Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (På 29.1.2024 den 5:21 PM):

Ja, hvem kunne tenkt seg det da jeg skrev: Man får antakelig ikke til å avgrense lite nok kraft til drivhjulene slik at man får lurt hjulene til å rulle pent og pyntelig fremover, men bare spoler og reiser sidelengs av veien? Og at det ble vanskelig og avgrense overført kraft til hjulene.
Jeg tenkte som NAF innslaget at antispinn ikke får gjort jobben sin hvis man er litt for tung på labben - at antispinn mangler og at drivhjulene er feilplassert gjør jo ikke saken noe bedre.

Det er ingen grunn til at antispinn ikke skal fungere selv om sjåføren har blyfot. På Teslaene kan man, på dårlig føre, trykke pedalen helt i bunn uten problemer. Da overføres akkurat så mye kraft til hjulene som føret tillater.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 timer siden):

Så står alt igjen.
Det som er mest skremmende, er vel at flere av de som styrer faktisk er enig i dette her.
At kollektivtrafikken står stille mange dager vinterstid er noe vi bare må lære oss å leve med.
I en by det kan komme snø over halvparten av årets måneder.

Jeg kom bokstavelig talt nettopp inn døra hjemme etter å ha tatt både 21-bussen og 37-bussen nå.

Alt står ikke, faktisk ikke en gang i nærheten. Ruter har akkurat gått ut med hvilke linjer det er innstillinger på, og det er tre linjer. Ingen av de er innstilt på hele strekningen en gang:

https://www.ao.no/forsinkelser-og-innstilte-bussavganger-pa-grunn-av-snovar/s/5-128-723066

Så hvorfor lyver du om at alt står stille? Hva er motivasjonen?

Videre er det utrolig dårlige kjøreforhold nå i ettermiddag med mye snø og regn som gjør det veldig glatt, så at det blir noen forsinkelser er bare noe man må forvente i sånne forhold. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 30.1.2024 den 8:11 PM):

Jeg kom bokstavelig talt nettopp inn døra hjemme etter å ha tatt både 21-bussen og 37-bussen nå.

Alt står ikke, faktisk ikke en gang i nærheten. Ruter har akkurat gått ut med hvilke linjer det er innstillinger på, og det er tre linjer. Ingen av de er innstilt på hele strekningen en gang:

https://www.ao.no/forsinkelser-og-innstilte-bussavganger-pa-grunn-av-snovar/s/5-128-723066

Så hvorfor lyver du om at alt står stille? Hva er motivasjonen?

Videre er det utrolig dårlige kjøreforhold nå i ettermiddag med mye snø og regn som gjør det veldig glatt, så at det blir noen forsinkelser er bare noe man må forvente i sånne forhold. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

Det er ikke bare været man kan skylde på:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EvEde/buss-i-oslo-staar-bom-fast-paa-toerr-asfalt

Hvem har tidligere sett et vogntog som har drivhjul kun på hengeren ??

Her må det ha vært noen med et minimum av praktisk erfaring ut over et par år på økonomistudiet som ikke har fått lov til å delta i kontraktsforhandlinger og utarbeidelse av teknisk spesifikasjon.

Buss-selskapene og samfunnsplanleggerne får den nådeløse kritikken de fortjener….

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere i tråden etterlyst en granskning av hva som skjedde da det tidligere Ap/MDG-byrådet forserte innkjøp av de elbussene som nå er kilde til omtrent daglig komikveld(tevt tragikomikveld).

Ingen gransking av milliardtabben, men det begynner hvertfall å sive ut ting i pressen.

Aftenposten plusssak som igjen er hentet fra TU: Oslo kunne hatt elektriske busser med firehjulstrekk

"Da Unibuss vant anbudet om levering av nye elektriske busser til Ruter, inkluderte det opprinnelige anbudet busser med to akslinger og firehjulstrekk, som ville taklet norsk vinterføre mye bedre.

