Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dyson V8 Støvsuger: Elendig batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (1 time siden):

For min del er den store fordelen at jeg har funnet frem, støvsugd ferdig f.eks. kjøkkenet og satt på plass min innen du er klar til å støvsuge.
Slippe ledning, slippe å dra støvsugeren etter seg, slippe slangen, slippe å "gjemme" den bort etterpå.

Det er et godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang - men det gir mening, og skal jeg være ærlig så, hmm, "samler jeg på møkka" (støvet på gulvet) så det skal være verdt bryet med å ta frem støvsugeren, nettopp siden det tar tid med å dra ut ledningen, finne et ledig uttak etc.

Med en batteridrevet sak så blir det mer svisj-svisj og så er man ferdig, siden det er raskere å begynne.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Jeg var ikke klar over at man kunne kjøpe adapter og så kjøpe/bruke batteri fra andre produsenter
https://www.amazon.com/Battery-Adapter-Lithium-Converted-Absolute/dp/B09W2K4SVT?th=1
Denne kan bruke batteri fra Dewolt.

Kanskje det er bedre, enn å bruke 1200kr på et nytt batteri fra Dyson som nok også vil bare vare i 2 år.

Dewalt sin er nok den beste siden den er 20 volt, som det originale batteriet er. Jeg kommer nok til å bruke en av de batteriene jeg allerede har.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Det er et godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang - men det gir mening, og skal jeg være ærlig så, hmm, "samler jeg på møkka" (støvet på gulvet) så det skal være verdt bryet med å ta frem støvsugeren, nettopp siden det tar tid med å dra ut ledningen, finne et ledig uttak etc.

Med en batteridrevet sak så blir det mer svisj-svisj og så er man ferdig, siden det er raskere å begynne.

Vil definitivt anbefalle deg en trådløs, jeg er/var slik også, men å hente den trådløse er såpass enkelt at selv bare så vidt man ser noe så er det verdt "bryderiet" med å støvsuge.
Og har man den først fremme og i gang tar man jo gjerne litt ekstra uansett, man får tatt litt på f.eks 2 minutter.

Er noe av det beste kjøpet jeg har gjort i det minste, men man trenger jo så klart ikke kjøpe Dyson. Det finnes betydelig billigere som helt sikkert duger :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg har funnet ut, sitter det 6 stk. 18650 celler i serie som har 2.800mAh kapasitet på en Dyson V8. Den oppgitte spenningen på hele pakka er 21.6V. 

jeg er usikker på C-ratingen på cellene da jeg ikke finner hvilke celler som sitter i den. 

Men min første tanke er uansett at siden kapasiteten er såpass dårlig i forhold til at dette er en støvsuger som trolig trekker mye strøm så kan batteriene fort komme ut av balanse og eller bli varme. Nå vet jeg heller ikke om det finnes noen BMS som balanserer disse batteriene. Hvis ikke, så tror jeg nok livet til batteripakken er kort.

å bruke et såkalt drillbatteri som gir 18V kan funke, gitt at BMS sitter i selve batteripakken og ikke på selve støvsugeren. Hvis BMS sitter på selve støvsugeren så vil nok BMS ikke funke hvis den får kun 18V. 

Hvis BMS sitter i selve batteripakken vil du få liv i støvsugeren med et drillbatteri på 18V, da drillbatteriet er laget for høy belastning. Et drillbatteri vil nok heller ikke bli like varmt siden 18V batteriene med feks. 4 ampere har 2 stk, 18650 celler i parallel og 5 stk. i serie. Kraften blir derfor fordelt på flere batterier.

Bare husk på å sjekke at pinnene på drillbatteriet stemmer overens med pinnene på støvsugerdelen. Kortslutter du der kan du få en overraskelse. Altså jeg tenker da på polariteten. 

siden drillbatterier på 18V har 5 celler i serie så gir disse 21V i teorien når fulladet. Men selvsagt ikke under last. Siden Dyson V8 har 6stk. Batterier i serie så vil denne pakken holde på spenningen bedre og gi høyere spenning. Det vil du trolig merke på selve turtallet at det blir litt dårligere med drillbatteri.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

Uansett så mener jeg dette vitner om svak kvalitet på batteripakken. 

