Gå til innhold

Har du en "beredskapsplan" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, bzzlink said:

Kona som står for preppingen her i huset. Hun følger myndighetenes anbefalinger +

Jeg tenker på transport. Dersom man trenger å evakuere, forflytte seg på samme tid som alle andre har lyst til å flytte på seg. 

Jeg mener; en jeg kjenner måtte pisse i termokoppen sin, fordi 3 trailere ikke kom seg opp bakken ved Skulleruddumpa, køen sto i 4 timer, det var bare vanlig ettermiddagsrush i Oslo.

Løsningen på det er motorsykkel. Forsøker å få kona til å ta lappen, sånn at vi har fremkommelighet og rekkevidde til å flytte familien raskt om det trengs.

Om det blir en såpass alvorlig situasjon spiller det vel ingen rolle om du har lappen eller ikke på motorsykkel. Blir vel ingen som kontrollerer det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg mener; en jeg kjenner måtte pisse i termokoppen sin, fordi 3 trailere ikke kom seg opp bakken ved Skulleruddumpa, køen sto i 4 timer, det var bare vanlig ettermiddagsrush i Oslo.

Løsningen på det er motorsykkel. Forsøker å få kona til å ta lappen, sånn at vi har fremkommelighet og rekkevidde til å flytte familien raskt om det trengs.

Får krysse fingrene på at apokalypsen ikke skjer på vinteren da! 🤞

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 6.11.2022 den 12.17):

Kan også være lurt å kjøpe inn jodtabletter hvis man skal sikre seg mot en "atomvinter".

Selv har jeg vann, mel, ris, hermetisert grønnsaker, etc. for ca 14 dager og noe ekstra boksmat utover det.

Jodtabeletter beskytter mot kreft i skjoldbruskkjertelen, men husk at den har liten effekt for "godt voksne" (40 år og eldre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen konkret plan, men har mobil Webasto luftvarmer og vannvarmer, et par tusen liter fyringsolje, luftputebåt, elektrisk enhjuling med 6 mil rekkevidde, gravemaskin, rullestol, startkabler, gassmaske, firehjulstrekker med tilhengerfeste, ozongenerator, snøscooter, sveiseapparat, loddebolt og et ekstra hus i skogen med tilhørende brønn og snøfreser. Sett bort fra brønnen anser jeg vannreserven som dekket ved å stenge hovedstoppekranen, har da 200 liter bra vann på VV-tanken. Lite mat, men dreper rådyr ved akutt behov. Har motorsag, lommelykt, uåpnet trepack med boksershorts og nyvaskede ullsokker. Ja, også har jeg selvfølgelig sikkerhetsnåler, inspeksjonskamera, jekkestropper og en ganske kraftig magnet!

La det bare komme, jeg er klar nok...

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Quakecry said:

Om det blir en såpass alvorlig situasjon spiller det vel ingen rolle om du har lappen eller ikke på motorsykkel. Blir vel ingen som kontrollerer det. 

Nei, men man må kunne å kjøre

7 hours ago, Comma Chameleon said:

Får krysse fingrene på at apokalypsen ikke skjer på vinteren da! 🤞

D68243EC-AFAA-42C2-9A71-004A6D6B0D9D.thumb.jpeg.b42626a806c1fbc9274a248627fdbeee.jpeg

Lenke til kommentar
X10anT skrev (11 timer siden):

Ingen konkret plan, men har mobil Webasto luftvarmer og vannvarmer, et par tusen liter fyringsolje, luftputebåt, elektrisk enhjuling med 6 mil rekkevidde, gravemaskin, rullestol, startkabler, gassmaske, firehjulstrekker med tilhengerfeste, ozongenerator, snøscooter, sveiseapparat, loddebolt og et ekstra hus i skogen, med tilhørende brønn og snøfreser. Sett bort fra brønnen anser jeg vannreserven som dekket ved å stenge hovedstoppekranen, har da 200 liter bra vann på VV-tanken. Lite mat, men dreper rådyr ved akutt behov. Har motorsag, lommelykt, uåpnet trepack med boksershorts og nyvaskede ullsokker. Ja, også har jeg selvfølgelig sikkerhetsnåler, inspeksjonskamera, jekkestropper og en ganske kraftig magnet!

