Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Psykake skrev (1 minutt siden):

Håper ikke HAMAS har en eller annen sinnsyk joker på hånden, når man tar i betraktning hvor godt planlagt dette må vært.

Når jeg mener antallet er høyt, og kanskje høyere enn 9/11 nivå, så er det på bakgrunn i videoer jeg har sette på telegram, samt info om at soldater i sivil fra HAMAS har gått rundt i gater og inn i hus og tatt med gisler, eller gått rundt i gater og skutt vilt rundt seg. Det skal ha vært rundt 1000 slike soldater.

Bare på festivalen har de vel funnet 250 døde (til nå), så det er klart dødstallene kommer til å øke betraktelig. Jeg tror også antallet gisler er overraskende høyt, mange av disses skjebne er nok forseglet. 

JK22 skrev (8 minutter siden):

Feilen er at disse har begått så uhyrlige og motbydelige forbrytelser, som dermed betyr at Israel vil nå gå all-out og at USA samt flere vestlige land - Storbritannia sannsynlig etter min mening - vil gi dem full støtte. 

Jeg tror det er med fullt overlegg og ikke en feil. Deres måte å krigføre på, støttes av en del i den muslimske verden, også noen stater som Iran, Kuwait og andre som nærmest har gratulert de med et vellykket angrep.  Dersom Israel, USA og storbritannia går all inn mot Palestinerene, så er ikke det med støtte og lykkeønskninger fra disse statene, tvert imot. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Når jeg mener antallet er høyt, og kanskje høyere enn 9/11 nivå, så er det på bakgrunn i videoer jeg har sette på telegram, samt info om at soldater i sivil fra HAMAS har gått rundt i gater og inn i hus og tatt med gisler, eller gått rundt i gater og skutt vilt rundt seg. Det skal ha vært rundt 1000 slike soldater.

Bare på festivalen har de vel funnet 250 døde (til nå), så det er klart dødstallene kommer til å øke betraktelig. Jeg tror også antallet gisler er overraskende høyt, mange av disses skjebne er nok forseglet. 

Jeg tror det er med fullt overlegg og ikke en feil. Deres måte å krigføre på, støttes av en del i den muslimske verden, også noen stater som Iran, Kuwait og andre som nærmest har gratulert de med et vellykket angrep.  Dersom Israel, USA og storbritannia går all inn mot Palestinerene, så er ikke det med støtte og lykkeønskninger fra disse statene, tvert imot. 

 

Skulle gjerne likt å se gulfstatene mister alle våpensystemene og all penger. Det finnes en rød grense, og forrige gang den var krysset, var 11. september. Jeg vil ikke være overrasket om amerikanerne og europeerne kommer til å hyle etter blod som den gang. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (11 timer siden):

Dette her er jævlig vanskelig. Palestinerne har levd i et nesten et apartheid regime i nesten 30 år. Hva som skjer nå kommer til å skape et enormt backlash. Hva Hamas har gjort er helt forferdelig og utilgivelig. 

Helt ærlig, jeg står på samme punkt som for 20 år siden, jeg har ingen aning hvordan de skal løse det. De kan gjøre det til én stat, men det å gi Palestinerne stemmerett ligger veldig vanskelig for mange israelere. Alle som har sterke meninger for den ene eller den andre siden har egentlig ikke satt seg inn i noe jeg føler for begge sider er fucked. Begge sider gjør helt jævlige ting med hverandre. Hvordan endrer du hva som er snart et århundre med sinne?

Kan gi deg liten lnk til Nyhetene om hva som skjer akkurat nå, forteller dem når Hamas var startet osv.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/hamas-angriper-israel

Sitat fra innlegg:  

Hamas er en islamistisk bevegelse som ble dannet i 1987. Det er et politisk parti med en militær gren, og motstander av staten Israel.

Helt siden Hamas fikk makten på Gazastripen i 2007, har Israel opprettholdt en blokade av det palestinske området. 

I løpet av denne perioden har Israel og Hamas utkjempet fire kriger.

USA, EU og Israel stempler gruppen som en terrororganisasjon.

Problemet først er Hamas, på tide få dem organisasjonen vekk, problemet nå også er at, mange palestinere støtter den organisasjonen, så hva man man gjøre da?

Min mening: Ikke la noen andre land i verden blande seg oppi midtøsten krisene, kriget i fler tusen år der nede.
PS: Les Historien Til Jødene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, DukeNukem3d said:

Et godt trekk for Russland og Iran kanskje. Ikke for dem selv.

