Gå til innhold

Kan vi snakke om skatt?


Gjest 5654b...f97

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 timer siden):

godt jobbet! Justerer du skattesats på siste lønning eller noe slik?

Passer på å alltid få restskatt, og betaler inn alt(- kr. 98,-) før fristen. Har forutsigbar lønn, og justerer derfor skattekortet tidlig slik at jeg er sikker på å gå i minus. Gjør det ikke for pengene, men fordi jeg kan!

Endret av BIGG
Typo
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 5654b...f97
BIGG skrev (På 4.10.2022 den 14.43):

Passer på å alltid få restskatt, og betaler inn alt(- kr. 98,-) før fristen. Har forutsigbar lønn, og justerer derfor skattekortet tidlig slik at jeg er sikker på å gå i minus. Gjør det ikke for pengene, men fordi jeg kan!

Hvor lenge har du gjort dette? 

Bestefaren til en en kjenner gjorde også dette.. Og han fikk et svimlende krav 10 år senere.

1000kr i restskatt, men med renter, gebyrer og noe mer greier kom regningen på nærmere 35.000.-

Jeg husker brevet godt..Det var -98kr fra 2008-2018 hvert år som stod der. 

Anonymous poster hash: 5654b...f97

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Guest 5654b...f97 said:

Hvor lenge har du gjort dette? 

Bestefaren til en en kjenner gjorde også dette.. Og han fikk et svimlende krav 10 år senere.

1000kr i restskatt, men med renter, gebyrer og noe mer greier kom regningen på nærmere 35.000.-

Jeg husker brevet godt..Det var -98kr fra 2008-2018 hvert år som stod der. 

Anonymous poster hash: 5654b...f97

Det stemmer rett og slett ikke, men det er vel også derfor du poster anonymt.

Endret av tigerdyr
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest cdaa2...c9b

Jaja, skal bli morsomt å se hvordan skattene slår ut.  I Norge er man "riking" om man passerer 750 000 (en ganske vanlig lønn etterhvert) og i UK så er man det først med lønn over £150 000.

Med alle div ekstraytelser som "fordel av ditt og datt" (penger jeg aldri ser) så havner min fiktive brutto inntekt på ca 750 000, men kan godt slumpe til å nærme seg 800 000.   Skattekalkulatoren med mine fradrag viser i mitt tilfelle 210K i skatt med lønn 750 000 og 232K hvis lønnen øker til 800 000.  M.a.o. 22K i skatt for 50K lønn mer -> dvs ca 44% skatt - til forveksling likt "rikingskatten" i UK som er på 45% (men slår inn først når man er dobbelt så rik som i Norge).

Men igjen. Velgerne har nå valgt Avgifts Partiet (Ap) og Sp-velgende familiebedrifter har blitt lurt trill rundt av Vedum.

 

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Lenke til kommentar
Gjest cdaa2...c9b skrev (46 minutter siden):

Jaja, skal bli morsomt å se hvordan skattene slår ut.  I Norge er man "riking" om man passerer 750 000 (en ganske vanlig lønn etterhvert) og i UK så er man det først med lønn over £150 000.

Med alle div ekstraytelser som "fordel av ditt og datt" (penger jeg aldri ser) så havner min fiktive brutto inntekt på ca 750 000, men kan godt slumpe til å nærme seg 800 000.   Skattekalkulatoren med mine fradrag viser i mitt tilfelle 210K i skatt med lønn 750 000 og 232K hvis lønnen øker til 800 000.  M.a.o. 22K i skatt for 50K lønn mer -> dvs ca 44% skatt - til forveksling likt "rikingskatten" i UK som er på 45% (men slår inn først når man er dobbelt så rik som i Norge).

Men igjen. Velgerne har nå valgt Avgifts Partiet (Ap) og Sp-velgende familiebedrifter har blitt lurt trill rundt av Vedum.

 

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Alle vet at disse partiene prioriterer de fattige eller folk flest. Og det viser de nå også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Guest cdaa2...c9b said:

Jaja, skal bli morsomt å se hvordan skattene slår ut.  I Norge er man "riking" om man passerer 750 000 (en ganske vanlig lønn etterhvert) og i UK så er man det først med lønn over £150 000.

Med alle div ekstraytelser som "fordel av ditt og datt" (penger jeg aldri ser) så havner min fiktive brutto inntekt på ca 750 000, men kan godt slumpe til å nærme seg 800 000.   Skattekalkulatoren med mine fradrag viser i mitt tilfelle 210K i skatt med lønn 750 000 og 232K hvis lønnen øker til 800 000.  M.a.o. 22K i skatt for 50K lønn mer -> dvs ca 44% skatt - til forveksling likt "rikingskatten" i UK som er på 45% (men slår inn først når man er dobbelt så rik som i Norge).

Men igjen. Velgerne har nå valgt Avgifts Partiet (Ap) og Sp-velgende familiebedrifter har blitt lurt trill rundt av Vedum.

 

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Og hvor mange år bakover må du lete før budsjettet til UK har gått i pluss eller i det minste 0?

Det meste i UK er lånefinansiert kombinert med et vanvittig dårligere sikkerhetsnett og negativ handelsbalanse, det er ikke uten grunn til at pundet kollapset.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest cdaa2...c9b skrev (8 timer siden):

Jaja, skal bli morsomt å se hvordan skattene slår ut.  I Norge er man "riking" om man passerer 750 000 (en ganske vanlig lønn etterhvert) og i UK så er man det først med lønn over £150 000.

