Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva ser man etter i en ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Novice99 said:

Ikke kjøp kombi vask/tørk - uendelig lang vaske og tørketid,  og du får egentlig bare en nokså god vaskemaskin og en halvdårlig tørketrommel.  Kjøp 9 kg kapasitet, 1600 omdreininger.  Vurder autodosering - kjapt, presist og du unngår overdosering av vaskemiddel.  Miele, Bosch er jo sikre kort.  ASKO har kommet med to nye modeller nå, en 9 kg og en 12 kg kapasitet - den med 9 kg har 1800  i sentrifuge - den eneste på markedet  -  men av en eller annen grunn er de vanskelige å få tak i - blir fort utsolgt har jeg forstått.   

Klassiske vask/tørk er elendige men nå har det kommet modeller med varmepumpe som faktisk fungerer bra. Greit alternativ om man ikke har plass men de koster 14k pluss. Om man har plass er det både bedre og billigere å kjøpe separat

 

Ellers enig.. 9kg min, 1600 min. Og se på vekten!  

Autodosering no no..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforbruk, vaskekapasitet, støynivå, levetid, pris? Har selv en Miele W149 som ble produsert 08 mars 1999 og humper og går enda. Den kosta vel ca. 12.000,- på den tiden men du verden det var den også verdt. Det skal sies at jeg har skiftet lager, støtdempere og varmeelement på maskina men satser på å bruke den så lenge den holder. Motoren går fortsatt flott. Miele er skikkelig solide saker 😀 

Edit, tørketrommel er kun sløsing med dyrebar energi i min verden. Klærne tørker helt fint av seg selv om du bare gir de litt tørketid på snora.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Angående vaskemaskin ville jeg def gått for noe med 1600 omdr om du ikke skal ha tørketrommel.
Selv har jeg tørketrommel av 2 grunner. Jeg ønsker ikke så mye fukt ellers i leiligheten pluss at jeg ikke
har lyst til å ha et tørkestativ stående oppe/fremme når jeg skal tørke klær. 
Jeg har 2 stk AEG maskiner som jeg kjøpte på tilbud (veil pris ca 9k pr stk) og er meget fornøyd.
Har kun hatt dem i 4 år så kan ikke si noe om levetid.

Vet at min mor har Miele vaskemaskin og tørketrommel som fortsatt fungerer bra etter 35 år (hvorav 20 år med omtrent daglig bruk) uten at det er skiftet noen deler eller gjort reparasjoner.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på denne da vi også er i markedet for en ny vaskemaskin (8-9 Kg, 1400-1600 RPM, 4000-5000 Kr.).

...Finnes det egentlig noe som helst idag UTEN en touch-panel for kontroll av maskinen? Jeg vil ikke ha touch på noe helst i eget eie, da dette panelet er det første som blir ødelagt.

EDIT: Trenger kun vask, ikke tørk / kombi. Og ønsker minst mulig automatikk som dosering etc.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, scuderia said:

Klassiske vask/tørk er elendige men nå har det kommet modeller med varmepumpe som faktisk fungerer bra. Greit alternativ om man ikke har plass men de koster 14k pluss. Om man har plass er det både bedre og billigere å kjøpe separat

 

Ellers enig.. 9kg min, 1600 min. Og se på vekten!  

Autodosering no no..

Det er vel ingen grunn til at varmepumpe skal tørke noe bedre enn tradisjonelt varmelement? Bare at den bruker mye mindre strøm på å gjøre samme jobben.

Eller virker grunnen til at kombinert vaks/tørk har så dårlig rykte når det kommer til tørking er at folk fyller de for mye opp. Om man ser på spesifikasjonene er tørkekapastiet alltid lavere enn vaskekapasitet. Så om man fyller den for mye opp blir det naturligvis ikke tørt.

Min 10+ år gamle forholdsvis rimelige kombi-sak fra Electrolux har ingen problem med å få alt tørt om man bare tar hensyn til at tørkekapasiteten er bare 6kg.  Men om man har barn eller av andre grunner har behov for å vaske/tørke veldig mye veldig ofte blir selvsagt det å bruke 4 timer på 6kg klær fort en festbrems.  Men om man kan leve med den begrensingen er det veldig lettvint å slippe å flytte våte klær fra vaskemaskinen til tørketrommelen.

Et annet negativt moment med kombi-sak er at det ganske enkelt er mer som kan ryke på den, og at man naturligvis ikke har mulighet til å bytte kun den ene om noe skal ryke.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
1 hour ago, Smule8o said:

Det er vel ingen grunn til at varmepumpe skal tørke noe bedre enn tradisjonelt varmelement? Bare at den bruker mye mindre strøm på å gjøre samme jobben.

Eller virker grunnen til at kombinert vaks/tørk har så dårlig rykte når det kommer til tørking er at folk fyller de for mye opp. Om man ser på spesifikasjonene er tørkekapastiet alltid lavere enn vaskekapasitet. Så om man fyller den for mye opp blir det naturligvis ikke tørt.

Min 10+ år gamle forholdsvis rimelige kombi-sak fra Electrolux har ingen problem med å få alt tørt om man bare tar hensyn til at tørkekapasiteten er bare 6kg.  Men om man har barn eller av andre grunner har behov for å vaske/tørke veldig mye veldig ofte blir selvsagt det å bruke 4 timer på 6kg klær fort en festbrems.  Men om man kan leve med den begrensingen er det veldig lettvint å slippe å flytte våte klær fra vaskemaskinen til tørketrommelen.

Et annet negativt moment med kombi-sak er at det ganske enkelt er mer som kan ryke på den, og at man naturligvis ikke har mulighet til å bytte kun den ene om noe skal ryke.

Om det tørker "bedre" kan jeg ikke si noe om men med varmepumpe på tørkedelen så er fordelene at den tørker på mye lavere temperatur, er mye mer skånsom og er raskere. Pluss at den bruker mindre strøm da..

Ville aldri kjøpt en tørketrommel uten varmepumpe = ville aldri kjøpt en kombi maskin uten varmepumpe..

Lenke til kommentar
CurSe skrev (På 6.12.2022 den 20.53):

Jeg trenger en ny vaskemaskin....

Hvor mange medlemmer har husstanden? Min husstand er nå 1 person, og jeg kjøpte en LG kombinert vask/tørk for ca 4 år siden. Den har fungert utmerket, uten feil av noe slag. Den vasker meget bra, og tørker også bra, men ikke så jevnt som da jeg hadde separat vask og tørk. For mer enn 1-2 personer i husstanden hadde jeg valgt separate maskiner, men jeg er meget fornøyd med min kombinerte.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, så har ikke tørkefunksjonen i kombimaskiner like høy kapasitet som vaskemaskinen, så om du fyller den opp for vask, så vil den ikke klare å tørke klærne, i det minste vil det ta veldig lang tid.

Så lenge du har plass til å stable maskiner så er det bedre med 2 maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...