Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Hamas topper stadig meningsmålingene da. Så det er den største palestinske bevegelsen.

Og vi baserer ikke våre demokratiske avgjørelser på meningsmålinger. Det blir avgjort ved valg. Å blindt stole på meningsmålinger kan være en forhastet konklusjon. At det er 17 år siden sist det var valg, betyr at Palestina har et nytt og uforutsigbart elektorat. Ingen vet hvordan alle førstegangsvelgerne vil stemme. Mye tyder på at mange yngre velgere trekkes mot Dahlan, som står for en ungdommelig reformpolitikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Camlon skrev (11 minutter siden):

Ja, du la ikke til demokratisk og det endret betydningen av det du skrev. Slik fungerer det på norsk.

Nei, det endret ikke på betydningen for nok en gang, enhver som behersker Norsk vet at demokratisk valg menes her implisitt når man snakker om å stemme i et fritt valg

Camlon skrev (11 minutter siden):

Det er også ingen som styrer Gaza demokratisk, så ditt nye argument er fullstendig uinteressant.

Hva er det du babbler om?! Det er jo det som er argumentet mitt! Jeg vet denne kverruleringen og runddansen rundt semantikk er standard kotyme hos deg når du slipper tom for argumenter, men nå begynner jeg å betvile om du i det hele tatt er her for å diskutere seriøst.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Dette er interessant, for da betyr det at israelerne hadde tvunget seg inn i Vest-Jabaliya oppover al-Bahr vegen fra kysten fram til vegkrysset med vegen al-Toun hvor innhegningen med det rømte Hamas-hovedkvarteret ligger. Det nye hovedkvarteret ble bombet i grus ifølge israelerne selv, etter Hamas trakk seg inn i Jabaliya flyktningleiren mindre enn 2 kilometer vekk. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Hamas topper stadig meningsmålingene da. Så det er den største palestinske bevegelsen.

Mustafa Barghouti: politician who serves as General Secretary of the Palestinian National Initiative

Spol til 7:20 her sier han at de prøvde å holde et valg i 2021, men Usa og Israel var imot dette, han sier også at pollen viste at majoriteten hadde stemt imot Hamas. Hvorfor var de imot dette? Hamas har jo styrt siden 2007, og den dag idag, så det argumentet at de var redde for at Hamas skulle vinne valget....de styrte jo allerede, og styrer fortsatt.

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/polls-show-majority-gazans-were-against-breaking-ceasefire-hamas-and-hezbollah

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Og jeg har forklart deg hvorfor jeg ikke trenger å skrive "representerer demokratisk" eksplisitt når "stemt på i et fritt valg" betyr implisitt at jeg refererer til demokratiske valg.

Hvis du mente "representerer demokratisk", så skriv "representerer demokratisk". Jeg antar du mener det du skriver.

Jeg mente uansett bare representere. Så jeg antar du er enig med meg at Hamas representerer palestinerene i Gaza, men de representerer dem ikke demokratisk?

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Without Iran in the picture, Israel can proceed without significant obstacles.

As Israel is not ready for a large-scale war, Iran is also not prepared. Despite recent advancements in missile and drone systems, the Iranian army still lacks the robustness needed to face a large-scale war. For instance, they have fewer than 1,000 +18km artillery systems and an equal number of upgraded tanks. Additionally, it is important to consider the impact on Iranian stockpiles due to the amount of ammunition that has already been shipped to Russia, as well as the export of drones.

While Iran does have a strong military industry for portable systems, a large-scale war requires robust armored fleets, artillery, vast ammunition supplies, and immense production capacity to replace losses. Although Iran has made considerable advancements in missile technology and drones, with over 15,000 different missiles in stock and the ability to produce 2,500-4,000 different drone models annually, their main strategy may also be their weakness.

The Iranian strategy has primarily focused on guerrilla warfare, with portable weapons protected by modern anti-air systems. At this point, Iran is more prepared than any other country, with over 200,000 guerrillas organized into several groups, mainly in Yemen, Syria, Lebanon, and Iraq.

However, this strategy poses a challenge when facing conventional wars against well-armed states with large industrial capacities to replace losses and extensive fleets of armored vehicles and aviation.

The logistics of the Iranian army are another issue, as their strong point relies on heavy systems. They would require a large fleet of cargo planes and safe shipping routes, which are currently not available.

