Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (53 minutter siden):

Større tyngde gir større kraft (i newton) ned mot bakken, som med samme dekk og friksjonsfaktor gir høyere friksjon (i newton).

Krafta mot kjøreretninga f = friksjonskoeffisienten * kraft ned mot bakken F

Øker du F, så øker f. Disse er proporsjonale både med hverandre og med vekta på kjøretøyet. Newtons første lov: F=m*a.

Newtons første lov er treghetsloven. 
F = ma er andre loven han formulerte. Der F er summen av kreftene som virker på legemet, m er massen til legemet og a er akselerasjonen.

Din bruk av denne er vel tvilsom.

Endret av Jalla21
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jalla21 skrev (19 minutter siden):

Din bruk av denne er vel tvilsom.

Hvorfor?

- Masse er proporsjonalt med horisontal friksjonskraft

- Den horisontale friksjonskrafta er proporsjonal med massen i newtons andre lov

- Ergo vil aksellerasjonen a være konstant og uavhengig av massen

Det er selvfølgelig en del detaljer og presiseringer, men hovedtrekket er som listet opp ovenfor. Det er i all hovedsak derfor det ikke er kjempestor forskjell på bremselengde mellom kjøretøy med ulik vekt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Eg har aldri kjørt buss, verken diesel eller elektrisk, men eg har vore passasjer i Oslo ganske mange ganger og sjåførane er ivrige på gasspedalen. Kombinert med glatt føre og elbuss så kan det gå dårleg. Spesielt med leddbuss som har drift på den bakre delen.

Det kan godt vere elbussane kunne vore konfigurer annleis eller hatt ein vintermodus der pedalen gav mindre pådrag i starten, men dette driv dei vel og prøver å finne ut av.

Poenget er at det neppe er det at bussane er elektriske som er problemet og at dei burde klare seg fint på glatt føre med riktig kjøring. Det skjer for øvrig at dieselbussar får problem når det er glatt òg. Enkelte føre er det rett og slett ikkje mogleg å kjøre på, spesielt ein leddbuss.

Til å begynne med var det kulda, kortere rekkevidde, og hyppigere ladetid som gjorde at ruter fikk knefall og for lite busser til å holde bussrutene på et forsvarlig nivå. Problemer med laderne rapportertes det også om. Så ble det snø og glatt som det ofte er vinters tid, så jeg vet ikke riktig hva alt dette skyldes. Slik jeg forstår det er det et sammensatt problem. Dieselbusser har vel muligheter for å bruke kjettinger om det er problemer med glatt føre, men det er nok drepen for elbusser, de tåler nok ikke slik motstand uten at det går ut over rekkevidden. De har vel heller ikke stor nok åpning for bruk av kjettinger?

Hvis sjåførene er litt for ivrige på gasspedalen, hvilket jeg har vært inne på, så er nok dette noe av problemene ved å ta løs i en bakke hvis man har en stopp der. Og en anti skli funksjon har vel begrensninger når det gjelder is i bakket kjørebane. Kjettinger er konstruert for vinterføre, det er ikke elbussene ser det ut som. Selv biler som står parkert i en bakke med is som underlag kan begynne å skli dersom festet dekkene har slipper taket de har.

Ruters bussjåfører kan bli anmeldt hvis de ikke bruker kjetting på glatt føre (aftenposten.no)

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Kjettinger er konstruert for vinterføre

Det er korrekt. Ikke bruk kjettinger på sommerføre!

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Og en anti skli funksjon har vel begrensninger når det gjelder is i bakket kjørebane.

Det er også korrekt. Antispinn begrenser sjåførens pådrag fra gasspedalen når friksjonen er for lav. Antispinn er veldig nyttig i slike situasjoner.

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Ruters bussjåfører kan bli anmeldt hvis de ikke bruker kjetting på glatt føre (aftenposten.no)

Det stemmer og hvis du har sertifikat selv så burde du være klar over at man skal avpasse farta etter blant annet føreforholdene (der valg av dekk, pigg/piggfritt, kjetting osv) er en del av avpasninga til føreforholdene. Det er opp til sjåføren å vurdere hvor glatt er glatt, og hvilken fart er forsvarlig med de dekk og føre som er nå. Ved forferdelige føreforhold og dårlige dekk kan svaret bli at null fart er det eneste forsvarlige. Sett på kjettingene og forsvarlig fart kan øke. Tunge kjøretøy har krav til å ha kjettinger med seg i tilfelle behov og sjåførene skal ha opplæring i hvordan de settes på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):
Wall Dorf skrev (19 timer siden):

– Det gir økt vekt og gjør at du må kjøre litt saktere på glatt føre enn du ville gjort med fossil-bilen.

Dette stemmer heller ikke. Jeg har god innsikt i fysikkfaget, nærmere bestemt temaet friksjon. Friksjonskoeffisienten er uavhengig av vekt, nettopp fordi vekta ikke spiller noen rolle. Hadde det vært sånn som NAF-fyren sier så burde jo sparkesykler ha sittet som limt på veien, mens vogntog hadde vært som løse såpestykker i dusjen.

