Gå til innhold

Regjeringen vil øke pensjonsalderen


Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vil-oke-pensjonsalderen-urettferdig/16205292/ 

Arbeidsministeren i AP, Tonje Brenna slår fast at regjeringen vil øke pensjonsalderen. Rødt er ikke enig, mens NHO visstnok er positive til forslaget.

Jeg må si meg mer enig med Rødt her, det er ikke alle som har stillesittende kontor jobber...Selv da er ikke alle gira på å jobbe seg i hjel til man er nærmere 70 for så kanskje bare ha noen få "gode" år igjen før alderdommen begynner å merkes skikkelig. Hvis man i det hele tatt fortsatt lever da.  Hva med folk med tung fysisk jobb, som tømrere, murere, malere o.l? Mange av de sliter med kroppen allerede før de bikker 50.                                         

 *OPPDATERTDersom den nye pensjonsreformen blir vedtatt må de som er født f.o.m 1980 jobbe til de er 69 år. De som er født f.o.m 1990 må belage seg på å jobbe til de er 70 år. Kanskje må de ikkje bare belage seg på å jobbe lenger, men de må kanskje belage seg på lenger arbeidsdager som før.

Hva tenker folket her inne om dette? For eller imot dette forslaget? 

Endret av Iterion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (20 minutter siden):

Dagens unge kommer til å jobbe til de dauer på jobb. Synd men sant. Levealdersjustering slår veldig skjevt ut. F.eks en tømrer som har jobbet fra han er 18 til han blir 65. Han blir straffet av at rike leger og politikere lever lenge, mens han selv trolig ikke kommer til å leve lengre. Når man har jobbet opp mot 50 år må det være på tide å slippe. Men staten sliter jo med at de sløser noe helt enormt. 88 % av ALL inntektsskatt går nå til NAV systemet og skal dekke alskens ordninger for arbeidsløse, trygd pensjon etc etc. 

Det frykter jeg også dessverre. Så er det noen som kommer til å gjøre alt de kan for å prøve å pensjonere seg tidlig, og andre som ikke vil være en del av systemet og prøve å få inntekter på andre måter. Men helt enig med det du sier om tømrere og andre fysisk tunge jobber. Sykepleier yrke er også forholdsvis belastende på kroppen, kanskje spesielt for de kvinnelige som det vel er et flertall av i det yrket. Å være en A4 jobbslave til man er 70 år eller mer, frister ikke meg i hvert fall. Det er ikke sånn at man lever så mye lenger enn generasjonen før oss heller. Sykt å tenke på hvor mange år av livet man egentlig jobber. Hadde vært interessant med en oversikt/sammenligning over hva gj.snittlig pensjonsalder er i andre landt ift Norge. 

 

 

Cyrio skrev (4 minutter siden):

Jeg gremmes av det her. 
Virkelig. 

Jeg liker å bidra til samfunnet og jeg liker velferd. 
Men jeg liker også fantasien om at jeg en eller annen gang i løpet av livet kan få litt mer enn 5 uker fri i året. 
Optimalt sett skulle dette gjerne skjedd et par år før jeg må flytte inn på eldrehjem og egentlig ikke er i stand til å gjøre noe spesielt utover kaffeselskap og tv-titting. 

Toppen av kransekaken er jo at dette kommer fra en person som aldri har hatt en betalt jobb utenfor politikken...
I et parti som kaller seg for arbeiderpartiet! 
I et politisk system hvor vi de siste årene har sett en radikal økning i antall saker hvor de tilegner seg enda mer penger enn de allerede får. (som er rundt 2 x vanlig snittlønn i Norge) 
I et "yrke" hvor sommerferien alene er over 100 dager. (I tillegg kommer selvsagt påske/jul, og sikkert noen "inneklemte dager" også. 

 

🤡

 

Spot on, kunne ikke sagt det noe bedre selv. Politikerne tenker kun inntekter, inntekter og inntekter. "Hvordan få mest mulig penger ut av befolkningen før vi ikke har bruk for de lenger" etc. 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pensjonsalderen skal justeres etter forventet levetid med 2/3 av økningen sies det.

Hva betyr det?

Ifølge denne statistikken:

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

-så lever kvinner svært mye lenger enn menn. For de av oss født på 80-tallet så er forskjellen mellom kvinner og menn røft regnet 7 år i forskjell. Vil det si at kvinner må jobbe lenger?

