Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Ny uttalelse fra NATO, denne gangen på møte med Nordisk Råd i Oslo.

NATO's Stoltenberg condemns Hamas, urges Israel to protect civilians
https://www.jpost.com/breaking-news/article-771025

Sitat

NATO's Secretary General Jens Stoltenberg on Tuesday condemned the attacks on Israel by Hamas and said the Israeli response in Gaza must respect international law.

"We condemn Hamas' terrorist attacks against Israel," Stoltenberg said in a speech to Nordic parliamentarians in Oslo.

"At the same time it is important that Israel's response takes place within international law, that civilian lives are protected and that humanitarian aid reaches Gaza," he added.

Stoltenberg on Oct. 11 said Israel had the right to defend itself but that he expected the response to Hamas' attacks to be proportionate.

The NATO chief on Tuesday also warned against an escalation of the war into a wider regional conflict.

"Iran, Hezbollah and others must not take advantage of the situation. The suffering in recent weeks reminds us that we must not give up working for a permanent, peaceful political solution to the conflict," he said.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Igjen drar man en bred generalisering og sidestiller Hamas med Palestinere. Det er ingen her som støtter Hamas, så ikke bare endrer du på preposisjonen min  og drar frem imaginære stråmenn, hele prinsippet blir feil all den tid det har gjentatte ganger blitt gjort klart at Hamas ikke representerer Palestinere folkerettslig og demokratisk.

Hamas styrer Gaza, har bred støtte i Gaza og representer definitivt palestinerene i Gaza. 

Det er grunnen til at jeg sidestiller Hamas med palestinerene i Gaza.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En litt snål sak i Israel, nærmest parodisk symptomatisk på Netanyahus historie med korrupsjon.

Uansett er det et ytterligere skudd for baugen for Netanyahu og regjeringens troverdighet på å få gislene tilbake, som er under kraftig kritikk fra befolkningen og ikke minst fra familiene til de som er kidnappet.

Israeli army refuses to pay salary of Netanyahu's hostage coordinator
https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-31/ty-article-live/idf-conducts-raid-in-gaza-rescues-woman-soldier-kidnapped-by-hamas-on-october-7/0000018b-83d7-d805-a98f-b7df34bc0000?liveBlogItemId=449802069#449802069

Sitat

Gal Hirsch, the retired Brigadier General who is leading the effort for the search and rescue of hostages and missing persons following Hamas' deadly attack on October 7, petitioned the IDF and requested to be paid as a reservist. However, due to his past criminal indictment, the army rejected the request.

The former general, appointed by Prime Minister Netanyahu, is barred from employment as a civil servant due to his indictment two years ago for serious tax offenses. The Prime Minister's Office claims that Hirsch is working as a volunteer and that the request for recognition as a reservist was submitted for insurance purposes.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Det burde være veldig kontroversielt at jøder ikke har lov til å bo i Palestina

Fint forsøk på å vri ordene mine, jeg snakker om vestbredden og de områdene som faktisk er innenfor de annerkjente grensene til de Palestinske selvstyremyndighetene ikke Palestina (som også innebefatter Israel) i sin helhet og geografisk område.

DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

og at det er farlig å være der for jøder, homofile m.fl. Din sammenligning hører faktisk ingen sted hjemme, ikke alle jøder og homofile er engang enig i Israels politikk.

Som jeg har sagt, det ene unnskylder ikke det andre. Når det er sagt og hva gjelder Israelere som er imot sitt eget lands politikk var det mange Tyskere som var mot sine egne styresmakters politikk under krigen også. Betydde ikke at de ikke ble møtt med fiendtligheter i områdene de okkuperte etter krigen de også. Du kan ikke forvente at et folkeslag som har blitt undertrykket så lenge som Palestinerne skal være imøtekommende som om ingenting har skjedd med sine naboer. Det hadde ikke du vært, det er jeg ganske sikker på. Videre tviler jeg på at du holder f.eks Ukrainere opp mot den samme standarden når de naturligvis vil ha et iboende hat mot Russere resten av levetiden sin.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

 

 

Nå er det selvsagt ikke alle nordmenn som kunne gått glisende rundt med en slik plakat, men man bør nok ha i bakhodet når man er i utlandet at ikke alle land er stemningen så kritisk og hatefull mot Israel som den er i Norge. Her blir hun stakkarsliggjort i norsk media, men i utlandet tolkes dette fort som antisemittisme utenfor arabiske land  selvsagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (Akkurat nå):

Fint forsøk på å vri ordene mine, jeg snakker om vestbredden og de områdene som faktisk er innenfor de annerkjente grensene til de Palestinske selvstyremyndighetene ikke Palestina (som også innebefatter Israel) i sin helhet og geografisk område.

