Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Jeg er litt forundret over noen av argumentene her. Gaza er en av områdene i med høyest befolkningstetthet i hele verden. Når det skjer angrep fra sivile områder, er det ikke fordi de bruker sivile som skjold, men fordi det ikke er områder uten sivile. På samme måte, når Israel angriper Gaza er det ikke slik at de prøver å ramme sivile, men det er ingen angrep de kan gjøre uten å treffe sivile.

Gaza har en populasjonstetthet på 6,507/km2, til sammenligning har Oslo bare 1 663/km2

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (15 minutter siden):

Rent filosofisk. 

Er det noen forskjell på: 

A) Skyte en person i hodet.

B) Låse personen inn i et rom, begrense varme, mat og medisin frem til personen dør. 

 

A) drap og umiddelbar avsluttelse av et liv
B) Sette noen i fengsel eller torturere noen. 

Det er ganske stor forskjell, selvom det i noen tilfeller kanskje er bedre å bli utsatt for A enn for B. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra NRK:

Vil evakuere alle israelere som bor nær Gaza

Hæren i Israel sier de har et mål om å evakuere alle israelere som bor i nærheten av Gazastripen innen det neste døgnet. Det er satt inn titusener av soldater i området for å nedkjempe Hamas, som tok seg inn i Israel i lørdag.

En talsmann for hæren sier at de jobber for å frigjøre gislene som er tatt. Det er ikke kjent hvor mange som er bortført av Hamas.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

geografiske kart er en ting, men viktigere er at det kun bodde mellom 1500-2000 jøder i Palestina begynnelsen av 1900-tallet.

Utover i 1930-åra kom noen titusen til, fra USA og Europa.

De millionene jøder som bor der nå, er mesteparten importert fra Øst-Europa og USA, og har ingen bånd til området.

De er født og oppvokst der og har skapt den mest velfungerende staten i området. Så ja de har bånd til området. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

jeg tenker eneste som er sikkert er at det ikke blir fred noensinne i Israel/Palestina.

Det blusser gjerne opp på forumet når det smeller, og har vel vært 4-5 (?) store/lange tråder siste 20 årene. Og argumentene og sympatiene er gjerne de samme alt etter "hvem du spør"

Årsaken til at det umulig kan bli fred, er vel omstendighetene rundt og konstruksjonen av en ny stat.

fins vel ikke noe annet historisk sammenlignbart eksempel på at slikt noensinne har vært vellykket?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

De er født og oppvokst der og har skapt den mest velfungerende staten i området. Så ja de har bånd til området. 

ja nå er det generasjon yngre som er født der, men deres besteforeldre/tipp oldeforeldre var ikke født der.

Og blant settlere (stort sett militante innflyttere fra USA) har de ikke engang foreldre som er født der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (34 minutter siden):

Det er relevant for det filosofiske spørsmålet, fordi?

Svar gjerne på om du mener det er forskjell på de to eksemplene, uten å avspore.

Det er relevant da Hamas er med på å skape lidelsene du sikter til på Gaza. Dessuten grenser Gaza også til Egypt, så da er jo også Egypt med på denne nedlåsingen av Gaza.

Altså en gryte der skyld kan fordeles i alle retninger, ikke relativt svart/hvitt som igår.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Det er relevant da Hamas er med på å skape lidelsene du sikter til på Gaza. Dessuten grenser Gaza også til Egypt, så da er jo også Egypt med på denne nedlåsingen av Gaza.

Jeg er ikke enig. Det var et filosofisk spørsmål hvor hverken Hamas eller Israel ble nevnt. 

Det var to konkrete eksempler og jeg spurte om det er noen forskjell. 

 

 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig. Det var et filosofisk spørsmål hvor hverken Hamas eller Israel ble nevnt. 

Det var to konkrete eksempler og jeg spurte om det er noen forskjell. 

 

 

Ja, du må gjerne spørre. Jeg skjønner hvor du vil hen, men siden jeg ikke er enig i premisset for spørsmålet så trenger jeg heller ikke svare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er historisk; jeg kan ikke huske siste gang en formell krigserklæring har blitt utsendt av en stat siden 1945. Alle krigserklæringer siden 1945 er nemlig uformelt og dermed ikke bindende etter juridisk standard i forholdet til folkeretten - det var en meget sterk motvilje mot dette internasjonalt sett, muligens fordi minnet om Hitler var for sterk. Alle slike krigserklæringer var ikke ratifisert og nedfestet ved å være unntakstilstand og nødverge, og dermed er i virkeligheten bare politiske beslutninger underlagt den ene parten. Man hadde ansett en formell krigserklæring å være så alvorlig, at det begrense handlingsfriheten, da det pålagte betydelige restriksjoner - i fakta; dette signalisere at man vil føre krig inntil motparten er beseiret eller man selv er beseiret. 