Her viser du bare dårlig forståelse. Problemet med støvsugere er et enormt høyt strømforbruk. Du kan tømme et relativt stort batteri på under 10 minutt ofte. Det sliter VELDIG på batteri, og handler ikke om bra/dårlig batteri. På grunn av det enorme forbruket så ønsker man også gjerne alltid fullt batteri, derfor lades de typisk mellom hver gang og står over lenger tid på 100%, noe som heller ikke er bra for batterier.

Det produsentene heller bør kritiseres for her er at veldig mange ikke har utbyttbare batteri selv om de vet at alt dette er tilfelle.

Bjerknez skrev (18 timer siden):

Synes uansett det er merkverdig at dem lager en støvsuger som ikke tåler maks belastning når kunden setter dne på maks. Det hadde jo vært mye bedre om det var en software reduksjon av hastigheten etter en bestemt tid så slipper dem klagestorm rundt dette. 

For meg høres dette ut som en støvsuger som ikke jeg skal ha vertfall. 

Den tåler maks belastning, men du må ikke sette dette så svart/hvitt. For det første finnes det ikke noen magisk grense for hvor mye strøm du kan dra som ødelegger batteriet. Mer strømforbruk (og kratfigere/bedre strøvsuger) skader batteriet mer. Folk vil ha, og produsentene vil lage, best mulig støvsugere. Det som Dyson har gjort med de siste er å installere en sensor som gjør at du kan bruke auto-modus på støvsugeren. Den måler støv/skitt som kommer inn og skrur opp og ned sugekraften deretter. Dette er for å forlenge levetiden på batteriet.

Sjørøver skrev (9 timer siden):

Har også en del bosch batterier som jeg har mishandlet MYE, og de fungerer fortsatt utmerket.

Mishandling fysisk er langt fra det samme som mishandlingen støvsugerne gir. Problemet med de er jevnt veldig høyt strømforbruk. Bosch, Milwaukee og disse verktøyprodusentene har ikke noe magisk batteriteknologi de heller. Det er tilnærmet nøyaktig samme kjemi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Men min første tanke er uansett at siden kapasiteten er såpass dårlig i forhold til at dette er en støvsuger som trolig trekker mye strøm så kan batteriene fort komme ut av balanse og eller bli varme. Nå vet jeg heller ikke om det finnes noen BMS som balanserer disse batteriene. Hvis ikke, så tror jeg nok livet til batteripakken er kort.

Det har definitivt en BMS, men som du sier er kapasiteten "dårlig" sett opp mot forbruk ja. Man har tre problemer med batteristøvsugere hvor man må prøve å finne en gyllen middelvei:

  1. Batteritid
  2. Sugestyrke(strømforbruk)
  3. Vekt

Disse er dessverre også de tre viktigste tingene for forbrukeren. Skal du ha veldig bra batteritid går det på bekostning av en av de andre. Pick your choice, men dagens toppmodell har jeg selv og jeg er fornøyd med den gylne middelveien så langt. Vi bruker den dog kun som ekstra håndstøvsuger i tillegg til robot, så vi støvsuger bare ad hoc med akkurat den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har samme erfaring som trådstarter med v8.
Fått nytt batteri, og nå er det nye dårlig.

Vi støvsuger hver dag, og benytter low og maks om hverandre.
Litt for svak konstruksjon med tanke på plasten, da jeg har måtte tape og lime. Det ene støvsugerhodet, som fungerer best på harde gulv er ødelagt, pga. dårlig plast, noe inni støvsugerhodet knakk.

Ang. at noe ikke bør lades til 100% maks bør være fortiden til, leverandøren må legge inn sperre at det aldri lader til 100%. For er det en ting som er sikkert, folk i en travel hverdag, typ familieliv, kan ikke springe rundt å sjekke når alle dingsene har nådd 100% strømnivå, og så trekke ut!
Det er dårlig design som tilrettelegger at folk må kjøpe nye batteri! Det er også svært lite miljøvenlig! FY!