The US is aware of these points, which is why they have deployed two aircraft carriers. Additionally, Israel has been bombing Syrian airports to prevent Iran from deploying their modern anti-air systems, which could cover possible Hezbollah operations.

As a result, Iranian militias are completely exposed to US and Israeli air raids, and Iran lacks the logistics to send heavy equipment to support them.

Considering that the Iranian army is not ready for a full-scale war, it is probable that Iran will avoid direct involvement in the Middle East conflict. It is unlikely that insurgent leaders will join a war against Israel.

The fact is that insurgencies are highly dependent on foreign support or the exploitation of local natural resources, and the resistance axis heavily relies on Iranian financial assistance.

Although Iran remains a significant player in the region and may have a role in the ongoing conflict, it is probable that we will primarily witness Israeli combat against Hamas without major involvement from other relevant groups on a large scale.

The conditions are currently favorable for Israel to act freely without significant interference.

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, PrettyBoy said:

Palestina har sett en gradvis reduksjon av sitt territorium over årene, la oss si at Hamas er borte og Israel får ideer om å flytte på grensene, hvordan kan Palestinere forsvare seg uten å bli stigmatisert som terrorister? Før dere sier bla bla Hamas elsker, nei, jeg spør genuint. Hvordan.

De kan gjøre målrettet angrep mot de som reduserer deres territorium.

Ja, de er for svake til å faktisk gjennomføre slike angrep, men det er ikke en unnskyldning for å angripe tilfeldige sivile.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Mye tyder på at mange yngre velgere trekkes mot Dahlan, som står for en ungdommelig reformpolitikk.

Hva er det som tyder på det? I meningsmålingene scorer han relativt lavt, hva annet er det å støtte seg til?

I det lille som er av frie valg på Vestbredden, har Hamas de siste årene gjort det solid i skolevalgene.
"Student election at university in the occupied West Bank seen as indicator of Palestinian political mood", ifølge denne karen.

Kanskje en ørliten indikasjon om ikke annet?

How Hamas scored a win in West Bank student election
West Bank: Hamas-linked bloc wins second major student election
Hamas wins landslide victory in student elections at flagship Birzeit University

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (57 minutter siden):

kilde?

F.eks denne fra 2021:

Meningsmålingen, gjennomført av det Ramallah-baserte Palestinian Center for Policy and Survey Research, viser også svært fallende støttede til den palestinske presidenten Mahmoud Abbas, som havnet på sidelinjen i krigen.

53 prosent av de spurte mener Hamas «mest fortjener å representere og lede det palestinske folket», mens bare 14 prosent foretrekker det sekulære Fatah-partiet til Abbas.

https://www.israelhayom.com/2021/06/16/poll-finds-dramatic-rise-in-palestinian-support-for-hamas/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kommer ikke annet enn svada fra Hamas, grenseovergangen ble mindre og mindre bevoktet med årene. Mer arbeidere enn noensinne fra Gaza slapp gjennom. Store angrep siden 2015 har ikke skjedd fra Hamas. Så utfører de ett av de verste terrorangrepene i historien. Nå er det visst FN som ikke har gjort nok for å beskytte Gaza.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Camlon skrev (1 minutt siden):

Du glemte å inkludere hva han svarte på 😉

Nei, jeg skrev "Dette var personangrepet hans etter at jeg svarte på tiltale" det du siterte var mitt svar på tiltale. Og jeg skylder ingen her inne å repetere meg selv at jeg ikke støtter Hamas, fordi de føler de har rett til å høre meg si det, selv om jeg har gjentatt dette flere ganger i tråden.

Men denne diskusjonen vet jeg hvor bærer med deg, så nok en gang kan du få det siste ordet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, the 3 X said:

Helt riktig, dette har jeg påpekt mange ganger...

Palestinerne er palestinernes verste fiende... de hadde hatt sitt land for lenge siden om fremgangsmåtene deres hadde vært en annen. De har drevet med terror i generasjoner, å graver seg dypere og dypere ned i sin egen dritt.

Deres illusjoner om å vinne noe som helst med sin fremgangsmåte er så totalt banal, at det finnes knapt ord.

De er langt verre en russerne, og vi er alle enig om hvor gale det står til der borte.. men så er de jo også allierte med fyllikene der borte, det forklarer jo noe..

