Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ballalaika skrev (2 timer siden):

Enkle sjeler sammenligner Hamas og Ukraina.

Jeg støtter Ukraina av hele mitt hjerte, har til og med donert litt penger til de. Men saken hadde selvsagt stilt seg annerledes hvis:

- Det var Ukraina som i utgangspunktet hadde i sin grunnlov av Russland skal utslettes.

- Det var Ukraina som begynte krigen med terrortokt inn i Russland.

- Det var Ukraina som sendte tusenvis av raketter inn over russiske byer.

- Ukraina hadde skolebøker og TV som hjernevasket befolkningen til å hate russere fra barneskolealder.

Hvis dette var tilfellet ville saken vært en helt annen og jeg hadde antagelig ikke donert noe penger til Ukraina eller applaudert våpen-donasjoner dit. Palestinafolket må ikke tro at Ukraina kjemper samme kamp som islamistiske terrorgrupper, det er en stor fornærmelse mot Ukraina og det ukrainske folk sin veldig legitime kamp mot en helt uprovosert angrepskrig fra Russland.

• Liker 6
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Jeg støtter Ukraina av hele mitt hjerte, har til og med donert litt penger til de. Men saken hadde selvsagt stilt seg annerledes hvis:

- Det var Ukraina som i utgangspunktet hadde i sin grunnlov av Russland skal utslettes.

- Det var Ukraina som begynte krigen med terrortokt inn i Russland.

- Det var Ukraina som sendte tusenvis av raketter inn over russiske byer.

- Ukraina hadde skolebøker og TV som hjernevasket befolkningen til å hate russere fra barneskolealder.

Hvis dette var tilfellet ville saken vært en helt annen og jeg hadde antagelig ikke donert noe penger til Ukraina eller applaudert våpen-donasjoner dit. Palestinafolket må ikke tro at Ukraina kjemper samme kamp som islamistiske terrorgrupper, det er en stor fornærmelse mot Ukraina og det ukrainske folk sin veldig legitime kamp mot en helt uprovosert angrepskrig fra Russland.

Det var ingen som sammenlignet Ukraina og Hamas......

Herregud.

• Liker 5
Skrevet

Det hvite hus sier de har protestert til Israel etter bombingen av en teltleir utenfor Al Aqsa-sykehuset i Gaza. USA mener bildene og videoene av fordrevne sivile som brenner levende etter angrepet er grusomme, og at Israel må gjøre mer for å unngå sivile tap.

US protests to Israel over strike on hospital that sparked ‘horrifying’ fire in Gaza tent camp
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/us-protests-to-israel-over-strike-on-hospital-that-sparked-horrifying-fire-in-gaza-tent-camp/

The White House says it has protested to Israel over last night’s IDF strike on a hospital compound in central Gaza that led to “horrifying” images of displaced Palestinians being burned alive when their nearby tent camp caught fire.

“The images and video of what appear to be displaced civilians burning alive following an Israeli airstrike are deeply disturbing, and we have made our concerns clear to the Israeli government,” a White House National Security spokesperson tells The Times of Israel.

“Israel has a responsibility to do more to avoid civilian casualties — and what happened here is horrifying, even if Hamas was operating near the hospital in an attempt to use civilians as human shields,” the spokesperson adds in a statement.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Tussi skrev (1 time siden):

Så det gjelder kun 1 vei altså, got it

Nei? Påstanden var at IDF har gitt næring til mer hat.

Det er irrelevant om Hamas har gjort det samme, i denne sammenhengen.

Endret av Psykake
  • Liker 5
Skrevet
11 hours ago, FriskLuft said:

Og aksepterer at barn dør......det er jo dette som er galskap.  Den som skyter dreper - ikke den som skjuler seg bak barna. Det er den som står på avtrekkeren som faktisk gjør dette. Men jeg ser at noen synes det er helt akseptabelt...og det er vel den Israel vennlige fløyen som tenker slik. For å si det slik : Om djevelen selv står der og bruker barn som skjold - så dreper man ikke barna - det er ikke rett!

10 hours ago, FriskLuft said:

Vel - om det gjør deg i bedre humør kan jeg gjerne omtale Hamas som djevelen selv. Jeg mener ondskapen de har vist gjennom 7 oktober angrepet viser at de bør likestilles med djevelen. Men det finnes en ondskap i universet som er verre - og det er den som trekker på avtrekkeren for å drepe djevelen og tar med seg uskyldige barn i døden.

Ville vært greit med krig om bare samtykkende voksne døde.

• Liker 7
Skrevet
UglaSukk skrev (55 minutter siden):

"Israel is planning to launch its expected attack on Iran before the US presidential elections are held on November 5, The Washington Post reported on Monday."

Et bra tidspunkt for Trump vil jeg tro.

Den radikale venstresiden i USA har allerede bestemt seg for å stemme inn en fascist for å straffe demokratene, så jeg tror ikke et slikt angrep vil utgjøre den store forskjellen. 

• Liker 2
Skrevet
Psykake skrev (5 timer siden):

Poenget var at Hamas kommer ikke bare til å gi seg... Så er krigen over.

Tydelig at de ikke har tenkt å gi seg sånn uten videre - før de må.

Poenget var at om man faktisk brydde seg om sivile palestinere på Gaza så hadde man rettet det primære presset mot Hamas oppmot å få dem til å frigi gislene og en slags kapitulosjon.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Et nærmest kriminelt underdiskutert element rundt denne krigen er at Netanyahu venter på å se hvem den neste presidenten i USA blir før han gjør sitt neste store trekk. Han snakker etter sigende regelmessig med sin allierte Trump (nesten daglig ifølge Trump selv), og jeg tror ikke akkurat de to snakker om tilbakeholdenhet, våpenhvile og minimering av sivile tap slik Biden-administrasjonen gjør.

Verden risikerer å over nyttår få en fascist-ring bestående av Trump, Orban og Netanyahu som alle er allierte og ideologisk nære, noe som vil kunne være katastrofalt både for sivile palestinere, libanesere og israelere, ikke minst for Ukraina.

En Harris-seier i det amerikanske valget kan potensielt redde hundretusener av liv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...