Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
49 minutes ago, leifeinar said:

Hva skal sjekkes? en okkupasjonsmakt som daglig driver med målrettede angrep på sivile.de er terrorister helt på nivå med dem som de salv anklager for terrorisme. Historien sier at hver gang noen angriper israel så er det terror, men når israel angriper er det forsvar?

Gaza var ikke okkupert før Hamas angrep. Etter at Hamas angrep sivile så måtte Israel gjøre noe vet du. Og Israels mål er i motsetning til Hamas ikke sivile nei, det er en løgn. 

"Historien sier at hver gang noen angriper israel så er det terror, men når israel angriper er det forsvar?"

Hver gang noen angriper sivile så er det pr definisjon terror ja. Det er ikke terror å forsvare seg mot angrep. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-C64- skrev (14 minutter siden):

Gaza var ikke okkupert før Hamas angrep. Etter at Hamas angrep sivile så måtte Israel gjøre noe vet du. Og Israels mål er i motsetning til Hamas ikke sivile nei, det er en løgn. 

"Historien sier at hver gang noen angriper israel så er det terror, men når israel angriper er det forsvar?"

Hver gang noen angriper sivile så er det pr definisjon terror ja. Det er ikke terror å forsvare seg mot angrep. 

Israel driver ikke noe forsvarskamp. De arbeider med etnisk rensing som mål. En kan saktens lure på om hele 7 oktober var iscenesatt av noen galne Israelere også. Se på dødstallene,se på ødeleggelsene,se på lidelsene. Man må være gal i hodet om man kan forsvare det Israel har gjort. Jeg er helt sikker på at de som forsvarer israel i bunn og grunn også har ett religiøst motiv. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (22 minutter siden):

Israel driver ikke noe forsvarskamp. De arbeider med etnisk rensing som mål. En kan saktens lure på om hele 7 oktober var iscenesatt av noen galne Israelere også. Se på dødstallene,se på ødeleggelsene,se på lidelsene. Man må være gal i hodet om man kan forsvare det Israel har gjort. Jeg er helt sikker på at de som forsvarer israel i bunn og grunn også har ett religiøst motiv. 

Og der kommer konspirasjonsteoriene. Sorry at jeg ikke tror på at du hadde så voldsomt med respekt for Israel før krigen startet..

• Liker 7
Skrevet
27 minutes ago, obygda said:

Det er en tom påstand fra deg, Israel har ikke drevet noe etnisk rensing nei, Hamas er ingen etnisitet for det er Hamas Israel er ute etter. Selvsagt kan man forsvare hva Israel har gjort, og det med letthet. Hamas har fremdeles ikke løslatt gislene de tok, de tror de kan beholde dem noen år for videre tortur. Israel bomber tunneler i Gaza som Hamas bruker, da sier det seg selv at det vil synes i Gaza, tror du ikke? 

Og om man må være gal i hodet for å se at man må forsvare seg mot en terror organisasjon som utførte etnisk rensing etter definisjonen, slik at de ikke får gjenta slikt en gang til (som de har lovet å gjøre), så tror jeg de fleste oppegående mennesker er gale i hodet etter din definisjon. 

Et lite spørsmål. Hva mener du Israel burde gjort etter at Hamas utførte etnisk rensning i Israel og tok gisler? Burde Israel ignorert det, eller burde de gjort noe. I så tilfelle hva?

• Innsiktsfullt 4
Skrevet

Lurer på om ikke reaksjonen til Israel er litt "nå får det fader meg være nok", etter så mye dritt i så mange år (1948), hvor alle naboer har hatt som mål å utrydde landet fra dag 1. 

Men, fatter heller ikke at arabiske naboland ikke åpner grensene,  spesielt egypt som ligger like ved, og faktisk også okkuperte Gaza ei stund.

• Liker 3
Skrevet
N|troXx skrev (23 minutter siden):

Lurer på om ikke reaksjonen til Israel er litt "nå får det fader meg være nok", etter så mye dritt i så mange år (1948), hvor alle naboer har hatt som mål å utrydde landet fra dag 1. 

