Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Trenger vi fler bevis på at Finnes gjorde sine handler på bakgrunn av innside-informasjon? 

Bear-produkter med giring på 10 gangen er det «ingen» som tyr til. Risikoen er høy, og nedsiden formidabel ... Med mindre du vet noe, og med (relativ) sikkerhet vet at kursen går den veien du vedder på.

Dersom han ikke ante noen ting om hva som rørte seg i det politiske landskapet, hadde han aldri, ALDRI, gamblet på Bear-10x den dagen. 

 

To åpne spørsmål:

  • Kommer Finnes til å havne i fengsel?
  • Kommer han til å dra med seg Erna ned samtidig?
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Det her er kvalmende suspekt. 

Ja, det er nå mange tilfeller der det er et klart sammenfall i tid og type aksje mellom Finnes sine handler/salg og store regjeringsbeslutninger. Jeg er derfor ganske sikker på at han har handlet på bakgrunn av innsideinformasjon.

Finnes kan dermed ha gjort kona medskyldig, uavhengig av om hun kjente til om han handlet aksjer eller ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Trenger man å bevise at Finnes handlet på innsideinformasjon eller holder det med en analyse som sier at de spesfikke handlene med overveiende sannsynlighet ikke kan tilskrives flaks og tilfeldigheter.

Det er jo også sånn at når man har vært gift i hundre år så trenger ikke Erna eksplisitt si "Short OBX" for at Finnes lukter lunta.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Tipper topicen i tråden kan snart byttes til noe annet, Høyre kan ikke støtte hennes sak mer..

Ingen sentrale politikere i Høyre, hverken i partiledelsen, ordførere eller andre innflytelsesrike i partiet har foreløpig gått ut og tatt avstand fra Solberg eller krevd hennes avgang.

Partiet er praktisk talt bygget rundt Ernas popularitet, så det sitter nok veldig langt inne å gå ut mot henne. Men de har etter min mening ikke noe valg, hun må gå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Ingen sentrale politikere i Høyre, hverken i partiledelsen, ordførere eller andre innflytelsesrike i partiet har foreløpig gått ut og tatt avstand fra Solberg eller krevd hennes avgang.

Partiet er praktisk talt bygget rundt Ernas popularitet, så det sitter nok veldig langt inne å gå ut mot henne. Men de har etter min mening ikke noe valg, hun må gå.

Kommer nok, før eller senere. Valgene til Høyre minker hver dag ettersom ny og mer info kommer på bordet.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Jarmo said:

Kommer nok, før eller senere. Valgene til Høyre minker hver dag ettersom ny og mer info kommer på bordet.

Ja hvis han kjøpte 10xBear dagen før varsler om innstramninger så er det over og ut.
Da er det bare å gå av og egentlig søke om å få slippe å sitte på stortinget også.

Er vel dessverre vanskelig å bevise at mannen viste noe så lenge man ikke har noe skriflig på det ellers så er det det rett i fengsel og ikke noe bonus for å passere start.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (55 minutter siden):

For oss som er akjeidioter (ikke i positiv forstand): vil ikke dette kunne være innsidehandel? Eller er slike produkter (rene veddemål) utenfor dette? 

 

uname -i skrev (49 minutter siden):

Godt spørsmål. Trenger man å bevise at Finnes handlet på innsideinformasjon eller holder det med en analyse som sier at de spesfikke handlene med overveiende sannsynlighet ikke kan tilskrives flaks og tilfeldigheter.

Det er jo også sånn at når man har vært gift i hundre år så trenger ikke Erna eksplisitt si "Short OBX" for at Finnes lukter lunta.

 

Den enkleste form for å bevise innsidehandel, er at Sindre Finnes selv går ut i offentligheten og innrømmer dette. Å få den kriminelle til å selv innrømme skyld, er tross alt alltid det foretrukne valget. 

Til nå har ikke det skjedd. 

Da må vi* bevise at han bedrev innsidehandel, og det må i tillegg bevises utover enhver rimelig tvil! Det må være lov å ha flaks. Dersom alle som har tjent penger på aksjer blir mistenkeliggjort, tar det ikke lang tid før aksjemarkedet kollapser. 

Jeg har selv tjent store penger på aksjer. Okay, det var løgn. Jeg tjente (dessverre for meg) småpenger. Men gevinsten var på mange, mange prosent, om ikke annet! :p  Så dersom jeg hadde tatt opp maks forbrukslån, huslån, etc., og spyttet inn i børsen, gjerne med giring i tillegg, hadde jeg nok vært millionær i dag. I stedet tjente jeg vel på det meste ~200 000. Og det var over flere år – men riktignok bare på én aksje. (Jeg kjøpte nemlig noen få Tesla-aksjer i 2014 som jeg sett vokse seg store. Et innskudd på ca 20.000 NOK har til nå gitt meg ~180.000 cash på konto [før skatt]. Og jeg har ennå ikke solgt meg helt ut – men nesten; har ca 15-20k NOK igjen der). Fordelt på 10 år, blir det jo nesten 20k gevinst i snitt. Og så snakker vi ikke om tapene jeg hadde i REK, FLYR, Norwegian m.fl! Hvor vil jeg? Jo ..! Det skal være lov å ha flaks! Så én og annen handel må vi forvente at Sindre Finnes treffer godt på. 

