Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

VG bruker journalist fra palestinakomiteen 😂

Da skjønner jeg litt mer av hvor alle disse helt hinsides overskriftene kommer fra.

https://www.linkedin.com/in/ingrid-bjørndal-farestvedt-8882b81b1/?originalSubdomain=no

Sitat

I et innlegg på Instagram går han hardt ut mot Hanne Skartveit som han omtaler som Israel-venn.

 

– Jeg vet ikke om dere forstår alvoret, VG. Deres politiske redaktør har valgt side, og har ikke skrevet én eneste kommentar som viser noe annet. Når hun blir hyllet av radikale Israel-venner som «den eneste rasjonelle stemmen i debatten om Midtøsten» bør flyalarmen ringe i Akersgata, men det er skremmende stille, skriver Magdi Omar.

 

Han skriver at han har lest gjennom alle offentlig tilgjengelige kommentarer som Skartveit har skrevet om Israel de siste 17 årene.

 

Hanne Skartveit er politisk redaktør i VG. Hun er ansvarlig for meningsjournalistikken i VG, og skriver også egne kommentarer.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9zwaRp/magdi-omar-hardt-ut-mot-vgs-politiske-redaktoer

Alle tror ting basert på egen overbevisning.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
overhodet skrev (4 minutter siden):

Alle tror ting basert på egen overbevisning.

"Styremedlem

PALESTINAKOMITEEN I OSLO feb. 2020 - feb. 2022 · 2 år 1 mnd. mnd.Politikk

Solidaritetsarbeider

PALESTINAKOMITEEN I NORGE des. 2019 · 4 mnd.Politikk"

Blir vel ikke mye objektiv journalistikk av dette? Jeg har stusset  på at det er akkurat VG som har så useriøse vinklinger på en del saker..

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):
"Styremedlem

PALESTINAKOMITEEN I OSLO feb. 2020 - feb. 2022 · 2 år 1 mnd. mnd.Politikk

Solidaritetsarbeider

PALESTINAKOMITEEN I NORGE des. 2019 · 4 mnd.Politikk"

Blir vel ikke mye objektiv journalistikk av dette? Jeg har stusset  på at det er akkurat VG som har så useriøse vinklinger på en del saker..

Poenget mitt gikk tydeligvis rett over hodet ditt.

Du mener VG er pro Palestina, Megdi mener VG er pro Israel. Begge tar feil.

Confirmation Bias i praksis.

Endret av overhodet
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Egypt: 320 utenlandske statsborgere har krysset grensen ved rafah Minst 320 personer med utenlandsk statsborgerskap har krysset grenseovergangen ved Rafah ut av Gaza og inn i Egypt. Det melder kilder i de egyptiske sikkerhetsmyndighetene og palestinske myndigheter til Reuters.

De 320 personene med utenlandsk pass er en del av den første gruppen med evakuerte som har kommet seg ut av den beleirede Gazastripen.

 

Egypt melder også om at 81 skadde er ventet å slippe ut av Gaza.

 

Lenke til kommentar
overhodet skrev (45 minutter siden):

Poenget mitt gikk tydeligvis rett over hodet ditt.

Du mener VG er pro Palestina, Megdi mener VG er pro Israel. Begge tar feil.

Confirmation Bias i praksis.

Nei, VG har f.eks Hanne Skartveit som jeg har veldig sansen for. Så at hele VG er pro-palestina blir feil å si. Men artiklene til denne forfatteren og spesielt overskriftene stusser jeg på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Nei, VG har f.eks Hanne Skartveit som jeg har veldig sansen for. Så at hele VG er pro-palestina blir feil å si. Men artiklene til denne forfatteren og spesielt overskriftene stusser jeg på.

