Gå til innhold

forsvarlig av meg å eie katt?


Anbefalte innlegg

Hei

jeg er en mann på 26. Jeg bor i en blokk i utkanten av sentrum, i øverste etasje. Er massevis av natur i denne bydelen.

Jeg har hatt katt fra jeg var 10. Han lever fortsatt, men bor med foreldrene mine. Elsker katter, og har svært lyst på en.

Etter samtaler med kjente har jeg funnet ut at det vil koste rundt 200-300 månedlig med nødvendigheter. Fikk og et tilbud av en venn i Tryg på en forsikring på ca 300 per mnd. Tror dette vil være fornuftig, iom at jeg lett kan forsørge en katt økonomisk under normale forhold, men om jeg plutselig må ut med 10k om uhellet skulle være ute, kan dette bli vanskelig.

Tidsmessig har jeg absolutt mulighet ril å forsørge den, og om en eventuell ferie eller sykdom skulle inntreffe, har jeg familie og venner som kan ta seg av den midlertidig.

katten er en jente. Beskrives som kostete. Kun noen uker gammel.

Spørsmål:

- som sagt bor jeg i syvende etasje (har altan). Jeg er litt imot innekatter. Vil dette være skadelig for katten? 
 

- er det behov for kattestativ og lignende, og hva vil det i så fall koste?

- må de registreres?

- må de vaksineres?

- har de behov for å gå tur, og må det gjøres i bånd?

 

og til slutt, spørsmål over alle spørsmål, er det forsvarlig av meg å adoptere en katt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha innekatt hvis du kan prioritere tid til å aktivsere den. Du bør absolutt ha kattestativ, spesielt når du har innekatt. Siden den er inne så bør du investere i et av en viss størrelse. Pris på en slik vil variere., men ca 1000-1500 kr er realistisk å se for seg.

Du trenger ikke "gå tur" i den forstand som du gjør med en hund, men det er absolutt å anbefale at du gjør katten tilvendt sele fra den er liten og tar den med ut. Det er ikke tur som mosjon som er det viktige, med at katten får nye inntrykk og stimuli. Katten vil gjerne ikke gå så langt, men heller bruke mer tid på å snuse, se seg rundt, sitte litt osv.  Det må være i sele, ja.

Du må ikke registrere den, men det er lurt i tilfelle den kommer seg ut og blir borte. Du må ikke vaksinere en innekatt, men er lurt å gjøre det av samme grunn. 

Kan du gjøre alt det over hele kattens liv så er det forsvarlig å skaffe seg katt.

Endret av Tabris
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Vær så snill å ikke skaff deg katt hvis den må tilbringe livet sitt inne, det er ikke et bra liv for en katt uansett hva andre med innekatter mener.

Det er på kanten til dyreplageri og veldig egoistisk når man tvinger katten til å leve innendørs bare for å tilfredsstille sitt eget ønske om katt. 

Ja katter må vaksineres og de må aktiviseres, en ting er kostnadene med mat og andre ting som er naturlig men kostnadene hvis katten må til veterinær kan bli skyhøye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen raser er laget for å være inne, de har ikke instinkter til å klare seg på egen hånd ute. Jeg bare sier det. Ellers er jeg enig, en katt som kun er inne har det ikke spesielt bra. Men man kan være flink til å gå tur. En katt kan fint være med i en sykkelkurv, sitte i en sekk på tur osv.

Lenke til kommentar
El burro skrev (57 minutter siden):

Vær så snill å ikke skaff deg katt hvis den må tilbringe livet sitt inne, det er ikke et bra liv for en katt uansett hva andre med innekatter mener.

Det er på kanten til dyreplageri og veldig egoistisk når man tvinger katten til å leve innendørs bare for å tilfredsstille sitt eget ønske om katt. 

Er dette noe du tror eller har du lest uttalelser fra eksperter som sier det er slik?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hentet en han katt på julaften. Tenkte å ha den mest inne, det var bare å glemme. Skikkelig ute katt, men kommer som regel inn på kvelden for å sove i fotenden av senga til en i familien. 

Jeg betalte 1200kr for katten og noe utstyr. Før det var gått en uke hadde jeg brukt totalt 7000kr på katten.

Diverse utstyr og mat.

Veterinær; kastrering, chipping, vaksinasjon og sjekk.

Har ikke forsikring. Men vi har GPS på han. Itillegg har vi vaksinepass med rabies vaksine. Han var med til Danmark nå i sommer.

Jeg er sterkt for et lovverk der kastrering/sterilisering og chipping er påkrevd ved all kjøp og salg av katter der de ikke skal brukes til konkurranser og avl.

 

Rotter er fine og smarte dyr å ha inne.

Du må hvertfall dekke til slik at ikke katten hopper ut. Du skriver øverste etasje, ikke hvilken etasje. Katten til en nabo av en kompis hopper ut fra 4. Etasje og har gjort det flere ganger. Det er en innekatt.

