Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kompis skylder penger


Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fint tvangsinndrive kravet gjennom namsmannen, ikke spesielt vanskelig, men tar tid, og vennen vil nok ikke reagere positivt (høres ikke ut som noe stort tap). Må ikke finne på å betale hundrevis av kroner for å «opprette egeninkasso» eller hva det var i denne lenken tidligere.

Send skriftlig meddelelse med betalingsfrist som oppgir kravets opphav og omfang, sendt § 4-18-varsel etter dette, så kombinert utleggsbegjæring og forliksklage til stedlig kompetent namsmann (hvis vennen har innsigelser mot kravet og ber om forliksrådsbehandling for lånte penger kommer han nok ikke så langt med det)  Du kan få adresseinformasjon fra folkeregisteret ved å ta kontakt med skatteetaten, på nettsidene deres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får vel gå litt mot strømmen igjen. Onde tunger her inne vil ha det til at det er fordi jeg liker å være annerledes, men i mine øyne er det fordi alle saker har flere sider, jo fler som belyses jo bedre.

Minner meg om da en kompis skyldte meg penger for mange år siden. Han er en av de få jeg har kontakt med fortsatt. Han betalte aldri, men det ble mindre viktig med tida. Og jeg fikk noe av han noen år senere, urelatert.

Er enig i at det er dårlig gjort, men livet har lært meg at alle har svake sider, så om det er en fyr du egentlig vil ha kontakt med, synes jeg du skulle være romslig her. Man kan finne noe feil på de fleste, i den store sammenhengen er ikke 1500 mye, som du sier.

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 85586...8e5
5 minutes ago, Aiven said:

Jeg får vel gå litt mot strømmen igjen. Onde tunger her inne vil ha det til at det er fordi jeg liker å være annerledes, men i mine øyne er det fordi alle saker har flere sider, jo fler som belyses jo bedre.

Minner meg om da en kompis skyldte meg penger for mange år siden. Han er en av de få jeg har kontakt med fortsatt. Han betalte aldri, men det ble mindre viktig med tida. Og jeg fikk noe av han noen år senere, urelatert.

Er enig i at det er dårlig gjort, men livet har lært meg at alle har svake sider, så om det er en fyr du egentlig vil ha kontakt med, synes jeg du skulle være romslig her. Man kan finne noe feil på de fleste, i den store sammenhengen er ikke 1500 mye, som du sier.

Er enig her. Dette kommer helt an på hvilke roller dere ønsker å spille i hverandres liv.  Skiller dere veier er det greit og kanskje fornuftig, men livet og menneskene er ikke svart / hvitt. 

Jeg har masse variabel historikk med gamle venner - men det er nettopp her jeg også har de sterkeste båndene. Vi kan tilgi hverandre og har forståelse for at vi alle er mennesker. 

Naturligvis er det en del omstendigheter som ikke er beskrevet i posten - men det handler ikke bare om +/- 1500kr.

Anonymous poster hash: 85586...8e5

Lenke til kommentar

Jeg var raskt ute med å mene at det bare var å avskrive både penger og kompis. Det var unyansert, det trenger ikke være sånn. 1500 kr er mye, men samtidig ikke nok til å kutte ut en man gjerne vil ha i livet sitt. 

Det som taler mot skyldneren i denne saken er

- å ikke svare på telefon eller annet. Kanskje det er flaut, kanskje det er noe annet, men fortsatt. Man blir ikke kvitt et problem ved å bare stikke hodet i sanda. Man må vise vilje til å gjøre opp for seg.

- at han visstnok har penger. Hvis økonomi til vanlig ikke er noe problem, så er det utrolig kjip oppførsel å bare ignorere at man har lånt penger. 

Det virker som vedkommende simpelthen ikke gidder å betale tilbake. Det er ikke en holdning jeg vil møte fra venner. Da klarer jeg meg fint uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tar også ca 2 sekunder å "rette" opp for skyldner her, enten å vippse eller utsette det/ha dialog.