La det bare komme, jeg er klar nok...

3fas/1fas Aggregat ?

Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 timer siden):

3fas/1fas Aggregat ?

Har et 1 fas aggregat på ca 2kW, men ser ingen nytte i dette. Har varme og kjøleboks på lavspent og kan til nød samle batterier og lade på 12V fra bilen. Noe over 2 kWh med litiumbatteri (til små elektriske kjøretøy) og elektronikk som transformerer spenningene opp og ned etter behov. Har uansett ikke tid til å henge hjemme og se TV ved "slike" hendelser, da må jeg reise rundt å redde familie og venner. Eller kanskje ut å jakte zombier, litt avhengig av forutgående hendelse?

Er definitivt ingen bevisst prepper, men har mye greier og jobber til daglig med problemløsning og reparasjoner på mange nivåer. Har også aluminiumsfolie om det skulle bli nødvendig med hatt.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje man skulle ta dette litt mer seriøst nå ?

Nå som Ukraina får tilgang på langdistanse raketter som kan nå et godt stykke inn på russisk terriotorium kan gjengjeldelsen eskalere hvis Ukraina beslutter å sende avgårde raketter inn på russisk terriotorium.

Vennligst ikke la dette blir er pro/kon diskusjon angående rakettene siden det ikke er det som er topic'en med denne tråden, det er personlig beredskap som skal diskuteres.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/reuters-usa-vil-sende-langdistanseraketter-til-ukraina.-SlyEAhjl

Lenke til kommentar

Myndigheitene sitt råd er å ha rusta seg til å kunne klare seg 72 timar på det du har i huset, den delen av planen har eg stort sett i orden i form av tørrmat/hermetikk samt vatn på dunk, Når eg tenker meg om så er det sikkert på tide å bytte ut til ferskt vatn, sjølv om vatnet eg har i alle fall er godt nok til vasking og toalettbesøk så vil eg helst ha ferskare vatn å drikke. Vatnet eg har på dunk skal likevel ha lang holdbarheit ettersom eg har desinfisert med vaskemiddel for ølbrygging.

Del to av planen er at eg prøver å ha over halv tank på bilen til ei kvar tid slik at eg har mobiliteten til å flytte på meg om nødvendig.

Det blir nok røft å bu i tettbygde strøk om det blir straum- og vannlaust, i alle fall over tid. I slike tilfelle er det nok best om alle som har muligheita kan kome seg ut av byane.
Toalettsituasjonen som er diskutert må nok i fyrste gong løysast med platsposer som blir kasta på ein felles dumpingplass. Eg reknar med at slike plassar blir det nok nokon som utpeiker når det behovet melder seg. Dei fyrste dagane har eg uansett tilgang til vatn for å skylle ned i do på vanleg måte.

Kva vi elles bør ha i beredskap kjem veldig ann på situasjonane som kan oppstå. Blir vi angrepet slik at byane blir bomba så er det i alle fall ingen grunn til å planlegge for å kunne klare seg i ei lita leilegheit, då må flest mogleg ut av tettbygde strøk.
Blir det krig meir i den forstand at viktig infrastruktur blir sabotert men utan at vi blir bomba så skal eg nok klare meg ei stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WitNo skrev (På 4.11.2022 den 5.04):

Enten anbefalingen fastsettes til tre eller fire, undrer jeg meg over hvordan de har kommet frem til nettopp 3 eller 4.
Kan de ha nedsatt en ekspertgruppe som etter å ha tenkt seg skikkelig grundig om fant at fasiten var fire, men at den neste ekspertgruppen konkluderte med tre.

Det er jo en avveining av hva som er realistisk, når andre problemer blir større enn at hele befolkningen skal sitte med et enormt lager pluss at målet er jo at dette skal finnes i samtlige hjem. 3-4 er jo såpass at det burde jo alle ha til enhver tid uansett om man har en fryser og normalt med tørrvarer. Vi har hvertfall droppet å ha noe spesifikt matlager samt jodtabletter(jeg kommer ikke til å kjøpe jodtabletter med 1 års holdbarhet til evig tid), men har alt det andre på listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...