Gå til innhold

forsvarlig av meg å eie katt?


Anbefalte innlegg

El burro skrev (14 timer siden):

Vær så snill å ikke skaff deg katt hvis den må tilbringe livet sitt inne, det er ikke et bra liv for en katt uansett hva andre med innekatter mener.

Å ha inne katt er dyreplageri, og

Å ha utekatt er å slippe en lystmorder løs blant småfuglene.

Fasit blir nødvendigvis at hverken du eller amdre skal ha katt.

Katter er en fremmedart og skulle vært svartelistet.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har liten erfaring med katt, men har hatt hund. Hund krever et noe større ansvar da hunder ikke er like "selvstendige" som katter. 

Jeg hadde en Golden Retriever som ble avlivet for en måneds tid siden grunnet alderdom. og den spisste for ca. 1500 krner i måneden hvis man kun tar med vanlig for, uten godbiter og annet. En katt spiser selvsagt ikke for like mye vil jeg tro. 

Når dte kommer til kontroller hos vetrinær er nok prisene noe mer like. En årlig kontroll koster fort 1000 kroner med de vaksiner etc. dyret skal ha. 

Vi betalte 800 kroner imåneden for forsikring i Agria og det angret vi ikke på, for det hadde blitt dyrt ellers. Katter kan også bli syke og trenge hjelp av veterinær utover de vanlige kontrollene og da blir det fort dyrt hvis du ikke har skikkelig forsikring. Egenandelen er vel rundt 2000 kroner, eller noe under det. 

Jeg vill satt av ca. 1000 kroner i måneden totalt til kattehold hvor overskytende beløp spares slik at det kan dekke egenandeler etc. ved behov. 

Når det kommer til om du bør ha katt eller ikke skal jeg ikke mene så mye om, annet enn at en katt i en liten leilighet i syvende etasje neppe kommer seg ut i det fri, uten din hjelp. Å gå tur med en katt funker nok dårlig. At en katt skal leve hele sitt liv i en leilighet krever dog massiv aktivisering og mye lek med katten vil jeg tro. 

Personlig ville jeg nok ikke gjort det, med tanke på dyrets beste. men jeg skal ikke dømme deg.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å skaffe to katter hvis de skal være innekatter, slik at de får selskap i hverandre når du ikke er der.

Jeg har to katter selv. Fôr koster ca 2500-3000 i året. Kjøper kvalitetsfôr i dyrebutikk, og dette vil jeg anbefale på det sterkeste. Har dessverre ikke forsikring. Den ene katten er snart 18 år, og jeg tenkte ikke på slik da jeg fikk den, og den andre var over 7 år da jeg fikk den(får ikke nyforsikret katter over 7 år). Kattene er dog svært friske, og jeg kan egentlig ikke huske at de har vært syke. Begge hunnkatter, begge går ut og inn som de vil, begge sterilisert, en blandingskatt, og en rasekatt(bengal) med stamtavle. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (16 timer siden):

Hei

jeg er en mann på 26. Jeg bor i en blokk i utkanten av sentrum, i øverste etasje. Er massevis av natur i denne bydelen.

Jeg har hatt katt fra jeg var 10. Han lever fortsatt, men bor med foreldrene mine. Elsker katter, og har svært lyst på en.

Etter samtaler med kjente har jeg funnet ut at det vil koste rundt 200-300 månedlig med nødvendigheter. Fikk og et tilbud av en venn i Tryg på en forsikring på ca 300 per mnd. Tror dette vil være fornuftig, iom at jeg lett kan forsørge en katt økonomisk under normale forhold, men om jeg plutselig må ut med 10k om uhellet skulle være ute, kan dette bli vanskelig.

Skaff deg gjerne katt, men ikke la den bo inne permanent. Det er dyreplageri. Den trenger også vaksine og jevnlige besøk hos veterinær.

Hvem er det som forresten legger ut 10 kkr for en katt hvis uhellet er ute og man kan få en ny kattunge tilnærmet gratis ?
Veterinærstanden og forsikringsselskapene har de siste årene fått øynene opp for «mersalg» basert på folks mer eller mindre dustete følelser rundt kjæledyr.  Levetid for kjæledyr er uansett kortere enn for mennesker og de har heller ikke vår risikoforståelse.

Kjæledyr har åpenbart blitt et substitutt for egne barn man aldri fikk eller mangel på omsorg fra en partner.
Slikt blir det penger av…..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Den trenger også vaksine og jevnlige besøk hos veterinær.