Det er hvorfor Putin vil unngå en slik formalisering av hans krig mot Ukraina. 

Israelerne mener alvor

Endret av JK22
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (17 minutter siden):

Opptil 600 sivilister har blitt massakrert og over 2,000 er meldt skadet, i tillegg til 44 militære og 30 politimenn som er meldt drept. 

Dette er det verste massemordet siden 1988 i Levanten! 

Jeg blir ikke overrasket dersom tallet overstiger tallene fra 9/11.  Så vil det føre til en vanvittig gjengeldelsesaksjon, som igjen vil føre til enormt mange dødsfall. 

Jeg prøver å forstå hva HAMAS ønsker å oppnå, når de vet at dette vil gå veldig hardt utover deres egne, og jeg kan ikke forstå annet enn at  målet er å vekke muslimer rundt omkring og føre til destabilisering. 

Noen stater hyller angrepene fra HAMAS, mange mennesker også, fordi Israel anses å være okkupanter og terrorister. Hva vil da skje når Israel nå går til store angrep mot de som bor på Gazastripen?  

Vil flere land blande seg i konflikten? 
Vil  vi se flere terrorangrep i vesten? 

Jeg synes situasjonen er meget ubehagelig, vi har krig i Europa, en bryggende  nå erklært krig i midtøsten og et Kina som kanskje venter på sin sjanse til å ta Taiwan. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg blir ikke overrasket dersom tallet overstiger tallene fra 9/11.  Så vil det føre til en vanvittig gjengeldelsesaksjon, som igjen vil føre til enormt mange dødsfall. 

Jeg prøver å forstå hva HAMAS ønsker å oppnå

Håper ikke HAMAS har en eller annen sinnsyk joker på hånden, når man tar i betraktning hvor godt planlagt dette må vært.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Jeg blir ikke overrasket dersom tallet overstiger tallene fra 9/11.  Så vil det føre til en vanvittig gjengeldelsesaksjon, som igjen vil føre til enormt mange dødsfall. 

Jeg prøver å forstå hva HAMAS ønsker å oppnå, når de vet at dette vil gå veldig hardt utover deres egne, og jeg kan ikke forstå annet enn at  målet er å vekke muslimer rundt omkring og føre til destabilisering. 

Noen stater hyller angrepene fra palestinere, mange mennesker også, fordi Israel anses å være okkupanter og terrorister. Hva vil da skje når Israel nå går til store angrep mot de som bor på Gazastripen?  

Vil flere land blande seg i konflikten? 
Vil  vi se flere terrorangrep i vesten? 

Jeg synes situasjonen er meget ubehagelig, vi har krig i Europa, en bryggende  nå erklært krig i midtøsten og et Kina som kanskje venter på sin sjanse til å ta Taiwan. 

Da får disse lærer hva som skjer når man støtter menneskefiendtlige krefter.

Hamas har aldri brydd seg om sitt folk, de er en dødskult som oppriktig tror på hellig krig i deres guds navn der ingenting er uoppnåelig og er villig til å ofre alt - ALT - og de tror åpenbart at de kunne bare fortsette og fortsette. De tror de kan vinne ved å tvinge andre makter til å hjelpe dem. 

Feilen er at disse har begått så uhyrlige og motbydelige forbrytelser, som dermed betyr at Israel vil nå gå all-out og at USA samt flere vestlige land - Storbritannia sannsynlig etter min mening - vil gi dem full støtte. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Jeg prøver å forstå hva HAMAS ønsker å oppnå, når de vet at dette vil gå veldig hardt utover deres egne, og jeg kan ikke forstå annet enn at  målet er å vekke muslimer rundt omkring og føre til destabilisering

Hamas vil oppnå økt støtte blant palestinerne (pga de sivile lidelsene og nedtrykkingen som nå kommer fra Israel sin side) og samtidig torpedere samtalene mellom Israel og Saudi Arabia som var vel nesten i sluttfasen. Fra Hamas sin side, hvis man støtter deres verdier og kamp, så er hva de har gjort et godt trekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...