Ja jeg tror det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, leifeinar said:

Hva skal sjekkes? en okkupasjonsmakt som daglig driver med målrettede angrep på sivile.de er terrorister helt på nivå med dem som de salv anklager for terrorisme. Historien sier at hver gang noen angriper israel så er det terror, men når israel angriper er det forsvar?

Var det Israel eller var det Hamas som angrep? Såvidt jeg kan huske var det Hamas som angrep Israel da de gikk inn i Israel for å slakte jøder. At Israel forsvarer seg mot angrep er ikke et angrep, men forsvar. 

Og disse evindelige løgnene med at Israel er en okkupasjonsmakt siden de våger å forsvarer seg, blir bare dummere og dummere.  

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, -C64- said:

Og disse evindelige løgnene med at Israel er en okkupasjonsmakt 

Israel ER okkupasjonsmakt. De snakker selv om de okkuperte områdene. Det er stadfestet av alle rettslig relevante organer. Når du bestrider dette, plasserer du deg utenfor debatten.

• Liker 3
Skrevet (endret)
-C64- skrev (7 timer siden):

Hamas utførte etnisk rensning i Israel

Jøss. Finnes det ikke en eneste israeler igjen nå da?

Endret av Sovna
  • Liker 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, -C64- said:

Var det Israel eller var det Hamas som angrep? Såvidt jeg kan huske var det Hamas som angrep Israel da de gikk inn i Israel for å slakte jøder. At Israel forsvarer seg mot angrep er ikke et angrep, men forsvar. 

Og disse evindelige løgnene med at Israel er en okkupasjonsmakt siden de våger å forsvarer seg, blir bare dummere og dummere.  

Hva kaller du de ulovlige bosetningene og målet om å renske området for Palestinerne? Det er gjentatt i det kjedsommelige av domstoler, media og selv Israelere, så passe søkt å hevde at alle andre enn deg lyver.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Skrevet (endret)
19 hours ago, KalleKanin said:

Det er vel fortsatt ikke noe bevis for at IDF har skutt på noen. Kun påstander fra Hamas.

Det er derimot flere videoer som viser at det IKKE skjedde noe rundt matstasjonene, men derimot videoer som viser det som mest sannsynligvis er Hamas (I hvert fall ikke IDF) som skyter på sivile:
https://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/with-video-proof-israel-denies-shooting-at-civilians-collecting-aid-in-gaza-says-hamas-doing-everything/articleshow/121566939.cms

Hamas gjør alt de kan for å hindre GHF i å dele ut mat, da dette undergraver Hamas. Den mest logiske skyldige er helt klart Hamas. Uansett hva Hamas gjør får jo IDF skylda... Da er det bare å skyte løs.

Og det er jo ganske pussig at WFP nekter å dele ut mat de har i sine lagre, noe som gjorde at sivile måtte ta saken i egne hender:
https://www.bbc.com/news/articles/c0qg5z4lkj0o

Det er flere ting ved det som kommer fra FN og flere av de andre organisasjonene som ikke gir mening eller er logisk.

Da er det veldig bekvemmelig for IDF at de ikke har tillatt internasjonale journalister eller observatører. Alt kan jo da settes spørsmålstegn ved.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (8 timer siden):

Og der kommer konspirasjonsteoriene. Sorry at jeg ikke tror på at du hadde så voldsomt med respekt for Israel før krigen startet..

Og jeg tror du har religiøse og rasistiske holdninger som gjør at du identifiserer deg med Israel. Jeg tar ikke parti med Hamas..jeg forsvarer ikke grusomheter fra noen av partene

