Gå til innhold

Story House Egmont blir ny eier av Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
vidor skrev (8 timer siden):

Er det lov å spørre om hva dere flytter til og fra av servere ?

Tenker da på hva som er/var av RAM, lagringskapasitet/type og CPU på frontend og backend (web og DB)

Generelt har jeg opplevd veldig mye lavere serverkapasitet/ytelse i kommersielle selskaper som ikke tåler å få skrevet navnet sitt her, så generelt skal dere ha kudos for å ha gode nok servere.

Skulle gjerne kommet med mer detaljer om hvilken serverleverandør vi benytter nå, men jeg skal la det være opp til @TSP som er vår nye (gamle ehe) admin og utvikler å komme med svar på dette om han eventuelt kan svare på det. 

Men det jeg som enkeltperson kan si nå er at etter at vi gikk over til nye servere i dag så har jeg faktisk merket meg at det er litt kjappere allerede! Så det er jo positivt. 

 Jeg har kjempestor tillit til Preben og resten av gjengen i Egmont da de har såpass mye erfaring med drifting av fora. 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Skulle gjerne kommet med mer detaljer om hvilken serverleverandør vi benytter nå, men jeg skal la det være opp til @TSP som er vår nye (gamle ehe) admin og utvikler å komme med svar på dette om han eventuelt kan svare på det. 

Men det jeg som enkeltperson kan si nå er at etter at vi gikk over til nye servere i dag så har jeg faktisk merket meg at det er litt kjappere allerede! Så det er jo positivt. 

 Jeg har kjempestor tillit til Preben og resten av gjengen i Egmont da de har såpass mye erfaring med drifting av fora. 

Ja, det merkes at ting er kappere nå. Ser forresten at dere bruker Cloudflare, men bare fordi jeg har gravd litt. Vet ikke om det er vært brukt før, men synes jeg husker å ha merket det før Egmont tok over roret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
vidor skrev (1 time siden):

Ja, det merkes at ting er kappere nå. Ser forresten at dere bruker Cloudflare, men bare fordi jeg har gravd litt. Vet ikke om det er vært brukt før, men synes jeg husker å ha merket det før Egmont tok over roret.

Det er mulig at vi bruker det ja. Og har ikke lagt merke til dette selv så godt jobba å ha lett fram det. Mulig vi har brukt det i forbindelse med CDN. 

Lenke til kommentar

Den gamle serveren sto så vidt jeg kunne se i Oslo. Den kjørte på Linux og benyttet Varnich front cache.

https://varnish-cache.org/

I forhold til GDPR så var dette i utgangspunktet nokså greit. Alle data var i Norge.

I dag, dvs i ettermiddag, så routes all trafikken internasjonalt via Cloudflare CDN. 

https://www.cloudflare.com/

Om server nå står i Norge eller i utlandet er nå en ukjent faktor.

Men positivt. Det kjører mye raskere enn før.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
vidor skrev (12 timer siden):

Er det lov å spørre om hva dere flytter til og fra av servere ?

Tenker da på hva som er/var av RAM, lagringskapasitet/type og CPU på frontend og backend (web og DB)

Generelt har jeg opplevd veldig mye lavere serverkapasitet/ytelse i kommersielle selskaper som ikke tåler å få skrevet navnet sitt her, så generelt skal dere ha kudos for å ha gode nok servere.

Vi flyttet fra Maximo sine servere hos Redpill Linpro til Story House Egmont sin eksisterende forumrigg hos Redpill Linpro (som Kvinneguiden osv. allerede bruker). Det vil si, enn så lenge er det noen forskjeller for Diskusjon.no siden det brukes en eldre versjon av forumprogramvaren. Nå i starten har for eksempel Diskusjon.no to web-noder som kun leverer Diskusjon.no, så ressursene deles ikke med våre andre fora slik som de gjør.

Diskusjon flytter fra 3 web-noder med 20GB ram og 4 cores hver, til 2 web-noder med 20GB ram og 8 cores hver. Det kan kanskje høres ut som en nedgradering å gå fra tre til to web-noder, men man har også flyttet vekk håndteringen av en del "frontend"-oppgaver som caching, SSL-terminering osv. til egne frontend-servere som vi hadde i oppsettet vårt fra før. Hvis du tenker på GHz-verdier på CPU og slikt så har jeg ikke det for hånden.

Diskusjon.no trengte sin egen databaseserver også hos oss, ny databaseserver har samme specs som den gamle, men har ikke noen nærmere detaljer der heller. 

Trafikken til forumet proxyes nå via Cloudflare, noe som ikke ble gjort før.

Bjerknez skrev (7 timer siden):

Egmont får blandt annet tilgang til alle epostadressene våre. og man kommer nok unna diverse personvern rettigheter også siden det helt sikkert står med små bokstaver ett sted at epostene kan brukes til ditt og datt ved registrering i forumet. 

Nei, jeg har ikke lest reglene rundt dette nøye. 