Vaksine mot hva, og veterinærbesøk for hvilken grunn? Forsikring mot ditt og datt unødvendig piss er også noe nytt.

Min familie har hatt katter i flere tiår. Det kan gå mange år mellom hvert besøk til veterinær, kun hvis det er snakk om liv, eller sterilisering selvsagt. Det er ingen vits å dra ut livet til et kjæledyr som mange gjør, f.eks operasjoner på en hund til 50 tusen kroner. Galskap. Men det sier litt om hvordan samfunnet har utviklet seg og blitt etterhvert. Som du sier er det nok en måte å erstatte andre ting på. 

Lenke til kommentar

Maa i hvert fall, rose traadstyrer, for at han tenker grundig gjennom dette

De som bare impulsivt, tar med seg en unge i fra kullet, fordi den er saa soet, er jo de, som driter paa draget. 

Et vennepar av meg skulle ha innekatt. Den satt i vinduskarmen hele dagen og stirret ut. Tisset paa det haandlagte perserteppe, naar den ikke fikk favorittmaten sin, klorte paa moeblene. Den var kald og kontaktsky, oste av mistrivsel. Naar hun ble gravid, kjoerte de den til dyrelegen, for avliving.

Tenkte om en liten hund, ville ha vaert noe og passet en papillon i en uke, for en kompsis. Kul bikkje men nei, det ble for mye, Har nok med meg selv aa tenke paa.

Gamle folk som ikke har helse, til aa gaa tur med hunden, velger Tibetansk Spaniel. Like selektiv, maa man vel vaere, naar det gjelder kattevalg? Proev en Savanna, den vil med stor sannsynelighet, mase hull i hodet paa deg.

Hva med aa taa den katten som du har kjent, siden du var ti aar, ei uke i leiligheten, for aa se hvordan det funker?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, kremt said:

Vaksine mot hva, og veterinærbesøk for hvilken grunn? Forsikring mot ditt og datt unødvendig piss er også noe nytt.

Om du skal få plass til katten i et kattepensjonat kreves det oppdatert vaksinepass.

Ellers 'vaksine' mot innvollsorm og flått (sistnevnte er også/mer beskyttelse av eieren - har selv gått flere ganger gjennom en forebyggende borreliose-kur.)

Jeg er enig med deg om de svært dyre veterinærregninger. Om katten er gammel og/eller regningen for livreddende behandling er 5-sifret (har ikke forsikring) tenker jeg meg om. 2-3 dager etter avliving ville jeg ha kommet over det og satt igang med å skaffe meg meg ny katt og det blir alltid en katt som får det bedre hos meg enn der det kommer fra.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Vaksine mot hva, og veterinærbesøk for hvilken grunn? Forsikring mot ditt og datt unødvendig piss er også noe nytt.

Er eigentleg einig med deg, men eg synes det stiller seg litt annaleis for enkelte rasar som både kan være genetisk utsatt for enkelte sjukdommar og ikkje minst at katten er verdt mykje pengar. 

Ein vanleg huskatt har ofte berre emosjonell verdi, og kan lett byttast ut ettersom dei ofte blir gitt bort gratis. Men har du investert fleire titals tusen i å kjøpe ein katt så er det også fornuftig å forsikre katten slik at du ikkje treng å legge ut slike summar igjen om katten skulle stryke med. Det blir akkurat som med sykkel. Har du ein sykkel som du har kjøpt brukt til 200 kr så er det berre tull å ha sykkelforsikring, men har du sykkel til 50 000 kr så er det fornuftig å ha forsikring. 

Lenke til kommentar
Alterego666 skrev (3 timer siden):

Å ha inne katt er dyreplageri, og

Å ha utekatt er å slippe en lystmorder løs blant småfuglene.

Fasit blir nødvendigvis at hverken du eller amdre skal ha katt.

Katter er en fremmedart og skulle vært svartelistet.

Det er et halsbaand med bjelle, som varsler fuglene, som du kan ta paa paa katten, hvis den godtar det.

Krever nok litt tilvenningstrening.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Vaksine mot hva, og veterinærbesøk for hvilken grunn? Forsikring mot ditt og datt unødvendig piss er også noe nytt.

