Gå til innhold

Har du noen gang "moxet" noe? Fortell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min første moxe-historie handler om da jeg og en kompis som 8-9-åringer flere dager på rad stjal snop på den lokale butikken. Det endte med at vi ble fersket av datteren til innehaveren, kastet ut, med beskjed om at hun ikke ville se oss her igjen. Det tok vel et års tid før neste gang jeg entret butikken. Noen år senere knabbet jeg en pakke sigaretter. Noe mer kan jeg faktisk ikke huske, om vi ser bort fra en gang jeg handlet julegaver på Enklere Liv, og på kvelden oppdaget at to av varene ikke ble slått inn og dermed ikke betalt for, uten at jeg dro tilbake for å rette opp i det.

Men jeg er sikker på at det er mange andres som har langt saftigere historier å komme med!

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (Akkurat nå):

Å "moxe" er for mange nå blitt ensbetydende med å stjele noe, jf. Brille-Bjørnar-gate. Har du noen gang moxet noe, stort eller smått? Del din historie her!

Eple fra naboens epletre. Ble busta av eier.
Etter det røyk politikerkarrieren og hele fremtiden min.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Jeg har flere ganger fått tilbake mer vekslepenger enn det jeg skulle (den gang de i kassa måtte regne selv). Ofte helt opp mot 20,-. Da var det bare å være stille og kjappe seg ut. 

Fremdeles dårlig samvittighet. 

Hadde en episode på Statoil da jeg skulle bytte gassflaske. Hadde stålflaske og skulle bytte til en i kompositt. Leverte en femhundrelapp og hun i kassa gjorde diverse utregninger, og ga meg tilbake 700 og noen mynter. 

Prøvde å si at det var feil, men fikk høre at dette hadde hun regnet to ganger på og det var riktig. Orket ikke krangle, så jeg takket og gikk. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Fikk kupong på en håndsåpe fra Vitus Apotek sist jul. Fikset pick-up sånn at den lå klar i kassa da jeg skulle hente den. Apoteken scannet varen og sa at jeg måtte betale 150kr elns. Jeg viste henne kupongen det det stod "Gratis". Kom bort en til og sa at jeg bare skulle ta den.

Da jeg kom hjem så jeg at kupongen var for en 300ml såpe. De hadde gitt meg en på 500.

Snart brukt opp såpa. Håper jeg får nattesøvnen tilbake når den blir tom.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (24 minutter siden):

Fikk kupong på en håndsåpe fra Vitus Apotek sist jul. Fikset pick-up sånn at den lå klar i kassa da jeg skulle hente den. Apoteken scannet varen og sa at jeg måtte betale 150kr elns. Jeg viste henne kupongen det det stod "Gratis". Kom bort en til og sa at jeg bare skulle ta den.

Da jeg kom hjem så jeg at kupongen var for en 300ml såpe. De hadde gitt meg en på 500.

Snart brukt opp såpa. Håper jeg får nattesøvnen tilbake når den blir tom.

150 kr for en håndsåpe. Det er til å miste nattesøvnen over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde en storhandel rundt år 2016. Når jeg kom ut fra Madla Handelslag, oppdaget jeg en tannkremtube som hadde "gjemt seg" under noen andre handleposer fra AMFI Madla. Jeg gadd ikke gå tilbake med tannkremtuben for å betale 24.90,-. Parkeringen min gikk tross alt snart ut.... Fy meg. 

Litt verre var det når ei dame i kassa på Coop Marked på en øy i Ryfylket scannet inn en 6-pack med Sommerby Cider i 2006. Men kun en enkelt boks ble registrert. I den tia var jeg introvert som fy, og jeg slet med å åpne kjeften å gi beskjed.... igjen; Fy meg. 

Jeg har også "stjålet" et ukjent antall handleposer fra de selvbetjente kassene. Ved et tilfelle ble jeg til og med kontrollert. Men de la ikke merke til posetyveriet. De telte kun antall varer, og var fornøyd med det. 😜

 

 

 

Lenke til kommentar

Hadde vondt i magen av dårlig samvittighet i flere dager etter jeg tok en Lion sjokolade fra en butikk rundt 10 års alderen. 

