Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (På 14.7.2023 den 13.46):

Er det noen spesielle taler du tenker på? Med bare korte klipp eller samlinger fra YouTube er det jo lett å tro han er helt håpløs. Synes han stort sett har kontroll på hodet og pratingen, men man ser jo at han er gammel når han beveger seg.

er vel summen av alt.

her f.eks. er det nesten skremmende nifst, minner om et gjenferd som har stått opp fra de døde

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt på siden av hvorvidt Joe Biden er egnet eller ikke, men fy f* for ei motbydelig kjerring som ledet det programmet på Sky Australia. Gjør narr av stammingen til Biden, dropper å ta med konteksten rundt dette med at han "mistet en sønn i Irak", og latterlig ladd språkbruk generelt. 

La oss håpe vi blir skånet for å få sånt søppel på norsk tv. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

for ei motbydelig kjerring som ledet det programmet på Sky Australia.

helt klart en veldig anti-Biden/ anti-democrat kanal

hvorfor akkurat Sky News Australia så "engasjert" i dette? Ser aldri det "nivået" på Sky News i UK

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (57 minutter siden):

er vel summen av alt.

her f.eks. er det nesten skremmende nifst, minner om et gjenferd som har stått opp fra de døde

 

Heit rett det er skremmande nifst at nokon kan tru at denne filmen på eit par sekundar har noko å sei om Biden sin kognitive evner. I dei få sekundane ein ser så har Biden litt stiv gange, har absolutt ingen ting kognitive evner å gjere. Ein av USA sine største presidentar satt i rullestol, ut i frå logikken i denne filmen så skulle han då vere fullstendig dement. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MRSA skrev (19 minutter siden):

Heit rett det er skremmande nifst at nokon kan tru at denne filmen på eit par sekundar har noko å sei om Biden sin kognitive evner. I dei få sekundane ein ser så har Biden litt stiv gange, har absolutt ingen ting kognitive evner å gjere. Ein av USA sine største presidentar satt i rullestol, ut i frå logikken i denne filmen så skulle han då vere fullstendig dement. 

Det finnes maaange klipp av Biden der han virker dement. Jeg tror ikke at han er det, men at han sliter med ettervirkninger av to hjerneopprasjoner. Han har nedsatte kognitive evner, men han har som jeg har forstått blitt undersøkt av lege og det har blitt konkludert med at han er frisk nok. Det jeg synes blir for dumt er at demokratene later som om at han er en 21 år gammel toppidrettsutøver, og ikke en 80 åring med helseproblemer (noe som er vanlig å ha når man er 80 år).  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (8 minutter siden):

Det finnes maaange klipp av Biden der han virker dement. Jeg tror ikke at han er det, men at han sliter med ettervirkninger av to hjerneopprasjoner. Han har nedsatte kognitive evner, men han har som jeg har forstått blitt undersøkt av lege og det har blitt konkludert med at han er frisk nok. Det jeg synes blir for dumt er at demokratene later som om at han er en 21 år gammel toppidrettsutøver, og ikke en 80 åring med helseproblemer (noe som er vanlig å ha når man er 80 år).  

Det er ingen ting som tydar på at Biden har svekka kognitive evner. Det er heller ingen som later somhan er 21 år gammal toppidrettsutøvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MRSA skrev (1 minutt siden):

Det er ingen ting som tydar på at Biden har svekka kognitive evner. Det er heller ingen som later somhan er 21 år gammal toppidrettsutøvar. 

Biden sliter jo med å gå i en rett linje, han klarer ikke å snakke sikkerlig og han har vist flere ganger at han ikke legger merke til omgivelsene rundt seg. Det vil jeg kategorisere som at han har svekkede kognitive evner, noe som ikke er rart med tanke på hjerneoprasjonene eller alder. Kommentaren om toppidrettsutøver var selvfølgelig en overdrivelse. Jeg føler bare at hans helseplager blir neddrysset. Dette kan jo selvfølgelig være for å ikke gi politiske motstandere ammunisjon, men personlig synes jeg det er bedre at man er åpen rundt dette.   

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

helt klart en veldig anti-Biden/ anti-democrat kanal

hvorfor akkurat Sky News Australia så "engasjert" i dette? Ser aldri det "nivået" på Sky News i UK

Sky News Australia er en slags alt-right kanal i samme gate som Fox News, ofte verre. De satser internasjonalt med slike videoer på Youtube. Det er ikke det samme som britiske Sky News. Eid av News Corp (Murdoch).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sky_News_Australia

Overall, we rate Sky News Australia Right-Biased based on story selection and editorial positions that mostly favor the right. We also rate them borderline Questionable and Mixed for factual reporting due to several failed fact checks, unproven claims, and the promotion of conspiracy theories and misinformation.

https://mediabiasfactcheck.com/sky-news-australia/

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
MRSA skrev (11 timer siden):

Heit rett det er skremmande nifst at nokon kan tru at denne filmen på eit par sekundar har noko å sei om Biden sin kognitive evner.

hadde det kun vært ett eksempel ja, men er mange eksempler på at Biden vaser rundt og ikke har begrep på hvor han er eller hva settingen er. Rett og slett fraværende. Hadde du stolt på hvis han alene hadde hatt boksen med atom-knappen i fanget?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

btw, man hadde nødvendigvis ikke stolt på hvis Donald Trump hadde håndtert atom-knappen alene heller, han er også i gråsonen for å si det sånn.

