Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
kapitan skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å svare ja eller nei? Mener dere Hamas er en terrororganisasjon og bør utslettet er spørsmålet. Hvorfor ikke bare svare ja eller nei? Dere kommer bare med ullent svar og tolker det som dere ikke ser på Hamas som en terrorgruppe.

Fordi ingen her skylder deg en dritt. Du kan tro hva du vil. Hvis det som er skrevet i tråden tidligere av de du av en eller annen merkelig grunn innbiller deg skylder deg et svar på dette, ikke er nok vil ikke noe svar være tilfredstillende nok og det vil uansett være bortkastet tid og energi.

Camlon skrev (7 minutter siden):

Det har ikke vært et eneste valg i Kina siden 1949. Allikevel så vil de aller fleste hevde at Kina representerer kinesere i Kina. Det var også mange vestlige land som ikke hadde valg for 100 år siden, men vi sier fortsatt at regjeringen representerte landene de styrte.

Du forstår at det å representere et land og være demokratisk representativ for befolkningen du styrer er to forskjellige ting, ikkesant?

Camlon skrev (11 minutter siden):

Du tar derfor feil at det må være demokratiske valg for at en regjering skal representere et land.

Du blander epler og bananer.

the 3 X skrev (10 minutter siden):

Å nei...hvem gav da makten til Hamas på Gaza..?? var der ikke et valg  ? hvem vant det..?

Når var det? I 2005. Hvis befolkningen i Norge ikke hadde fått avgitt en stemme for å velge sine representanter på nesten 20 år, ville de vært representative for Nordmenn, inkludert de Nordmennene som aldri har fått stemme i sitt liv?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
kapitan skrev (11 minutter siden):

Ja Vonfaff du vil ikke kalle Hamas en terrororganisasjon så tydeligvis støtter du denne terrororganisasjonen.

 

Jeg har kalt hamas en terrororganisasjon flere ganger i denne tråden, men jeg føler ingen behov for å måtte bekrefte meg selv ovenfor deg. Til det er du altfor ubetydelig.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Hvem som sitter på tastaturet bak hvilke kontoer vet du vel lite om. Kanskje han/hun betyr mye for mange.

Og? Jeg håper da det for vedkommendes skyld.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Du forstår at det å representere et land og være demokratisk representativ for befolkningen du styrer er to forskjellige ting, ikkesant?

Du blander epler og bananer.

Her lager du en stråmann. Å demokratisk representere en befolkning er ikke det samme som å representere en befolkning. F.eks. Kina representerer kinesere i Kina, men de representerer dem ikke demokratisk.

Jeg skrev at Hamas representerer palestinerne I Gaza.

 

Quote

Når var det? I 2005. Hvis befolkningen i Norge ikke hadde fått avgitt en stemme for å velge sine representanter på nesten 20 år, ville de vært representative for Nordmenn, inkludert de Nordmennene som aldri har fått stemme i sitt liv?

Om de har bred støtte fra nordmenn, så vil de representere nordmenn, men de vil ikke demokratisk representere nordmenn.

Endret av Camlon
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det brenner på dass hos Hamas. Jeg tenker dette er et forsøk på å stoppe eller trekke ut i tid Israels invasjon.

Sitat

Hamas varsler de vil løslate utenlandske gisler i løpet av de kommende dagene

8 min

Emma Bø

En talsperson fra Hamas skal ha sagt til meklere at de vil løslate utenlandske gisler i løpet av de neste dagene. Det melder Reuters.

 

Minst 239 personer holdes fanget av militante palestinere på Gazastripen, blant dem et ukjent antall israelske soldater, ifølge det israelske militæret (IDF).

 

Mange av de bortførte er utenlandske statsborgere.

 

Fire israelske gisler er sluppet fri. Hamas hevder at rundt 50 gisler eller fanger er drept i israelske luftangrep.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36398

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et naboskap på minst femten bygninger ble utslettet i Jabalia flyktningleir (egentlig en by i dag), mellom 50 og 60 døde var hentet ut før propagandistene kom på banen og skrek opp helt voldsomt om episoden som de mener skyldes et israelsk angrep med "seks 1-tonns bomber". 500 døde etter sist "nytt".

Har sett bildene av det som angivende skulle være bombekratre, det er usedvanlig mye løsmasse - mer enn hva som skulle være der - og disse er ikke fra 1-tonns bomber. De så aktuelt ut som forsenkninger som skyldes at noe hadde kollapset, men det var definitivt tatt i bruk eksplosiver som kan ha utløst et jordkollaps som fikk flere bygninger til å rase sammen. Dette var i et fattig strøk med murstein, løsmassegrus og spinkle skjeletter av betongblokker - den type som tok ganske mange liv under jordskjelvene i Tyrkia. Istedenfor er det mulig at "vanlige" bomber hadde truffet bygningene som plutselig kollapset under grunnen som gav etter som en konsekvens.

Mye av grunnen i Gazastripen er løsmasse. Da Hamas bygd deres tunneler, var de nødt til å ha betongskjerm omkring sine tunnelene som måtte motstå presset fra den løse grunnen - og noen ganger virker det som at bunker buster-bomber kunne komme mye dypere ned enn normalt, da de var testet på normal fastjord. 

PS:

Israelerne er raskt med å innrømme at de hadde angrepet naboskapet som de mener rommet et tilfluktssted for en Hamas-kommandant. Trolig var det som hendt, ikke tiltenkt. 

