig tema generelt. Etiske spørsmål er vanskelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

Jeg er absolutt for selvbestemt abort, men 18 uker syns jeg er å dra det veldig langt. Trenger man virkelig så lang tid på å bestemme seg? Over fire måneder? Da er det tydeligvis veldig vanskelig å ta abort. Kanskje man da ikke skulle gjort det.

Vel. Nå blir det sikkert sånn. Det ville overraske meg om dette fører til et rush av henvendelser til abortklinikkene i uke 18. Det er litt bortkastet tid å diskutere noe som i praksis sannsynligvis vil bli en tilnærmet ikke-sak?

Jeg la merke til at noen i SV ville ha grensen ved 22 uker. Helsedirektoratet forteller meg at da er fosteret faktisk potensielt levedyktig.

Det er ganske drøyt å skulle sette grensen der. Jeg er ikke enig i svart/hvitt tankegangen om at "abort er mord", men når det faktisk er snakk om fostre som kunne overlevd ... den er vanskelig. 

Abort er et vanskelig tema generelt. Etiske spørsmål er vanskelig. 

Man bør vel også strengt tatt legge til at et foster i uke 22 ikke vil overleve uten intensivpleie, og selv med den ypperste pleie, ofte må leve resten av livet med 'skader' i ulike former, - hvis det overlever.

Det som ansees som levedyktig uten medisinsk støtte, er uke 30. 

Forøvrig er de få tilfellene av senaborter oftest et resultat av at man sent i svangerskapet har funnet årsaker som kan være uforenelig med liv, eller livskvalitet. Dette er kompliserte verdivurderinger som foreldre selv er best skikket til å avgjøre.

Endret av Neffi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

En veldig god nyhet for alle kvinner her til lands, men at Arbeiderpartiet ønsker å utvide selvbestemt abort til 18 uker er ikke så nytt - dette har både AP, Rødt, SV, MDG og Venstre ønsket veldig lenge.

Nyheten er som det står i førstepost at ekspertene i abortutvalget med 10 av 13 stemmer nå har anbefalt å utvide fra 12 til 18 uker.

SP, Høyre og Frp vil fastholde dagens ordning, men snur kanskje nå som abortutvalgets konklusjon er kommet.

Krf er selvfølgelig mot som vanlig og ønsker i stedet å redusere, og dermed sette kvinners rettigheter tilbake en del tiår.

Nasjonalisten skrev (2 timer siden):

Jeg syns heller fri abort kan begrenses til uke 8

Uke 8? Vil du virkelig gi kvinner så utrolig kort tid på en så viktig avgjørelse? Du vet at få merker at de er gravide før de er i uke 5 når menstruasjonen uteblir og mange lengre etter det? Noen få kan merke det så tidlig som uke 3, men det er sjeldent.

scuderia skrev (1 time siden):

I all praksis er det fri abort til uke 18 i dag. Burde holde greit.

Det er akkurat derfor denne endringen trengs, siden bare et veldig, veldig lite fåtall av de som søker nemnd får avslag. Derfor er det mye bedre å bare gjøre abort selvbestemt frem til uke 18. Det vil knapt ha statistisk betydning, men stor praktisk betydning og spare samfunnet for kostnader.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (2 timer siden):

Det er interessant at damen i gult karakteriserer beskyttelse av ufødte barn som ''å please(tilfredsstille) religiøse'', det antyder til hennes politiske ståsted og syn på andres meninger.

Det er jo det. Det er null vitenskapelig grunnlag for hennes meninger. Fosteret kan ikke engang kjenne smerte før i uke 24 eller 25.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
On 15.12.2023 at 7:58 PM, AtterEnBruker said:

Bra. Abortforbud eksisterer kun for at kvinner skal lide og straffes for å våge å eksistere på samme grunnlag som menn. Det er ikke en bieffekt, men hensikten. Unsett hvor mye tilhengere av abortforbud prøver å rasjonalisere det, er ikke fakta på deres side.

Abort er å drepe ett barn, og å drepe barn er galt.
Om du ikke vil bruke ordet barn, så er vi nok enig om at det er ett menneske, og å drepe ett menneske er også galt.
Man trenger ikke noen spesiell religiøs, ideologisk eller praktisk overbevisning for å inneha den moralske posisjonen.
Abort handler ikke om autonomi, foruten voldtekt så er det å bli gravid ett valg, den autonome beslutningen be tatt ved samleie, og det er ikke greit å drepe barn fordi de er ubeleilige.
Det har aldri vært lettere å unngå graviditet.

Det er ganske fælt å si at ett barn heller burde drepes enn å være uønsket.
Mors-instinktet funker utmerket godt hos de fleste, så veldig få barn vil faktisk ende opp med å være uønsket.
Det er veldig mange katastrofalt dårlige foreldre som ønsket/planla barn, så en dårlig oppvekst er lite grunn for å unnskylde abort.
Til syvende og sist kan man også adoptere bort til de mange familier som ønsker barn.

Barnet er uskyldig, er en helt egen kropp, og ett helt eget menneske, som burde ha beskyttelse som alle oss andre.
Både menn og kvinner burde stå til ansvar for det livet de lager.

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (10 minutter siden):

Abort er å drepe ett barn, man trenger noen spesiell ideologisk eller praktisk overbevisning for å inneha den moralske posisjonen. Abort handler ikke om autonomi, foruten voldtekt så er det å bli gravid ett valg, den autonome beslutningen be tatt ved samleie, og det er ikke greit å drepe barn fordi de er ubeleilige.

Barnet er uskyldig, er en helt egen kropp, og ett helt eget menneske, som burde ha beskyttelse som alle oss andre.
Både menn og kvinner burde stå til ansvar for det livet de lager.

Hva med alle sædcellene som går tapt i hver utløsning? Du dreper jo millioner av liv for hver utløsning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Bra. Abortforbud eksisterer kun for at kvinner skal lide og straffes for å våge å eksistere på samme grunnlag som menn. Det er ikke en bieffekt, men hensikten. Unsett hvor mye tilhengere av abortforbud prøver å rasjonalisere det, er ikke fakta på deres side.

 

Så vanvittig glad og takknemlig jeg blir for å se menn som står på kvinnens side. 

Endret av Nøtteknekker
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (40 minutter siden):

Man bør vel også strengt tatt legge til at et foster i uke 22 ikke vil overleve uten intensivpleie, og selv med den ypperste pleie, ofte må leve resten av livet med 'skader' i ulike former, - hvis det overlever.

Hva så? Hver dag behandler sykehusene mange mennesker som ikke ville overlevd uten intensivbehandling. Kanskje også med senskader. Det er like fullt liv verdt å redde?

Nå blir jo ikke grensen 22 uker da, så jeg diskuterer ikke denne avsporingen noe mer. :) 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 timer siden):

Hva så? Hver dag er det mange mennesker som ikke overlever uten intensivbehandling. Kanskje også med senskader. Det er like fullt liv verdt å redde?

Nå blir jo ikke grensen 22 uker da, så jeg diskuterer ikke denne avsporingen noe mer. :) 

Det bor noen foreldre i landet vårt, som er gode foreldre som elsker sine barn, men som mener medisinen som felt holder noen barn i live som helst burde, og ville hatt godt av å slippe. At medisinen kan, betyr ikke at den alltid bør.

 

Endret av Neffi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...