Litt rart/tragisk at et så stort land som USA bare kommer opp med gærninger som har sjanse til å bli president.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

er vel summen av alt.

her f.eks. er det nesten skremmende nifst, minner om et gjenferd som har stått opp fra de døde

 

 

Helt irrelevant til hva man skal mene om stilen og politiske bias til Sky News Australia; jeg ser hva jeg ser og hører hva jeg hører. Dette med "stamming" som nevnes til stadighet er ikke noe jeg legger merke til her; man kan stamme uten å ha svekkede kognitive evner. Men her ser jeg en mann med tydlige, ganske så tydelige svekkede kognitive evner, noe som ikke er uvanlig hos eldre mennesker i 80-årene. Om det skyldes demens eller senvirkninger fra et slag skal jeg ikke spekulere i her; jeg er ikke legen hans men som mange så korrekt observerer så er det slik man ser mennesker som bor på pleiehjem. Og at han ikke en gang husker hvor hans egen sønn døde; vel det er urovekkende. Urovekkende at en eldre mann med overtydelige svekkede kognitive evner sitter på atomknappen.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Litt på siden av hvorvidt Joe Biden er egnet eller ikke, men fy f* for ei motbydelig kjerring som ledet det programmet på Sky Australia. Gjør narr av stammingen til Biden, dropper å ta med konteksten rundt dette med at han "mistet en sønn i Irak", og latterlig ladd språkbruk generelt. 

La oss håpe vi blir skånet for å få sånt søppel på norsk tv. 

OK; dette var jeg ikke klar over men det er greit å få det korrigert. Helt klart et motbydelig lavmål dersom man kjenner til hele konteksten her ja.

Mr.M skrev (13 timer siden):

helt klart en veldig anti-Biden/ anti-democrat kanal

hvorfor akkurat Sky News Australia så "engasjert" i dette? Ser aldri det "nivået" på Sky News i UK

Det er ikke lenger samme selskap. Sky News Australia solgte seg ut i 2016 men beholdt navnet og er vel egentlig Australias svar på Fox News, dog mer drøyere.

Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Biden sliter jo med å gå i en rett linje, han klarer ikke å snakke sikkerlig og han har vist flere ganger at han ikke legger merke til omgivelsene rundt seg. Det vil jeg kategorisere som at han har svekkede kognitive evner, noe som ikke er rart med tanke på hjerneoprasjonene eller alder. Kommentaren om toppidrettsutøver var selvfølgelig en overdrivelse. Jeg føler bare at hans helseplager blir neddrysset. Dette kan jo selvfølgelig være for å ikke gi politiske motstandere ammunisjon, men personlig synes jeg det er bedre at man er åpen rundt dette.   

Det er jo en grunn til at vi har pensjonsalder som i Norge er 67 år. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det er så vanskelig i verdens mektigste land å finne presidentkandidater som ikke pusher 80 eller til og med er over den alderen. På begynnelsen av 1980-tallet ble Sovjetunionen brukt som et eksempel på land som plasserte veldig gamle mennesker som statsledere men nå er det altså USA som er der. Og det var i de siste årene før det kollapset. Og nå er USA der? Hmmm....

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

hadde det kun vært ett eksempel ja, men er mange eksempler på at Biden vaser rundt og ikke har begrep på hvor han er eller hva settingen er. Rett og slett fraværende. Hadde du stolt på hvis han alene hadde hatt boksen med atom-knappen i fanget?

Biden har alltid vært kjent for sine mange «gaffes» og forsnakkelser gjennom hele sin lange politiske karriere. Bare å søke opp, så er det mye morsomt og ganske uforståelige ting han har sagt. Om det er mer nå enn det var før, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror stammeproblemene naturligvis er en årsak til det, men også bare hvordan han er. Ellers er det jo godt synlig at han er gammel, men jeg synes han stort sett virker ganske fysisk frisk og rask for alderen.

Når det gjelder «atomknappen» så har han hatt denne i et par år nå, og at han alene skulle hatt denne i fanget er uansett ikke noe som ville skjedd - det er heldigvis ikke helt sånn det funker.

Det finnes yngre kandidater fra begge partier. Noen av dem er ganske spennende, men det blir nok vanskelig å utkonkurrere de «største». Dog kan mye endres på 1+ år.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

OK; dette var jeg ikke klar over men det er greit å få det korrigert. Helt klart et motbydelig lavmål dersom man kjenner til hele konteksten her ja.