 

 

 

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (6 minutter siden):

For et kjedelig liv

Det er ikke sånn at dyr og mennesker stimuleres av de samme tingene. Uten at jeg skal uttale meg noe som helst om akkurat dette så er det ikke nødvendigvis slik at et dyr synes det er kjedelig å være samme sted så lenge dyret kan få fysisk og psykisk stimulering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man må aktivisere dyret når de er inne hele tiden. 

Min katt jakter når han er ute og slapper av når han kommer inn. Han t.o.m. spiser det han dreper, veldig PC der😆

 

 

Edit: hadde hund for 15 år siden. Han ble kastrert ved 6-8 mnd. alder siden han kun ble brukt som turkamerat/selskapshund. Gikk tur 2-3 ganger om dagen og slapp den evige jagingen etter tisper.

 

Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når en katt er vant til å være inne er det ingen problem å fortsette med det.

FOD tar inn alle slags eierløse katter, plasserer de i all hovedsak etter en karantene i fosterhjem og uansett fra hvilke forholdene katten kommer holdes de inne der. Om man adopterer en katt fra FOD kan de anbefale hvilke katter som er best for kun-inne eller inne-ute-liv.

Man betaler noe penger til FOD men katten 'leveres' ferdig veterinær-sjekket, vaksinert, chippet og (om gammel nok) kastrert. Anbefaler sterkt alt dette - særlig for hankatter

Katter ute fanger typisk en del mus og en og annen fugl (25+ mot 1 etter min erfaring). Og hva gjør de da om de kan (dessverre)? De kommer straks inn med byttet fordi da føler de seg tryggere.

Se gjerne på Jackson Galaxy sine videoer på Youtube.

Har selv levd sammen med katter (typisk 2) i over 40 år - de første 5 år innekatter som deretter ble inne/utekatter.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Er dette noe du tror eller har du lest uttalelser fra eksperter som sier det er slik?

For øyeblikket så har jeg 5 katter og har hatt både katter og hunder hele livet, det er helt naturlig at katter ikke trives bra når de må leve hele livet sitt inne. Det er rett og slett ikke sånn de er fra naturens side.

Med mindre det er snakk om å ta i mot en katt som ikke kan være ute på grunn av fysiske problemer så er det å skaffe seg en katt som skal leve hele livet i en leilighet egoistisk, da handler det ikke om gi en katt et godt liv men å tilfredsstille sitt eget ønske om å ha en katt.

En annen ting er at katter faktisk er ganske sosiale flokkdyr og det er ikke alltid at kun kontakt med mennesker er nok.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (2 minutter siden):

For øyeblikket så har jeg 5 katter og har hatt både katter og hunder hele livet, det er helt naturlig at katter ikke trives bra når de må leve hele livet sitt inne. Det er rett og slett ikke sånn de er fra naturens side.

Med mindre det er snakk om å ta i mot en katt som ikke kan være ute på grunn av fysiske problemer så er det å skaffe seg en katt som skal leve hele livet i en leilighet egoistisk, da handler det ikke om gi en katt et godt liv men å tilfredsstille sitt eget ønske om å ha en katt.

En annen ting er at katter faktisk er ganske sosiale flokkdyr og det er ikke alltid at kun kontakt med mennesker er nok. 

Så det er noe du tror med andre ord ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det utenfor blokka der du bor ?
Er det midt i byen eller er det mer landlig med litt natur rundt ?
Min datter bor i 4 etasje i et boligområde litt utenfor sentrum av Stavanger og har katt.
Den slippes ut minst et par ganger om dagen, med gps-brikke på seg.
Da kan hun følge med hvor den er og slippe den inn igjen når han nærmer seg døra og vil inn igjen.
Dette har gått bra i flere år nå.
Men det tok ei stund å venne katten til dette, noen uker med tur i bånd i nabolaget, så noen uker det katten gikk løst og hun var med den ute.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar

Uansvarleg vil det nok ikkje være, men det krever sjølvsagt litt ekstra med arbeid kontra ein utekatt som nærmast tek vare på seg sjølv. 

Sjølv meiner eg at om du skal ha innekatt så bør du vurdere å skaffe deg to kattar samtidig slik at dei kan halde kvarandre med selskap og stimulere kvarandre gjennom leik og aktiviter. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Sjølv meiner eg at om du skal ha innekatt så bør du vurdere å skaffe deg to kattar samtidig slik at dei kan halde kvarandre med selskap og stimulere kvarandre gjennom leik og aktiviter. 

Akkurat det jeg også tenkte å skrive da jeg begynte å lese tråden 🙂

Ta et søskenpar som kjenner hverandre. Det koster økonomisk noe mer, men jeg vil påstå at det totalt sett fort er mindre "arbeid" fordi de har hverandre. Og det er ekstra mye underholdning, samtidig som det er bedre for dem, særlig når du er borte. Vil for øvrig anbefale dette både for ute- og innekatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...