Ja enig i at journalister med i politiske grupper burde informere om det. Enten det er med Israel for fred eller Palestinakomiteen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har oppdatert lenke i førstepost til en podcast-episode fra NRK Ekko som gir en innføring i folkeretten. Gir nyttig basiskunnskap om krigens folkerett, humanitærretten, proporsjonalitetsprinsippet o.l. både generelt og opp mot denne konflikten. Jeg har inntrykk av at mange her kanskje ikke har så god oversikt over dette, og tilsynelatende har googlet mens de skriver. Det er veldig kompleks tematikk, men også veldig interessant.

Kva er reglane for krig? Blir dei fulgte på Gaza no og kva gjer ein når dei ikkje blir fulgte? Ekspertane svarar.
https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/sesong/202310/l_a6c31de8-1ecb-4453-831d-e81ecbc45329

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som skjer på Gaza nå minner om invasjonen i Ukraina. Jeg mener det er på tide med sanksjoner mot Israel. Det er frustrerende å se at store deler av Vesten og verden forøvrig ikke gjør noen ting. Norge er ikke spesielt mye bedre. Den norske befolkningen tror jeg har en annen mening enn våre folkevalgte på dette området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Hamas tydeliggjør sine ambisjoner nok en gang.

Hamas leker ikke butikk nei, så da kommer nok ikke Israel til å gi seg før de fullstendig i ruiner. At de ikke forstår at de bare kaster bensin på bålet til Israel som allerede er styrt av en smågal Netanyahu som er 100% klar for å knuse hele Gaza om han vil, er meg en gåte. 

Men som han sier, "vi er et land av martyrer", så da er det liksom greit. Alt for å ikke tape ansikt, for det er verre en døde barn og andre uskyldige. Må jo ikke finne på å være flau, det er verst

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hamas tydeliggjør sine ambisjoner nok en gang.

Vennligst forward til Palestinakomiteen og andre "frihetskjempere". Israel kommer til at rydde unna Hamas personer som var involvert i 7-10, men å ta knekken på den islamske dødskulten blir mye vanskeligere. Som de alltid sier "we love death more than you love life".

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Verm said:

Det som skjer på Gaza nå minner om invasjonen i Ukraina. Jeg mener det er på tide med sanksjoner mot Israel. Det er frustrerende å se at store deler av Vesten og verden forøvrig ikke gjør noen ting. Norge er ikke spesielt mye bedre. Den norske befolkningen tror jeg har en annen mening enn våre folkevalgte på dette området.

Hva slags sanksjoner tenker du passer for Hamas og PIJ? Retorisk spørsmål.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

Israel har gått over streken og tydeligvis mistet all menneskelighet.

Dette er vel ikke en flyktningleir slik man vanligvis tenker på det. Dette er i praksis en permanent bosetning.

Og slik jeg skjønner det var det flere tunneller i grunnen der som gjorde at ytterligere bygninger kollapset. Dette virker som et legitimt mål.

Her er noe info:

https://twitter.com/jconricus/status/1719500930482356317

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (4 minutter siden):

Det som skjer på Gaza nå minner om invasjonen i Ukraina. Jeg mener det er på tide med sanksjoner mot Israel. Det er frustrerende å se at store deler av Vesten og verden forøvrig ikke gjør noen ting. Norge er ikke spesielt mye bedre. Den norske befolkningen tror jeg har en annen mening enn våre folkevalgte på dette området.

Våre folkevalgte i rødt, sv, ap, høyre støtter Palestina mer enn Israel.

Norge stemte til og med for våpenhvile i FN. Noe våre nordiske naboer ikke gjorde.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Man må bare digge tyske fotballsupportere. Her er St. Pauli-supporterne i går under kampen mot Schalke.

F9yhTr5WUAAV1w1?format=jpg&name=small

"From Gaza to Glasgow" er en solidarisk hyllest til Celtic-supporterne som hadde en massiv aksjon til støtte for palestinerne i Champions League forrige uke (video i spoiler under). Dette førte til at medlemmene av Celtics supportergruppe er blitt bannet fra å komme inn på kamper (!).

Spoiler

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...