Ellers er jeg imponert over de som låner bort noe til noen som kan gi tilbake uten problemer men velger å ikke gi tilbake etter flere purringer og at dette forsterker vennskapet..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (21 minutter siden):

Du kan jo prøve å forhandle deg tilbake til et godt vennskap med å si noe slikt:

"Vennskapet holder på å bli ødelagt fordi du viser manglende vilje til å betale tilbake lånet. Jeg ønsker at vi fortsatt skal ha et godt vennskap og at du betaler tilbake snarest. Jeg mener et godt vennskap er verdt mye mer enn 1500kr."

Jeg ville ikke skrevet det slik om intensjonen er å beholde et godt vennskap. Jeg ville heller skrevet: "Du lånte 1500 kr av meg [dato], som er stund siden og nå trenger jeg selv pengene mine.  Har du økonomiske vansker som gjør at du ikke tilbakebetaler meg? Er dette årsaken til at du ikke har betalt, eller har det skjedd noe annet du trenger å prate om?"

Ikke anta, spør først, hvis du vil beholde vennskapet. 

TS, jeg vet ikke hva tråden gjør her på juss, fordi problemstillingen har ingenting med det juridiske å gjøre. Problemstillingen er mer av praktisk art. Skal jeg flytte tråden din til et mer egnet sted ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det kan være ei urfordring å få dokumentert kravet slik at du får ta saka vidare, særleg om lånetakaren unngår deg. "Trusselen" du brukar når du sender skriftleg betalingskrav er at du må legge ut omtrent same sum i rettsgebyr, som du vil legge til på kravet. Så ved å tvinge deg til å ta dette rettsleg så er pengekravet frå deg plutsleg oppe i over 3000 kr. 

Det du må vurdere er om du gidder å legge tid og energi i dette. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei drakk et par øl med noen kompiser der jeg dro det opp. Han ene tok ansvar å sendte han en melding og da ordnet det seg med en gang. Hva som ble skrevet aner jeg ikke, men han er snill som et lam så er ikke snakk om noen trusler eller noe sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tmz skrev (1 time siden):

Nei drakk et par øl med noen kompiser der jeg dro det opp. Han ene tok ansvar å sendte han en melding og da ordnet det seg med en gang. Hva som ble skrevet aner jeg ikke, men han er snill som et lam så er ikke snakk om noen trusler eller noe sånt.

Da forutsetter jeg at vedkommende ikke får låne noe som helst av deg ved en senere anledning…..?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (13 timer siden):

Det har vi vel strengt talt ikke noe med, så lenge ikke @Tmz spør oss.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg opplevd noe tilsvarende og praktiserer nå denne regelen med hell.

Kall det hva du vil, men dumskap, slurv, lovløshet, frekkhet, prinsippløshet o.l. må få konsekvenser for læringens skyld.
Hvis ikke, gjentar historien seg ved neste korsvei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Som nevnt tidligere i tråden har jeg opplevd noe tilsvarende og praktiserer nå denne regelen med hell.

Kall det hva du vil, men dumskap, slurv, lovløshet, frekkhet, prinsippløshet o.l. må få konsekvenser for læringens skyld.
Hvis ikke, gjentar historien seg ved neste korsvei.

Jeg har også kuttet ut folk i denne typen kontekster, da fra et mer sammensatt bilde.

Problemet i denne saken er at vi ikke kjenner noen av de involverte. Jeg synes man burde kjenne dem svært godt for å legge seg opp i ting som dette – og selv da ikke formulere pålegg, slik du gjør.

Jeg forstår at dette er godt ment fra din side, men ingen av oss har nok kontekst til å mene noe som helst om saken. Hvis man tror man har det, er det fordi man fargelegger saken med egne erfaringer, men da blir det ikke et godt meningsgrunnlag, fordi alle kontekster er ulike.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...