Gå til innhold

Regjeringen vil øke pensjonsalderen


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Mange roboter som fikser seg selv, til en viss grad.

Men blir det noen gang å lønnsomt å lage alle roboter "selvreparerende"?

"Nye Lely Astronaut A10 skifter spenegummi  og børster helt selv! Forer og snakker med han plagsomme tankbilsjåføren gjør den også!"

 

Sukk, vurderer å bli Amish.. Jeg trives med å arbeide, så borgerlønn hadde ikke vært noe for meg. Samtidig vil jeg ikke jobbe fordi jeg må når jeg er eldgammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valmeth skrev (3 minutter siden):

Men blir det noen gang å lønnsomt å lage alle roboter "selvreparerende"?

"Nye Lely Astronaut A10 skifter spenegummi  og børster helt selv! Forer og snakker med han plagsomme tankbilsjåføren gjør den også!"

 

Sukk, vurderer å bli Amish.. Jeg trives med å arbeide, så borgerlønn hadde ikke vært noe for meg. Samtidig vil jeg ikke jobbe fordi jeg må når jeg er eldgammel.

Såklart er det lønnsomt, da trenger eieren kun å tenke på deler. Ikke kostnader til personen som skal fikse. Det er jo i dagens samfunn ofte langt dyrere enn delene.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (3 minutter siden):

Men blir det noen gang å lønnsomt å lage alle roboter "selvreparerende"?

Det er nok at kostnaden ved å produsere blir mindre enn kostnaden ved å reparere. 

Er ingen som reparerer radioar lengre når du kan kjøpe ein ny robotprodusert radio til same pris som du må betale i porto for å sende den gamle til reprasjon. 

Verden kjem til å forandre seg i takt med teknologien, så også levesett, byggestil og arbeidskvardagen vil bli endra av automatiseringa. Det er ikkje slik at kvar bonde blir bytta ut med kvar sin robot som setter poteter og rydder stein, bonden har blitt bytta ut med store maskiner som gjer at ein bonde no kan drive fleire gårdar nesten utan manuell arbeidskraft. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Det er nok at kostnaden ved å produsere blir mindre enn kostnaden ved å reparere.

 

Absolutt, men at alt kan automatiseres bort ligger så langt fram i tid at sikkert ingen av oss her, eller eventuelle barn kommer til å oppleve det (Ærlig talt, på 40-tallet trodde de at i 1970 var det helikopter som var vanlig framkomstmiddel, og ikke bil.. Mange her som tar helikopter til butikken i dag?).

Utviklingen går absolutt framover, men mye av det folk mener automatiseres bort ligger minst 100 år fram i tid. 

Jeg vet om en kar som har hatt som jobb å gå langs gamle kraftlinjer, og slå på stolpene med hammer for å sjekke for råte.. Er det noen som trodde denne jobben fantes i 2023?

Endret av Valmeth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 timer siden):

Da er det på tide å kutte i velferd der all slags ting skal dekkes, også får folk få minimum, og deretter klare seg selv.

ikkje pokker om eg jobber til eg enten har ødelagt kropp eller er dement.

Til det betaler eg for mye av mine egne opptjente kroner

Så er kanskje et spørsmål om folk er villig til det i et land som Norge. Jeg tviler sterkt på det, og vil jo helst ikke at vi skal kutte for mye i velferden. Men hvis alternativet er å jobbe til man er 70, når gj.snittsalderen for en mann kun er 81.5 år, vet jeg faktisk ikke om det er verdt det. Man får trøste seg med at man får 1 uke lenger ferie i året si 😂 Så er spørsmålet om man kan få til en ordning hvor man jobber i en redusert stilling, si 20-50% stilling istedenfor 100% stilling. Så skal selvfølgelig de som lever av å jobbe, få lov til å jobbe til de stuper. Det finnes helt klart noen av disse også. En redusert stilling kunne  hjulpet noe kanskje, men da skal man ha godt betalt også. Tviler på at ting blir billigere om 20-40 år for å si det sånn, selv om det er vanskelig å spå hva fremtiden bringer. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 minutter siden):

Kun med afp

Du kan ta ut pensjon fra folketrygden fra du fyller 62 år. For å ta ut før må du ha tilstrekkelig opptjening. Det har de fleste dersom du ikke har stått lenge utenfor arbeidslivet, eller jobbet mye deltid. Du velger også hvor mye av folketrygden du ønsker å ta ut.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Pilotar har typisk ei plikt til å avtre før ein blir 60 år, det handlar vel så mykje om at flyselskapet skal kunne kvitte seg med pilotar som på grunn av alderdom kan utgjere ein fare (så er det sjølvsagt eit spørsmål om det fortsatt er relevant med sprekare eldre, autopilot og helsekontrollar). 

