Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

1 hour ago, fivebigcities said:

Når det hele tiden bare er et spørsmål om hvor man trekker linjen i sanden, og man har låst seg til en nasjonal grense om at abort etter uke X er å gå for langt, eventuelt bare har en egen, personlig grense som er trukket tidligere enn hva man gjort et annet sted, så blir man nødvendigvis en abortmotstander i land som har en mer liberal abortlovgivning forbi hvor denne øvre grensen for hvor man synes at det er innafor å utføre abort ligger.

Dette er jo stortsett vissvass frå di side.

Den reelle skillelinja - i Noreg og andre land - er ikkje om når, men om. T.d. handler ikkje diskusjonane i USA om tidspunkt for abort om tidspunktet; poenget der er i stor grad å trekke linja så tidleg at det de facto vert eit forbod mot abort, fordi folk ikkje oppdager at dei er gravide før det...

Viare så er det åpenbart mogeleg å vere for abort, men ueinige om kor lenge den retten skal gjelde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, fivebigcities said:

Når det hele tiden bare er et spørsmål om hvor man trekker linjen i sanden, og man har låst seg til en nasjonal grense om at abort etter uke X er å gå for langt, eventuelt bare har en egen, personlig grense som er trukket tidligere enn hva man gjort et annet sted, så blir man nødvendigvis en abortmotstander i land som har en mer liberal abortlovgivning forbi hvor denne øvre grensen for hvor man synes at det er innafor å utføre abort ligger. Formoder at også du har fått med deg at også norske aborttilhengere mer enn gjerne omtaler folk i land med en mer restriktiv abortlovgivning enn det vi har her i Norge som trangsynte og reaksjonære.

Det er nok de færreste som ville sagt seg enig i en så rar fremstilling av hva en abortmotstander er eller ikke ér.
Hvis du og naboen er uenig i hvor tomtegrensen går, så er jo likevel begge for idéen om eindomsrett.

Hvorfor benytter du deg forresten ikke av den banale forklaringsmodellen du stadig gjentar i den andre tråden?
Universet har ingen mening om dette, så det er ikke noe vits i å diskutere.

Som barfoo sier, så blir man ikke en abortmotstander bare ved å være uenig hvor grensen går for når i svangerskapet man kan ta abort, da er det jo ikke ingrepet man er i mot, bare hvor grensen går.
Jeg har observert at folk kritiserer de med mer restriktiv abortpolitikk, ja. Men hva så?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (8 timer siden):

Når det hele tiden bare er et spørsmål om hvor man trekker linjen i sanden, og man har låst seg til en nasjonal grense om at abort etter uke X er å gå for langt, eventuelt bare har en egen, personlig grense som er trukket tidligere enn hva man gjort et annet sted, så blir man nødvendigvis en abortmotstander i land som har en mer liberal abortlovgivning forbi hvor denne øvre grensen for hvor man synes at det er innafor å utføre abort ligger. Formoder at også du har fått med deg at også norske aborttilhengere mer enn gjerne omtaler folk i land med en mer restriktiv abortlovgivning enn det vi har her i Norge som trangsynte og reaksjonære.

Jeg skjønner ikke hvorfor du later som du er "nøytral" når du allerede har bestemt deg og har veldig sterke meninger. Hva er poenget liksom? Hvorfor ikke bare være ærlig og ikke late som du er noe du ikke er?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du later som du er "nøytral" når du allerede har bestemt deg og har veldig sterke meninger. Hva er poenget liksom? Hvorfor ikke bare være ærlig og ikke late som du er noe du ikke er?

Man kan ikke avsløre kraftnivået sitt for tidlig. Det kalles obskurantisme.

Forøvrig burde abortforkjempere rope mer om hvordan bevissthet/noe som tilsvarer hjerneaktivitet ikke dukker opp i fosteret etter rundt 20 uker. Tvangsfødslere som er too far gone vil bare skrike og trasse, men hensikten er å informere folk som enda ikke har falt ned i spiralen. Alle antidemokratiske ideologier som abortmotstand baserer seg på å gjenta løgner til de blir til en sannhet. Ergo burde abortforkjempere gjenta sannheten oftere enn tvangsfødslerne gjentar løgnene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.12.2023 at 9:49 PM, Nasjonalisten said:

Abort er å drepe ett barn, og å drepe barn er galt.
Om du ikke vil bruke ordet barn, så er vi nok enig om at det er ett menneske, og å drepe ett menneske er også galt.
Man trenger ikke noen spesiell religiøs, ideologisk eller praktisk overbevisning for å inneha den moralske posisjonen.
Abort handler ikke om autonomi, foruten voldtekt så er det å bli gravid ett valg, den autonome beslutningen be tatt ved samleie, og det er ikke greit å drepe barn fordi de er ubeleilige.
Det har aldri vært lettere å unngå graviditet.

