Gå til innhold

Butikkdød i Bergen sentrum. Hva er det Bergen gjør galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, the 3 X said:

Dette skjer i alle større byer i Norge..

Bompenger, ingen parkering, event uhensiktsmessig parkering for langt vekke.

Problem med varelevering, samt en drøss andre årsaker..

Folket får som fortjent, og de får de politikerne de fortjener...og resultatene av det...

Legg også til høye leiepriser mot å leie lokale på lokale kjøpesentre.
Tviler på politikerne kan gjøre noe med, de fleste politikerne vil ha bilene vekk fra sentrum og da følger butikkene med.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, onkel_jon said:

Legg også til høye leiepriser mot å leie lokale på lokale kjøpesentre.
Tviler på politikerne kan gjøre noe med, de fleste politikerne vil ha bilene vekk fra sentrum og da følger butikkene med.

Man får de politikerne folk stemmer på. Så da må man anta at dette er noe folk ønsker 

Lenke til kommentar

Det eneste du kan handle i sentrum er jo småting. Skal du bære noe litt tyngre er det jo et kvarter å gå til bygarasjen, klostergarasjen osv. I hølete gater, skeive brostein så om du bærer noe tungt er du garantert å tryne på veien til parkeringen. På handlesenteret i bydelene kjører du handlevogna på fliser, helt til bagasjerommet på bilen og har spart deg for mye unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man i sentrum å grave etter? Sentrum er et sted man går på bar og restaurant, eventuelt personlig oppmøte på et offentlig kontor eller ved overgang mellom buss og tog.

Det er ellers ingenting å gjøre der. Ingen, eller dyr og trang parkering, bomstasjoner, små butikker med lite utvalg osv. Kaldt og surt å gå til nærmeste parkering som krever installasjon av en eller annen app.

Om jeg trenger noe, bestiller jeg det på nettet eller kjører bil til kjøpesenteret. Der er god og gratis parkering uten tidsbegrensning, og alt man trenger under ett tak, inkludert gratis kundetoalett.

De siste ti årene har jeg knapt vært i sentrum av egen hjemby. Men jeg har ofte vært i kjøpesenteret i nabobyen, det er ikke bomstasjoner den veien.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (56 minutter siden):

Dette skjer i alle større byer i Norge..

Bompenger, ingen parkering, event uhensiktsmessig parkering for langt vekke.

Problem med varelevering, samt en drøss andre årsaker..

Folket får som fortjent, og de får de politikerne de fortjener...og resultatene av det...

Hovedutfordringen er ikke mangel på biler eller parkering, men netthandel. Det er mye enklere å kjøpe ting på nettet nå enn å surre rundt i byen på jakt etter varer.

Heldigvis kan sentrum revitalisere seg ved å satse mer på uteliv, underholdning, opplevelser, et cetera, slik det har skjedd i Oslo hvor byen yrer av liv året rundt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Vi har bolig i Bergen sentrum, like ved Bryggen og få minutters gange til Torgallmennigen. Vi handler en god del i Bergen sentrum men det blir mindre ting siden vi da bærer varene hjem. Med en gang det er snakk om en større mengde varer eller ting av litt fysisk størrelse så er det fort gjort at vi tar bilen ut av sentrum for å stå i et parkeringshus med tak over hodet og mulighet å trille varene enkelt i en handlevogn rett til bilen. I fjor handlet vi alle julegavene i sentrum for å støtte lokalt næringsliv men det var tungvindt sammenlignet med å ta en handletur på et kjøpesenter hvor man kan gå helt tørrskodd og ha alt man ønsker tilgjengelig i gangavstand.

Tilretteleggingen for butikker i Bergen sentrum dessverre ikke bra og dette er tydelig ønsket politikk fra de som styrer byen ved at de gjør enklere å dra til sentre rundtom. Vi er glad for det byen kan tilby av mat og drikke, og at det er butikker der som prøver å holde hjulene i gang, men politikerne gjør det ikke enkelt for dem som satser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper det er det samme der som andre steder; man tilrettelegger for kjøpesentermareritt rett på utsida av bykjerner, men samtidig langt nok unna til at det uansett blir bilbasert.

Sørlandssenteret/-parken med området rundt synes jeg er et skrekkeksempel på dette. Ikke bare "må" man kjøre dit, men gjerne mellom butikkene også. 

Drammen nærmest la ned sentrum med Liertoppen og Gulskogen.

Oslo synes jeg får det til bra. Til tross for dystre spådommer fra folk som gjerne skal inn til sentrum maks en gang i kvartalet, blir sentrum stadig mer trivelig å gå rundt i med mindre bråkete trafikk. 

