Gå til innhold

Kan vi snakke om skatt?


Gjest 5654b...f97

Anbefalte innlegg

Gjest 5654b...f97

Helt ærlig. Skatt...  Hvor skal man starte.

I de første arbeidsårene hvor jeg betalte 22% skatt.. Så tenkte jeg ..Off dette er mye av lønna som er borte, men men! Det går jo til en god ting.

Så kom 28%, så til 34% Og det er nå jeg begynte med " Altså..De tar 1/3 av lønna jo, faen ass"

Så kom vi til der jeg nå betaler 43%.  Blitt litt mer bevisst hva pengene går til, eller prøver hvert fall. Merker jeg blir litt mer grinete, ikke fordi at jeg nærmest har det samme utbetalt fra da jeg betalte 10% mindre skatt og før lønnshoppet..Men hvor mye rundt det bokstavelig talt kastes bort skattepenger. Og ta med i samme sleng alt man må ha for faktisk leve et helt vanlig liv. MVA-Skatter-Avgifter til de som man kjøper tingene av er det jo mannen i gata som betaler.

 

Livet er jo blitt en avgift på avgift.  Er det noen som har regnet på hva en vanlig familie på 4 egentlig betaler til staten? av Brutto lønn?  Altså totalt sett.

Snakker da om disse postene primært

  • Skatt på egen lønn
  • MVA på alle kjøp
  • Avgifter på alle kjøp

 

Jeg er så lut lei, av å betale nærmere halve lønna i direkte skatt, for vi må bare glemme at vi betaler for skatter og avgifter på varer mm vi trenger..Verden må gå rundt.

Men det første slaget, det slår hardt altså. Jeg føler at med alle disse "skandalene" dag inn og dag ut med bortkastede milliarder at nå må noe skje?

Det er jo skremmende at vi ikke engang reagerer lenger når vi ser en ny artikkel med " 3.000.000.000.000 Skattepenger forsvunnet"

Det er litt som når Onkel vant i lotto tidlig på 2000 tallet.. Aldri hatt så mye som 100kr igjen i mnd..Til plutselig å ha 4.7M på konto. Han ble helt tallblind på under 6 mnd og brukte halve potten på dritt han nå 20 år senere ikke engang vet eller husker hvor ble av.   Ingen konsekvenser gjør at man blir for komfortabel rett å slett.

Selv har jeg begynt å se etter løsninger for å slippe denne skatten..Rett å slett å lure meg lovlig unna systemet, for det er nå verdt for min del da jeg ikke enser hvordan jeg skal ta opp kampen, og om det i det hele tatt ville gitt en effekt.. Føler vi er for skrudd i våre vaner

 

Anonymous poster hash: 5654b...f97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trinnskatten er høyere, men slår inn i intervaller og ikke hele lønnen som sådan.

Men ellers er det riktig mtp skatter og avgifter, det er såpass høyt trykk på dette i norge at når man kjøper varer så er det kun en liten del av pengene som går til den faktiske varen. Drivstoff og strøm utgjør dne ekstreme skalaen pt. Det koster å leve i norge :)

Faktum er at vi har for stor offentlig sektor som støvsuger alt for penger samtidig som den vokser og vokser. 

Det vi trenger er knallharde kutt innenfor byråkrati og administrasjon, si opp folk i offentlig sektor rett og slett. I privat sektor er det som regel samfunnsøkonomisk godt selv om et firma går i 'null', i offentlig sektor kan det være ofte være er lønnsomt å kjøre offentlige ansatte arbeidsledig og på nav fremfor å ha de i system. Ja det er absurd.

Endret av neglesprett
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

er du helt sikker på at du betaler 43%? Har du sjekket skatteoppgjøret? Mange betaler unødvendig mye skatt over året så får de en god slant igjen. 

Jeg betaler ca 1/3(32-33% en plass) og jeg tjener > 7 siffer. Lever veldig godt med dette, jeg har gått mesteparten av livet mitt på skole, noe som har kostet en formue men jeg har betalt lite til ingenting for det. Jeg har hatt noen korte opphold på sykehus, blitt behandlet for forskjellige ting osv uten at det har kostet noe særlig. Jeg skylder staten mye penger, og det holder jeg på å betale nå. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Totale skatter, avgifter og bompenger må da utgjøre ca 60-70 % her i landet. Staten er hinsides grisk, hva skal de med alle penga, sende det til Wall Street.