Man kan jo godt være uenig i resonnementet Biden gjør der, det er unektelig litt spesielt å si at han mistet en sønn i Irak når han faktisk ikke døde der, men det er jo ikke sånn at Biden ikke aner hva han snakker om. Det er en grunn til at han sier det. Å legge det frem som at "ha ha, han vet ikke engang hvor sønnen hans døde", det er bare dønn uærlig. 

Jeg kokte litt over da reporteren gjorde hånlig narr av "det gikk ikke så bra da han skulle si noe. Eller prøvde å si noe." -og viser en mann som stammer.

Igjen, jeg håper vi slipper dette nivået på "journalistikk" her til lands. Det er virkelig tragisk at mennesker sitter og ser på sånt piss, og at de ikke ser gjennom det for hva det er. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

 

Helt irrelevant til hva man skal mene om stilen og politiske bias til Sky News Australia; jeg ser hva jeg ser og hører hva jeg hører. Dette med "stamming" som nevnes til stadighet er ikke noe jeg legger merke til her; man kan stamme uten å ha svekkede kognitive evner. Men her ser jeg en mann med tydlige, ganske så tydelige svekkede kognitive evner, noe som ikke er uvanlig hos eldre mennesker i 80-årene. Om det skyldes demens eller senvirkninger fra et slag skal jeg ikke spekulere i her; jeg er ikke legen hans men som mange så korrekt observerer så er det slik man ser mennesker som bor på pleiehjem. Og at han ikke en gang husker hvor hans egen sønn døde; vel det er urovekkende. Urovekkende at en eldre mann med overtydelige svekkede kognitive evner sitter på atomknappen.

Du skriv at Biden ikkje hugsar kvar sønnen døde, er du heilt på jordet. Det at Biden seie at sønnen døde i Irak er heilt vanleg måte å uttrykke seg på når nokon dør av eit traume dei pådrar seg i ein krigssone som Irak. Så enten har du ingen medfølelse for dei som misse nokon i krig eller så forstår du ikkje noko. Nei, i denne filmen ser ein igen ting som tyder på kognitiv svikt. Det å på den måten kan i værste fall vere parkinson, men ein kan vere heilt klar og orientert av den grunn. Hugs no at eg skreiv i værste fall. Og det at ein er 80 år betyr ikkje at ein må ha helseplager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MRSA skrev (7 minutter siden):

Du skriv at Biden ikkje hugsar kvar sønnen døde, er du heilt på jordet. Det at Biden seie at sønnen døde i Irak er heilt vanleg måte å uttrykke seg på når nokon dør av eit traume dei pådrar seg i ein krigssone som Irak. Så enten har du ingen medfølelse for dei som misse nokon i krig eller så forstår du ikkje noko. Nei, i denne filmen ser ein igen ting som tyder på kognitiv svikt. Det å på den måten kan i værste fall vere parkinson, men ein kan vere heilt klar og orientert av den grunn. Hugs no at eg skreiv i værste fall. Og det at ein er 80 år betyr ikkje at ein må ha helseplager. 

Nå har jeg allerede korrigert meg ut i fra hva utakt skrev om du fikk med deg det. Forøvrig liker jeg veldig dårlig at vilt fremmede mennesker slenger ut en masse stråmenn om hva jeg angivelig står for om manglende medfølelse. Du aner ingen ting om dette og det er ekstremt tynt grunnlag å bruke enkeltsetninger for å slenge ut insinueringer om hvorvidt andre debattanter har medfølelse eller ikke. Slik ståmannsargumentasjon synes jeg man skal spare seg for i debatten; det mener jeg virkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg allerede korrigert meg ut i fra hva utakt skrev om du fikk med deg det. Forøvrig liker jeg veldig dårlig at vilt fremmede mennesker slenger ut en masse stråmenn om hva jeg angivelig står for om manglende medfølelse. Du aner ingen ting om dette og det er ekstremt tynt grunnlag å bruke enkeltsetninger for å slenge ut insinueringer om hvorvidt andre debattanter har medfølelse eller ikke. Slik ståmannsargumentasjon synes jeg man skal spare seg for i debatten; det mener jeg virkelig.

Men du har ingen problem med å slenge ut kommentarar om vilt frammande sine kognitive evner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MRSA skrev (2 minutter siden):

Men du har ingen problem med å slenge ut kommentarar om vilt frammande sine kognitive evner. 

Jeg kommenterte bare ut i fra en observasjon og konkluderte ikke med noe som helst; jeg skrev det til og med pm du gadd å lese alt jeg skrev. Forøvrig slenger jeg ikke ut grunnløse beskyldninger til andre i forumer uansett om jeg er uenig med dem om manglende empati og lignende; slik holder jeg meg for god til. Du kan kanskje lese alle innlegg jeg har skrevet her og hvor jeg korrigerer meg fremfor å komme med usaklige insinueringer.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...