Jeg må innrømme at jeg ikke har fullstendig innsikt i hvordan forventet levealder beregnes. Er statistikken fra SSB oppdatert? Eller er den et tidsbilde på hvor lenge man forventet at nyfødte ville leve det året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Terrassebord said:

Pensjonsalderen skal justeres etter forventet levetid med 2/3 av økningen sies det.

Hva betyr det?

Ifølge denne statistikken:

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

-så lever kvinner svært mye lenger enn menn. For de av oss født på 80-tallet så er forskjellen mellom kvinner og menn røft regnet 7 år i forskjell. Vil det si at kvinner må jobbe lenger?

Jeg må innrømme at jeg ikke har fullstendig innsikt i hvordan forventet levealder beregnes. Er statistikken fra SSB oppdatert? Eller er den et tidsbilde på hvor lenge man forventet at nyfødte ville leve det året?

Kvinner lever lengre enn menn og har offentlig pensjon som varer livet ut. Politisk ukorrekt å si det, men kvinner må jobbe lengre og få avkortning etter x-antall år på lik linje som menn med privat pensjon. Løsningen: Pensjonskonto med inviduell sparing. Da må faktisk kvinner sette inn det de også tar ut.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Hva tenker folket her inne om dette? For eller imot dette forslaget? 

Dette skjer over hele verden. Da folketrygden ble etablert, var det kanskje 4 personer i arbeid for hver pensjonist (over 67 år). Nå tar folk i snitt lengre utdannelser, og starter senere i jobb enn før. Samtidig blir vi eldre enn før. Etterhvert blir det, med dagens pensjonsalder, kanskje 1 person i arbeid for hver pensjonist. Da blir det færre som bidrar for at hver pensjonist skal få en grei pensjon.

Selv med levealderjustering med 2/3 av endring i levealder blir det færre som jobber for hver pensjonist. Da bir det mindre pensjon på hver, og man er avhengig av å ta ansvar, og selv sørge for å bygge opp en pensjonskapital slik at det man får samlet i pensjon er tilfredsstillende. Slik har det vært i mange land i mange år, og blir det slik i Norge også. I andre land ser man ofte mer på pensjonsordningen som tilbys, enn lønnsnivået, når man søker jobb. Jo flinkerer (=heldigere) man er med sin pensjonssparing, jo før har man råd til å gå av med pensjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, DataSecured said:

det er dritkjørt og ille at regjeringen vil øke pensjonsalderen. jeg er akkurat nå 16 år og orker ikke å jobbe fra 20 til 70. Jeg flytter ut før det skjer

Slapp av. Det finnes noe som heter uføretrygd og det er mange som havner der. Ellers kan du bli stortingsrepresentant så har du antageligvis flere muligheter.

Synes å øke pensjonsalderen i forhold til levealderforventningene er helt korrekt i en tid hvor fødselstallene er under 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digger forslaget. Elsker å jobbe og vil gjerne jobbe helt til jeg ikke klarer å formulere setninger lengre.

Men det skulle nok vært tilpasset fysisk arbeidsbelastning. Samtidig snakker vi jo om en 'ny tid', hvor man ikke lengre kan regne med å ha samme jobb hele livet, med tanke på utviklingen og endring i etterspørsel/tilbud. Mange yrker vil forsvinne i tiden framover. Dette gjelder for både de med tung fysisk jobb og de med mer intelektuell krevende jobb. Vi som individer trenger jobb-rotasjon, og kompetansefornyelse opp igjennom livet. Dermed kan man si at det også kan settes krav til at de med tunge fysiske jobber hever kompetansen sin til noe fysisk mindre krevende, sånn at de kan stå i arbeid over en lengre periode av livet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har de akkurat forhandlet en avtale sånn at de med særaldersgrense skal få mer penger. En ordning som er gått ut på dato. Litt frekt å komme med at hvermannsen må jobbe lenger nå

Altså, før noen skal jobbe lenger bør særaldersgrensen avvikles helt og holdent. En pilot som leverer inn vingene bør gå over i administrativ stilling, en brannmann bør gå over i annen teknisk stilling i kommunen når han ikke kan slukke brann lenger, i millitæret/politi er det ikke sånn at man er 'ute' hele tjenesten, de fleste jobber vanlig 8 - 4 jobb som resten av samfunnet, en sykepleier bør gå over lettere tjeneste/adm. ved gitt alder. Alle som når en viss alder bør slippe skiftarbeide