Men Israel står for de største grusomhetene i denne konflikten. Om Hamas hadde drept min familie ville jeg ikke ønsket denne formen for hevn som Israel driver med. Israel går etter et helt folk og vil fordrive palestinere både på Gaza og Vestbredden. De dreper barn under påskudd at de står mellom dem og Hamas. De bruker sult som våpen. Det Israel gjør av grusomheter har verden ikke sett siden 2 verdenskrig. Og det de gjør mot palestinere er i praksis mer eller mindre på linje med det jøder selv ble utsatt for under 2 verdenskrig. Det finnes ingen unnskyldning for det tyskere gjorde mot jødene under 2 verdenskrig,og det finnes ingen unnskyldning for det Israel gjør mot Palestinere. Dersom man ikke evner å se dette så er man blendet av hat eller annen galskap. Kristendommen har så vidt jeg husker noen visdomsord om dette om å se flisen i øyne på den man identifiserer seg med,men ikke bjelken i eget. Og slik er det blitt her dessverre. Hatet mot Hamas hindrer mange fra å se galskapen som utføres av Israel. I denne konflikten er grusomheter fra Israel fra en helt annen verden enn det vi har sett fra Hamas. 

Endret av obygda
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
-C64- skrev (8 timer siden):

Det er en tom påstand fra deg, Israel har ikke drevet noe etnisk rensing nei, Hamas er ingen etnisitet for det er Hamas Israel er ute etter. Selvsagt kan man forsvare hva Israel har gjort, og det med letthet. Hamas har fremdeles ikke løslatt gislene de tok, de tror de kan beholde dem noen år for videre tortur. Israel bomber tunneler i Gaza som Hamas bruker, da sier det seg selv at det vil synes i Gaza, tror du ikke? 

Og om man må være gal i hodet for å se at man må forsvare seg mot en terror organisasjon som utførte etnisk rensing etter definisjonen, slik at de ikke får gjenta slikt en gang til (som de har lovet å gjøre), så tror jeg de fleste oppegående mennesker er gale i hodet etter din definisjon. 

Et lite spørsmål. Hva mener du Israel burde gjort etter at Hamas utførte etnisk rensning i Israel og tok gisler? Burde Israel ignorert det, eller burde de gjort noe. I så tilfelle hva?

Enkelt. Det Israel burde gjort var å svare proporsjonalt på den grusomheten de selv ble utsatt for 7 oktober.. De har Israel ikke gjort..De har svart disproposjonalt og faktisk gått inn i etnisk rensing modus i samme ånd som jødene selv ble utsatt for under 2 verdenskrig. Her har man ikke brukt gass,men kuler,bomber og sult. Det er en ondskap på et nivå verden ikke har sett siden 2 verdenskrig. Derfor har nærmere 80% av de man spør fått et negativt bilde av Israel.  Det er egentlig helt villt med tanke på det Israel ble utsatt for 7 oktober..og det viser at Israel har gått helt av hengslene i sin hevn. Faktisk er det vel slik at hevn ikke lenger beskriver dette korrekt lenger. Det er motiver langt ut over hevn som nå kommer for dagen. Vi snakker etnisk rensing som motiv nå.

• Liker 5
Skrevet (endret)
16 minutes ago, obygda said:

Enkelt. Det Israel burde gjort var å svare proporsjonalt på den grusomheten de selv ble utsatt for 7 oktober.. De har Israel ikke gjort..De har svart disproposjonalt og faktisk gått inn i etnisk rensing modus i samme ånd som jødene selv ble utsatt for under 2 verdenskrig. Her har man ikke brukt gass,men kuler,bomber og sult. Det er en ondskap på et nivå verden ikke har sett siden 2 verdenskrig. Derfor har nærmere 80% av de man spør fått et negativt bilde av Israel.  Det er egentlig helt villt med tanke på det Israel ble utsatt for 7 oktober..og det viser at Israel har gått helt av hengslene i sin hevn. Faktisk er det vel slik at hevn ikke lenger beskriver dette korrekt lenger. Det er motiver langt ut over hevn som nå kommer for dagen. Vi snakker etnisk rensing som motiv nå.

Det var vel allerede 8. oktober snakk om å gjøre Gaza ubeboelig. Det ble av mange avfeid som utspill fra ekstremister og ikke aktuell politikk, men ettertiden har vist at det var strategien hele veien. Vi nærmer oss målet, og virkemidlene  er ødeleggelse av sivil infrastruktur (bombing av skoler, sykehus, boliger osv.), utsulting av befolkningen, gjentatte forflytninger/fordrivinger etc. Alt er velkjente virkemidler når man driver etnisk rensing.