Vi kan ikke bruke epost-adressen som du har registrert her til andre formål enn å drifte og levere forumet som før. 

Så vi kan for eksempel ikke uten videre melde alle medlemmer ved Diskusjon.no på nyhetsbrevet til Klikk.no, i så fall må vi hente inn samtykke for det. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, TSP said:

Vi flyttet fra Maximo sine servere hos Redpill Linpro til Story House Egmont sin eksisterende forumrigg hos Redpill Linpro (som Kvinneguiden osv. allerede bruker).

Ja, det var ganske lett å "se" at det første serveroppsettet kjørte hos "Redpill Linpro", mens på oppsett no 2 så "ser" man i utgangspunktet bare Cloudflare CDN.

Når det gjelder bruken Cloudflare CDN som fordeler data rundt omkring på kloden, så er det jo et interessant spørsmål: Er disse dataene "persondata" eller er det bare snakk om "tekniske fragmenter av data" som ikke har en slik "helhet og sammenstilling" at de kan kalles for persondata?

Forsøkte å kikke litt hos Datatilsynet om de hadde noen mening om denne problematikken, men kunne vel ikke helt finne at det står noe klart svar på websidene deres.

Ville nok selv mene at ut i fra prinsipper krav til risikovurdering så er denne løsningen helt OK. Hadde det vært andre data og for eksempel websiden til NAV eller Helse Norge, da ville kanskje en løsning basert på en "global cache" kanskje ikke være like god. For diskusjon.no så er en slik løsning helt OK.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/informasjonssikkerhet-internkontroll/risikovurdering/

Et annet viktig prinsipp eller spørsmål, det er jo om brukerne på et forum bør få poste anonymt eller mede fullt navn. Hvis man stiller krav om "fullt navn" da dreier det seg i alle fall om persondata. Slik som jeg ser det så er det viktig at diskusjonsfora som diskusjon.no opprettholder en viss from for anonymitet for brukerne.

Dette har jo med en samlet risikovurdering i forhold til persondata å gjøre og så bør det vel også finnes et skille mellom "arbeid" og "fritid". Hvis man for eksempel sitter i en stilling som høyesterettsdommer så bør man kunne diskutere slike tema som steking av vafler og bordtennis uten å være høyesterettsdommer. Da bør høyesterettsdommeren kunne uttale seg som "dingdong54".

Bort i mot "worst case" og et "skrekkens eksempel" i forhold til Lov om personopplysninger må vel være tidligere "VG Debatt" men det kan vel se ut som at de nå har lagt ned.

https://journalisten.no/vg-stenger-vg-debatt/546779

Når man for eskempel søker på en jobb, så bør man ikke bli konfrontert med at man for eksempel har utrrykt politiske meninger som arbeidsgiver ikke ønsker. Derfor så bør brukerkontoer på diskusjonsforum i utgangspunktet være anonyme ut i fra de prinsipper som følger av Lov om personopplysninger.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her har vi et eksempel på VG sin holdning til GDPR og behandling av personopplysninger.

Noen personopplysninger å betrakte som "sensitive personopplysninger" som har krav på en særlig grad av vern. Dette gjelder for eksempel opplysninger om politisk og religiøs overbevisning.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

Her har vi for eksempel en artikkel om Kirke og begravelse, og her postes det sensitive personopplysninger uten restriksjon:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8JPe3r/vi-oensker-ikke-aa-rive-ned-kors

(Se diskusjonen under artikkelen.)

Hvis man i et ubetenkt øyeblikk deltar i debatten omkring religion, eller politikk, eller noe annet, så vil disse dataene, som skal være anonyme, hefte ved deg i jobbsøkerprosesser og i andre sammenhenger. Det vil heller ikke kunne trekkes noe skille mellom den man er i kraft av en stilling eller et ansvarsområde og den man er som privatperson.

Det er bra at vi har diskusjonforum som diskusjon.no som overholder de krav og prinsipper som følger av GDPR mht beskyttelse av personopplysninger ved bruk av anonyme brukerkontoer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 12/8/2022 at 10:19 PM, Uderzo said:

Kontakt Schibsted, de har en egen løsning for å laste ned dine egne data. Den bør være tilgjengelig ved å logge inn på Schibsted sin nettside. Om det fremdeles går for VGD aner jeg ikke, men verdt et forsøk.

https://aboutme.schibsted.com/p/spid.no/download/

 

On 12/9/2022 at 8:16 AM, Gaea said:

Krysser fingrene for at det ordner seg 🤞

Gikk fint det tok tredve dager så kunne jeg laste ned alt rør fra Backstage og fornuftige ting fra 2003 :D

Fikk kun det jeg hadde skrevet naturlig nok så sammenhengen med andre innlegg er borte.  Litt gøy å lese igjennom da, personlig historiebok liksom 😛

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble en del endring til reklamehelvete, som fryktet.

Det må det virke mot sin hensikt at til og med reklamen ligger lagvis over hverandre. Såkalt dynamisk reklame.