 

Simen1 skrev (12 timer siden):

Det er opp til sjåføren å vurdere hvor glatt er glatt, og hvilken fart er forsvarlig med de dekk og føre som er nå. Ved forferdelige føreforhold og dårlige dekk kan svaret bli at null fart er det eneste forsvarlige.

Ok! Men bestem deg!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Nei, på glatt føre skyter ikke bilen fart når man trør for hardt på pedalen. Da slår antispinn lynraskt inn og man akselererer rolig og uten å spinne.

I de siste dagene har det florert på nett med film og video med leddbusser som står å spinner på nærmest flat mark. Sjåfører mener kraften fra de elektriske motorene er for kraftig. I tillegg er dekk og plassering av drivlinje vært diskutert.

  •  
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

I de siste dagene har det florert på nett med film og video med leddbusser som står å spinner på nærmest flat mark. Sjåfører mener kraften fra de elektriske motorene er for kraftig. I tillegg er dekk og plassering av drivlinje vært diskutert.

  •  

Fordi bussene ikke hadde anti-spinn. Litt senere i artikkelen står det jo at de bussene ble på kort tid bygget om fra diesel til el. Elbussene som de hadde som standard var 18.00 m. Ruter krevde 18.75. Tyder på at Ruter insisterte på 18.75 m, men krevde ikke anti-spin. Man leser det tydelig mellom linjene i artikkelen at de var ørten ting som ble annerledes enn det pleier å være.

Sånt kjenner vi vel igjen fra offentlige anbud tidligere.

Endret av trikola
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Anbud: "Vi aner ingenting om hva som gir gode kjøreegenskaper så her har vi ingen krav, men vi vet at vi vil ha mange sitteplasser - utover det skal vi bare ha det billigste".

Så brenner de seg på sin egen uvitenhet, korrigerer kursen og krever kostbar utbytting av bussparken - på vår bekostning. Hvorfor stiller ikke befolkningen slike beslutningstakere til ansvar? Det burde ikke vært fallskjerm og ny offentlig stilling som venter på disse, men personlig straff.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

elbuss-eventyret i  hovedstaden kommer til å bli et pengesluk uten like.

sånn kan det gå når man leker seg med fellesskapets penger, de involverte er nok mer forsiktig med egen økonomi.

hele buss-flåten er antageligvis både ladet ihjel og kjørt ihjel lenge før tiden  R.I.P.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

elbuss-eventyret i  hovedstaden kommer til å bli et pengesluk uten like.

sånn kan det gå når man leker seg med fellesskapets penger, de involverte er nok mer forsiktig med egen økonomi.

hele buss-flåten er antageligvis både ladet ihjel og kjørt ihjel lenge før tiden  R.I.P.

"Bruun vil ikke si noe om hvor mye de har tapt på dette prosjektet."
"Det var gode busser, men ettersom de hadde batterier med svært kort rekkevidde, har vi ikke funnet gode bruksområder i Ruters område."
"Eksbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) ønsker ikke å kommentere saken og henviser til Ruter og det sittende byrådet."

Man må bare klype seg i armen, men dette er altså hvordan det offentlige bruker skattepenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sukk. 
Så forsøker Aftenpostens leder seg på statistikk, det går ikke veldig bra.
https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/69bJqz/ruter-boer-ta-en-titt-ut-ruten

Sitat

Mer regn. Mer snø. Statistikken fra Yr.no viser at det har kommet mer nedbør enn normalt i Oslo i 12 av de siste 20 årene. Det er ingen grunn til å tro at dette vil snu de neste årene.
Klimaforskerne har advart om mer vær i årevis. Flere og mer intense stormer. Skogbranner. Flommer. Hetebølger. Kuldebølger. Katastrofene, som flommen Hans i fjor sommer, skaper store utfordringer og koster enormt med penger.

Leif Juster sin "mot normalt" burde være obligatorisk pensum for journalister.

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 28.1.2024 den 2:37 PM):

Fordi bussene ikke hadde anti-spinn.

Ja, hvem kunne tenkt seg det da jeg skrev: Man får antakelig ikke til å avgrense lite nok kraft til drivhjulene slik at man får lurt hjulene til å rulle pent og pyntelig fremover, men bare spoler og reiser sidelengs av veien? Og at det ble vanskelig og avgrense overført kraft til hjulene.
Jeg tenkte som NAF innslaget at antispinn ikke får gjort jobben sin hvis man er litt for tung på labben - at antispinn mangler og at drivhjulene er feilplassert gjør jo ikke saken noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.1.2024 den 11:58 AM):

Når de største problemene med elbussene har vært at mellom 3 og 4% av avgangene en uke i januar innstilles så kan man ikke konkludere med annet enn at å innføre de raskere var en helt riktig og god avgjørelse.

Så står alt igjen.
Det som er mest skremmende, er vel at flere av de som styrer faktisk er enig i dette her.
At kollektivtrafikken står stille mange dager vinterstid er noe vi bare må lære oss å leve med.
I en by det kan komme snø over halvparten av årets måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...