Men da Ruter oppdaget at en av underleverandørene var det kinesiske statlige selskapet CRRC, reagerte de. Enden på visa ble at Unibuss skrotet de opprinnelige bussene og leverte busser med kun én aksel og tohjulstrekk, skriver Teknisk Ukeblad.

Ruter mente det var «betydelige utfordringer med en slik underleverandør, og ifølge Teknisk Ukeblad oppfattet Unibuss dette som en anmodning om å bytte leverandør."

Problemet var her at den eneste andre aktuelle leverandøren var polske Solaris som kun leverte drift på én aksling.  I tillegg til problemer med batterikapasitet i kulda så hadde man her altså enda en grunn til å holde seg til den opprinnelige planen om å elektrifisere innen 2028 og ikke forsere dette med hele 5 år.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unge Venstre ser ingen problemer.

https://www.vartoslo.no/elbusser-jonas-smilden-jensen-unge-hoyre/elbusser-gir-ikke-darlig-kollektivtilbud-det-er-ingen-sammenheng/539308?lab_opts=paywall_loginonly

Sitat

Det er ingen sammenheng mellom elbusser og dårlig kollektivtransport, som Jensen antyder. Elbusser har kjørt i Oslo både sommer og vinter uten problemer i flere år. Jeg ser ingen grunn til at Oslo kommune skal stanse sin satsing på grønn kollektivtransport, tvert imot!

 

Lenke til kommentar

Nå blir det faktisk satt i gang en gransking av busskaoset i Oslo. Men fra hva jeg leser så vil den begrense seg til hva Ruter har gjort akkurat den vinteren her. Det er jo helt bak mål å begrense seg slik.

Granskingen burde innebefatte de politiske beslutningene som førte til at en milliard ble brukt på de skrotbussene som går i dag.

Pluss-artikkel

Over 25.000 innstilte avganger i januar: Krever krise-gransking av Ruter

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et par nye ting som har skjedd i elbuss-skandalen i Oslo. 

Det er nå flertfall for en høring hvor tidligere samferdselbyråd, Lan Marie Berg fra MDG, må svare for seg.

For å oppsummere:
Hun er ansvarlig for en hasardiøs fremskyndelse av innføringen av elbusser. Fra et mål om å gjøre det innen 2028 så ble det plutselig bestemt å skifte ut hele bussparken i fjor. På toppen av dette så hadde Unibuss en leverandør klar. En busstype med drift på to akslinger og som var brukt med hell i andre byer i Norge. Men så fant samferdselsbyråden ut av de var produsert i Kina og omtrent 5 minutter før kontrakten ble underskrevet så kom det politisk beskjed om det var uaktuelt. Så Unibuss måtte kjøpe inn disse konkelimonke leddbussene med drift på bakakslingen og som spinner på flatmark og hvor batteriet konker ut med en gang noe likner på vinter.

Edit: Var pluss-sak fra Avisa Oslo, men når har også VG en sak om det.

https://www.vg.no/nyheter/i/WRQXVK/blir-hoering-om-busskaoset-i-oslo-vil-grille-mdg

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ser vi i jernbanen også. De delte NSB opp i mange mindre selskaper som kjøper tjenester av hverandre eller konkurrerer mot hverandre. Alle jobber for profitt for sitt selskap, uten tanke på helheten, for det er slik man driver kommersiell virksomhet.

Bonusen er at man får flere mellomledere enn arbeidere, og øker de sosiale forskjellene og Høyres velgergruppe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hjulene på bussen ruller videre. Produsenten av disse sagnomsuste bussene, Man, har saksøkt Unibuss for å ha holdt tilbake betaling. Dette fordi Man visstnok kort tid før overlevering informerte om at bussene ble tyngre enn bestilt. Konsekvensene ble at bussene kunne ta færre passasjerer, og brukte mer strøm. 

 

https://www.ao.no/bussene-ble-beskrevet-som-en-perfekt-match-na-saksoker-gigantselskapet-unibuss/s/5-128-772005

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...