Litt rask og stygg sladding av tråden dette er fra... Da tråden ikke er relevant her...

Ikke komenter om ad Block, har ikke brukt det ennå, da jeg vil støtte reklamevisning innenfor rimelighetens grener. Diskusjon.no tøyer den grensen bra nå. Det blir nesten amatørmessig og desperat...

(Chrome, på Android 13. Kaker slettes manuelt av meg et par ganger i uken)

Screenshot_20230119_233501_Chrome.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 5.12.2022 den 3.38):

Det er alltid en grunn til at andre ønsker å investere, uansett hva det er dem investerer i, å det er å tjene penger. For å tjene penger må man enten bedrive reklame eller evt. fremme egne produkter (som forsåvidt er det samme). I realiteten har vel egentlig oppkjøperne kjøpt seg reklameplass i forumet og dem bestemmer selv mengden og hvor det skal plasseres. 

Det som startet med et lite forum drevet på dugnad vil til slutt, sagte men sikkert besudles med alskens reklame. Bare se på Facebook, Youtube etc. det blir bare værre og værre med tanke på reklame og skal man komme seg rundt dette må man abonnere. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt og selge. Jeg forstår den som får pengene at man vil ha noe igjen for jobben man har gjort. Alt handler til syvende og sist om penger. Desverre. 

Tenk hvor mye makt et uavhengig nettsamfunn som diskusjon.no har i form av antall brukere og et aktivt forum. Det er jo det investorer ser og vil gjerne ha denne makten selv.

Personlig skjønner jeg at det er den veien det går. Det er sånn det funker. Men liker jeg det? Ikke helt... tror jeg...

Man starter pent med å tillate vanlig forumdrift som før. Så kommer det til slutt små endringer. En og annen moderator forsvinner, og nye kommer inn. Moderatorer og evt. redaktører som kommer inn har fått sine oppgaver og nåværende mderatorer vil til slutt komme i en konflikt dem ikke får gjort noe med. 

Dette skjer ikke over natten. Store investorer er ikke idioter. Dem vet å tjene penger. Er tilbudet godt nok er det lett å takke ja. men om det alltid er lurt? Tja...

 

Lenke til kommentar

Ingen kjøper noe bare for å være snill og grei. Det er klart de skal tjene penger tilbake på det. Diskusjon.no har vel mest brukere på et forum i Norge, altså blinker det "advertising dollars" i øya på investorene.

Hvis absolutt alle sitter med adblockers, legges forumet ned, enkelt og greit. Dere skyter dere selv i foten, folkens.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (44 minutter siden):

Ingen kjøper noe bare for å være snill og grei. Det er klart de skal tjene penger tilbake på det. Diskusjon.no har vel mest brukere på et forum i Norge, altså blinker det "advertising dollars" i øya på investorene.

Hvis absolutt alle sitter med adblockers, legges forumet ned, enkelt og greit. Dere skyter dere selv i foten, folkens.

Enig. Vi forstår det må reklame til. 

Når reklamen er dynamisk med å følge brukerens skjermbevegelse og i tillegg ligger delvis over hverandre, er dette en kraftig overgang fra forrige eier. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

Det ble en del endring til reklamehelvete, som fryktet.

Det må det virke mot sin hensikt at til og med reklamen ligger lagvis over hverandre. Såkalt dynamisk reklame.

Litt rask og stygg sladding av tråden dette er fra... Da tråden ikke er relevant her...

Ikke komenter om ad Block, har ikke brukt det ennå, da jeg vil støtte reklamevisning innenfor rimelighetens grener. Diskusjon.no tøyer den grensen bra nå. Det blir nesten amatørmessig og desperat...

(Chrome, på Android 13. Kaker slettes manuelt av meg et par ganger i uken)

Det virker som du er på et nettbrett? Hva er skjermoppløsning og window.innerWidth som du får opp på denne siden?: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tekcode&module=misc&controller=debug

For ordens skyld endret vi på annonseplasseringene like før jul. Det måtte vi i og med Schibsted og Egmont ikke styrer annonsene fra samme system. 

Men vi reduserte for eksempel fra fem til fire plasser mellom innlegg hvor det kan dukke opp annonser fordi noen av posisjonene kunne få inn litt høyere annonser enn før. Så totalt sett mener vi det ikke skal være mer annonsetrykk enn før. 

Sånn som det ser ut på skjermbildet ditt med overlappende annonser bør det naturligvis ikke være, og skal bli sett på.

Vi skal ellers ta en gjennomgang av annonseoppsettet for alle foraene våre når vi har fått Diskusjon.no opp til samme versjon som de andre, så det kommer nok flere endringer her og tar med innspillene deres inn i det arbeidet. Nå er annonseoppsettet til Diskusjon.no satt opp litt i full fart før jul, mens vi jobber med oppgraderingene som skal til for at vi skal få fulgt opp og tilrettelagt dette bedre når alle foraene er i synk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...