Drifte velferdsstaten Norge, som for øvrig er eit av verdas beste land å bu i om ein skal tru på dei som studerer sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 time siden):

Statistikk offentlig sektor størrelse per land.

Trist lesing for vår del, noe burde gjøres.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector_size

DA8E746D-199C-4676-9BAD-718257537BCF.png

Og vi har bedre velferd enn alle. Det offentlige står jo for det viktige, helse, skole, politi, forsvar, brannvesen osv. Privat sektor selger deg unødvendige forsikringer og påslag på strøm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 7b5f8...6e8

Husholdningen vår har betalt ca 750.000kr i skatt de siste årene (snitt av siste 3 års ligningstall for meg og samboeren), jeg har egentlig ikke noe problem med det, men det jeg har et problem med er hvordan pengene mine brukes av staten.

Ser man på hvor pengene blir av, bla:

- bistandspenger til land som ikke trenger det (i mellomtiden hører vi om lærerstreik, sykepleier mangel osv. Hvorfor ikke hjelpe seg selv først før man hjelper andre? Jeg hadde ikke gitt bort noen penger/hjelp hvis jeg hadde visst at jeg har et behov som må løses først her hjemme)

- offentlige prosjekter som kunne vært utført med en brøkdel av prisen

- dårlig effektivitet hos offentlige etater

Så kjenner jeg litt på "hva er det jeg egentlig betaler for?", har inget problem med at velferdsstaten skal gå sin gang og at de med dårligere råd skal få den hjelpen de trenger, for det er jo det velferdsstaten skal gjøre. Men jeg skulle gjerne ønske at pengene jeg betaler inn blir bedre brukt og ikke behandlet som om det er en lottogevinst av noen som ikke har peiling på økonomi. Mente å ha lest et sted at Sverige og/eller Finland har en brøkdel av administrasjonskostnader for å forvalte offentlige tjenester, greit nok de er kanskje ikke like bra som i Norge. Men de er mange flere og får det til minst like bra som vi gjør til en brøkdel av prisen.

Anonymous poster hash: 7b5f8...6e8

Lenke til kommentar
Gjest 7b5f8...6e8 skrev (7 minutter siden):

- offentlige prosjekter som kunne vært utført med en brøkdel av prisen

- dårlig effektivitet hos offentlige etater

Det er vanskelig å drive store organisasjoner og store prosjektet effektivt. Det samme sliter store bedrifter med, men det blir typisk ikke diskutert så offentlig.

Det bør selvsagt ikke hindre oss i å klage når f.eks. et IT-system gis opp etter milliarder i utvikling.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HansiBanzi skrev (23 timer siden):

Jeg tror ikke et sekund på at du faktisk betaler 43 % skatt på årsinntekten din. Mulig at du har skattekort som sier at du skal betale 43 % skatt nå, men det skyldes i så fall at du har betalt alt for lite tidligere i år. Mer sannsynlig er det at du har misforstått skattekortet, og at det står at det skal trekkes 43 % skatt av biinntekter. Dette gjelder typisk dersom du har tabellkort.

Det kommer an på hvor man regner i fra. Jeg sjekket nettopp, hvis jeg regnet på lønnslippen min forrige måned, så betalte jeg 50,59% skatt.

Når jeg regnet på årsoppgaven for 2021, så var det rett over 32% skatt. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (13 minutter siden):

Det kommer an på hvor man regner i fra. Jeg sjekket nettopp, hvis jeg regnet på lønnslippen min forrige måned, så betalte jeg 50,59% skatt.

Når jeg regnet på årsoppgaven for 2021, så var det rett over 32% skatt. 

Ja dette er en typisk feil, en ser på lønnslippen og regner ikke med tilbakebetalt skatt. Og får en mye tilbakebetalt så bør en se på detaljene i skattekortet. Helst bør en gå så nære null i skatteoppgjøret eller litt i minus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Priser er justert etter kjøpekraft, så flate skatter slik som moms fungerer ikke naivt som en "mine penger, dine penger" på et makroøkonomisk nivå.

