Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppbevaring av søppel på balkong i borettslag


Nedward

Anbefalte innlegg

Min mor har leilighet i et borettslag, der er det en annen beboer som har valgt å bruke balkongen sin som lagringsplass for søppel. Det ser rett og slett ut som en søppelplass. Flere beboere har forsøkt å snakke med vedkommende, uten hell. Jeg er klar over at det kan legges ned forbud mot det hvis balkongen er definert som fellesareal, det har vi ikke lyktes i å finne i verken vedtekter eller ordensregler. Kjedelig nok virker det som at det aldri ble tatt høyde for dette i ordensreglene. 

Finnes det noen fornuftig måte å ta tak i dette? Beboeren påstår at det ikke er noe ulovlig med det, at det er æreskrenkelse å henvende seg direkte til hen om saken og at min mor krenker henne ved å henge opp flagget til en fotballklubb på kampdager, derfor kan hun ha søppelet sitt der.. Så det er jo en vei å gå. Men jeg har landet på at  man bør gå til styret (igjen), men med noe tørt krutt som kan få dem til å reagere. Står det noe sted at det er ulovlig?

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (36 minutter siden):

Finnes det noen fornuftig måte å ta tak i dette? Beboeren påstår at det ikke er noe ulovlig med det, at det er æreskrenkelse å henvende seg direkte til hen om saken og at min mor krenker henne ved å henge opp flagget til en fotballklubb på kampdager.. Så det er jo en vei å gå. Men jeg har landet på at  man bør gå til styret (igjen), men med noe tørt krutt som kan få dem til å reagere.

Tipper det bare er han som har tilgang til sin balkong. så da er det ikke fellesareal.
Om dere allerede har snakket med styre uten å komme noen plasser kommer dere mest sansynligvis ikke noen veg.
Med mindre dere kan bevise at bygningsmassen (som er felleseie) tar skade pga dette.
 

Nedward skrev (43 minutter siden):

Beboeren påstår at det ikke er noe ulovlig med det

Her har beboer mest sansynlig helt rett.

Nedward skrev (41 minutter siden):

Kjedelig nok virker det som at det aldri ble tatt høyde for dette i ordensreglene. 

Ev må dere få styret til å lage nytt ordenereglement.
Men det er ekstremt vanskelig å få godkjent regler for den private delen.
Man kan ikke pålegge noen å ha da det ryddig til en hver tid, så lenge man ikke gjør skade på felleseie eller andre sitt eie.
Eller at det kan utgjøre en brannfare.

Så lenge det er et privat område, det ikke er fare for skade på felleseie eller andres eie, ev det er brannfarlig kommer dere nok ikke langt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Søppel som er til plage over tid vil jeg gjette på at går inn under §5-11 i borettslagsloven.

 

Sitat

 

§ 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen

(1) Andelseigaren skal fare fint med bustaden og fellesareala. Bruken av bustaden og fellesareala må ikkje på urimeleg eller unødvendig vis vere til skade eller ulempe for andre andelseigarar.

...

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. ...

 

 
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både i seksjonerte sameier og i borettslag kan fellesskapet fastsette ordensregler "for eiendommen" (styret i borettslag, årsmøtet i sameier). Dette inkluderer bruken av egen seksjon/andelsleilighet, så lenge det man regulerer faktisk er fellesskapsinteresser. 

Oppbevaring av søppel har en side til miljøhensyn og estetikk. Det er derfor tillatt for fellesskapet å fastsette ordensregler om forsøpling av uteområder og fellesarealer. 

Disse hensynene ligger også bak regelen i forurensningsloven § 28, som bestemmer at ingen har rett til å tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Kommunen kan gi pålegg om fjerning, rydding, eller dekning av andres kostnader til fjerning/rydding, se forurensningsloven § 37. Disse reglene kan ikke automatisk brukes av sameiet/borettslaget, det må i så fall fastsettes i ordensreglene. 

Det er ikke ærekrenkelse å henvende seg til noen om avfall de rent faktisk har. 

Videre fremgangsmåte her bør være å be styret om å påtale forholdet, hvis det dekkes av ordensreglene, be styret om å revidere ordensreglene, eller be kommunen om å varsle fjerningspålegg etter forurensningsloven § 37. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 15.8.2023 den 19.33):

 

Det er ikke ærekrenkelse å henvende seg til noen om avfall de rent faktisk har. 

Videre fremgangsmåte her bør være å be styret om å påtale forholdet, hvis det dekkes av ordensreglene, be styret om å revidere ordensreglene, eller be kommunen om å varsle fjerningspålegg etter forurensningsloven § 37. 

Dette med æreskrenkelse var mer for å illustrere hvor vrang denne personen er. Det er ikke noen som frykter noe her. 

Jeg har foreslått at moren min kan fremme forslag om å få endret ordensreglene. Hun er langt fra alene om å være plaget av naboens balkondeponi. Det var forøvrig et bra innspill med forurensningsloven. Den personen har sitert noen lovtekster til min mor, så hun er helt sikkert mottakelig for dette, all den tid hun har påstått at det ikke er ulovlig å lagre søppel på egen balkong.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I mitt gamle boretslagg hadde vi en ordensregler som kunne vært benyttet for å bekjempe lagring av søppel. Men selv om man har reglene må styret også tørre å vise litt tenner i slike saker.