Det er ganske fælt å si at ett barn heller burde drepes enn å være uønsket.
Mors-instinktet funker utmerket godt hos de fleste, så veldig få barn vil faktisk ende opp med å være uønsket.
Det er veldig mange katastrofalt dårlige foreldre som ønsket/planla barn, så en dårlig oppvekst er lite grunn for å unnskylde abort.
Til syvende og sist kan man også adoptere bort til de mange familier som ønsker barn.

Barnet er uskyldig, er en helt egen kropp, og ett helt eget menneske, som burde ha beskyttelse som alle oss andre.
Både menn og kvinner burde stå til ansvar for det livet de lager.

Mener du at en zygote eller blastocyst er et barn? Det er såklart et menneske i biologisk forstand. Men hvem feller en tåre for det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
23 hours ago, Atib Azzad said:

Det er nok de færreste som ville sagt seg enig i en så rar fremstilling av hva en abortmotstander er eller ikke ér.
Hvis du og naboen er uenig i hvor tomtegrensen går, så er jo likevel begge for idéen om eindomsrett.

Hvorfor benytter du deg forresten ikke av den banale forklaringsmodellen du stadig gjentar i den andre tråden?
Universet har ingen mening om dette, så det er ikke noe vits i å diskutere.

Som barfoo sier, så blir man ikke en abortmotstander bare ved å være uenig hvor grensen går for når i svangerskapet man kan ta abort, da er det jo ikke ingrepet man er i mot, bare hvor grensen går.
Jeg har observert at folk kritiserer de med mer restriktiv abortpolitikk, ja. Men hva så?

Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil om hva jeg tenker at er en abortmotstander eller ikke. Jeg forventer ikke at de som bruker en så stor del av tiden sin til å sitte og kjekle med folk om ulike politiske spørsmål inne på f.eks. diskusjon.no skal være enig med meg i noe som helst, uansett. Y'all do yourselves, liksom. Men når det hele koker ned til hvor man trekker grensen for abort i sanden, og når selv de som selv er for abort ikke ser ut til å ha noe problem med å trekke dette skillet, så gjør det veldig lite inntrykk på meg at det sitter noen på internett og mener at å framstille det slik er rart. Da er det ikke noe mer å prate om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/21/2023 at 5:27 PM, fivebigcities said:

Men når det hele koker ned til hvor man trekker grensen for abort i sanden, og når selv de som selv er for abort ikke ser ut til å ha noe problem med å trekke dette skillet, så gjør det veldig lite inntrykk på meg at det sitter noen på internett og mener at å framstille det slik er rart. Da er det ikke noe mer å prate om.

Ja, spørsmålet om når koker ned til hvor man trekker grensen..
Når du skriver at selv de som er for abort ikke har noe problem med å trekke et slikt skille, er det fordi du tenker det burde være en slags motsetning mellom å ønske seg muligheten til å avslutte et svangerskap, og det å synes at det burde finnes en øvre grense for når det kan gjøres? Burde en sann aborttilhenger være grenseløs?

Jeg prøver ikke gjøre inntrykk på deg ved å hevde det er rart, jeg ser bare ikke helt logikken.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 23.12.2023 at 1:01 PM, Atib Azzad said:

Ja, spørsmålet om når koker ned til hvor man trekker grensen..
Når du skriver at selv de som er for abort ikke har noe problem med å trekke et slikt skille, er det fordi du tenker det burde være en slags motsetning mellom å ønske seg muligheten til å avslutte et svangerskap, og det å synes at det burde finnes en øvre grense for når det kan gjøres? Burde en sann aborttilhenger være grenseløs?

Jeg prøver ikke gjøre inntrykk på deg ved å hevde det er rart, jeg ser bare ikke helt logikken.