Hvis Hamas kommer sterkere ut av det, er det et godt trekk av Hamas. Det er absolutt pathways for at Hamas kommer sterkere ut av dette, enn hvis Israel hadde gått med på kravene til Saudi Arabia og visa versa.

I mitt hode er det et utilgivelig trekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (31 minutter siden):

Dette er historisk; jeg kan ikke huske siste gang en formell krigserklæring har blitt utsendt av en stat siden 1945. Alle krigserklæringer siden 1945 er nemlig uformelt og dermed ikke bindende etter juridisk standard i forholdet til folkeretten - det var en meget sterk motvilje mot dette internasjonalt sett, muligens fordi minnet om Hitler var for sterk. Alle slike krigserklæringer var ikke ratifisert og nedfestet ved å være unntakstilstand og nødverge, og dermed er i virkeligheten bare politiske beslutninger underlagt den ene parten. Man hadde ansett en formell krigserklæring å være så alvorlig, at det begrense handlingsfriheten, da det pålagte betydelige restriksjoner - i fakta; dette signalisere at man vil føre krig inntil motparten er beseiret eller man selv er beseiret. 

Det er hvorfor Putin vil unngå en slik formalisering av hans krig mot Ukraina. 

Israelerne mener alvor

Selvsagt mener de alvor, men jeg lurer på hvordan de skal angripe problemet.

Det kommer uansett til å bli meget blodig. Hamas har med stor sannsynlighet underminert fremrykningsaksene med store mengder sprengstoff samt forberedt bakhold i bygatene. Området kryr av tunneler på forskjellige dybder, og det er der nede både våpenfabrikkene og sannsynligvis flere av gislene befinner seg. Kanskje det beste for Israel er om de mer eller mindre får lov til å rulle opp Gaza fra sør hvis Egypt ser en annen vei.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (35 minutter siden):

Jeg blir ikke overrasket dersom tallet overstiger tallene fra 9/11.  Så vil det føre til en vanvittig gjengeldelsesaksjon, som igjen vil føre til enormt mange dødsfall. 

Jeg prøver å forstå hva HAMAS ønsker å oppnå, når de vet at dette vil gå veldig hardt utover deres egne, og jeg kan ikke forstå annet enn at  målet er å vekke muslimer rundt omkring og føre til destabilisering. 

Noen stater hyller angrepene fra HAMAS, mange mennesker også, fordi Israel anses å være okkupanter og terrorister. Hva vil da skje når Israel nå går til store angrep mot de som bor på Gazastripen?  

Vil flere land blande seg i konflikten? 
Vil  vi se flere terrorangrep i vesten? 

Jeg synes situasjonen er meget ubehagelig, vi har krig i Europa, en bryggende  nå erklært krig i midtøsten og et Kina som kanskje venter på sin sjanse til å ta Taiwan. 

Kan jo lese her da, hva og hvem Hamas er. 
Står om deres politiske Agenda her også.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hamas
Hamas er som Hitler Nasjonalister. 

Sitat Oversikt INFO:  
 

Land Palestina
Leder(e) Yahya Sinwar, Ismail Haniyeh
Grunnlegger Ahmed Yassin
Grunnlagt 1987
Forgjenger Den palestinske fløy av Det muslimske brorskapet
Hovedkvarter Gaza by, Gazastripen, Palestina
Militærfløy Izz ad-Din al-Qassam-brigadene
Antall medlemmer 20 000[1]
Ideologi Palestinsk nasjonalisme, islamisme,[2] jihadisme, religiøs nasjonalisme, antisionisme, antiimperialisme, antiamerikanisme, antisemittisme
Farger Grønn
Nettsted http://hamas.ps/
Lenke til kommentar
JK22 skrev (32 minutter siden):

Da får disse lærer hva som skjer når man støtter menneskefiendtlige krefter.

Hamas har aldri brydd seg om sitt folk, de er en dødskult som oppriktig tror på hellig krig i deres guds navn der ingenting er uoppnåelig og er villig til å ofre alt - ALT - og de tror åpenbart at de kunne bare fortsette og fortsette. De tror de kan vinne ved å tvinge andre makter til å hjelpe dem. 

Feilen er at disse har begått så uhyrlige og motbydelige forbrytelser, som dermed betyr at Israel vil nå gå all-out og at USA samt flere vestlige land - Storbritannia sannsynlig etter min mening - vil gi dem full støtte. 

PS. Hama medlememr er ca 20.000 mennesker.

Lenke til kommentar

Det meldes om at mellom 700 og 800 kan ha blitt drept. Stadige flere og flere døde er funnet, og det er så mange alvorlige skadde, at de dør av deres skadene.