Med alle div ekstraytelser som "fordel av ditt og datt" (penger jeg aldri ser) så havner min fiktive brutto inntekt på ca 750 000, men kan godt slumpe til å nærme seg 800 000.   Skattekalkulatoren med mine fradrag viser i mitt tilfelle 210K i skatt med lønn 750 000 og 232K hvis lønnen øker til 800 000.  M.a.o. 22K i skatt for 50K lønn mer -> dvs ca 44% skatt - til forveksling likt "rikingskatten" i UK som er på 45% (men slår inn først når man er dobbelt så rik som i Norge).

Men igjen. Velgerne har nå valgt Avgifts Partiet (Ap) og Sp-velgende familiebedrifter har blitt lurt trill rundt av Vedum.

 

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Detaljene viser jo at dette utgjør en skarve tusenlapp opp til millionen og 4 lapper opp til 2 millioner. Altså Nada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en av landets 10 største kommuner og har gjort det i noen år nå, de summene vi ser går rett ned i sluket bare på piss er enormt, Det gjør vondt å se på skatten på lønnslippen når man vet fra innsiden hvordan offentlige midler blir brukt.. Vi ansatte på "gulvet" prøver så godt vi kan og får beskjed om å ta så gode valg som mulig ved innkjøp av varer og tjenester, så hører vi og ser på prosjekter som blir satt i gang av de høyere herrer over oss og lurer på hva F*** de røyker for noe..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Detaljene viser jo at dette utgjør en skarve tusenlapp opp til millionen og 4 lapper opp til 2 millioner. Altså Nada.

For de fleste i området omkring 2M slår det ekstremt hardt ut.  Mange i det spektrert jobber som selvstendige konsulenter gjennom et AS.  Den økte arbeidsgiveravgiften gir alene en økning på 72.000 (!!) som naturligvis kun kan komme ut av egen lomme. 

Edit: Kunnskapsbedrifter, det vi angivelig skal leve av etter oljen, påpeker problemerne dette gir vår viktigste fremtidsnæring og kalder det en "særskatt på kompetanse": https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pQWx4V/ut-mot-ekstra-arbeidsgiveravgift-dette-er-aa-gaa-baklengs-inn-i-fremtiden

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Gjest cdaa2...c9b
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Alle vet at disse partiene prioriterer de fattige eller folk flest. Og det viser de nå også

Javel - men mitt poeng var vel at folk flest ikke er så fattige lenger.   Men jeg er uenig i misunnelses-politikken anført av Rødt og SV som ikke synes å forstå at med samme prosentsats så betaler man automatisk mer dess mer en tjener.  Her virker det som om alle over et visst punkt skal betale ekstraskatter uten å få en døyt tilbake. 

Og en merkelig sosial profil på statsbudsjettet:

* Egenandeler på medisiner/blå resept går opp.  Dvs skattetrykket øker men vi får mindre igjen hvis vi blir syke.   I det minste kunne vi hatt samme reseptfrie medisiner som i Sverige så hadde vi sluppet å betale besøk og egenandel til legen og dermed Nordens dyreste medisiner på ganske enkle ting som øyesalve.

* Arbeidsgiveravgiften øker med 5% på lønn over 750 000 - Det er ganske dramatisk fordi det typisk vil treffe de som har litt ansiennitet - dvs folk i 50-årene blir plutselig 5% dyrere for arbeidsgiver for hver krone over 750 000.   Hva tror dere arbeidsgiver gjør da?  De sier selvfølgelig opp sine godt voksne og rekrutterer unge trainees, som blir mer kostbart for samfunnet om mange 50+ må over på AAP osv.    En alders-diskriminerende skatt vil jeg si.

 

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Lenke til kommentar
Gjest cdaa2...c9b
shockorshot skrev (11 timer siden):

Og hvor mange år bakover må du lete før budsjettet til UK har gått i pluss eller i det minste 0?

Det meste i UK er lånefinansiert kombinert med et vanvittig dårligere sikkerhetsnett og negativ handelsbalanse, det er ikke uten grunn til at pundet kollapset.

Det er ikke dårligere sikkerhetsnett enn at mange migranter ønsker seg dit. 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_social_welfare_spending 

Pensjonister kan få ekstra hjelp med oppvarming - i Norge økes formuesverdien av egen bolig.

Pundet har heller ikke kollapset med en kurs på ca 12 kr. For 5 år siden var pundet på ca 11 kr

Du har nok sett for mye på dårlig propaganda.

Anonymous poster hash: cdaa2...c9b

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 timer siden):

For de fleste i området omkring 2M slår det ekstremt hardt ut.  Mange i det spektrert jobber som selvstendige konsulenter gjennom et AS.  Den økte arbeidsgiveravgiften gir alene en økning på 72.000 (!!) som naturligvis kun kan komme ut av egen lomme. 

Edit: Kunnskapsbedrifter, det vi angivelig skal leve av etter oljen, påpeker problemerne dette gir vår viktigste fremtidsnæring og kalder det en "særskatt på kompetanse": https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pQWx4V/ut-mot-ekstra-arbeidsgiveravgift-dette-er-aa-gaa-baklengs-inn-i-fremtiden

Ja jeg snakket om ansatte.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (7 timer siden):

den 5% ved inntekt over 750000 er en veldig spesiell sak og kommer nok til å bli tatt bort. eksponentiell skatt neste? 😁

Den synes jeg er rar. Den gjør at arbeidsgiver har store insentiver til å holde sine ansatte igjen under 750 000,-. Jeg kan ikke huske å ha sett noen slags utredning på det med å justere AGA ift lønnsnivå, men min umiddelbare magefølelse er at dette er en dårlig løsning. Det treffer hovedsakelig "øvre middelklasse" som ligger i 750+ kategorien. Man vil heller treffe de som tjener enda mer, og de unngår jo AGA via utbytter o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...