Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva ser man etter i en ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny vaskemaskin, og når jeg ser på utvalget så slår det meg umiddelbart at dette kan jeg ingenting om. Hva er det man bør se etter og hvilken prisklasse gir mest smell for pengene?

- Kombimaskin med både vask og tørketrommel i ett, er det veien å gå?

- Hva gjør en vaskemaskin til feks 25 000kr som en til 8000kr ikke kan?

- Hvor mye kapasitet på vekt bør maskinen kunne ta?

- Andre ting jeg bør tenke på?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CurSe skrev (5 minutter siden):

Kombimaskin med både vask og tørketrommel i ett, er det veien å gå?

Det har jeg tenkt tanken på også, for å spare plass. Men jeg opplever at klesvask her i husholdningen skjer i rykk og napp, og det er greit å kunne sette på neste vask mens den forrige tromles.

Hadde vi bare vært to her og hatt enda mindre bad hadde vi trolig gått for en kombiløsning.

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en til 9990. Da var den energieffektiv, støysvak, og tok 12  kg. Så for meg at høyere lastekapasitet ville gi mindre slitasje på motor når vi vasket fulle maskiner. Altså ikke noe jeg kan bekrefte stemmer på noen måte.

Kombi gir jo luksusen med tørkedel. Tenker dette kan være fint om man vasker sjeldent eller har liten plass. Sverdets tveeggede side gjør jo at du ikke får vasket samtidig. Så om dere vasker mye og ofte og har plass, hadde jeg absolutt sett etter separate maskiner.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Etter å ha overlevd en del modeller som har sagt takk for seg, passende nok rett etter at reklamasjonstiden er utløpt, må jeg anbefale Miele. Du trenger ikke rolls royce modellene til en månedslønn, de har funksjoner du aldri kommer til å bruke, men gå for en basismodell fra dem. De holder. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hvilket underlag skal maskinen stå på? Da kan egenvekten på selve maskinen spille inn. Da jeg flyttet fra leilighet (betongunderlag) og inn i nytt rekkehus (vaskerom på gulv med bjelkelag i tre), så fikk vi problemer med at maskinen ikke ville stå i ro under sentrifugering. Prøvde å vatre den og sette knotter under uten at det hjalp. Plasseringen var intil en vegg på midten av bjelkelaget. Maskinen var en billigere modell med en egenvekt i nedre skalaen (70-80 kg). Byttet til en tyngre maskin med egenvekt på 110 kg som står støtt uten å flytte på seg.

Endret av Trilux
Lenke til kommentar

Har hatt LG med vask og tørk i samme.  Første modellen ble igjen da kjøper ville ha den ved siste boligsalg.  Kjøpte da en ny vask/tørk til 8K.  Vasking med steam er bra når det bare skal vaskes.  Tørken er blitt bedre (tørrere resultat), men blir også litt mer belegg av tekstilstøv igjen i maskinen og har notert meg at denne har eget trommelrens-program, så hender jeg kjører dette.  Blir da helt rent igjen, men tar tid som et kort vaskeprogram.

Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg muligens gått for modellen til 14K som er selv-korrigerende ift å være helt i vater og dermed  ikke få  noen vibrasjoner under sentrifugering.  Eventuelt noe å legge vekt på om man bor i leilighet.  Har vatret den jeg kjøpte med både vater og krysslaser men den blir ikke helt perfekt - durer endel på sentrifugering. 

Lenke til kommentar

Jeg ville sett etter en maskin med god, børsteløs motor. Her skal Miele være gode. Ellers lavt støynivå på sentrifugen. Med god sentrifugering (1400 omdr.) trenger du egentlig ikke tørketrommel. De bruker uansett mye strøm. Bare heng opp klærene til tørk på et stativ. Om ikke du absolutt må ha klærene klar rett etter vask. 8 000 kr er passelig for en vaskemaskin, de dyreste maskinene som elkjøp har er tiltenkt de spesielt interesserte som har veldig spesielle og dyre klær eller de som driver profesjonelt vaskeri.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Eneste fordelen jeg har funnet med tørketrommel er at den fjerner lo. 

Fint for folk med pusteproblemer. 

Og gjør at klærne blir raskere tørr, mindre fuktighet bolig hvis man ikke har et spesielt egnet sted å tørke klær, en del typer klær blir mykere...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

en del klær krymper. 

Vi kjører tilnærmet ALT i en "moderne" tørketrommel. Ull på ullprogram om vi har det travelt. Og med 2 unger, så skjer det en del.

Det eneste som er krympet merkbart er et par plagg fra dressmann (elendig kvalitet). Vaskemaskinen har krympet et par flere plagg, men det var pga meg som satte på feil temperatur...