Det tror jeg ikke de som er for abort har tenkt gjennom. Husk at fra mitt ståsted, så er alle som ønsker muligheten til å avslutte et svangerskap aborttilhengere. Jeg noterer meg kun det snurrige paradokset, som at aborttilhengere som alle mener at de sitter på fasit går i rette med hverandre er, med et smil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (14 minutter siden):

Det tror jeg ikke de som er for abort har tenkt gjennom. Husk at fra mitt ståsted, så er alle som ønsker muligheten til å avslutte et svangerskap aborttilhengere. Jeg noterer meg kun det snurrige paradokset, som at aborttilhengere som alle mener at de sitter på fasit går i rette med hverandre er, med et smil.

Selvfølgelig har man tenkt gjennom hvor grensen bør gå. Men folk som syns det er greit å avslutte et svangerskap har forskjellige kriterier for hvor langt ut i svangerskapet dette skal være mulig. 

Så syns jeg du ordlegger deg litt rart. Det er vel ingen som er "tilhenger" av abort. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (11 minutter siden):

Hvis man ikke er en "tilhenger" av abort, så bør man kanskje slutte å kalle seg det.

Nå er det vel du som kaller andre folk for det da. Å være tilhenger av noe er et litt sterkere uttrykk (som f.eks å være en fan av en kjendis, fotballag o.l.) enn å erkjenne at noe (som her familieplanlegging) bør være mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

aborttilhengere som alle mener at de sitter på fasit går i rette med hverandre er, med et smil.

En befruktet celle kan produsere tusener av barn, gitt teknologisk inngrep.

Det er ingenting magisk eller unikt med et befruktet menneskeegg, ut over verdien foreldrene gir det.

Det er en overgang fra å være en kjøttgrønnsak til å være et individ, en person.

Videre, så er det også en filosofisk debatt hvor det er åpenbart at det å genetisk være et menneske ikke er noe godt argument for å ha verdi ut over det til annet liv:

En selvbevisst person bør ha rettigheter uavhengig av om den er biologisk eller, om den er biologisk, et menneske eller ei.

...

Anlegget for bevissthet er ikke godt nok utviklet før langt ute i uke 25+, og selv da er det ikke sannsynlig at det er mulighet for opplevelser før ut i uke 30+, en mulighet som i praksis fremdeles er umulig på grunn av oksygenmangel.

Hvem er offeret ved abort i uke 20?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, leticia said:

Nå er det vel du som kaller andre folk for det da. Å være tilhenger av noe er et litt sterkere uttrykk (som f.eks å være en fan av en kjendis, fotballag o.l.) enn å erkjenne at noe (som her familieplanlegging) bør være mulig. 

Nå er det engang "aborttilhenger" det heter på norsk, da. Ante ikke at også det plutselig skulle være kontroversielt.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, leticia said:

Merkelig at du vet bedre enn ordboka hva det heter på norsk da.

Hør, om du ikke har tenkt å bidra til diskusjonen, så kan du fint gå et annet sted. Da er det ingen som vil ha deg her. For øvrig, så tok det meg ikke mange sekundene å finne ordet flere andre stedet på nettet.  

Lenke 1: https://naob.no/ordbok/aborttilhenger
Lenke 2: https://no.wiktionary.org/wiki/aborttilhenger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 minutter siden):

Hør, om du ikke har tenkt å bidra til diskusjonen, så kan du fint gå et annet sted. Da er det ingen som vil ha deg her. For øvrig, så tok det meg ikke mange sekundene å finne ordet flere andre stedet på nettet.  

Lenke 1: https://naob.no/ordbok/aborttilhenger
Lenke 2: https://no.wiktionary.org/wiki/aborttilhenger

Du tar feil. Jeg vil ha @leticia her.

Forøvrig er jeg en aborttilhenger for de som måtte trenge/ønske abort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, er det vitenskapelig bevist at bevissthet i foster ikke dukker opp før uke 20-25. Likevel er uke 18 kontroversielt for enkelte. Men sannheten er at abortmotstand ikke har eller aldri har hatt noen legitim grunn til å eksistere. Hverken vitenskapelig eller moralsk.

https://fivethirtyeight.com/features/how-the-fight-to-ban-abortion-is-rooted-in-the-great-replacement-theory/

Abortmotstand er ikke og har aldri vært noe annet enn et middel for å redusere kvinner om til et redskap for staten, og til opprettsholdelse for en viss form for statsmakt. Og merkelig nok er alle de som ranter om "the deep state" tause som graven om akkurat dette emnet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...