Flere dusin åsted for massedrap har blitt funnet i tillegg til festivalplassen hvor 250 døde er funnet så langt. 

Da er man kommet til det verste massedrapet i Midtøstens historie siden 1982.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Selvsagt mener de alvor, men jeg lurer på hvordan de skal angripe problemet.

Det kommer uansett til å bli meget blodig. Hamas har med stor sannsynlighet underminert fremrykningsaksene med store mengder sprengstoff samt forberedt bakhold i bygatene. Området kryr av tunneler på forskjellige dybder, og det er der nede både våpenfabrikkene og sannsynligvis flere av gislene befinner seg. Kanskje det beste for Israel er om de mer eller mindre får lov til å rulle opp Gaza fra sør hvis Egypt ser en annen vei.

 

Det vil ikke betyr noe mer. Israelerne kommer til å sprenge opp alle fremrykningsaksene, ødelegge hele kvartaler, tvinge seg inn i tunnelkomplekset - eller få det til å kollapse i slutten. Selv gislenes skjebne er nå underordnet det israelske folkets sikkerhet etter alt det som har hendt. De må ta hele Gazastripen. 

Dette er galskap som kunne ha vært avverget for 15 år siden, nå kommer det til å koste enda mer enn tidlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, aomt said:

Det stemmer at det var arabere (for å generaliserer litt) som startet krigen tilbake i tid. Gir det rett til Israel å okkupere de områdene?

Etter folkeretten er det fullt lovlig å okkupere land fra fienden tatt i en forsvarskrig. Israel gav likevel bort Sinai i bytte mot fred og i 2005 trakk de seg bort fra Gazastripen, men som vi ser ble det ikke noe mer fred av det … (foreslår at Egypt får igjen Gazastripen …).

Vestbredden var Jordan sitt land, men 5. juni 1967 gikk Jordan til fullskala angrep mot Israel, sammen med både Egypt og Syria. Etter folkeretten er det da fullt lovlig å behold Vestbredden for å hindre at området blir brukt til angrep på Israel. Det samme gjaldt og gjelder for Gazastripen.

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, shockorshot said:

Fra Hamas sin side, hvis man støtter deres verdier og kamp, så er hva de har gjort et godt trekk. 

Vi får se. Jeg er bra sikker på at Israel vil sørge for at Hamas ikke kommer ut av dette med noe glorie intakt.

Palestinerene risikerer å miste Gaza og se ikke bort fra at verkebyllen Al-Aqsa moskeen også forsvinner -- opprinnelig bygd av muslimske erobrere for ca. 1,300 år siden. Dette er ikke mine ord. Dette er noe muslimene selv spekulerer i. Mulig Israel tar de på ordet nå som kansje flere hundre sivile er drept av Hamas.

Riving eller konvertering av Al-Aqsa til en kirke høres kansje ekstremt ut helt til folk ser hva muslimene ellers holder på med. Hagia Sophia i Istanbul var opprinnelig bygd som en kirke ca. 150 år før Al-Aqsa moskeen ble bygget. Den ble senere en moskee før kirken endte opp som et museum. Dette tålte ikke Erdogan som sørget for at Hagia Sophia igjen ble en moskee i 2020. 

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/do-israeli-jews-really-seek-to-demolish-al-aqsa-mosque/2171703

image.thumb.png.c4605a6609f737bbdb99363ed268e5a4.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Vi får se. Jeg er bra sikker på at Israel vil sørge for at Hamas ikke kommer ut av dette med noe glorie intakt.

Palestinerene risikerer å miste Gaza og se ikke bort fra at verkebyllen Al-Aqsa moskeen også forsvinner -- opprinnelig bygd av muslimske erobrere for ca. 1,300 år siden. Dette er ikke mine ord. Dette er noe muslimene selv spekulerer i. Mulig Israel tar de på ordet nå som kansje flere hundre sivile er drept av Hamas.

Riving eller konvertering av Al-Aqsa til en kirke høres kansje ekstremt ut helt til folk ser hva muslimene ellers holder på med. Hagia Sophia i Istanbul var opprinnelig bygd som en kirke ca. 150 år før Al-Aqsa moskeen ble bygget. Den ble senere en moskee før kirken endte opp som et museum. Dette tålte ikke Erdogan som sørget for at Hagia Sophia igjen ble en moskee i 2020. 

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/do-israeli-jews-really-seek-to-demolish-al-aqsa-mosque/2171703

image.thumb.png.c4605a6609f737bbdb99363ed268e5a4.png

På hvilken måte skader dette her Hamas sin rekruttering og oppslutning de neste tiårene?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...