Gå til innhold

Vedreklame på postkassestativ


PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leser Donald av og til. Tidligere kunne man bestille abonnement (og mer til) - ved å sende inn et skjema som lå i bladet. Men jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått abonnementspris fra 1996 om jeg hadde forsøkt. Selv om bladet ble kjøpt i en bruktbutikk i går. 

En gang kjøpte jeg leverpostei på Kiwi. Jeg var skråsikker på at prisen var 7,90 da jeg plukket boksen fra hylla. Da jeg kom i kassa, var prisen 10,90. Fikk beskjed om at de justere prisene hver tirsdag. - Jeg måtte betale 11,90. 

Selger bestemmer prisen. Så er det opp til kjøper å akseptere eller ikke. Gamle tilbud som utgår eller har utgått er helt vanlig. Så nei, selger har på ingen måte forpliktet seg til å selge til oppgitt pris - bare fordi plakaten fremdeles henger oppe. 

Selger har ingen juridiske forpliktelser til å selge bare fordi det henger en plakat slik som dette. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Jeg leser Donald av og til. Tidligere kunne man bestille abonnement (og mer til) - ved å sende inn et skjema som lå i bladet. Men jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått abonnementspris fra 1996 om jeg hadde forsøkt. Selv om bladet ble kjøpt i en bruktbutikk i går. 

En gang kjøpte jeg leverpostei på Kiwi. Jeg var skråsikker på at prisen var 7,90 da jeg plukket boksen fra hylla. Da jeg kom i kassa, var prisen 10,90. Fikk beskjed om at de justere prisene hver tirsdag. - Jeg måtte betale 11,90. 

Selger bestemmer prisen. Så er det opp til kjøper å akseptere eller ikke. Gamle tilbud som utgår eller har utgått er helt vanlig. Så nei, selger har på ingen måte forpliktet seg til å selge til oppgitt pris - bare fordi plakaten fremdeles henger oppe. 

Selger har ingen juridiske forpliktelser til å selge bare fordi det henger en plakat slik som dette. 

 

Leverposteien kunne du argumert på, Donald bladet tror jeg du hadde tapt :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
-C64- skrev (6 minutter siden):

Leverposteien kunne du argumert på, Donald bladet tror jeg du hadde tapt :D

Jeg prøvde meg på leverposteien..... funka ikke. 😜 

På Netonnet derimot. Så et tilbud på radio til 199 kr,-. Da jeg kom i butikken sto det 499,- Så jeg spurte, "eyyyy, denne kosta 199 når jeg reiste hjemmifra.... dere sier jo at det er lik pris på nett og i butikk". Kjekkasen bak kassa sjekka min påstand, bekreftet den gamle prisen - og fortalte at (også de) justerte prisene hver tirsdag (samme om Kiwi altså...) - og at jeg var nokså uheldig.

Jeg fikk radioen til 199. Men jeg hadde nok aldri hatt krav på det. Det var nok mer "good will" fra Netonnet sin side. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt spørre om du kan kjøpe åtte stk 1500 liter sekker. Da har du like mye ved som 200 av de på 60 liter. 

Billigere er det også

200x75=15 000,- for 200 sekker a 60 liter=12 000 liter

8x1000= 8000,- for 8 sekker a 1500 liter=12 000 liter

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper 60 liters sekker. Det er jo i dette tilfellet tilnærmet dobbel pris.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er et klasisk avtalerettslig spørsmål om en annonse er å regne som et tilbud, eller som en invitasjon til å komme med et tilbud. Jeg vet ikke om det finnes noe generelt svar, men jeg ser at jusinfo.no sier at den alminnelige oppfatning er at annonser rettet mot en ubestemt krets av personer, dersom det ikke er konkrete holdepunkter for noe annet, er å regne som oppfordringer til å komme med tilbud. Det betyr i praksis at selgeren ikke er avtalerettslig bundet til prisen. Det betyr at dette i høyden er å regne som brudd på reglene for villedende markedsføring. 

Det finnes noen praktiske unntak fra denne "hovedregelen", f. eks. "de 10 første som kommer inn døra får varen til kr. X" eller "prisen gjelder til lageret er tomt" eller lignende, men i dette tilfellet er det ikke grunnlag for noe slik. Her har selgeren lov til å avvise deg/gi deg den nye prisen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JUL skrev (11 timer siden):

Du kan eventuelt spørre om du kan kjøpe åtte stk 1500 liter sekker. Da har du like mye ved som 200 av de på 60 liter. 

Billigere er det også

200x75=15 000,- for 200 sekker a 60 liter=12 000 liter

8x1000= 8000,- for 8 sekker a 1500 liter=12 000 liter

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper 60 liters sekker. Det er jo i dette tilfellet tilnærmet dobbel pris.

Ikkje alle som har plass til eller vil oppbevare så mykje ved.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 timer siden):

Det er et klasisk avtalerettslig spørsmål om en annonse er å regne som et tilbud, eller som en invitasjon til å komme med et tilbud. Jeg vet ikke om det finnes noe generelt svar, men jeg ser at jusinfo.no sier at den alminnelige oppfatning er at annonser rettet mot en ubestemt krets av personer, dersom det ikke er konkrete holdepunkter for noe annet, er å regne som oppfordringer til å komme med tilbud. Det betyr i praksis at selgeren ikke er avtalerettslig bundet til prisen. Det betyr at dette i høyden er å regne som brudd på reglene for villedende markedsføring. 

Det finnes noen praktiske unntak fra denne "hovedregelen", f. eks. "de 10 første som kommer inn døra får varen til kr. X" eller "prisen gjelder til lageret er tomt" eller lignende, men i dette tilfellet er det ikke grunnlag for noe slik. Her har selgeren lov til å avvise deg/gi deg den nye prisen. 

Så om, den var adressert til TS kunne den ansees som binnende?

Lenke til kommentar
2 hours ago, PROuser said:

Lappen er laminert og hengt opp på postkasse stativene i nabolaget her. Han har adresse ca 20km herfra. Så ikke noe problem å hente der han holder til.

Han burde tatt en tur rundt og byttet ut eller fjerne lappene... Så ikke folk blir lurt på den måten.

Kan det tenkes at han har distribuert ut plakater til andre som har hengt disse opp i diverse nabolag osv, og at han således ikke har kjennskap til alle stedene disse plakatene befinner seg? Dette er vel en typisk lokal oppslagstavle der ting henger til det nærmest råtner bort?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Du snakker som om dere har skrevet kontrakt.

Hvis han selger ved gjelder det til han endrer prisen eller ikke vil selge mer ved, enten det er fordi han ikke vil eller fordi han er tom for ved.

Men det er jo et slags lokketilbud. Hvis det hadde vært et skilt hvor det stod "Coca Cola 10 kr, hundre meter ned i veien!" og når du går hundre meter ned i veien så står selgeren der og selger Cola til 20 kr. Det er jo ikke fair. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JUL skrev (18 timer siden):

Du kan eventuelt spørre om du kan kjøpe åtte stk 1500 liter sekker. Da har du like mye ved som 200 av de på 60 liter. 

Billigere er det også

200x75=15 000,- for 200 sekker a 60 liter=12 000 liter

8x1000= 8000,- for 8 sekker a 1500 liter=12 000 liter

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper 60 liters sekker. Det er jo i dette tilfellet tilnærmet dobbel pris.

Veden er betraktelig mer tettpakket i 60l sekkene, så å kun se på antall liter sekken i teorien kan inneholde er misvisende.
Men hvis man kommer over noen som faktisk stabler veden i de store 1500l sekkene så er det bare å slå til, da får man mye ved for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...