Anyways, så er dyson fantastisk på de fleste andre måter. Støvsuger tepper som en Gud, og suger som bare nabokjærringa kan. 

Bare så dumt at de priser dem opp i skyene. 10-11 lapper for toppmodellen gjør at prisen har skremt meg bort og kjøpte heller Phillips etter at jeg erfarte at Dyson støvsugerne kun holder koken i 2-3 år før du må begynne å med DIY for at den skal holde sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (9 timer siden):

Det er et godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang - men det gir mening, og skal jeg være ærlig så, hmm, "samler jeg på møkka" (støvet på gulvet) så det skal være verdt bryet med å ta frem støvsugeren, nettopp siden det tar tid med å dra ut ledningen, finne et ledig uttak etc.

Med en batteridrevet sak så blir det mer svisj-svisj og så er man ferdig, siden det er raskere å begynne.

Det er heller ikkje alltid du treng å støvsuge heile golvet, den store fordelen med slik batteristøvsuger er at det tar 30 sekund å støvsuge smulane som samlar seg ved sokkelen til kjøkkeninnreiinga, eller sanden som ligg igjen på gangen.
Det er ofte mykje lettare å støvsuge eit lite område etter behov enn det er å sette av tid til å hente fram den vanlege støvsugaren og støvsuge heile golvet på ein skikkeleg måte.

Eit anna poeng som eg vil dra fram er at ein batteridreven støvsugar er mykje lettare å bruke om du har vanskelegheiter for å bøye deg ned. Ein vanleg støvsugar eller ein sentralstøvsugar for den del må du vanlegvis bøye deg ned for å kople til i uttaket som ligg heilt nede ved golvet. Ein batteristøvsugar kan du enkelt bruke utan å bøye deg ned, og sitt du i rullestol så er den mykje lettare å få med seg enn å dra på ein vanleg støvsugar eller bli blokkert inne av ein lang sentralstøvsugarslange som ein må flytte på for å kome seg fram med rullestol.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (52 minutter siden):

Her viser du bare dårlig forståelse....

Batteripakken er sikkert bra i seg selv, men det jeg mente var at produsenten har valgt en for dårlig pakke til å drive denne støvsugeren. Med 6 stk. batterier til i parallell så hadde man doblet kapasiteten og pakken hadde tålt mer juling. 

6 stk. batterier til utgjør ikke den store vekten på en slik støvsuger. Jeg viul heller ha en støvsuger som veier 300 gram til og funker enn en som veier 300 gram mindre og ikke gjør det. 

Derfor så mener jeg at produsenten har kjipet ut litt her. 

Lenke til kommentar
OddZen skrev (52 minutter siden):

Det ene støvsugerhodet, som fungerer best på harde gulv er ødelagt, pga. dårlig plast, noe inni støvsugerhodet knakk.

Er dette noe som fulgte med?
Jeg har hele tiden brukt det standardhodet. Det eneste andre hodet som fulgte med min er det for tepper.

Dyson Fluffy
https://www.dyson.no/support/journey/tools/973208-01

Fluffy beregnet for harde gulv
Den jeg kjøpte var V8 Fluffy
Dyson V8 Fluffy plus vacuum cl1184

Mitt børstehode er ikke så flott i fargene lenger. Hodet var også ganske støvete.
Da leverer vel kanskje den støv på gulvet mens jeg også støvsuger.

Er det mulig å vaske dette hodet? Ser ikke ut som det er mulig å ta løs selve børsten.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
OddZen skrev (55 minutter siden):

Ang. at noe ikke bør lades til 100% maks bør være fortiden til, leverandøren må legge inn sperre at det aldri lader til 100%. For er det en ting som er sikkert, folk i en travel hverdag, typ familieliv, kan ikke springe rundt å sjekke når alle dingsene har nådd 100% strømnivå, og så trekke ut!
Det er dårlig design som tilrettelegger at folk må kjøpe nye batteri! Det er også svært lite miljøvenlig! FY!

Det finnes forsåvidt ingenting som heter 100%, det er bare hva produsenten av batteriet og/eller dingsen bestemmer at bør være maks. Men bedre batteristyring har jo vært veldig på agendaen den siste tida. Aller helst burde det vært en innstilling man kan velge selv å stoppe på 80% slik det er på biler og mobiler. Problemet med støvsugere er at på maks varer de jo ikke 10 minutt en gang.

Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Batteripakken er sikkert bra i seg selv, men det jeg mente var at produsenten har valgt en for dårlig pakke til å drive denne støvsugeren. Med 6 stk. batterier til i parallell så hadde man doblet kapasiteten og pakken hadde tålt mer juling. 

6 stk. batterier til utgjør ikke den store vekten på en slik støvsuger. Jeg viul heller ha en støvsuger som veier 300 gram til og funker enn en som veier 300 gram mindre og ikke gjør det. 

Derfor så mener jeg at produsenten har kjipet ut litt her. 

Kona får allerede vondt i hånda av den nyeste Dyson etter få minutter. De får også trekk i alle anmeldelser for at de veier mye. Du må skjønne at det er gi og ta. Og folk er ikke enig med deg. Dobbelt så stort batteri ville gjort den alt for tung for veldig mange, da den er i grenseland for veldig mange allerede. De leverer toppmodellen nå med 2 batteripakker i stedet, som jeg synes er en mye bedre løsning. Ellers er det ikke så verst priser på ekstra batteri spør du meg da.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Bjerknez said:

Ut fra hva jeg har funnet ut, sitter det 6 stk. 18650 celler i serie som har 2.800mAh kapasitet på en Dyson V8. Den oppgitte spenningen på hele pakka er 21.6V. 

jeg er usikker på C-ratingen på cellene da jeg ikke finner hvilke celler som sitter i den. 

Men min første tanke er uansett at siden kapasiteten er såpass dårlig i forhold til at dette er en støvsuger som trolig trekker mye strøm så kan batteriene fort komme ut av balanse og eller bli varme. Nå vet jeg heller ikke om det finnes noen BMS som balanserer disse batteriene. Hvis ikke, så tror jeg nok livet til batteripakken er kort.

å bruke et såkalt drillbatteri som gir 18V kan funke, gitt at BMS sitter i selve batteripakken og ikke på selve støvsugeren. Hvis BMS sitter på selve støvsugeren så vil nok BMS ikke funke hvis den får kun 18V. 

Hvis BMS sitter i selve batteripakken vil du få liv i støvsugeren med et drillbatteri på 18V, da drillbatteriet er laget for høy belastning. Et drillbatteri vil nok heller ikke bli like varmt siden 18V batteriene med feks. 4 ampere har 2 stk, 18650 celler i parallel og 5 stk. i serie. Kraften blir derfor fordelt på flere batterier.

Bare husk på å sjekke at pinnene på drillbatteriet stemmer overens med pinnene på støvsugerdelen. Kortslutter du der kan du få en overraskelse. Altså jeg tenker da på polariteten. 

siden drillbatterier på 18V har 5 celler i serie så gir disse 21V i teorien når fulladet. Men selvsagt ikke under last. Siden Dyson V8 har 6stk. Batterier i serie så vil denne pakken holde på spenningen bedre og gi høyere spenning. Det vil du trolig merke på selve turtallet at det blir litt dårligere med drillbatteri.

Dewalt har BMS i utstyret sitt og batteriene er "dumme". Kansje det hjelper litt da det var nevnt Dewalt batterier over her med adapter.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Dewalt har BMS i utstyret sitt og batteriene er "dumme". Kansje det hjelper litt da det var nevnt Dewalt batterier over her med adapter.

Batteripakken må jo ha en BMS, hvis ikke så kan støvsugeren gå helt til batteripakken blir utladet og det er IKKE bra. Jeg har skruddi filler noen eldre grønn Bosch batteripakker og der satt vertfall BMS i selve batteripakken. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Kansje det hjelper litt da det var nevnt Dewalt batterier over her med adapter.

Kanskje den store fordelen er det som @DJViking skriver her. Man setter ikke batteriet på lading igjen med en gang etterpå. Hvis man leser Dyson sine tips så er det valdig mye fornuftig: https://www.dyson.com/support/vacuum-cleaners/cordless/battery-care

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...