Ja, jeg også gjorde det. Hvorfor er ikke folk velkommen dit på bakgrunn av religion og seksuell legning? Da er det jo dette som er etnostaten, ikke Israel. Israel er det eneste demokratiet i midtøsten og det eneste landet der homofile og en masse religiøse minoriteter føler seg trygge. Det er ikke perfekt, men det er veldig mye bedre enn alle andre  land i midtøsten på omtrent alle mulige måter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Camlon skrev (9 minutter siden):

Hamas styrer Gaza, har bred støtte i Gaza og representer definitivt palestinerene i Gaza. 

Det har blitt tilbakevist flere ganger i tråden allerede. Jeg gidder ikke å gå i en evig runddans med deg om dette. Det er en fullstendig tom påstand å hevde en faksjon som hamas som ikke over halvparten av palestinerne har stemt på i et fritt valg siden 2005 "definitivt representerer palestinerne i Gaza". Det er synserier som mye annet som blir fremlagt i denne tråden.

Camlon skrev (9 minutter siden):

Det er grunnen til at jeg sidestiller Hamas med palestinerene i Gaza.

Ikke mitt problem

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Cascada81 said:

Jøder er ikke mer urbefolkning enn de som bodde i området fra før av, og majoriteten av Israels jødiske befolkning er invandrere  eller etterkommere etter innvandrere til området



Det stemmer nok ikke. Det er en veldig komplisert historie, men så vidt jeg har klart å lese meg frem til er palestinerne i likhet med israelerne (som nasjonalitet) stort sett nyankomne, og de muslimske palestinerne har langt færre urfolksgener i seg enn israelerne har og grupperes i hovedsak med befolkningen i Jordan og Egypt. I Israel bor det også mange kristne arabere, drusere, sefariske jøder og andre. Disse har suverent flest urfolksgener. Arabiske muslimer med urfolksgener valgte også i større grad å bosette seg og bli en del av Israel i 1948. De fleste muslimske arabiske innvandrerne kom under det britiske mandatet og Transjordan, da området ble gjort mer levelig og man fikk bukt med ting som malaria. Det fantes aldri noe Palestina eller noe palestinsk folkeslag. Det finnes ingen palestinsk historie før 1948. Dagens palestinere er ofte nesten like nyankomne som de fleste israelere, og deres strenge kultur har gjort at de knapt har tatt opp i seg gener fra urbefolkningen som bodde der før hoveddelen av dem ankom. Selv europeiske ashkenazijøder har mer urfolks-DNA i seg fra levanten enn palestinerne har. Gjennomsnittsisraeleren er 4-5 ganger nærmere urbefolkningen enn palestinerne er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA sier det ikke er noen indikasjoner på at nødhjelp som er sendt inn på Gazastripen har havnet i feil hender, og at de følger nøye med på dette.

U.S. Is Closely Tracking Aid Shipments to Gaza, Blinken Says
https://www.wsj.com/livecoverage/israel-hamas-gaza-war-latest/card/u-s-is-closely-tracking-aid-shipments-to-gaza-blinken-says-dxeY1BUtkzFkPMAvCiSm

Sitat

When asked wether the aid being sent into Gaza via Egypt runs the risk of falling in the hands of Hamas fighters, Blinken said that the U.S. does not have reports, either from the United Nations or from Israel that the assistance have been diverted from it's intended recipients.


USA gjentok i går at de oppfordret i å vurdere humanitære pauser på Gazastripen for å beskytte sivile. Flere andre land har også bedt om dette tidligere, deriblant Canada, Storbritannia og Norge, men foreløpig har det ikke skjedd noe. CNN skriver at USA med Biden og andre "top US officials" presser på Israel for dette, og å få inn mer nødhjelp.

Biden pressed Netanyahu to get more humanitarian aid into Gaza as fears grow over conflict escalating
https://edition.cnn.com/2023/10/30/politics/biden-netanyahu-aid-gaza/index.html

Sitat

President Joe Biden’s administration this weekend pressured Israel to allow more aid into Gaza and to restore internet connectivity to the enclave, a concerted effort to ease a growing humanitarian crisis that comes amid fears of a widening regional war.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg også gjorde det. Hvorfor er ikke folk velkommen dit på bakgrunn av religion og seksuell legning?

