Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dyson V8 Støvsuger: Elendig batteri


Anbefalte innlegg

Bruker du maskinen slik Dyson anbefaler da?

At maks modus brukes lite da denne varmer opp batteriet, og dermed degraderer det hurtigere?

Bruker opp hele batteriet minst en gang i måneden?

Vask av filtre minst en gang i måneden?

Tømmer støvet hver gang det nærmer seg maks?

 

Dyson lanserte forresten en ny utgave av v8 nå i år, som vistnok har litt bedre batteritid enn den forrige, samt bedre utstyr i esken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest noe informasjon rundt anbefalt bruk.
Jeg synes sugekraften er så dårlig at jeg bruker den stort sett kun på Maks.

> Vi har Maks, men vi anbefaler deg ikke å bruke Maks for mye.
Hvis batteriet virkelig blir oppvarmet og degradert pga. det, så burde dem fikset det.

Eneste grunn for Min/Maks slik jeg ser det burde være for, er varigheten på batteriet, og hvor mye skjit man trenger å støvsuge opp.
Trenger man at støvsugingen varer litt lenger, så kan man bruke Min.

Men jeg vil ha maks oppsuging når jeg først skal støvsuge.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 minutter siden):

> Vi har Maks, men vi anbefaler deg ikke å bruke Maks for mye.

Hvis batteriet virkelig blir oppvarmet og degradert pga. det, så burde dem fikset det.

På v10 og oppover som har skjerm så får du opp en advarsel på skjermen om du bruker maks modus over tid.

 

Maks skal kun trenges om du har noe virkelig skittent, da minimum modus på v8 fint takler store mengder støv.

 

 

Lenke til kommentar

Synes uansett det er merkverdig at dem lager en støvsuger som ikke tåler maks belastning når kunden setter dne på maks. Det hadde jo vært mye bedre om det var en software reduksjon av hastigheten etter en bestemt tid så slipper dem klagestorm rundt dette. 

For meg høres dette ut som en støvsuger som ikke jeg skal ha vertfall. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maks trekk sliter veldig på batterier, uansett hva det er. Feks så har jeg Bosch verktøy i garasjen, og vinelsliperen har jeg pensjonert fordi den sleit ut batteriene alt for fort. Drill og muttertrekker er av og på last på batterit, mens vinkelsliper (lik støvsuger) er en stor og kontinuerlig last som trekker mye strøm, spesielt i maks modus, og som igjen legger veldig press på batterikjemien om å levere strøm.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

På v10 og oppover som har skjerm så får du opp en advarsel på skjermen om du bruker maks modus over tid.

Maks skal kun trenges om du har noe virkelig skittent, da minimum modus på v8 fint takler store mengder støv.

Jeg er nok ikke så sikker på at den takler små mengder med støv ordentlig.

Selv etter å ha brukt støvsugeren, så kan jeg gå over med en støvmopp og samle opp ganske mye små støv.

Lenke til kommentar

Hvis ikke støvsugeren klarer å suge opp støv fra gulvet så er det vel fordi støvet på en eller annen måte er "klistret" til gulvet kanskje? Bruker man grønnsåpe så legger den igjen en liten hinne som støvet setter seg fast i feks. Eller det kan være at gulvet er dårlig vasket? Kanskje for høy luftfuktighet i rommet? 

Jeg bare synser litt her nå, men jeg mener at en støvsuger fint skal klare å suge opp støv som ikke "sitter fast" i underlaget... eller?

Lenke til kommentar

Leiligheten min sliter med lav luftfuktighet, under 20%.

Jeg bruker Grønnsåpe, eller de engangsvåtmåppene med grønnsåpe.
Kanskje jeg skal skifte til noe annet.

Mye av det støvet som støvsugeren min ikke klarer å ta, er det som er veldig fint/smått støv. Den tar alt man klarer å se av støv med egne øyner.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 minutt siden):

Leiligheten min sliter med lav luftfuktighet, under 20%.

Jeg bruker Grønnsåpe, eller de engangsvåtmåppene med grønnsåpe.
Kanskje jeg skal skifte til noe annet.

Mye av det støvet som støvsugeren min ikke klarer å ta, er det som er veldig fint/smått støv. Den tar alt man klarer å se av støv med egne øyner.

Det er vel det minste støvet som gjerne henger seg fast. Større biter skaper større vakum under munnstyket og blir derfor lettere å suge opp. 

Vask gulvet med lunket vann og microfiber. 

Lenke til kommentar

Så den står i laderen hele døgnet på 100%? Også brukes den med max styrke når den er i bruk med høy belastning og mye varmeutvikling?

Tipper Dyson har lagt inn for liten buffer i batteriet da for missbruk..

Selv har jeg en flere år gammel dyson kopi (Xiaomi) som jeg sjelden bruker mer max styrke og som jeg bare lader opp når den er tom. Batteriet er som nytt der og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg byttet batteri på min over 5 år gamle Dyson V8 for første gang for ett par uker siden.
Den holdt da ca like lenge som din på maks og hadde mye dårligere ytelse enn tidligere på vanlig.
Syntes selv at det er ca hva jeg forventer av ett slikt batteri.