Men ... hadde han bare flaks? 🤔 Eller ser vi konturene av et mønster? 

Etter at valget var gjennomført valgte Høyre å slippe transaksjonsoversikten. (Hvorvidt denne listen er komplett, eller "bare" er et utdrag, vites ikke, men la oss legge til grunn at den faktisk er komplett, da.) Nå har journalister begynt å grave i listene, og de sammenstiller handler opp mot Ernas agenda dagene før og etter. Dette er tidkrevende! Svært tidkrevende! 

Børsen er kun oppe på dagtid, hverdager. Finnes handlet innimellom 60 transaksjoner på en og samme dag. Samme aksje har han også kjøpt, solgt og kjøpt igjen innenfor samme dag. Dette er svært aktiv day-trading! 

Har han gjort alle handlene selv, eller er det brukt algoritmer til å legge inn kjøp/salg? Dersom det viser seg at han har brukt en form for "aksjerobot", som automatisk kjøper og selger basert på børsens bevegelser, forstår jeg volum og omfang av handler bedre. Har han derimot ikke brukt slike hjelpemidler, så er jo antall transaksjoner helt hinsides! Det skal da ikke være mulig å holde kontroll over såpass mange handler? Hver eneste dag?    O_o    O_o 

Journalister har klart å fiske frem flere grove tilfeller av "flaks" nå. Men dette er altså tungt og tidkrevende for journalistene. De må oppsummere alle hans handler, hente ut alt Erna & CO holdt på med i dagene/ukene etterpå, og se etter mønstre. Noen åpenlyse mønstre har dukket opp. Vi har sett tre-fire (?) grove tilfeller hvor han handler aksjer, rett før Erna annonserer noe som fikk børsen til å hoppe ene eller andre veien! Jeg tipper vi vil få flere avsløringer etterhvert som journalistene får gravd seg enda dypere ned i materien! Og ofte tjener han en slant her og der. Beregnet gevinst er vel 1.8 millioner, om jeg ikke tar helt feil. Men er det over åtte år?! Og hva var innskuddet? 

  • Dersom Sindre hadde 18 millioner til disposisjon på VPS-kontoen sin, og "kun" tjeneste 1.8 mill, så er det en avkastning på 10% – på åtte år. (Som jo er elendig)
  • Dersom Sindre hadde 1.8 mill til disp., og tjente 1.8, så har han plutselig doblet verdien. Altså 100% gevinst. Det er jo pent – selv om det fordeles over åtte år. 
  • Startet han med enda lavere beløp? (Neppe!)

Jeg innser jo at "innskuddet" øket etterhvert som handlene gikk hans vei, så selve start-innskuddet trenger kanskje ikke ha vært abnormt høyt. Og det var jo ikke slik at Sindre ikke hadde kjennskap til børsen før Erna ble statsminister. Han hadde jo investert lenge. Og sikkert mye? Jeg vil tippe han begynte med flere millioner på VPS før Erna ble statsminister. 


PS: Jeg synes ikke det er kritikkverdig om han har brukt hjelpemidler til å day-trade. Det gjør vel egentlig alle aktive day-tradere? Såvidt jeg har forstått er svært mye av handelen på børsene robot-styrt. Det som er kritikkverdig er at han lovte å holde seg borte fra day-trading ovenfor SMK. Det løftet har han uomtvistelig brutt. Også er det jo enda mer alvorlig dersom vi* klarer å bevise at det var innsidehandel involvert!
 

*) Ikke vi, men Økokrims jurister, etc.

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Jarmo said:

Tipper topicen i tråden kan snart byttes til noe annet, Høyre kan ikke støtte hennes sak mer..

Det vemmelige med dette er at om "bomben" hadde gått av to uker før valget, så hadde de ikke stilt seg bak. Da måtte hun ha gått. Nå som det er beleilig lenge til neste valg, så stiller de seg bak henne. 

Dette handler ikke om tillit etc. Dette handler KUN om å beholde makt for partiet. 
Svært skuffende..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Trenger man å bevise at Finnes handlet på innsideinformasjon eller holder det med en analyse som sier at de spesfikke handlene med overveiende sannsynlighet ikke kan tilskrives flaks og tilfeldigheter.

Det spørs kva ein skal oppnå.