Si meg, er det så vanskelig å forstå setningen "det ene unnskylder ikke det andre"? Det burde være innlysende å forstå at dette implisitt betyr at jeg ikke støtter dette, men samtidig ikke mener det er en unnskyldning for å bedrive vidstrakt overgrep mot den generelle palestinske befolkningen. Er det en forbrytelse å ha to tanker i hodet samtidig?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Nå er det selvsagt ikke alle nordmenn som kunne gått glisende rundt med en slik plakat, men man bør nok ha i bakhodet når man er i utlandet at ikke alle land er stemningen så kritisk og hatefull mot Israel som den er i Norge. Her blir hun stakkarsliggjort i norsk media, men i utlandet tolkes dette fort som antisemittisme utenfor arabiske land  selvsagt.



Personlig fant jeg det tragikomisk at hun vil forkaste jødedommen samtidig som hun støtter den beviselig mer aggressive, problematiske og intolerante religionen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kapitan skrev (6 minutter siden):

Dere som støtter palestinere her inne kan dere være einige i at Hamas er en terrororganisasjon og bør utslettet? Svar enkelt ja eller nei takk.

Hvordan har du fått for deg at noen her mener Hamas ikke er en terrororganisasjon som bør utslettes?

Det er mulig jeg er naiv, men jeg både tror og håper at de aller fleste i denne tråden støtter både Israels kamp mot Hamas og støtter sivile palestineres rettigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fire personer er skadd etter flere rakettnedslag i Ashdod, ifølge Jerusalem Post.

Several Hamas rockets fall in Ashdod, three injured, vehicles damaged
https://www.jpost.com/breaking-news/article-771031

Sitat

Several rockets fired by Hamas fell on Ashdod on Tuesday, the city's municipality stated.

At least seven vehicles caught fire and firefighters at the scene are working to put it out. A building in the city was also reportedly hit.

Magen David Adom personnel and Israel Police were active on the scene. Four injured people from two different areas in the city were given medical treatment by MDA paramedics. Those injured include a 50-year-old in serious condition, and three men aged 64, 46, and 35 all in light condition.

The Assuta Hospital in the city stated that three of the injured were admitted to them, with one in serious condition, one in moderate condition, and one person in shock.

image.thumb.png.a2cb6c554ef3f727bd07e3b6a275b54f.png

Video:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hvordan har du fått for deg at noen her mener Hamas ikke er en terrororganisasjon som bør utslettes?

Det er mulig jeg er naiv, men jeg både tror og håper at de aller fleste i denne tråden støtter både Israels kamp mot Hamas og støtter sivile palestineres rettigheter.

Det hjelper ikke. Samme hvor mange ganger du sier du fordømmer Hamas og at Israel har rett til å forsvare seg, vil de kreve at du skal stå skolerett ovenfor de for de vil se deg som en motpol. Flere ganger i denne tråden kommer folk med påstander om at "folk bare støtter palestinerne fordi de hater Israel", kommer med anklager om jødehat, antisemittisme osv.

Og det er nok noen som heller mer i favør til Israel enn meg og deg og samtidig støtter palestinernes rettigheter, men mitt inntrykk er at disse er også i et sørgelig mindretall.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Det har blitt tilbakevist flere ganger i tråden allerede. Jeg gidder ikke å gå i en evig runddans med deg om dette. Det er en fullstendig tom påstand å hevde en faksjon som hamas som ikke over halvparten av palestinerne har stemt på i et fritt valg siden 2005 "definitivt representerer palestinerne i Gaza". Det er synserier som mye annet som blir fremlagt i denne tråden.

Ikke mitt problem

Det har ikke vært et eneste valg i Kina siden 1949. Allikevel så vil de aller fleste hevde at Kina representerer kinesere i Kina. Det var også mange vestlige land som ikke hadde valg for 100 år siden, men vi sier fortsatt at regjeringen representerte landene de styrte.

Du tar derfor feil at det må være demokratiske valg for at en regjering skal representere et land. Hamas styrer Gaza, har bred støtte i Gaza og representerer derfor Palestinerne I Gaza

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (21 minutter siden):

Det har blitt tilbakevist flere ganger i tråden allerede. Jeg gidder ikke å gå i en evig runddans med deg om dette. Det er en fullstendig tom påstand å hevde en faksjon som hamas som ikke over halvparten av palestinerne har stemt på i et fritt valg siden 2005 "definitivt representerer palestinerne i Gaza". Det er synserier som mye annet som blir fremlagt i denne tråden.

Å nei...hvem gav da makten til Hamas på Gaza..?? var der ikke et valg  ? hvem vant det..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...