Min familie har hatt katter i flere tiår. Det kan gå mange år mellom hvert besøk til veterinær, kun hvis det er snakk om liv, eller sterilisering selvsagt. Det er ingen vits å dra ut livet til et kjæledyr som mange gjør, f.eks operasjoner på en hund til 50 tusen kroner. Galskap. Men det sier litt om hvordan samfunnet har utviklet seg og blitt etterhvert. Som du sier er det nok en måte å erstatte andre ting på. 

Nå er det kommet så mange idiotiske regler at man ikke engang får ormekur uten veterinær besøk.. Heldigvis får man kjøpt sånt reseptfritt i Sverige så vi handler opp litt der så vi har. Besøker ikke veterinær regelmessig og blir de syke så er jeg helt enig i at det er galskap å dra ut livet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

Hva med aa taa den katten som du har kjent, siden du var ti aar, ei uke i leiligheten, for aa se hvordan det funker?

Et utmerket forslag. En annen mulighet er å passe katt for en liten periode, kanskje et par uker mens noen er på ferie f.eks. Dette kan du legge ut på finn og gjør det gjerne gratis eller for en symbolsk sum kun for egen læring, eventuelt kun kostnad til mat for dyret.

Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (20 timer siden):

- som sagt bor jeg i syvende etasje (har altan). Jeg er litt imot innekatter. Vil dette være skadelig for katten? 

Hvis du spør på et amerikansk forum, så vil du få helt motsatt svar enn her. Der er de helt mot at katter skal være ute fordi det visstnok er farlig.

Jeg er helt klart mest for at katter skal få lov til å gå ut og inn som de ønsker, men det er også fullstendig mulig for at en katt kan være lykkelig inne. For å få det til å fungere, bør du gjøre leiligheten kattevennlig. Den må ha leker, steder der den kan klatre og også steder der den kan være i fred. Har du mulighet, kan du sette netting rundt altanen din, slik at den også kan gå ut der.

Som jeg også sa tidligere i tråden, det er lurt å ha to katter hvis de ikke skal være ute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ting som taler for, er at du TS, i motsetning til mange andre, faktisk reflekterer og rådspør deg før du anskaffer deg katt. Klarer man å reflektere og gjøre litt research på dyrehold så er det godt utgangspunkt. 

Vi bor i blokk i Oslo og har katt her, vi har riktignok ganske greie forhold med tanke på å bo i 1.etg og at kjøkkenet vårt vender ut på en stille bakgård med gress hun kan maule og busker hun kan gjemme seg i. Katta hopper inn og ut av vinduet etter eget ønske. Vi har masse klorebrett i leiligheten, hyller i høyden som er tiltenkt katta og vannfontene og eget avlukke på kattetoalettet sånn at hun får privatliv ved dobesøk. Den som eier katten er veterinær 😉

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 timer siden):

Som jeg også sa tidligere i tråden, det er lurt å ha to katter hvis de ikke skal være ute.

Snakket med ei venninne, som har fire egne katter og to som en hjelp, til dyrebeskyttelsen. Hun har hjulpet dyrebeskyttelsen og har hatt katter, hele livet. Har med andre ord, peiling.

Hun mente det ville gaa bra med utebur, paa balkongen, men var helt klar paa at det maatte vaere to av dem, naar de bare, skulle vaere inne.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

TS, jeg er i samme situasjon som deg og vurderer innekatt. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg, egentlig tror jeg en katt har det best med utemuligheter men å være innekatt er jo tross alt bedre enn å være hjemløs/eierløs. Min løsning har vært å fungere som fosterhjem for katter gjennom Dyrebeskyttelsen. Fosterhjemskatter, i motsetning til når de bli adoptert, skal være innekatter. Jeg har til nå passet to stk og det har vært svært lærerikt. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg, men jeg er veldig glad for at jeg har passet katter før jeg skaffet en selv. 

Kanskje det kan være noe for deg, ts? Så kan du kjenne litt på hvordan det er å ha katt med de bomulighetene du har. Jeg har passet mine 5 uker og 8 uker ad gangen. Veldig hyggelig. 

Endret av Dugg
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Snakket med ei venninne, som har fire egne katter og to som en hjelp, til dyrebeskyttelsen. Hun har hjulpet dyrebeskyttelsen og har hatt katter, hele livet. Har med andre ord, peiling.

Hun mente det ville gaa bra med utebur, paa balkongen, men var helt klar paa at det maatte vaere to av dem, naar de bare, skulle vaere inne.

Husk at det er forskjell på katter.
Hva mennesker mener og tror, er ikke det samme som realiteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...