Ingen nasjon eller befolkning gir etter for TERROR... men det er det åpenbart en del som ikke forstår

Gaza har ekstremt mye innavl, faktisk noe av det høyeste som er registrert i verden. Kanskje derfor terror stemmes fram?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24468669/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9021024/

https://www.nature.com/articles/s41431-020-0609-9

 

Endret av unhung
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alle her har godt av å lese denne. Tåplig med all skittkastingen her inne.

Sitat

«Les en bok før du uttaler deg». Enda en har sagt noe om krigen som utspiller i Midtøsten. Enda en er satt på plass i sosiale medier.

 

De som har lest bøkene, andre som har skrevet dem, ja til og med levd historiene – klarer knapt å ordlegge seg.

 

9120 palestinere og 1402 israelere er drept så langt, viser VGs statistikk.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8J00RE/midtoesten-i-brann

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en vanskelig øvelse å måle hvor "populære" Hamas er på Gazastripen akkurat nå på grunn av krigen. Men heldigvis gjorde en av verdens mest respekterte utenriksmagasiner dette like før terrorangrepet, og det er nyttig nå. Mer om det lengre ned.

De fleste innbyggerne var ikke en gang født eller voksne da Hamas ble valgt inn. På den tiden viste målinger at velgernes hovedgrunner til å stemme Hamas var lovnader om å bli kvitt korrupsjon, og 80% svarte at de ønsket fred med Israel:

Sitat

In fact, an exit poll from that election found that three-quarters of Palestinian voters wanted Hamas to change its stance on Israel and around 80 percent supported a peace agreement.

https://nymag.com/intelligencer/2023/10/dont-blame-gazans-for-hamas.html
https://www.neareastconsulting.com/plc2006/blmain.html

Siden den gang har det ikke vært noe valg, Hamas kastet ut de palestinske myndighetene og dannet et islamist-styre og terrorvelde. Det har jo vært en del demonstrasjoner mot Hamas siden, noen av dem har vart i dagevis og blitt blodige, men Hamas har lykkes i å slå de ned. Jeg tror mange bare føler en avmakt nå.

Ifølge amerikanske Foreign Affairs har aldri Hamas vært mindre populære på Gaza enn nå (målinger utført i slutten av september og oktober før terrorangrepet), de fleste støtter ikke Hamas sin ideologi, og de fleste svarte at de ønsker en tostatsløsning. Mye mer i artikkelen under, som er veldig interessant:

What Palestinians Really Think of Hamas
https://www.foreignaffairs.com/israel/what-palestinians-really-think-hamas

Sitat

The argument that the entire population of Gaza can be held responsible for Hamas’s actions is quickly discredited when one looks at the facts. Arab Barometer, a research network where we serve as co-principal investigators, conducted a survey in Gaza and the West Bank days before the Israel-Hamas war broke out.

The findings, published here for the first time, reveal that rather than supporting Hamas, the vast majority of Gazans have been frustrated with the armed group’s ineffective governance as they endure extreme economic hardship. Most Gazans do not align themselves with Hamas’s ideology, either. Unlike Hamas, whose goal is to destroy the Israeli state, the majority of survey respondents favored a two-state solution with an independent Palestine and Israel existing side by side.

https://mediabiasfactcheck.com/foreign-affairs/

Ifølge amerikanske (og del av den pro-israelske lovvyen) Washington Institute viser målinger at Hamas også er upopulære i andre land i Midtøsten, og støtten har falt massivt over de siste årene:
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/polls-show-majority-gazans-were-against-breaking-ceasefire-hamas-and-hezbollah

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (På 31.10.2023 den 10:25 PM):

Kan du vennligst slutte med å spamme dette forumet med søppel?
Alt du skriver her er bare noe du finner på for å kverulere. 

Rapporter, sammen med de andre trollene den siste tiden (dere vet hvem dere er, Slettet gjest-ld9eg7s96q er ikke en av disse). Finn noe annet å gjøre enn å kast bort alles tid med å: 

1) Ikke evner eller vil forstå helt elementært språk for deretter å kverulere rundt denne manglende forståelsen,

2) Tillegg andre meninger og holdninger de ikke har for deretter å spore av i helt imbesile diskusjoner rundt semantikk,

3) Evner eller vil forsøke å diskutere kompleksiteten i saken på en verdig måte men heller forsøker å kamuflere deres fremmedfrykt og rasisme i en helt usaklig måte å diskutere på som bare skaper dårlig stemning for alle parter.

Dere er ikke fire år gamle, oppfør dere deretter.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...