 

Edit: Kjøp med god kapasitet. Jeg tipper de varer lengre siden de er bedre dimensjonert. Og uansett nødvendig for vask av tepper ol.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Ikke kjøp kombi vask/tørk - uendelig lang vaske og tørketid,  og du får egentlig bare en nokså god vaskemaskin og en halvdårlig tørketrommel.  Kjøp 9 kg kapasitet, 1600 omdreininger.  Vurder autodosering - kjapt, presist og du unngår overdosering av vaskemiddel.  Miele, Bosch er jo sikre kort.  ASKO har kommet med to nye modeller nå, en 9 kg og en 12 kg kapasitet - den med 9 kg har 1800  i sentrifuge - den eneste på markedet  -  men av en eller annen grunn er de vanskelige å få tak i - blir fort utsolgt har jeg forstått.   

Lenke til kommentar
Novice99 skrev (11 timer siden):

Ikke kjøp kombi vask/tørk - uendelig lang vaske og tørketid,  og du får egentlig bare en nokså god vaskemaskin og en halvdårlig tørketrommel.  Kjøp 9 kg kapasitet, 1600 omdreininger.  Vurder autodosering - kjapt, presist og du unngår overdosering av vaskemiddel.  Miele, Bosch er jo sikre kort.  ASKO har kommet med to nye modeller nå, en 9 kg og en 12 kg kapasitet - den med 9 kg har 1800  i sentrifuge - den eneste på markedet  -  men av en eller annen grunn er de vanskelige å få tak i - blir fort utsolgt har jeg forstått.   

Enig det. Det blir uansett aldri 100% tørt. Jeg kan se fordelen, dersom du bor i en trang liten leilighet og har begrenset med plass og luftemuligheter. Men min erfaring er at man uansett må henge opp klærne til tørk.

Da jeg arbeidet i et bofellesskap for rusmisbrukere kjøper jeg slike kombomaskiner til noen av brukerne. Trodde jeg var smart. Det var jeg ikke. Det tok som du sier ekstremt lang tid. Bortimot 10 timer +/-. Klærne ble aldri helt tørre, og brukerne gadd ikke henge opp klærne når de allikevel var 95% tørka.... så det ble mye sur lukt av dette. 

Autodosering har jeg aldri helt forstått poenget med. Det krever ikke så mye å lese bakpå vaskemiddelet og dosere riktig. Selv om ja, de fleste bruker langt mer vaskemiddel enn det som er nødvendig.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Milhouse85 said:

Enig det. Det blir uansett aldri 100% tørt. Jeg kan se fordelen, dersom du bor i en trang liten leilighet og har begrenset med plass og luftemuligheter. Men min erfaring er at man uansett må henge opp klærne til tørk.

Da jeg arbeidet i et bofellesskap for rusmisbrukere kjøper jeg slike kombomaskiner til noen av brukerne. Trodde jeg var smart. Det var jeg ikke. Det tok som du sier ekstremt lang tid. Bortimot 10 timer +/-. Klærne ble aldri helt tørre, og brukerne gadd ikke henge opp klærne når de allikevel var 95% tørka.... så det ble mye sur lukt av dette. 

Autodosering har jeg aldri helt forstått poenget med. Det krever ikke så mye å lese bakpå vaskemiddelet og dosere riktig. Selv om ja, de fleste bruker langt mer vaskemiddel enn det som er nødvendig.

ja aldri skjønt det med autodosering, spesielt når man ser på prisen og, miele tar 90 kr for 6 kapsler, kan like gjerne kjøpe 40 pods hos europris for 120 kr som gjør nesten samme nytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/6/2022 at 8:53 PM, CurSe said:

Jeg trenger en ny vaskemaskin, og når jeg ser på utvalget så slår det meg umiddelbart at dette kan jeg ingenting om. Hva er det man bør se etter og hvilken prisklasse gir mest smell for pengene?

- Kombimaskin med både vask og tørketrommel i ett, er det veien å gå?

- Hva gjør en vaskemaskin til feks 25 000kr som en til 8000kr ikke kan?

- Hvor mye kapasitet på vekt bør maskinen kunne ta?

- Andre ting jeg bør tenke på?

 

Jeg tenkte at WiFi kobling bare var tull, men det er en funksjon jeg har blitt overraskende glad i. Det gir meg ikke mer enn en pushmelding når vask/tørk er ferdig, så det er litt overraskende at jeg har blitt positiv til det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For tørketromel ville jeg kjøpt en slik med "varmepumpe",  det bruker mindre strøm. Koster fra ca 6000.

Merker jeg har hørt om og som ser ut til å kunne være brukenes: AEG, Bosch, Siemens, Electrolux, LG, Samsung, Miele. Det kan være andre merker også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...