Jeg bruker min knapt på maks ettersom vanlig modus gjerne er mer enn bra nok.
Enten vil jeg tro det er for mye bruk på maks eller så har du veldig uflaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva er fordelen med en batteridrevet støvsuger kontra en kompakt 230V støvsuger? Portabilitet er såklart et argument, men er det andre ting?

Vi erstattet nylig en 25 år gammel (og ganske sliten) Lux Royal D790 Hepa med en Kärcher T 11/1 Hepa og er veldig godt fornøyd. Ca. samme effektive effekt (no pun intended) og vekten var omtrent halvparten.

Litt kort ledning, og jeg savnet kabelsamleren på Lux'en, men ellers er den utmerket til vårt bruk. Komplimenterer også Kärcher WD 6 Premium grovstøvsugeren vi kjøpte til, vel, grovere / bil støvsuging mtp. tilbehør som passer om hverandre.

Lenke til kommentar

Å slippe ledning gjør det mye enklere.
Lett å bare ta den løs fra holderen og støvsuge, uten å måtte sette opp, trekke ut ledningen, passe på ledningen under støvsugingen, flytte kontakt etter som man beveger seg lenger unna stikkkontakten.

Samt en trådløs støvsuger tar litt mindre plass der den henger på veggen.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (38 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hva er fordelen med en batteridrevet støvsuger kontra en kompakt 230V støvsuger? Portabilitet er såklart et argument, men er det andre ting?

For min del er den store fordelen er at jeg har funnet frem,  støvsugd ferdig f.eks kjøkkenet og satt på plass min innen du er klar til å støvsuge.
Slippe ledning, slippe å dra støvsugeren etter seg, slippe slangen, slippe å "gjemme" den bort etterpå.

Så kan man jo også enkelt støvsuge bilen gitt at det ikke er for mye møkk der.
Selv har jeg min dyson og en Kärcher WD 5 for litt grøvre ting :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest mange best-i-test om Dyson for endel år tilbake (tror det var V6) så anbefalte jeg derfor en jeg kjenner å kjøpe Dyson.

Men altså - holde knappen inne hele tiden - bare det burde redusert poengene den fikk i tester med 3-4 poeng.

Kjøpte meg selv en enkel Andersson til ca 1200,- fra netonnet.no - suger like bra men kostet 1/4-del og knappen må ikke holdes inne.  Kan plukkes helt fra hverandre for rensing av filtrene.

Dyson'en har det gått verre med... veldig varmt batteri, dårlig sugekraft.  Vask og tørk av filtrene hjelper ift varmt batteri og at den kutter med en gang, men heller ikke like brukervennlig ift tømming.   Dyson står for dyrt & dårlig i min bok nå.

Føler meg rett og slett skyldig i å ha gitt en dårlig anbefaling basert på "over-hyped" Dyson.

Lenke til kommentar
10 hours ago, DJViking said:

Jeg har en Dyson V8 støvsuger. Stort sett fornøyd med selve støvsugeren, selv om jeg kunne tenkt meg at den hadde litt kraftigere sugekraft.

Jeg kjøpte denne hos Europris på tilbud for 500 (koster 800) og var meget overasket over hvor bra den suger, skulle egentlig bare bruke den til bilen men den suger så kraftig at nå bruker jeg den inne også.

https://www.europris.no/p-vat-torrstovsuger-1200-w-30-l-183628

Lenke til kommentar

Støvsugere er egentlig ikke laget for å støvsuge harde gulv.

De fungerer vanligvis dårlig til dette, spesielt med mindre partikler.

Det er derfor de har begynt å komme med ruller / munnstykker som er spesielt laget for harde gulv.

Oftest på dyrere støvsugere får man med et munnstykke for harde gulv, og et kombi-munnstykke for gulv og tepper.

Dyson lager for eksempel en "omni-glide" for dem som kun har harde gulv.

(Munnstykkene for harde gulv ser ut som store runde mikrofiberkluter, og er oftest myke. De har ikke børster)

 

Billigere støvsugere vil oftest bare spre støvet ut over gulvet, slik at det kan se renere ut, men fortsatt være støvete.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 timer siden):

Det er hele poenget. Med batteriverktøy tjener produsentene enormt på batterisalg siden alle må bytte batteri jevnlig. Før var det støvsugerposer. Nå er det batterier.

Jeg har batteri til ymse verktøy som er fra før 2010. Fungerer fortsatt veldig bra. Har også en del bosch batterier som jeg har mishandlet MYE, og de fungerer fortsatt utmerket. Tviler på de tjener så mye når de varer så lenge.

OP, jeg har samme problem. Kan ikke støvsuge en hel trapp før det er tomt. Kommer til å konvertere støvsugeren til å bruke Bosch eller Makita batteri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...