Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

leticia skrev (5 minutter siden):

Jeg støtter ikke abort i 9 måneder fordi vi har en grense for når fosteret kan klare seg uten mor. Og denne grensen er lenge før 9 måneder. 

det er jeg selvsagt enig i, og det er jo da interessant at de som faktisk støtter abort etter levedyktighet støtter en prosedyre der man faktisk "tar livet av" fosteret før man fjerner det fra mor, hvorfor gjøre det hvis det ikke lever, jeg refererer da til amerikansk abortpraksis med "inducinfg fetal demise" ved sene aborter,jeg refererer da selvsagt til USA de en ikke utfører så sene aborter i Norge på levedyktige fostre, for å ha sagt det. Men hvorfor aktivt drepe noe som ikke lever, det burde jo være unødvendig hvis livet plutselig oppstår når navlestrengen er kuttet?

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (6 minutter siden):

det er jeg selvsagt enig i, og det er jo da interessant at de som faktisk støtter abort etter levedyktighet støtter en prosedyre der man faktisk "tar livet av" fosteret før man fjerner det fra mor, hvorfor gjøre det hvis det ikke lever, jeg refererer da til amerikansk abortpraksis med "inducinfg fetal demise" ved sene aborter,jeg refererer da selvsagt til USA de en ikke utfører så sene aborter i Norge på levedyktige fostre, for å ha sagt det. Men hvorfor aktivt drepe noe som ikke lever, det burde jo være unødvendig hvis livet plutselig oppstår når navlestrengen er kuttet?

Du fikk med deg at jeg skrev "eget liv". Altså at det er helt avhengig av verten (mor) for å kunne leve. Og at det er verten som må få ta valget om hun ønsker å være vert.  Jeg liker ikke den sammenligningen med USA. De har jo helt ekstreme holdninger både den ene og den andre veien. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Du fikk med deg at jeg skrev "eget liv". Altså at det er helt avhengig av verten (mor) for å kunne leve. Og at det er verten som må få ta valget om hun ønsker å være vert.  Jeg liker ikke den sammenligningen med USA. De har jo helt ekstreme holdninger både den ene og den andre veien. 

At fosteret er helt avhengig av mor har jeg aldri nektet for...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Tussi said:

Ja det var disse kjønnscellene da, hvorfor har ikke jeg barn, når jeg har hatt mensen siden jeg var 10? Kan det være fordi en kjønnscelle aldri har potensiale i seg selv til å bli et menneskeliv?

En kjønnscelle er jo selve potensialet til nytt liv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

En kjønnscelle er jo selve potensialet til nytt liv!

Ikke i seg selv, den trenger met enn seg selv for å bli til nytt liv .

Uten kjønnssceller intet nytt liv, det er greit. Men i seg selv, uten å få tilført mer genetisk materiale, har den intet potensiale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Ikke i seg selv, den trenger met enn seg selv for å bli til nytt liv .

Uten kjønnssceller intet nytt liv, det er greit. Men i seg selv, uten å få tilført mer genetisk materiale, har den intet potensiale. 

Akkurat som fosteret i seg selv trenger mer enn seg selv for å bli til et nytt liv. Det trenger næring gjennom navlestrengen for å bli til et nytt liv. 

Altså, i seg selv uten å få tilført næring fra mor har den intet potensiale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Akkurat som fosteret i seg selv trenger mer enn seg selv for å bli til et nytt liv. Det trenger næring gjennom navlestrengen for å bli til et nytt liv. 

Altså, i seg selv uten å få tilført næring fra mor har den intet potensiale. 

Akkurat som du og jeg trenger næring, det er forskjell på å trenge næring for å utvikle seg og å ikke ha genetisk materiale i seg selv til å utvikle seg. 

At fosteret får denne næringen på en annen måte betyrnikle at det er fundamentalt forskjellig, behovet for varme, beskyttelse, næring og Oksygen og eliminasjon er fundamentale for mennesker, inkludert fosteret.

En kjønnscelle har ikke disse behovene fordi den i seg selv ikke kan utvikle seg fordi den mangler genetisk materiale til å kunne det

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 12.4.2024 den 9:55 AM):

jeg ønsker ikke å diskutere det fordi jeg ønsker å forholde meg saklig

Skal du være saklig og forvente saklige kommentarer tilbake så må du slutte med å kalle et foster for et menneske, påstå at det er drap o.l for det er det kort og godt ikke, og vi alle vet hvorfor det blir gjort, det er ikke fordi du er saklig det er helt sikkert.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Skal du være saklig og forvente saklige kommentarer tilbake så må du slutte med å kalle et foster for et menneske, påstå at det er drap o.l for det er det kort og godt ikke, og vi alle vet hvorfor det blir gjort, det er ikke fordi du er saklig det er helt sikkert.  

At du ikke liker en motstander argumenter betyr ikke at det er usaklig, hvis du ikke tåler uenighet må du la være å diskutere, eller gjøre som meg, la vøre å diskutere det du finner usaklig. Hvis jeg hadde kalt dere for mordere, da hadde jeg vært usaklig

Merk at jeg faktisk ikke sier det er usaklig å hevde fosteret er en parasitt, jeg sier at jeg vil ikke diskutere det. Men jeg får med meg at du regner all meningsmotstand basert på fosterets verdi  for usaklig 

Du kan jo lage deg en :"vi som støtter fri abort og skal være i et ekkokammer-tråd", det er kanskje det beste. Jeg lover jeg ikke skal komme inn og skrive at fosteret er et menneske

Eller, kanskje du kan fortelle meg hvilke argumenter du godtar mot abort som saklige?

Eller kanskje vi kan innse at det å være saklig handler om hvordan man diskuterer og ikke hva man mener?

Sånn, her var jeg usaklig

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

At du ikke liker en motstander argumenter betyr ikke at det er usaklig

Men det gjelder altså ikke for deg ? De argumenter du ikke liker kaller du dehumaniserende, usaklige og du vil ikke svare på de argumentene. Det kan ikke være sånn at det er regler for alle andre, men ikke for deg.  

 

Tussi skrev (7 minutter siden):

Du kan jo lage deg en :"vi som støtter fri abort og skal være i et ekkokammer-tråd", det er kanskje det beste

Og du lage deg en tråd som heter vi som er i mot abort basert på 2000 år gammel overtro som vi uansett må modifisere hele tiden for å passe med vår idiotiske overtro, det hadde kanskje vært bedre for deg, ett ekkokammer du også kan trives i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Men det gjelder altså ikke for deg ? De argumenter du ikke liker kaller du dehumaniserende, usaklige og du vil ikke svare på de argumentene. Det kan ikke være sånn at det er regler for alle andre, men ikke for deg.  

 

Og du lage deg en tråd som heter vi som er i mot abort basert på 2000 år gammel overtro som vi uansett må modifisere hele tiden for å passe med vår idiotiske overtro, det hadde kanskje vært bedre for deg, ett ekkokammer du også kan trives i. 

Jeg sier at det er degumaniserende ja, jeg har ikke sagt det er usaklig. Beg sier også at det er fordi jeg blir provosert jeg ikke vil diskutere det, ikke at den spm sier det bør holde kjeft 

Det er ikke jeg som ikke tåler at andre har meninger, men jeg har vist min sårbarhet ift hvordan jeg reagerer, det er faktisk noe annet enn at alle mine motstandere er usaklige fordi jeg ikke liker argumentene deres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at du ikke vil svare for da blir du usaklig ? Hva er egentlig poenget med engang å svare på den måten ? bare la vær å svar da vel, men greit nok jeg beklager. 

Ja. 🤔

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...