Om det er snakk om å ta ut tiltale for innsidehandel så må ein vise til at han har handla på bakgrunn av informasjon som han har blitt kjent med gjennom informasjon som ikkje er offentleg, altså at han ikkje har basert seg på offentleg tilgjengeleg informasjon eller berre har hatt flaks.

Men det som er den store saka her er om Erna fortsatt har tillit til å bli statsminister igjen, og i det spørsmålet så er det nok at det er mistenkeleg at ho via sin ektemann kan ha berika seg sjølv ved å bruke innsideinformasjon, eller enda verre har ført ein politikk på bakgrunn av kva som er fordelaktig for aksjeprisen til sin ektemann. I den samanhengen så speler det ingen rolle om Sindre har vedda på børsnedgang fordi han viste at regjeringa skulle innføre koronarestriksjonar, eller om det er Erna som innførte koronarestriksjonar fordi ho viste at det ville være til ektemannens gunst.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Dersom han ikke ante noen ting om hva som rørte seg i det politiske landskapet, hadde han aldri, ALDRI, gamblet på Bear-10x den dagen. 

Jo, han har hatt MASSEVIS av handler i bull/bear x10 - det er temmelig urealistisk at alle de handlene er basert på innsideinfo. Det er ekstremt sjelden statsministerenn sitter på informasjon som kommer til å berøre hele børsen direkte.

VG prøver jo å få det til å fremstå som de har funnet en smoking gun nå, men det er to ting de ikke forteller:

1. Han har hatt omfattende handel i bull/bear, ikke kun den ene uken. Denne uken var ikke en gang de største handlene. Den største handelen var 15. mai 2020. VG har mest sannsynlig gått gjennom alle handlene, og kun klart å finne én gang det er en mulig tilknyttning til politiske hendelser.

2. Regjeringen kom ikke med koronatiltak den dagen, de kom med informasjon om at de VURDERTE koronatiltak. Dette hadde ingen innvirkning på Oslo børs.

 

Om vi ser på den samlede mengden handler, så fremstår det egentlig ganske lite sannsynlig at han har handlet med innsideinfo, av den enkle grunn at han har hatt svært lav gevinst. Om han faktisk aktivt har prøvd å utnytte innsideinfo ville gevinst potensialet vært vanvittig høyt. Han har antagelig visst i forkant når de første covid-restriksjonene kom - hvorfor har ikke han satset stort på børfall de gangene?

Jeg antar mediene har sittet hele helgen og letet med lupe etter mistenksomme handler, så hvis dette er det eneste de har klart å finne har jeg mine tvil til at det har vært noe innsidehandel i nevneverdig grad her.

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

For oss som er akjeidioter (ikke i positiv forstand): vil ikke dette kunne være innsidehandel? Eller er slike produkter (rene veddemål) utenfor dette? 

Dette kan 100% være innsidehandel. At han kjøpte dette produktet (som gjør at han får 10x gevinst om børsen går ned) er tvert om mer alvorlig enn om det ikke var gearet. Teoretisk sett kan han selvfølgelig ha gjort et veddemål basert på informasjon som hadde kommet frem i media, problemet er at det umulig kan bevises at han ikke fikk informasjon fra Erna rundt middagsbordet, som gjør det til en helt uforståelig handel om han ikke hadde insideinfo. Dvs at han gjorde en svært risikabel investering (veddemål) uten forutsetning for å tjene på det, samtidig som han vil bli mistenkt for innsidehandel om handelen blir kjent. 

Jeg har hørt at det er langt færre som blir dømt for innsidehandel i Norge enn for eksempel USA (relativt for antall handler/handlende selvfølgelig). Dog usikker på om det skyldes større beviskrav eller mindre/dårligere etterforskning. Men spent på utfallet her. Mitt inntrykk er at Norge har  uforholdsmessig strenge straffer for økonomisk vinning sammenlignet med f.eks voldelige forbrytelser. Carew og Moen ble vel trodd på at de ikke handlet med overlegg om jeg ikke tar feil, og fikk flere måneder fengsel. At ektemannen til Erna, og kanskje Erna også, skulle havne i jailern klarer jeg ikke helt å se for meg - men det er vanskelig å drive med innsidehandel uten overlegg vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
ambientos skrev (39 minutter siden):

Ja hvis han kjøpte 10xBear dagen før varsler om innstramninger så er det over og ut.
Da er det bare å gå av og egentlig søke om å få slippe å sitte på stortinget også.

Er vel dessverre vanskelig å bevise at mannen viste noe så lenge man ikke har noe skriflig på det ellers så er det det rett i fengsel og ikke noe bonus for å passere start.

I Norge har vel folk blitt dømt om indisiene blir mange nok og kraftige nok? Bertheusen ble vel dømt på et slikt grunnlag. 