Dette er så åpenbart at nærmest alle vennlige land har snudd i synet på det som foregår, men unntak av Trump og vennene hans. I Norge er det vel bare hardcore miffere og enkelte norsk-israelere som ikke har snudd. Som jeg skrev overfor, israelvennene har blitt politisk irrelevante. Å støtte Israel er en tapersak, men unntatt av for FrP/KrF.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet

7. oktober rammet flere enn Israel. Avskummet drepte 10,5% av deltakerne på en festival som interesserer folk fra hele verden.

Det var ikke måte på hvor mye sympati verden hadde etter angrepene mot "Bataclan Theatre" i 2015.

Organiserte terrorgrupperinger må fjernes fra jordens overflate og fra tuneller under bakken.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det er ikke rart dere får det inntrykket når dere ser på NRK.

Ser Stramer, Macron og Carney på NRK, de også?

Skjerp deg, her er det du som ser flisen i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet (endret)
obygda skrev (46 minutter siden):

Og jeg tror du har religiøse og rasistiske holdninger som gjør at du identifiserer deg med Israel. Jeg tar ikke parti med Hamas..jeg forsvarer ikke grusomheter fra noen av partene

Men Israel står for de største grusomhetene i denne konflikten. Om Hamas hadde drept min familie ville jeg ikke ønsket denne formen for hevn som Israel driver med. Israel går etter et helt folk og vil fordrive palestinere både på Gaza og Vestbredden. De dreper barn under påskudd at de står mellom dem og Hamas. De bruker sult som våpen. Det Israel gjør av grusomheter har verden ikke sett siden 2 verdenskrig. Og det de gjør mot palestinere er i praksis mer eller mindre på linje med det jøder selv ble utsatt for under 2 verdenskrig. Det finnes ingen unnskyldning for det tyskere gjorde mot jødene under 2 verdenskrig,og det finnes ingen unnskyldning for det Israel gjør mot Palestinere. Dersom man ikke evner å se dette så er man blendet av hat eller annen galskap. Kristendommen har så vidt jeg husker noen visdomsord om dette om å se flisen i øyne på den man identifiserer seg med,men ikke bjelken i eget. Og slik er det blitt her dessverre. Hatet mot Hamas hindrer mange fra å se galskapen som utføres av Israel. I denne konflikten er grusomheter fra Israel fra en helt annen verden enn det vi har sett fra Hamas. 

Her virker det som det er du som ikke ser bjelken i ditt eget øye.

Det finnes drøssevis av mye mer brutale konflikter siden 2. verdenskrig, også når det gjelder antallet døde. Og man må heller ikke se seg blind på antallet døde.
Man må se hva man kjemper mot. Hamas sin ideologi er mye verre enn selv de ytterligående i Netanyahu sin regjering. Her er det få andre konflikter som er i nærheten i den brutaliteten og forferdelige menneskesynet som Hamas viser.

Gleden over grusomhetene 7. oktober, og løftet om å  gjenta dette om og om igjen, vitner om et ekstremt hat og forferdelig menneskesyn. Det er få personer i Israel som har et så forkvaklet syn på sin fiende, selv om mange begynner å bli temmelig lei å hele tiden være under angrep fra tituseren av raketter og stadige terroranslag.

De aller fleste håper krigen tar slutt fordi lidelsen til palestinerne er enorm, men i spørsmålet Hamas vs Israel, er det helt klart at Israel er den siden jeg heier på, 

Edit:
I antall er "arabisk-israelske"-konflikten bare på en 121.plass, selv om man tar med tall helt tilbake til 1948:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Det er ikke rart dere får det inntrykket når dere ser på NRK.

Nå er det vel slik at omtrent alle medier i verden rapporter grusomheter mot palestinere på Gaza. Det kan mao ikke avfeies som venstreradikal propaganda. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...