Ikke stjeling men siden han fikk "panikk". Så fikk jeg veldig angst/panikkanfall og stakk etter jeg klarte å ripe opp en bil for ca 15 år sida. Fremdeles dårlig samvittighet for det, er så stygt gjort det.

Lenke til kommentar

Hentet en pakke fra Post-i-butikk, satt den i handlevognen og gikk så butikkrunden. En eske med bønner i tomat snek seg bak postpakken og ble ikke sett ved selvbetjeningskassen, men først ved tømming av vogn til bilen langt unna kassen i parkeringshuset. Ble vel mellom 10 og 20 kroner ufortjent 'gevinst' på denne handleturen.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (51 minutter siden):

Å "moxe noe" handler da vel om å være uærlig etter tyveriet også? Å bortforklare, endre historien osv.. 

Selve tyveriet er omtrent det minste problemet i saken.

Ja, om man har noen gode bortforklaringer å komme med ved fersking, så gir jo det en ekstra dimensjon i denne sammenheng, selv om jeg nok tror et slikt krav vil føre til at det vil være ytterst få som har noe å komme med.

Men når du sier det, så kom jeg på noe annet eksempel som på en måte passer, men egentlig likevel ikke. Riktig nok ikke fra meg selv, men en kamerat:

Vi var på romjulsturnering i fotball som ungdommer, og på en butikk ble min venn fersket av innehaveren i det han stjal noe fyrverkeri-greier. Men da innehaveren tømte lommene for å få tilbake tyvegodset, så sa tyven til sitt forsvar: "Nei, det der kan du ikke ta, for det har jeg ... øøh ... tatt i en annen butikk ..." Som jo var sannheten, og dermed egentlig ikke en bortforklaring, selv om innehaveren tolket det som det, og tok alt sammen i sin varetekt. Og som dermed på sett og vis stjal fra tyven/den andre butikken.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (31 minutter siden):

" Som jo var sannheten, og dermed egentlig ikke en bortforklaring, selv om innehaveren tolket det som det, og tok alt sammen i sin varetekt. Og som dermed på sett og vis stjal fra tyven/den andre butikken.

Kun dersom han Moxet... Det kan jo tenkes han ikke fikk panikk, og overleverte tjuvgodset til dets opprinnelig eier :) 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det kan jo hende at det har blitt med noen ekstra vekslepenger fra butikken, eller noen varer kasseren har glemt å slå inn, men det er ikke noe jeg vet om.

Fra barndommen husker jeg en gang jeg var med på senteret. Mamma ga streng formaning om at jeg IKKE!!!! skulle bruke lommepengene mine på tv-spill. Særlig. Jeg gikk straka vegen inn på butikken, fant det jeg hadde lyst på, og tenkte noen sekunder på hvordan jeg skulle gjemme dette for ho mor. "Kanskje det går an å putte det på innerlomma i jakka?" tenkte jeg, og putta (det tomme) coveret ned i jakka. Det tok fem sekunder det, før noen bak meg ropte "HEI!! HVA ER DET DU DRIVER MED!!"

Oops.

Det passa jo, så jeg tok det ut igjen og gikk mot sinnataggen i kassa. Igjen får jeg den "hva er det du driver med?!". "Skulle bare se om det passa?" sier jeg, ganske spak over å møte en så sinna fyr. "Den var jævlig tynn!..." sier han. "Men du skjønner at jeg reagerte på deg, eller?!". Joda. Jeg skjønte vel det. Betalte for meg, putta spillet tilbake i jakka, og gikk.

De oppdaga spillet hjemme også. Ny runde med kjeft. 

Det var ikke lett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (58 minutter siden):

Jeg har også "stjålet" et ukjent antall handleposer fra de selvbetjente kassene. Ved et tilfelle ble jeg til og med kontrollert. Men de la ikke merke til posetyveriet. De telte kun antall varer, og var fornøyd med det. 😜

Har aldri betalt for pose i selvutsjekken, og kommer aldri til å gjøre det.
Som regel har jeg med eget bærenett, så i år har jeg "stjålet" 3 poser. 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (1 time siden):

Moxet masse godteri fra den lokale kiosken da jeg var liten. Ble til slutt tatt. Det var flaut og jeg gikk aldri tilbake dit. Heldigvis stengte de ned for godt kort tid etter dette, så jeg slapp å forholde meg til det.

Kanskje de hadde overlevd uten din moxing!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...