Gjør man det koselig nok og samtidig dekker folks handlebehov, er mye gjort. Dessverre blir det til at man velger kjøpesentre fordi man får "alt" der, og dermed heller ikke klarer å tenke alternativer til å stappe bilen full av unger og handleposer før man kommer utslitt hjem av alt maset.

Heldigvis er det en viss bedring å se i flere byer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er så enkelt at om jeg ikke kan kjøre bil og parkere praktisk, så legger jeg ikke igjen penger. Da drar jeg til kjøpesenter med stor gratis parkering eller handler over nett hjemmefra. Så kan bystyret tro at det går an å leve av å ta buss for å klippe håret på hverandre, mens flere og flere går konkurs. 😊

Endret av Leo_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (12 minutter siden):

Det er så enkelt at om jeg ikke kan kjøre bil og parkere praktisk, så legger jeg ikke igjen penger. Da drar jeg til kjøpesenter med stor gratis parkering eller handler over nett hjemmefra. Så kan bystyret tro at det går an å leve av å ta buss for å klippe håret på hverandre, mens flere og flere går konkurs. 😊

Ja, det er denne tankegangen som dreper flere norske byer rundtom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kommer man med bil kan man ikke parkere i byen, så da blir det handlesenter i utkanten av byen hvor man kan parkere.

Reiser man kollektivt er det handlesenter i eller rundt terminalene både i sentrum og bydelene, så slipper man å bære varene gjennom byen.

Eneste grunn til å handle i sentrumsgatene er hvis det er en forretning som ikke finnes alternativ til.

På 80 og 90-tallet var det gratis bompenger og gateparkering i Bergen sentrum etter kl 17, eksplisitt for å holde næringslivet i sentrum i live.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Dette har nok ingenting med parkering eller biler å gjøre. Det har å gjøre med større endringer i handlemønstre som følge av digitalisering og levering (Amazon-trenden).

Nøyaktig det samme skjer i USA. Fysiske butikker legges ned. Særlig de som ligger i utkanten. Dette til tross for at alle i USA har bil og er glade i å kjøre og at bensinprisen er under 1 dollar literen.

Nå som vi har stor inflasjon og prisvekst så er folk enda mer forsiktige med pengene sine, og foretrekker å handle på nett av flere grunner. Ikke minst pris og bekvemmelighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (1 time siden):

Dette skjer i alle større byer i Norge..

Bompenger, ingen parkering, event uhensiktsmessig parkering for langt vekke.

Problem med varelevering, samt en drøss andre årsaker..

Folket får som fortjent, og de får de politikerne de fortjener...og resultatene av det...

Jeg bor i en middels stor by i Norge, bor like ved en annen og jobber i en tredje. Det er mye lett tilgjengelig og gratis parkering. Butikklokalene står tomme allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Trenger vi egentlig butikker i byen?

"ja"

dvs. i min hjemby (og sikkert gjeldene for andre byer også) er nå sentrum i høy grad befolket av pensjonister, tenåringer, og flyktninger, og dop/alko miljøet, altså folk som stort sett ikke kjører egen bil.

Jeg ser horder med hijab-kvinner ute å handler. Tror faktisk sentrum-handelstanden overlever pga. dette.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Dette har nok ingenting med parkering eller biler å gjøre. Det har å gjøre med større endringer i handlemønstre som følge av digitalisering og levering (Amazon-trenden).

litt uenig med deg, netthandel ville jo i så fall rammet kjøpesenter og tilstøtende butikker i området, men er jo tett med trafikk og folk hele dagen på slike steder.

Jeg tror årsaken til sentrumsdøden er som andre har vært inne på, -politikerne har gjort det altfor trøblete å gjøre ærend med bil der. Alt er blitt gatetun, enveiskjørt eller stengt, sone-parkering osv. (parallelt med etablering av kjøpesenter med gratis parkering, da taper sentrum) Noen politiker har vært frekke nok til å foreslå at kjøpesentrene skal pålegges å innføre P-avgift. I stedet burde de vel heller myke opp noen av sine egne feilslåtte grep i sentrum..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

"ja"

dvs. i min hjemby (og sikkert gjeldene for andre byer også) er nå sentrum i høy grad befolket av pensjonister, tenåringer, og flyktninger, og dop/alko miljøet, altså folk som stort sett ikke kjører egen bil.

Jeg ser horder med hijab-kvinner ute å handler. Tror faktisk sentrum-handelstanden overlever pga. dette.

Om det er folk i sentrum som bruker butikkene så er det jo liv laga. Men her på vestlandet er det bedre å dra på kjøpesenter for å unngå været. 

Jeg går til byen for å spise å drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...