Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (1 time siden):

Hadde de tålt det hadde de ikke blitt forbudt til lading.

Det er din udokumenterte påstand.

Vil du ha et alternativ for hvorfor de tok bort muligheten i NEK 400:2022?

Kan det kanskje skyldes at det er umulig å vite om en CEE-kontakt har nødvendig B-vern eller ei?!

---

Vi som kjører rundt og lader opp bilene våre, har generelt sett null peiling på elektrisk kurser, a/b-vern, ampere, CEE og alt det andre. De fleste av oss vet ikke en gang forskjellen på støpsel og stikkontakt, ei heller hva som er forskjellen på watt og volt! Ergo; vi kan ikke forvente mye fra den jevne bilfører. 

Med det bakteppet, gir det mening å lære opp allmuen til å alltid - uten unntak - ty til dedikerte bokser, hvis ~99% er satt opp av fagkyndige, og i tillegg har de innebygd B-vern. Støter man på en slik, er det trygt å lade. Alltid. Uansett.

For folk flest er det umulig å se om min CEE-kontakt er trygg å lade på, eller ei. «Tilfeldigvis» har jeg installert korrekt vern i sikringsskap, men det er det jo bare jeg som vet (og elektrikeren, da).

Nå som ladebokser har falt ned til et akseptabelt prisnivå, tenker jeg det er greit at CEE faller ut av NEK-400. Selv om industrikontakten er mer enn kapabel nok til å levere nok futt i uendelig mange timer. Du får ikke varmegang. Basta!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (17 timer siden):

Jeg tror nok de tåler det. Sett mange slike som har stått med høy last i lang tid. Faren er hvis kontakten ikke er helt inn, da kan det skje ting. Men det er klart at det er ikke noe særlig stor business å installere en industrikontakt til 100 kroner. "Ladestasjon" for 10 tusen kroner derimot, big business.

Tro bør man praktisere andre steder enn i elanlegget.
Å montere en industrikontakt på en 10/16 A kurs løser kun varmgangsproblematikk i selve kontaktpunktet.
Mange glemmer at en sikringskurs ofte inneholder flere elementer hvor det også kan oppstå varmgang; koblingsbokser, kontakter osv.
De fleste elektriske komponenter produserer varme pga motstand i ledninger, forlegningsmåte osv

NEK har forstått problemet når de beskriver ny separat sikringskurs, korrekt dimensjonert og med riktig vern….

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 timer siden):

Betalte vell rundt 9 kroner per kWh sist jeg ladet i februar. Katastrofalt dyrt og tungvindt. Måtte prøve mange ladere før jeg fikk strøm. Betalte med mobil/sms. Jeg har aldri møtt et ekte menneske som er fornøyd med hvordan hurtiglading fungerer, finner de kun på nett. 

Jeg hurtiglader sjelden, men i går betalte jeg ca 5 kr/kWh på en Tesla Supercharger. Kjapt og enkelt, plugg inn, og start lading i appen. Ikke ladebrikke, ikke SMS.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Jeg hurtiglader sjelden, men i går betalte jeg ca 5 kr/kWh på en Tesla Supercharger. Kjapt og enkelt, plugg inn, og start lading i appen. Ikke ladebrikke, ikke SMS.

Da har du en drivstoffkostnad på ca 10 kr/mil.
Enkelte ladeselskaper opererer med over 8 kr/kWh = ca 16 kr/mil.

Da kan du like gjerne starte opp dieselbilen……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Jeg hurtiglader sjelden, men i går betalte jeg ca 5 kr/kWh på en Tesla Supercharger. Kjapt og enkelt, plugg inn, og start lading i appen. Ikke ladebrikke, ikke SMS.

Ja, tesla sin løsning er betydelig bedre. Grenser til genial. Jeg har brukt det ett par ganger da jeg bor veldig nærme en. Den ligger også sånn til at jeg får tatt unna andre ærend samtidig. Men det hjelper lite når jeg er ute på reis, og ladestasjonene ikke er der jeg trenger de. Når du kjører med tilhenger så er det for langt mellom de gode stasjonene. Det er heller ikke veldig kult når du trenger å lade, så er alt ofte stasjoner ute av drift. De gode stasjonene har lange køer. 

Lenke til kommentar

Det ser ut at det finnes en fast overbevisning hos enkelte at utsalgsprisen til et handelsobjekt har en moralsk tilknytning til produksjonsprisen.

Om disse er av samme oppfatning når det gjelder egen lønn mon tro? At lønnen skal være deres levekostnader pluss et rimelig påslag?

Da burde lønnsfastsettelsen enkelt kunne gjøres av Statistisk Sentralbyrå. 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hurtiglader aldri lenger. Har heldigvis ikke behov for det så ofte. Det største problemet er at alle økte prisen med begrunnelse i strømprisene, men når strømprisene har gått ned igjen så holder de fremdeles prisene oppe med alle andre bullshit grunner.

De ser vel at folk lader selv om prisen er gått opp, og da er det jo egentlig liten grunn til å sette de ned igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, zanta said:

Jeg hurtiglader sjelden, men i går betalte jeg ca 5 kr/kWh på en Tesla Supercharger. Kjapt og enkelt, plugg inn, og start lading i appen. Ikke ladebrikke, ikke SMS.

 

1 hour ago, Sjørøver said:

Ja, tesla sin løsning er betydelig bedre. Grenser til genial.

Det som Zanta beskriver gjelder vel alle aktører? Alle tilbyr vel lading via app (selv om de også har brikker og sms).
Jeg har startet lading enkelt og greit med Fortum, Tesla,++

 

8 minutes ago, Sjørøver said:

Slutter folk å fylle bensin når prisene stiger? Folk må fortsatt transportere seg rundt, selv om prisene stiger. 

Fossilt drivstoff har ikke en konkurrent i hjemmemarkedet. Sammenligningen din blir litt søkt.

Lenke til kommentar

Problemet er mangelen på prisinfo. På bensinstasjoner står det STORE tavler ute ved vegen som annonserer pumpeprisen.

Det gjør det IKKE ved ladestasjoner. Det burde vært påbudt, sånn at folk lett kan se prisene, og velge det billigste alternativet. Strøm er strøm tross alt. Verdens enkleste produkt. Som strømleverandørene gjør så godt de kan med å forvanske.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Akkurat fått elbil og det er jo ein jungel av apps og prisar. Blir jo heilt matt.
Her i området så har Mer prisa seg ut på all type lading ser det ut til. Eviny er best på 22kW AC og Recharge er best for <50kW.

For min del var det byte frå Golf med 2 liter diesel til ein e-Golf.
Hurtiglading til 8kr/kWh blir omtrent likt som ein dieselpris på 19kr/liter.
Då baserer eg det på 150Wh/km og 0,65l/mil forbruk som er typisk for småkøyring.

Er ein litt hard på gassen, eller har ein elbil som brukar meir, og reknar 170Wh/km så må diesel prisen opp på 21kr/liter.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...