Gå til innhold

forsvarlig av meg å eie katt?


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (2 timer siden):

Snakket med ei venninne, som har fire egne katter og to som en hjelp, til dyrebeskyttelsen. Hun har hjulpet dyrebeskyttelsen og har hatt katter, hele livet. Har med andre ord, peiling.

Hun mente det ville gaa bra med utebur, paa balkongen, men var helt klar paa at det maatte vaere to av dem, naar de bare, skulle vaere inne.

Hvis jeg var veterinær eller eier av dyrebutikk, ville jeg gnidd meg i hendene.
Tenkt at 2 mulige inntektskilder er bedre enn 1……

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (18 minutter siden):

Hvis jeg var veterinær eller eier av dyrebutikk, ville jeg gnidd meg i hendene.
Tenkt at 2 mulige inntektskilder er bedre enn 1……

Katteshampoprodusentene ogsaa.

Naa vil det gaa dobbelt saa mye av, shampoen, balsamen og afterbalsamen, naar de bades.😃

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Katteshampoprodusentene ogsaa.

Naa vil det gaa dobbelt saa mye av, shampoen, balsamen og afterbalsamen, naar de bades.😃

Har aldri brukt katteshampoo eller lignende på katt. Har hatt langhårede katt også. Mine katter har vasket seg selv, og de har begge helt perfekte pelser. Den ene katta bruker jeg børste på for å minimere røyting. Samboer er skikkelig allergisk for den ene katten, men null allergisk for den andre. 

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (10 minutter siden):

Har aldri brukt katteshampoo eller lignende på katt. Har hatt langhårede katt også. Mine katter har vasket seg selv, og de har begge helt perfekte pelser. Den ene katta bruker jeg børste på for å minimere røyting. Samboer er skikkelig allergisk for den ene katten, men null allergisk for den andre. 

 

Er det Bengalen hun fikser bra. Bruker dere, hvor mangen generasjoner, der ogsaa?

Er ikke den "halvvill", slik som savannaen?

Min venninne, har to savannaer.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Er det Bengalen hun fikser bra. Bruker dere, hvor mangen generasjoner, der ogsaa?

Er ikke den "halvvill", slik som savannaen?

Min venninne, har to savannaer.

Ja, bengalen finnes hun ikke det spor allergisk av. Hun kan stryke katten med ansiktet sitt, og merker ingen ting. Av de fleste andre katter får hun store plager. En gang hovnet til og med øyeeplet opp.

 Bengalen er litt halvvill ja, veldig særegen. Ikke redd for å si fra verken vokalt eller fysisk. Den kan gå til angrep ved høylytt roping, f.eks hvis vi roper fra et rom til et annet. Så vi har sluttet med det😅

Lenke til kommentar
El burro skrev (På 27.7.2023 den 21.18):

For øyeblikket så har jeg 5 katter og har hatt både katter og hunder hele livet, det er helt naturlig at katter ikke trives bra når de må leve hele livet sitt inne. Det er rett og slett ikke sånn de er fra naturens side.

På tross av at du har fem katter, og har hatt katter hele livet, så tør jeg påstå at du er litt sneversynt på dette området eller rett og slett ikke har nok erfaring med alle typer katter.

Katter er like forskjellige som mennesker, om ikke mer forskjellige; noen vil være så mye ute som mulig, andre trives aller best inne. Det kommer helt an på kattens personlighet

Må pus være ute?

Har hatt katter hele oppveksten (10 stykker), og da utekatter. Hvor godt de likte å være ute varierte, men de måtte gå ut for å gjøre fra seg for eksempel. Nå har jeg to innekatter. Og før du skyter løs på meg; den ene var en hjemløs katt som gikk sulten, kald og ensom i nærområdet. Jeg tok henne til meg etter å ha forsøkt alle muligheter for å finne ut om hun hadde en eier, men alle forsøk (inkludert å scanne etter chip) var resultatløst. Jeg bor imidlertid også i en blokkleilighet i øverste etasje. Tok kontakt med Dyrebeskyttelsen fordi jeg var usikker på om innekatter var dyreplageri eller ei og vurderte å be de finne et hjem til henne. Men de mente hun kunne passe godt som innekatt fordi hun hadde dårlige minner om tiden ute. For hun var faktisk redd for å gå ut på verandaen den første tiden, og har aldri ytret eller vist noe ønske om å få gå ut. Hun kan ligge på verandaen i solen nå, men i veldig begrensede tider av gangen. Hun trives best i solen på innsiden av vinduet som vender ut mot verandaen.

