
X10anT
Medlemmer-
Innlegg
245 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
1 823 profilvisninger
X10anT sine prestasjoner
185
Nettsamfunnsomdømme
-
X10anT begynte å følge Cyber 370 , Har premissene/begrunnelsene for en dom noen juridisk relevans? , Spørsmål om ankerett (fra forliksrådet til tingretten) og 2 andre
-
Selvfølgelig kan man lese ting ut fra en begrunnelse. Om motparten oppfatter 2 + 2 = 5 i en begrunnelse så er det sannsynlig at parten feiltolker, eller at saken ikke var godt nok opplyst før dommen.
-
Skjønner ikke helt hva du egentlig spør om, men prøver meg likevel. Du kan anke til tingretten selv om forliksrådet godtar alle påstandene dine, også den siste.. Du kan trekke ett eller samtlige krav under behandlingen, om du vil. Det er derfor det heter "forlik".
-
"Såkalte "rutinemessige beslag" av førerkort selv ved alvorlige trafikkulykker er i strid med loven og skal ikke forekomme. Det må alltid vurderes konkret om lovens vilkår er oppfylt" Sitat fra riksadvokaten. https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2017/10/Midlertidig-tillbakekall-av-førerett.pdf
- 91 svar
-
- 3
-
-
Jeg tror TS rett og slett forteller oss at før vi jukser ved hjelp av AI på høyskolen, så bør vi først lese oss opp på universitets- og høyskoleloven og litt på tvangsfullbyrdelsesloven. Tusen takk, det trengte vi alle å få vite.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Dette ble tatt opp i "Skranken" for kort tid siden. Det er samme sak med både erstatning og bøter. Pengene skal betales og ingen bryr seg om kilden. I dag er det nok betydelig enklere å betale bøter og erstatninger med narkopenger enn det er å kjøpe seg et nytt hus. Man kan like gjerne snu det hele på hodet og si at det å ikke betale er det mest "gale", for da ender nemlig skadelidte opp med regningen selv. Mens det å skrape sammen penger på den ene eller andre måten vil gjenopprette tidligere tilstand, uansett hvem andre enn skadelidte som ender opp med å ta regningen for dette. For hvem samler man egentlig inn disse pengene til, er det til skadelidte eller er det til skadevolder? Det kan være vanskelig å vite eksakt når man samtidig, ut fra opplysningene som foreligger, kan være ganske så sikker på at skadevolder per dags dato ikke er søkegod.
- 16 svar
-
- 1
-
-
@Mannen med ljåen Tenker det er ganske dårlig kutyme å bare lime inn en 100 prosent uredigert tekst fra noe tilfeldig AI-tull. Det tuller til tråden uten å egentlig tilføre noe som helst nyttig. Dersom du lager en ulykke med en bil som kun mangler godkjent PKK, men med de andre forutsetningene i orden, så gjelder forsikringen på vanlig måte. Et unntak som kan tenkes å gi grunnlag for regress er dersom det er en direkte årsakssammenheng med grove tekniske feil på bilen og ulykken, noe som normalt ikke er tilfelle. Du får heller ingen straff for å kjøre med denne motorvognen, bortsett fra ulempen med å bli avskiltet på et litt ukomfortabelt sted, til en minst like ukomfortabel tid. I tillegg kommer også et påskiltningsgebyr dersom du ønsker å registrere kjøretøyet senere.
-
Jeg vil vel tro at eierne (arvingene?) snarest bør innkalle til ekstraordinær generalforsamling og sende melding til Altinn om ny signaturrett og endrede roller. Inntil den tid har vel det gjenværende styret i fellesskap signaturretten i behold. Samtidig er vel hele poenget med varamedlem at denne skal kunne utføre leders oppgaver dersom leder er utarbeidet av stand til å utføre sine forpliktelser, herunder av varamedlem har signaturrett inntil ny generalforsamling. I et slikt tilfelle vil det være hensiktsmessig med en merknad om at signeringen utføres i egenskap av å være varamedlem som opererer som styrets leder på grunn av at styrets leder er ute av stand til å utføre sine oppgaver.
