GÃ¥ til innhold

Hvor er syden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syden og norden er ord vi har fått fra tysk og som egentlig bare betyr "det sydlige" og "det nordlige". Syden har gått inn i dagligtale hos oss for områder vi reiser på chartertur til for primært å oppleve sol og varme uten å ha noe særlig forhold til områdets lokale særegenhet. Det blir liksom bare noe som blir med i pakken og noe mange klarer ignorere. Opprinnelig ble kun Middelhavsområdet omtalt som Syden, men etter som det har blitt enkelt og billig å reise til Thailand har det blitt inkludert i begrepet for mange.

Syden: Områder man enkelt kan reise på chartertur til for sol og varme uten å bry seg om hvor i verden det er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (14 minutter siden):

Slutter meg til oppfatningen at "syden" er middelhavslandene i hovedsak. Når noen snakker om "syden" og "sydentur" så er det det de mener, ikke Thailand.

Samme tenker jeg. Men i enkelte tilfeller går det kanskje an å bruke syden om Thailand også? Hva skal du i sommer? - Blir sydenferie i år!, å så spennende, hvor da? - Thailand. 

Høres litt rart ut, det riktige hadde kanskje å vært å bruke "thailandtur" eller lignende som svar på første spørsmål. 

Lenke til kommentar

syden
(idiomatic, tourism) "The south"; used to denote the Mediterranean region which since the early 1970's has been one of the foremost Norwegian vacation destinations. More recently expanded to charter-based tropical vacation destinations generally.


Jeg tenker på typiske charter-destinasjoner fra 1970-1990. Spesifikt Kanariøyene, Mallorca, Kreta og Kypros.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Liksom said:

Hva tenker du om dette.....min kollega mente Thailand var syden 😮

Landet er "syden" kun i betydningen "varmere og mer solfylte strøk". Gjerne med strender, drinker og eksotisk mat.

Som for så vidt et greit.

"Syden" refererer oftere til hva slags ferie det er snakk om, i stedet for hvor ferien skal finne sted, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, nebrewfoz said:

Men nord for svarteste Afrika ...

Njæ, Kanariøyene er også Syden og vest for... Nå vet jeg ikke hvor langt sør "svarteste" begynner siden det er et ukjent begrep for meg. 

"Nå hadde det vært godt med en Sydentur", sier vi når vi har 10 grader og regn i juni. Og så sjekker man pris og tilgjengelighet. Assosiasjonene følger nok dermed tilgangen til charterdestinasjoner. Fra Bodø så har det over tid typisk vært spanske eller greske øyer, Tyrkia og Bulgaria. Vi har for eksempel ikke samme forholdet til den franske solkysten, og alt østover føles mer som en verdensomspennende reise siden man ender opp med et par mellomlandinger først. 

 

Edit: 
I Salten tror jeg kanskje at en del bruker begrepet "Syden" om når de drar på camping til Skellefteå også. Men da i en litt annen betydning, "litt som Syden". 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...