Sitat

8. Balkonger
8-1 Skal kun brukes på en måte som ikke sjenerer øvrige beboere. *snip*

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 15.8.2023 den 17.18):

Min mor har leilighet i et borettslag, der er det en annen beboer som har valgt å bruke balkongen sin som lagringsplass for søppel. Det ser rett og slett ut som en søppelplass

Mitt første spørsmål her er om det faktisk er søppel?
Ref: En manns søppel er en annens manns skatt

Her vil det vel være relevant om det er typisk restavfall, eller gammelt "skrot" beboeren ikke har lyst til å kvitte seg med?
Det vil nok uansett være krav om et visst skjønn fra styret sin side, om dette faktisk er "urimelig ulempe" for en nabo.
Uten å ta i veldig hardt, så har folk generelt et ganske vidt forhold til hva som er "ryddig" :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/15/2023 at 7:33 PM, krikkert said:

Oppbevaring av søppel har en side til miljøhensyn og estetikk

Og brannvern. Søppel er ofte relativt energirikt, med plast og andre ting som brenn godt. Det kan føre til at ein brann spreier seg mellom ulike einingar, ala Greenfell tower. Eg ville gjerne fokusert meir på det aspektet enn miljøhensyn og estetikk.

Lenke til kommentar
Gjest cceb7...08e

Med mindre det skaper sjenerende lukt, er særdeles visuelt forstyrrende, eller vesentlig mer brannfarlig en annen møblering/planter som er normalt, høres det ikke ut som det er noe dere kan få gjort med det. 

Et bilde må nok inn her for at denne diskusjonen skal komme noe videre.. 

Anonymous poster hash: cceb7...08e

Lenke til kommentar
Gjest cceb7...08e skrev (4 timer siden):

 

Et bilde må nok inn her for at denne diskusjonen skal komme noe videre.. 

Anonymous poster hash: cceb7...08e

Blir nok ikke å publisere noe bilde av (forhåpentligvis) åpenbare årsaker.

Det er konsensus at det er visuelt sjenerende, lukt er jeg usikker på. Kjenner ikke noe hos moren min. 

Dog er jeg enig i brannvernshensyn. All den tid man ikke aner hva som er kastet der. Fuglene er innom fra tid til annen. 

Skal hjelpe moren min å forfatte et brev til styret, så får vi se hva som skjer. Det virker ikke som de har tatt så hardt tak i det før. Men mulig at man må være litt streng.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
krikkert skrev (På 15.8.2023 den 7:33 PM):

 

Videre fremgangsmåte her bør være å be styret om å påtale forholdet, hvis det dekkes av ordensreglene, be styret om å revidere ordensreglene, eller be kommunen om å varsle fjerningspålegg etter forurensningsloven § 37. 

Fikk omsider et merkelig svar fra kommunen. 

Sitat

Basert på deres beskrivelse av forholdet samt vedlagte fotodokumentasjon, antas det lagrede avfallet å være av typen husholdningsavfall.

Kommunen kan ikke finne at dette er forhold som inngår i noen av enhetenes ansvarsområder. Man ser derfor ikke at man kan hjemle et pålegg som det anmodes om i relevante lovverk.

 

I tilsvarende saker er det gitt tilbakemeldinger om at problemet er å anse som privatrettslige forhold.

Jeg skjønner ikke helt om de mener at de er uten ansvar fordi det er husholdningsavfall eller om de mener at det er feil avdeling, men så avslutter dem med å si at det er privatrettslige forhold. Så jeg antar de mener at husholdningsavfall ikke omfattes.

Da blir vel neste steg Statsforvalteren? For jeg finner ikke noe som tilsier at det er greit å ha en personlig søppelfylling på en balkong i en boligblokk, så lenge det er husholdningsavfall. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Fikk omsider et merkelig svar fra kommunen. 

Jeg skjønner ikke helt om de mener at de er uten ansvar fordi det er husholdningsavfall eller om de mener at det er feil avdeling, men så avslutter dem med å si at det er privatrettslige forhold. Så jeg antar de mener at husholdningsavfall ikke omfattes.

Da blir vel neste steg Statsforvalteren? For jeg finner ikke noe som tilsier at det er greit å ha en personlig søppelfylling på en balkong i en boligblokk, så lenge det er husholdningsavfall. 

Det er nok svart berre direkte på det som det er svart på, men eg er einig med deg om at eg ikkje heilt forstår kvifor komnunen meiner at det ikkje finnes heimelgrunnlag når det er snakk om husholdningsavfall (i motsetting til kva?). 

Det som er saken er vel helst at kommunen ikkje finn grunnlag for at kommunen må gripe inn, og at du blir hevist til å løyse saka privatrettsleg utan kommunens innblanding. 

Relevante heimlar for kommunen å vurdere er forureiningslova som nemt, helse og omsorgstenestelova er relecant sidan kommunen skal ivareta fysisk og psykisk helse til sine innbyggarar og at dette er ein indikasjon på psykisk sjukdom. Og brannlova kan være relevant sidan dette avfallet kan være ein brannrisiko, og om det ser slik ut på verandaen så kan ein berre gjette seg til korleis det ser ut inne. 

Så ein mogleg veg å gå er å sende saka tilbake til kommunen med spørsmål om kvifor dei ulike ansvarsområda ikkje er relevante ovanforbhusholdningsavfall. 

Det sagt så er terskelen for at kommunen grip inn i forhold som ikkje direkte berører kommunen sjølv ganske høg, så den mest realistiske vegen å gå er som kommunen seier privatrettsleg. Fyrste steg er då å endre husordensreglar og vedtekter for å skaffe seg rettsleg grunnlag for å ta dette gjennom burettslaget.  Burettslagslova opner for fråviking der bruken er skadeleg for bygget eller er til plage for dei andre eigarane, det er berre at den rettslege vegen for å nå fram dit er lang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...