-
For ti år siden var det slik. I dag er vel elektriske gressklippere nesten mer regelen enn unntaket. Klarer liksom ikke helt å se for meg at naboen min ringer politiet for å rapportere inn robotklipperen...
-
Altså, undersøkelser som ikke gjøres med instrumentet @mobile999 har bestemt er kun tester og ikke målinger? Dette handler selvfølgelig ikke om hva _jeg_ ønsker å kalle det. Det _er_ utvilsomt en måling, en relativ måling der man måler strømtrekket, med et måleinstrument, som er direkte proporsjonalt med kompresjonen i sylindrene. Dette er korrekt semantikk og har ingenting med mine personlige ønsker å gjøre. Om noen ønsker å blande følelser inn i dette så kan de selvfølgelig velge å kalle en måling for noe annet enn det det visselig er 🌈
- 12 svar
-
- 2
-
-
Det som i lang tid har vært et av de store problemene med bilmekanikere er at det er den enkleste veien å motivere skoletrøtte og udugelige elever (gutter) fra ungdomsskolen. Mekken har i alle år vært det enkleste for disse, da mange gutter liker å "skru" selv om de er fullstendig udugelige. Spesielt etter "reform 94" ble det et overordnet mål at "alle" skal ha et fagbrev, for enhver pris. Dette har ført til at man syr puter under armene deres og støtter dem overdrevet mye gjennom denne prosessen uansett hvor meningsløst det egentlig er. Det finnes helt klart mange dyktige bilmekanikere, og jeg kjenner selv et lite knippe. Men dersom man ikke er en av dem selv kan det være ekstremt vanskelig å skille klinten fra hveten. De siste fem årene har denne diagnosemetoden begynt å komme som en innebygget funksjon på dyrere "automotive-oscilloscop". Da blir det så enkelt at man bare kobler to klemmer på batteriet, stiller inn antall sylindre, drar ut sikringen til drivstoffpumpen og trykker start. Dette burde til og med en bilmekaniker kunne klare!
- 12 svar
-
- 1
-
-
Man måler strømtrekket til startmotoren under kompresjonstakten. En frisk sylinder krever at startmotoren jobber hardere og trekker mer strøm mens kompresjonen øker. En sylinder med lav kompresjon tillater startmotoren å "slappe av" og følgelig trekke mindre strøm. Ved å sammenligne strømtrekket til de forskjellige sylindrene kan man se om en eller flere sylindere har lavere kompresjon enn de andre. Istedenfor å måle strømtrekket direkte vil man kunne oppnå _nesten_ samme nøyaktighet ved å måle spenningsfallet over batteripolene, eller mellom startmotor og motorblokk for maksimal kontrast. Med erfaring kan man normalt identifisere en kompresjonsdifferanse på >10 prosent, så man får ganske brukbare resultater. Man får i første omgang ikke vite hvilken eksakt sylinder som har lavere kompresjon, men det er egentlig ikke viktig. Ved å bruke en ekstra kanal på scopet kan man måle en veivakselsensor eller coil for lokalisering. Men igjen, dette trenger man normalt ikke et svar på, da en slik feil som regel tilsier at en større motorjobb er påkrevd.
-
Det er i høyeste grad måling av kompresjon, spesifikt en relativ måling i motsetning til en absolutt måling, men definitivt en kompresjonsmåling. Dette krever selvsagt en tekniker som kan tolke resultatet på adekvat måte. Om man mangler forståelse av hva en relativt måling faktisk innebærer så trenger man ytterligere opplæring. Det man i ikke kan måle relativt, men som man lett måler absolutt, er om kamreimen står et antall tenner feil. Man kan bare delvis måle en ensylindret motor og maksimalt 12 sylindre (>12 = simultan kompresjon). Hva mener eventuelt du det er en måling av? Eller mener du rett og slett at det ikke er en måling i det hele tatt?
-
Det enkleste er å montere på en Yamaha 25. Alternativet er prøving og feiling med tilt, propell og ikke minst høyden på motoren.