Jeg tenkte hun kunne få en kattevenn ettersom hun måtte være innekatt, og Dyrebeskyttelsen ga meg en katt de mente passet godt som innekatt. Han har heller aldri ytret ønske om noe uteliv. Han er livredd for å gå utenfor inngangsdøren til og med, og jeg måtte gi opp å forsøket å gå tur med han når han var kattunge, for han virkelig hatet å være ute. Selve selen er ok, det var det å være ute som var skummelt (han er litt pysete).

De leker sammen, jeg leker med de, gir de masse kos og oppmerksomhet, de har kloremøbler, kattemøbel, diverse leker og andre ting som holder de aktivisert. De virker minst like lykkelige som alle utekattene jeg har hatt i oppveksten. Og som en bonus; det er mindre fare for sykdommer, og ingen fare for å bli skadet av påkjørsel, mennesker som er ute etter å plage/torturere katter (som det dessverre har vært mye av den siste tiden) andre dyr, eller andre tilfeldige hendelser. Innekatter lever i gjennomsnitt en del år lenger enn utekatter av disse grunnene. En del av utekattene jeg hadde i oppveksten led en smertefull død som følge av påkjørsler, angrep fra andre dyr (vi bodde i skogkanten), til og med en som ble forgiftet av en nabo som bor et stykke unna. Ingen av de ble gamle nok til å dø av alderdom. En annen fordel, er at de er en mindre trussel mot dyrelivet i området (utekattene mine tok mus og rotter, noe som var bra, men også småfugler, ekorn og til og med hareunger) og naboene blir ikke plaget av at kattene gjør fra seg i blomsterbedet deres.

Så nei, ikke alle katter passer som innekatter. Men samtidig er det ikke alle katter som må være utekatter for å få et lykkelig og fullverdig liv. Samtidig, hadde jeg ikke tatt til meg disse to kattene, og heller latt Dyrebeskyttelsen finne et annet hjem til de, hadde det vært to andre katter som ikke hadde fått den hjelpen de trengte. Så å la folk gi meg dårlig samvittighet fordi jeg er en "dyreplager" tillater jeg ikke lenger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Ja, bengalen finnes hun ikke det spor allergisk av. Hun kan stryke katten med ansiktet sitt, og merker ingen ting. Av de fleste andre katter får hun store plager. En gang hovnet til og med øyeeplet opp.

 Bengalen er litt halvvill ja, veldig særegen. Ikke redd for å si fra verken vokalt eller fysisk. Den kan gå til angrep ved høylytt roping, f.eks hvis vi roper fra et rom til et annet. Så vi har sluttet med det😅

Hun har to Main con ogsaa, savannaene og Main conene, gaar kjempefint i sammen.

Litt rart, i grunnen, saa forskjellige de er.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Hun har to Main con ogsaa, savannaene og Main conene, gaar kjempefint i sammen.

Litt rart, i grunnen, saa forskjellige de er.

Har hatt Maine Coon, og min erfaring er at de er noe av det snilleste som går an å få tak i. Tror de går sammen med nesten hva som helst. 

Er kattene jevngamle?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Har hatt Maine Coon, og min erfaring er at de er noe av det snilleste som går an å få tak i. Tror de går sammen med nesten hva som helst. 

Er kattene jevngamle?

Veldig hyggelig droes dette, vi faar unnskylde oss for TS med, naar det gjelder avsporing, at kanskje vi gir ham noen innputt, i valget av katt, i naermeste fremtid.

Nei de er litt spredt, naar det gjelder alder, men unge alle. Har mye kontakt med henne, saa jeg er jo "filleonkelen" deres da.

Var med paa flyplassen aa hentet begge savannaene, freks. Det tror jeg var bra, at lukta mi, var der, fra foerst stund. Begge er veldig skye, men jeg er akseptert, full tillit, de kjenner meg.

Den ene Main conen, ser ut som ei miniloeve, han er sjefen. En meget rettferdig, tollmodig og dyktig leder.

Dronninga, er den svarte og hvite. Den fikk hun billig, for den var svart og hvit??? De skulle ha visst, hva de gikk glipp av, de som valgte de andre farvene. For en ro, for en personlighet, den er saa slow og kul. Naermst smitter deg med roen sin. Spesielt dyrelegene, blir veldig imponert, over hvor rolig og grei hun er. De har aldri moett maken. Den er min nummer 1.

Men kjempekule de andre ogsaa.

Savannaene, er noen riktige tjueradder. De stjeler paa smaating, hele tiden og gjemmer dem. 😄   Snakker veldig mye, med forskjellige lyder. Nesten som et eget primitivt spraak?

 

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 timer siden):

Forsikring mot ditt og datt unødvendig piss er også noe nytt.