Det stemmer ikke. Det er en øvre grense på 65 år for piloter når du flyr kommersielt. Altså enten folk eller pakker. Dette avgjorde Høyesterett i 2012.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 timer siden):

Du kan ta ut pensjon fra folketrygden fra du fyller 62 år. For å ta ut før må du ha tilstrekkelig opptjening. Det har de fleste dersom du ikke har stått lenge utenfor arbeidslivet, eller jobbet mye deltid. Du velger også hvor mye av folketrygden du ønsker å ta ut.

Du kan ta ut men har da lite opptjent. Jeg må sannsynligvis arbeide til jeg er 70-72år for å oppnå full pensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med levealdersjustering av pensjonen er at, ja, man justerer for levealder, men det er jo ikke slik at folk nødvendigvis får flere av de "gode" årene. Om oldemor er på hjemmet til hun er 98 i stedet for 92 før hun går i pennalet, er det ikke gitt at hun er mer arbeidsfør fra 67 til 70, eller får flere år hun kan reise og leve en pensjonisttilværelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 minutter siden):

Jobbet siden 20 åring i alle årene? 62 år grensen for å ta ut pensjon.

Når jeg ser på din pensjon på NAV så har jeg opptjening alle år fra og med 2009. Så da kan jeg "slutte" å jobbe i 2049 og får full pensjon om jeg forstår deg rett? Ikke at det blir ett mål, men er interessant å vite. 

EDIT: Full pensjon fra 62, men slutter å arbeide når jeg er 60. 

EDIT 2: Når jeg ser på "Dine pensjonsgivende inntekter" er det helt i fra 2007. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Når jeg ser på din pensjon på NAV så har jeg opptjening alle år fra og med 2009. Så da kan jeg "slutte" å jobbe i 2049 og får full pensjon om jeg forstår deg rett? Ikke at det blir ett mål, men er interessant å vite. 

EDIT: Full pensjon fra 62, men slutter å arbeide når jeg er 60. 

EDIT 2: Når jeg ser på "Dine pensjonsgivende inntekter" er det helt i fra 2007. 

https://www.finansportalen.no/pensjon/opptjeningsregler-i-folketrygden/

https://norskpensjon.no/om-pensjonssystemet/folketrygden/

Nå gjelder dette pensjon fra Folketrygden, I tillegg har de fleste AFP eller tjenestepensjon slik som jeg har(siste)

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

https://www.finansportalen.no/pensjon/opptjeningsregler-i-folketrygden/

https://norskpensjon.no/om-pensjonssystemet/folketrygden/

Nå gjelder dette pensjon fra Folketrygden, I tillegg har de fleste AFP eller tjenestepensjon slik som jeg har(siste)

Fant ikke noe om de 40 årene der. Tjeneste pensjon er noe lettere synes jeg, folketrygden er jeg usikker på. Står en saldo men hva saldoen betyr er ikke lett å forstå. Saldoen hos tjenestepensjon er penger jeg får de 10 første årene når jeg tar ut pensjon, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

40 år med arbeid? Uavhengig av sum opptjent?

Nei. Du må ha 40 år opptjening for å få full pensjon, men hvor mye du får kommer an på hvor mange pensjonspoeng du har tjent opp i dine 20 beste år av disse 40 (eller flere) årene. Reglene avhenger av hvilket år du er født.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (4 minutter siden):

Nei. Du må ha 40 år opptjening for å få full pensjon, men hvor mye du får kommer an på hvor mange pensjonspoeng du har tjent opp i dine 20 beste år av disse 40 (eller flere) årene. Reglene avhenger av hvilket år du er født.

Så har det blitt noen nye regler også i siste årene: https://www.pensjonistforbundet.no/alderspensjon-fra-folketrygden

Edit: var til Salvesen..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...