Hadde vi fjernet all moms på alle varer så hadde økonomien bare overopphetet uten at oss borgere nødvendigvis hadde sittet med mer materielle goder. Det moms derimot fungerer fint til er å regulere priser på forskjellige grupper varer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dassen skrev (23 timer siden):

For å underbygge enda litt mer (2018):

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

Sitat

Skattenivået i Norge var i 2016 omtrent som i Hellas, Slovenia, Nederland og Tyskland. 

Dette handler om nivået på både skatter og avgifter (som moms og bilavgifter) til sammen. Altså ikke bare den skatten du selv må betale av inntekten din. 


I tillegg (2020):
https://forskning.no/okonomi/ssb-forskere-det-er-de-aller-rikeste-som-betaler-minst-skatt-i-norge/1747382

Sitat

De rikeste betaler minst skatt

Studien som ligger bak rapporten gjør det tydelig for forskerne at det er de 1 prosent rikeste i landet som betaler aller minst skatt.

De rikeste i Norge betaler kun et sted mellom 10 og 20 prosent skatt på den virkelige inntekten sin.

Hadde de rikeste betalt skatt av hele inntekten sin, så ville skatteinntekten til staten og kommunene økt med 52 milliarder kroner i 2018, har Aaberge regnet ut for forskning.no. (Dette tallet er i 2015-kroner og blir enda høyere målt med dagens kroneverdi.)

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Priser er justert etter kjøpekraft, så flate skatter slik som moms fungerer ikke naivt som en "mine penger, dine penger" på et makroøkonomisk nivå.

Hadde vi fjernet all moms på alle varer så hadde økonomien bare overopphetet uten at oss borgere nødvendigvis hadde sittet med mer materielle goder. Det moms derimot fungerer fint til er å regulere priser på forskjellige grupper varer.

Mva er verst for den som skal selge produktet eller tjenesten. Kanskje har de 5% margin selv og så skal de ta inn 25% for staten på hele beløpet. Som om det ikke er ille nok å jobbe gratis store deler av året skal man være en lakei for staten til hån for seg selv og sin verdi.

Jeg startet flere bedrifter året etter det ble innført mva på tjenester. Kunder var ikke interessert i å betale mva og marginene var allerede på smertegrensen lave. Det hjelper ikke driver at det skal være en mva som gjør tjenesten dyrere enn markedet er villig til å betale. Man kan vanskelig selge tjenesten under kostpris og så skal en tjeneste kunden allerede mener er for dyr, bli 25% dyrere.

Ikke rart at det blir mest bruk og kast i dag når reparasjoner blir dyrere enn å kjøpe nytt. Det hadde vært win for både kunde og tjenestetilbyder hvis mva forsvant fra reparasjoner og mere til.

Hvis det ikke var MVA på reparasjoner hadde jeg kanskje drevet med reparasjon fremdeles, men det er rett og slett uaktuelt å tjene smuler selv mens man krever inn brød etter brød for staten.
 

Quote

I et brev til Finansdepartementet oppfordrer Regnskap Norge, Avfall Norge, Elektronikkbransjen, Forbrukerrådet, Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet, OmBrukt og Restarters Norway regjeringen til å innføre merverdiavgift med nullsats for reparasjonstjenester, og det allerede i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023.

 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, BIGG said:

Jeg har fått kr. 98,- i restskatt de siste 5-6 åra. Restskatt under 100 kroner kreves ikke inn...

Samme her :-)   Alle monner drar.

Når det gjelder beskatning av lønn er det rart hvor mange som glemmer, eller rett og slett ikke vet, at der er noe der hedder arbeidsgiveravgift som er på hele 14,1% (for det meste av landet) - og denne avgiften er det naturligvis lønnsmottaker som reelt betaler og kommer således ovenpå den normale beskatningen av lønn.  Det er særlig viktig å huske på hvis vi skal sammenligne beskatning av arbeide med hvordan det er i andre lande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...