Gå til innhold

Har du en "beredskapsplan" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har litt havregryn, spekepølser og bogskinke på lur. Bogskinke er jo godt i omeletten så det rullerer jevnlig. Kjerringa tror nok eg er en domsday prepper fordi eg har en ca 20 liter vann stående på flasker, men det får gå.. det er mindre en statens anbefaling mener eg med 2+2 i huset. Og alltid en del sjokolade. Blir det helvete på jord så må en ha sjokolade! Så hjelper det å alltid ha gass til gassgrillen tenker eg.

En ting eg ser for meg kan bli kaos er om strømnettet/ internett går ned over lengre tid, og folk skal bruke de 3000kr i kontanter eller hva det nå er som er anbefalt. Eg tror eg har rundt 4000 men noe av det er 1000 lapper. Det kan bli dyrt å f eks bli transportert et sted eller kjøpe noe mat med 1000kr som minste valør og «ingen» har veksel. Kanskje eg skal veksle litt. Har en del 50 lapper som går i barnebursdager. Men må si eg egentlig ikke bekymrer meg så mye, men det gikk noen tanker i hodet ved Ukraina invasjonen..

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (På 23.1.2023 den 0.53):

en jeg kjenner måtte pisse i termokoppen sin, fordi 3 trailere ikke kom seg opp bakken ved Skulleruddumpa, køen sto i 4 timer, det var bare vanlig ettermiddagsrush i Oslo.

Løsningen på det er motorsykkel. Forsøker å få kona til å ta lappen,

Motorsykkel hjelper kona å tisse mens hun står køfast i Skulleruddumpa.

Er jeg virkelig den eneste her som ønsker dette på film?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man klare seg i 72 timer så trenger man ikke noe mer enn god tilgang på vann og et greit bordsalt med god elektrolyttbalanse, toalett (bøtte eller annet) samt greit med klær og en varmekilde under tak/i ly. Jeg vet ikke hvorfor alle tror man må ha tilgang på mat når det er snakk om å holde seg i live i opptil noen uker. Det er absolutt ikke nødvendig med mindre man har små barn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Skal man klare seg i 72 timer så trenger man ikke noe mer enn god tilgang på vann og et greit bordsalt med god elektrolyttbalanse, toalett (bøtte eller annet) samt greit med klær og en varmekilde under tak/i ly. Jeg vet ikke hvorfor alle tror man må ha tilgang på mat når det er snakk om å holde seg i live i opptil noen uker. Det er absolutt ikke nødvendig med mindre man har små barn.

Dette kjem veldig ann på kva ein elles skal være i stand til. Ein kan fint overleve nokre veker utan mat om ein sitt og venter på nødhjelp i eiga leilegheit, det er fort mykje verre om ein treng å utføre arbeid.
Poenget med å ha både mat og drikke til tre døgn er at ein skal kunne leve omtrent som normalt og fortsatt være sterk nok til å jobbe, flykte eller krige. I tillegg til du med nok mat for tre døgn kan rasjonere deg fram til mykje lengre overlevingstid i ekstremsituasjonar om du har tilgang til nok vatn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, The Avatar said:

Dette kjem veldig ann på kva ein elles skal være i stand til. Ein kan fint overleve nokre veker utan mat om ein sitt og venter på nødhjelp i eiga leilegheit, det er fort mykje verre om ein treng å utføre arbeid.

Absolutt ikke. Har selv utført vannfasting i over 10 dager mens jeg både drev lett trening og var i arbeid daglig. Tvert i mot ble man både klarere, mer fokusert og fikk mer veksthormoner så man var klar for fysiske utfordringer. Det er nok en myte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...