Et raskt søk på nettet tilsier at innsidehandel har en strafferamme på 6 år, så dette er i tilfelle en alvorlig sak om Finnes skulle bli siktet. Om Erna skulle bli dratt med i en straffesak er kanskje mindre sannsynlig, men økonomisk så slår det jo ut med en gang om de som de fleste ektepar har felles økonomi.

Politisk tror jeg ikke det er nok med 2 år karantene for Erna. Om dette utvikler seg til en straffesak vil jo den rulle og gå i en lengre periode medmindre Finnes legger kortene på bordet og satser på en tilståelsesdom.

 

John-B skrev (7 minutter siden):

Jo, han har hatt MASSEVIS av handler i bull/bear x10 - det er temmelig urealistisk at alle de handlene er basert på innsideinfo. Det er ekstremt sjelden statsministerenn sitter på informasjon som kommer til å berøre hele børsen direkte.

VG prøver jo å få det til å fremstå som de har funnet en smoking gun nå, men det er to ting de ikke forteller:

1. Han har hatt omfattende handel i bull/bear, ikke kun den ene uken.

 

Dette kan vel tyde på at det er snakk om en slags spilleavhengighet?

 

John-B skrev (7 minutter siden):

...

2. Regjeringen kom ikke med koronatiltak den dagen, de kom med informasjon om at de VURDERTE koronatiltak. Jeg har ikke sjekket, men kan ikke se for meg at det ville påvirke børsen nevneverdig.

...

For min del tenker jeg at børsen faktisk er en ganske nærvøs institusjon og at bare antydninger om endringer fort vekk kan slå ut. På den gode siden så reagerer børsen raskt på gode nyheter og forsterker pengeflyten dit den skal i oppgang. Nedsiden er at børsen også reagerer hurtig på dårlige nyheter og gjerne med en kortvarig overreaksjon. Men jeg er ingen ekspert...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 minutter siden):

Jo, han har hatt MASSEVIS av handler i bull/bear x10 - det er temmelig urealistisk at alle de handlene er basert på innsideinfo. Det er ekstremt sjelden statsministerenn sitter på informasjon som kommer til å berøre hele børsen direkte.

VG prøver jo å få det til å fremstå som de har funnet en smoking gun nå, men det er to ting de ikke forteller:

1. Han har hatt omfattende handel i bull/bear, ikke kun den ene uken. Denne uken var ikke en gang de største handlene. Den største handelen var 15. mai 2020. VG har mest sannsynlig gått gjennom alle handlene, og kun klart å finne én gang det er en mulig tilknyttning til politiske hendelser.

2. Regjeringen kom ikke med koronatiltak den dagen, de kom med informasjon om at de VURDERTE koronatiltak. Jeg har ikke sjekket, men kan ikke se for meg at det ville påvirke børsen nevneverdig.

 

Om vi ser på den samlede mengden handler, så fremstår det egentlig ganske lite sannsynlig at han har handlet med innsideinfo, av den enkle grunn at han har hatt svært lav gevinst. Om han faktisk aktivt har prøvd å utnytte innsideinfo ville gevinst potensialet vært vanvittig høyt. Han har antagelig visst i forkant når de første covid-restriksjonene kom - hvorfor har ikke han satset stort på børfall de gangene?

Interessant! 

Dersom dette var en helt normalt handlingsmønster for Finnes, stiller saken seg svært annerledes.

Som jeg også nevnte, var han jo svært aktiv på børs før Erna ble statsminister. Det er jo dumt og leit at han løy til SMK, da han lovet å holde seg unna day-trading, men er det grovt nok til å bli Økokrim-sak? Neppe! 

Vi har fått presentert gevinsten på 1.8 millioner, men jeg har ikke sett noen sette dette tallet opp mot porteføljen. Hvor mange prosents gevinst snakker vi? 

Hvis gevinsten er lav, så er jeg helt enig med deg @John-B, da tyder mye på at han
  a) enten ikke hadde noe innside-informasjon
  b) lyktes svært dårlig med sine innside-info-handler

Jeg tror mest på alternativ a) ovenfor. Dersom gevinsten hans er svært lav, altså – sammenlignet med hva som var normalt å få i avkastning på den tiden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En god kommentar fra Torbjørn Røe Isaksen, som summerer opp saken, peker på alvorligheten og hvorfor dette er noe helt annet enn f.eks. Huitfeldt-saken.

Alt må frem i lyset

Finnes arbeidsgiver er i gang med å lage en oversikt over hva han har bedrevet i arbeidstiden. De sier at halvparten av handlene er gjort fra hjemmekontor, altså fra statsministerboligen. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/finnes-arbeidsgiver-halvparten-av-handlene-gjort-pa-hjemmekontor/16054995/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...