Har man ikke økonomisk kapasitet til å betale 50k der og da for en operasjon på et dyr for at denne skulle ha det godt i mange år til, så er forsikring en fin ting. Man har tross alt selv valgt å ta ansvar for et dyr, og da bør dyrets helse og velvære være i fokus. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 minutter siden):

Skal man ha en ren innekatt burde det gjerne være to som allerede foreslått i tråden her, og av en rase som fungerer som dette. Ellers burde man se mot Japan og la seg inspirere av de kattevennlige leilighetene som finnes der. 

Å avle frem katter som bare skal være inne, er svært betenkelig. Da beveger man seg svært langt vekk fra katters opprinnelige gener og dette kan sammenlignes med altfor naiv avling på «pen/nusselige» hunder. Konsekvenser som dårlige hofter (schæfer) og pusteproblemer (bulldog o.l) er medaljens bakside.

Kupering og kastrering pga eierens forfengelighet, er heldigvis i ferd med å bli forbudt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Å avle frem katter som bare skal være inne, er svært betenkelig. Da beveger man seg svært langt vekk fra katters opprinnelige gener og dette kan sammenlignes med altfor naiv avling på «pen/nusselige» hunder. Konsekvenser som dårlige hofter (schæfer) og pusteproblemer (bulldog o.l) er medaljens bakside.

Kupering og kastrering pga eierens forfengelighet, er heldigvis i ferd med å bli forbudt

Det er noen userioese oppdrettere, som massproduserer katter, som faar det, til aa klinge i kassen hos dyrlegen.

Viktig aa styre unna dem, hvis en skal ha rasekatt. Noen raser, er jo sterkere, mer fri for slikt.

Streetmixen, pleier vel aa vaere relativt, vedlikeholdsfri? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Skal man ha en ren innekatt burde det gjerne være to som allerede foreslått i tråden her, og av en rase som fungerer som dette. Ellers burde man se mot Japan og la seg inspirere av de kattevennlige leilighetene som finnes der. 

Enig i dette. Jeg har to huskatter selv som er utekatter, jakter og stortrives ute. Skal man ha innekatter ville jeg definitivt valgt en rasekatt(er) som passer bedre med å være innekatter. Vanlige huskatter bør helst få lov til å være ute da de har jaktinstinkt og det skal litt til å få de trives som kun innekatter. Selv med masse klorestativ og leker. Anbefaler ts å lese litt om de forskjellige katterasene som finnes og velge med omhu :) https://www.if.no/magasinet/katt/kjope-katt/katteraser-hvilken-katt

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 29.7.2023 den 8.32):

Har man ikke økonomisk kapasitet til å betale 50k der og da for en operasjon på et dyr for at denne skulle ha det godt i mange år til, så er forsikring en fin ting. Man har tross alt selv valgt å ta ansvar for et dyr, og da bør dyrets helse og velvære være i fokus. 

Anbefaler forsikring. Før de fikk forsikring havna katta til lillesøs og svoger i slåsskamper med andre katter kun på røde dager, i helg og på kveld og trengte veterinærtilsyn. Det ble veldig dyrt, så de så verdien med forsikring. Virker som katten tok hintet for etter de fikk forsikring har den ikke havnet i en eneste slåsskamp etter :D

Lenke til kommentar

Forsikring lønner seg ikke hvis man er greit bemidlet og kanskje ikke for noen. 6k i året blir mye penger etter noen tiår. Hvis man hadde investert pengene i stedet kan det være snakk om 250k etter 20 år hvis man regner med 10% avkastning. Det finnes rimeligere forsikringer, men da har man lavere beløp som dekkes. I tillegg kommer egenandeler.

Selv for folk som ikke er så bemidlet vil det heller lønne seg å spare 500 kr i måneden og ha på hånda hvis det skjer noe. Etter 3 år vil man allerede ha 18k + renter.

For 500 kr i måneden får man dekket kostnader inntil 60k i året for den katten og egenandeler kommer i tillegg, Det er rett og slett en dårlig deal kontra å spare til noe uforutsett.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Per katt. Det kan koste 2k, men da er det et lavere beløp som dekkes og det er egenandeler.

Forsikring er først og fremst lønnsomt for forsikringsselskapene og bankene som har sikkerhet i folks eiendeler.

Folk er forskjellige. Noen bulker ikke bilen på 30 år og noen bulker 3 ganger i året. Hvis katten stadig blir skadet,er det andre grep som skal til enn forsikring. Hvis man erfarer at det er farlig å slippe katten ut i området, er det neppe noe man bør fortsette med over tid, forsikring eller ikke.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...