Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Inspector skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at nye og store elbiler stort sett ikke lader hjemme

Ok. Mitt inntrykk er at alle lader hjemme.

Inspector skrev (2 timer siden):

Flere bekjente med nyere elbil som ikke har mulighet til å montere en kraftig nok lader hjemme. Gjelder særlig de med firmabil.

Nyere elbiler har stort batteri så da er kraftig lader mindre viktig. Hvor kraftig lader du trenger styres av hvor langt du kjører daglig og hvor kort tid du kan lade. De svakeste laderne holder til over gjennomsnittlig kjørelengde.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (På 27.5.2023 den 19.13):

Ok. Mitt inntrykk er at alle lader hjemme.

 

Dwr er nok ikke riktig.

Nye ladestasjoner dukker opp som paddehatter, ladeselskapene tjener rått og det er hylekor hvis en ladestasjon er ute av drift. Det er økende etterspørsel etter stadig kraftigere ladere og bilmerkene reklamerer for og konkurrerer om det samme.

Hurtiglading har blitt en nødvendighet og det vet ladeselskapene å utnytte.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Inspector said:

Dwr er nok ikke riktig.

Nye ladestasjoner dukker opp som paddehatter, ladeselskapene tjener rått og det er hylekor hvis en ladestasjon er ute av drift. Det er økende etterspørsel etter stadig kraftigere ladere og bilmerkene reklamerer for og konkurrerer om det samme.

Hurtiglading har blitt en nødvendighet og det vet ladeselskapene å utnytte.

Siden du ikke kommer med dokumentasjon til tross for at du gjentar din påstand så har jeg gjort den lille jobben for deg:

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme/

Quote

En ny undersøkelse viser at 88 prosent av ladingen vanligvis foregår hjemme. Og en del gjør dette via en vanlig stikkontakt.

 

Endret av trikola
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (20 minutter siden):

Siden du ikke kommer med dokumentasjon til tross for at du gjentar din påstand så har jeg gjort den lille jobben for deg:

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme/

 

Lading i vanlig stikkontakt er IKKE å anbefale: https://elsjekk-as.no/blogg/item/brannfarlig-a-lade-elbil-fra-vanlig-stikkontakt

Denne er verdt å lese hvis du planlegger å lade hjemme: https://elsikkerhetsportalen.no/nek-4002022-er-klar/

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Lading i vanlig stikkontakt er IKKE å anbefale…

Det er en helt annen sak. Faktum forblir at de fleste lader elbilen hjemme.

For hjemmelading er en ladestasjon beste alternativ. Nest beste er å installere en industrikontakt, og bytte støpsel på ladekladden til samme. Da kan man trygt lade uten å ha ladestasjon. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (21 minutter siden):

Det er en helt annen sak. Faktum forblir at de fleste lader elbilen hjemme.

For hjemmelading er en ladestasjon beste alternativ. Nest beste er å installere en industrikontakt, og bytte støpsel på ladekladden til samme. Da kan man trygt lade uten å ha ladestasjon. 

Dette handler om mye mer enn å bytte støpsel på en 10 A eller 16 A kurs. Varmgang og brann etter lading på denne måten, vil sannsynligvis redusere forsikringsdekningen.
Realiteter som ladeselskapene utnytter grovt…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (28 minutter siden):

Dette handler om mye mer enn å bytte støpsel på en 10 A eller 16 A kurs. Varmgang og brann etter lading på denne måten, vil sannsynligvis redusere forsikringsdekningen.

En industrikontakt er designet for å kunne levere merkestrøm over lang tid uten varmgang. Forutsatt at kabel og vern er tilstrekkelig dimensjonert, og man ikke bruker skjøteledning eller overganger, er det ingen fare med å lade med industrikontakt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Inspector, du snakker fortsatt/igjen om noe annet enn det DIN egen tråd opprinnelig handler om: at folk flest er nødt til å lade rådyrt ute fordi de fleste ikke lader hjemme. Og dette er ikke sant som jeg viste ovenfor.

Både vanlige schuko og CE/industrikontakter tåler 16 A, men schuko kun begrenset (i tid).

Kladd/nødladere jeg har vært borte i med fast schuko drar ikke mer en 10 A fra kontakten. Tesla sin som leveres med utbyttbar plugg lader med opp til 16 A kun ved bruk av CE-kontakt.

At man ikke belaster kontakten mekanisk ved at kladden henger i kontakten er også forutsetning.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (45 minutter siden):

En industrikontakt er designet for å kunne levere merkestrøm over lang tid uten varmgang. Forutsatt at kabel og vern er tilstrekkelig dimensjonert, og man ikke bruker skjøteledning eller overganger, er det ingen fare med å lade med industrikontakt.

I praksis vil dette si en ny/separat sikringskurs for kun billaderen med tilhørende vern og dimensjonering, akkurat som nyeste NEK tilsier.

Lenke til kommentar
trikola skrev (45 minutter siden):

@Inspector, du snakker fortsatt/igjen om noe annet enn det DIN egen tråd opprinnelig handler om: at folk flest er nødt til å lade rådyrt ute fordi de fleste ikke lader hjemme. Og dette er ikke sant som jeg viste ovenfor.

Både vanlige schuko og CE/industrikontakter tåler 16 A, men schuko kun begrenset (i tid).

Kladd/nødladere jeg har vært borte i med fast schuko drar ikke mer en 10 A fra kontakten. Tesla sin som leveres med utbyttbar plugg lader med opp til 16 A kun ved bruk av CE-kontakt.

At man ikke belaster kontakten mekanisk ved at kladden henger i kontakten er også forutsetning.

Og hvor lenge må denne sikringskursen belastes maksimalt og kontinuerlig for å lade Teslaen ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Og hvor lenge må denne sikringskursen belastes maksimalt og kontinuerlig for å lade Teslaen ?

0 timer.

Man kan fint lade på lavere effekt. Lader vår på helgetur på 9A fra vi ankommer med nesten tomt batteri sent fredag kveld og den er fulladet søndag formiddag før vi skal hjem, selv om vi også bruker den på lørdagen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 minutter siden):

0 timer.

Man kan fint lade på lavere effekt. Lader vår på helgetur på 9A fra vi ankommer med nesten tomt batteri sent fredag kveld og den er fulladet søndag formiddag før vi skal hjem, selv om vi også bruker den på lørdagen.

9 A på en 10 A sikringskurs kontinuerlig i 30-40 timer er oppskriften på varmgang….

Lenke til kommentar
1 minute ago, RJohannesen said:

Vi klarer forresten å legge nesten all lading innenfor de gratistimene nå for tiden, så det er iallefall billigere enn diesel og bensin 🙂

Nettopp.

Helautomatisk hos meg. (Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden.)

image.png.b30d724e49680535827f0c47ae481a74.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...