Så angrepet er en del av pågående trefninger mellom IDF og militante? De mener naboskapet huset en HQ for den lokale Hamas-bataljonen som hadde flyttet dit som et resultat av den israelske fremrykningen inn i Vest-Jabaliya - og dermed ødela den. De mener grunnen kollapset under bygningene som et resultat av bombetreffene. 

Endret av JK22
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

IDF sier nå til israelske medier at de har tatt kontroll over Jabalia.

IDF: We have taken control of Hamas military stronghold in Jabalia in northern Gaza and killed 50 members
https://www.haaretz.com/ty-WRITER/0000017f-da24-d249-ab7f-fbe4843e0000

Usikkert for tiden, israelerne skal ha inntatt Vest-Jabaliya og tvunget seg fram til et fleretasjes bygg med innhegning som på opptaket var sterkt bombardert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, kapitan said:

Ja Vonfaff du vil ikke kalle Hamas en terrororganisasjon så tydeligvis støtter du denne terrororganisasjonen.

 

Han og oss andre har jo anerkjent det sikkert 100 ganger allerede i denne tråden? Genuint spørsmål: Kan dere ikke norsk eller vil dere ikke engang lese hva folk skriver her inne? Tror admin teamet egentlig bare kan lukke denne tråden, jeg har aldri sett et slik bunnivå som det diskusjonen i denne tråden har vært. Synes oppriktig synd på @Snikpellik som genuint forsøker å ha en opplyst samtale her inne mens folk ikke engang gidder å lese hverandres poster før de hiver rundt seg med stråmenn og alternative virkeligheter.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar

USA sier 66 lastebiler med nødhjelp har kommet inn på Gazastripen det siste døgnet, at de er stolte av dette, men at det er en dråpe i havet. De presser nå på for gjenopprettelse av vann- og drivstoff-leveranser. De sier det snart er tomt for drivstoff, som er nødvendig for å pumpe vann og drifte sykehus.

Sitat

66 trucks enter Gaza over past 24-hours, per Kirby. 'We're proud of that but a trickle compared to what needs to get in'

U.S. National Security Council's John Kirby said "We're continuing to press for resumption of essential services, including water and delivery of fuel. Fuel will be critical, certainly in coming hours and days as existing stocks run near empty."

"Making it clear we will not support any forced relocation of Palestinians outside of Gaza," Kirby added.

https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-31/ty-article-live/idf-conducts-raid-in-gaza-rescues-woman-soldier-kidnapped-by-hamas-on-october-7/0000018b-83d7-d805-a98f-b7df34bc0000

 

Samtidig skriver Jerusalem Post at distribusjonen av nødhjelp fra Rafah er blitt vanskeligere, da rundt 8000 flyktninger har samlet seg ved grenseovergangen.

Gaza aid distribution struggles amid overcrowding, debris, lack of fuel
https://www.jpost.com/middle-east/article-771052

Sitat

A logistics base at the Rafah border crossing that is vital to aid distribution has become harder to operate because 8,000 displaced people are sheltering at it.

Distribution of food and medical supplies is faltering in Gaza due to a chronic lack of fuel, looting of stores, the choking of streets with rubble from Israeli shelling and overcrowding caused by displacement of civilians.

And despite an uptick in the trickle of supplies, the number of aid trucks entering Gaza -- currently averaging 14 daily -- remains tiny compared to the 400 trucks seen daily in normal times for a population of 2.3 million now desperate for essentials like bread, aid officials say.

UN Palestinian refugee agency (UNRWA) said on Monday that over the past day it had delivered hundreds of tonnes of flour to 50 Gaza bakeries, helping to lower bread prices by half, and to shelters hosting hundreds of thousands of people.

But the agency, which runs Gaza's largest aid operation, said a break-in by hungry Gazans on Sunday at its second largest warehouse was likely to further complicate its work.

A logistics base at the Rafah border crossing that is vital to aid distribution has become harder to operate because 8,000 displaced people are sheltering at it.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Han og oss andre har jo anerkjent det sikkert 100 ganger allerede i denne tråden? Genuint spørsmål: Kan dere ikke norsk eller vil dere ikke engang lese hva folk skriver her inne? Tror admin teamet egentlig bare kan lukke denne tråden, jeg har aldri sett et slik bunnivå som det diskusjonen i denne tråden har vært. Synes oppriktig synd på @Snikpellik som genuint forsøker å ha en opplyst samtale her inne.

Noen er ikke så veldig interessert i det som skjer i Israel eller på Gaza, men mer opptatt av å bruke tråden til å "ta" andre eller utkjempe en eller annen kulturkrig. Når en bruker uten grunnlag beskylder folk her for å støtte en terrororganisasjon tenker jeg det kanskje er på tide med en opprydding, for det er ganske drøyt og jeg tror nok det er mot reglene her. Så det er bedre å bare rapportere og håpe moderatorene tar en liten sjau, så kommer vi på sporet igjen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ser at Israel spiller holocaust-kortet i Sikkerhetsrådet:  https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2B7zGq/israel-til-fns-sikkerhetsraad-noen-av-dere-har-ikke-laert-noe-de-siste-80-aarene

Israel har brukt opp sympatien fra 2ww for lenge siden og skyter seg selv i foten når de til grader misbruker jødestjernen.
Et tilsvarende symbol kunne like gjerne vært brukt av palestinerne på Gaza i dag; av et folk som er innesperret, forfulgt og utsatt for etnisk rensing

Endret av Inspector
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...