- Særaldersgrensen bør pensjoneres en gang for alle. Vi lever lenger, vi må jobbe lenger, og alle må bidra
- Gjennomsnittlig pensjonsalder for en sykepleier er i dag 58 år. Hadde Sykepleierne stått ett år lenger i jobb hadde sykepleierkrisen vært løst

Hele det norske arbeidssystemet bør gjøres om. Når man når et gitt alder går man automatisk over i annen stilling. 
Selvfølgelig prøver organisasjonene seg fortsatt på røverhistorien om "sliterne" og at alle selvfølgelig står med ene beinet i grava når de har passert 50.
Nå håper jeg hele ordningen blir sett på før hvermannsen må stå lenger i arbeid
 

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terrassebord skrev (7 timer siden):

Pensjonsalderen skal justeres etter forventet levetid med 2/3 av økningen sies det.

Hva betyr det?

Ifølge denne statistikken:

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

-så lever kvinner svært mye lenger enn menn. For de av oss født på 80-tallet så er forskjellen mellom kvinner og menn røft regnet 7 år i forskjell. Vil det si at kvinner må jobbe lenger?

Jeg må innrømme at jeg ikke har fullstendig innsikt i hvordan forventet levealder beregnes. Er statistikken fra SSB oppdatert? Eller er den et tidsbilde på hvor lenge man forventet at nyfødte ville leve det året?

Ah.. Det kommer såkalt "equity" eller "resultatlikhet (eng: equality of outcome)" inn der også med andre ord. Bare at den i tillegg er fremtids-stipulert. Fra nå av lever alle like liv (nei, vi vet det ikke er sant, men legger det til grunn likevel). Det er jo en del av FN's bærekraftsmål (DEI = Diversity, Equity, Inclusion) så da må det jo være bra. 

Simpson Facepalm Emoji | Discord Home

freedomseeker skrev (7 timer siden):

Ingen overraskelse, hippie generasjonen har hjernevasket de unge og trekker stigen opp etter seg. Fullstendig rasering av det tidligere stabile velferdssamfunnet Norge.

Korrekt

Former for likhet: https://civita.no/politisk-ordbok/likhet/

- Spørsmålet er derfor ikke om man er for eller mot likhet, men hvilken form for likhet man er for eller mot.

Men.. heldigvis ser ting ut til å snu når det gjelder de litt yngre unge. De ser våset, og virker å bli mindre og mindre woke.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Dette skjer over hele verden. Da folketrygden ble etablert, var det kanskje 4 personer i arbeid for hver pensjonist (over 67 år). Nå tar folk i snitt lengre utdannelser, og starter senere i jobb enn før. Samtidig blir vi eldre enn før. Etterhvert blir det, med dagens pensjonsalder, kanskje 1 person i arbeid for hver pensjonist. Da blir det færre som bidrar for at hver pensjonist skal få en grei pensjon.

Selv med levealderjustering med 2/3 av endring i levealder blir det færre som jobber for hver pensjonist. Da bir det mindre pensjon på hver, og man er avhengig av å ta ansvar, og selv sørge for å bygge opp en pensjonskapital slik at det man får samlet i pensjon er tilfredsstillende. Slik har det vært i mange land i mange år, og blir det slik i Norge også. I andre land ser man ofte mer på pensjonsordningen som tilbys, enn lønnsnivået, når man søker jobb. Jo flinkerer (=heldigere) man er med sin pensjonssparing, jo før har man råd til å gå av med pensjon.

Vi blir ikke noe særlig eldre enn før, det er bare tull. Gj.snittlig levealder er fortsatt noe 80 og noe for menn, mens damene fortsatt ligger litt over. Uansett, man er å beregne som gammel når man nærmer seg 70 og livet er langt på vei nedover allerede. Det er fortsatt mange menn spesielt, som dør mellom 75-80 års alder. I tillegg har Norge toppet lista over pensjonsalder i mange år allerede. Bare sjekk denne statistikken . 

Screenshot_20231109_185635_Chrome.jpg

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Vi blir ikke noe særlig eldre enn før, det er bare tull.

Gjennomsnittlig levealder har økt, se her. Den øker selvsagt ikke med noen år hvert år, men over noe år er det en merkbar økning. Det at noen dør tidlig er jo naturlig, men da vil det være like mange som dør tilsvarende senere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...