Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Det som er ille nå er at de skrev at forskudd prisen var basert på snittet forrige måned (om jeg husker riktig). 2. desember endres dette uten å varsle kundene. Det gjøres nok fordi det var lav strømpris forrige måned.

Endre avtalene uten å varsle er et stort svik mot kundene.

Jeg kommer til å gjøre det samme som de to forrige fakturaene og betale for hva jeg faktisk har brukt, og ikke hva de gjetter på at jeg har brukt. 

Men du fortsetter altså å være kunde? Det er litt merkelig å si at de svikter deg som kunde, men samtidig fortsetter du å bli, og dermed er du en av de som legitimerer at det Tibber er greit og de kan fortsette som før. 

Du har vel hørt ordtaket: Fool me once - shame on you. Fool me twice, shame on me....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Fnugle said:

Men du fortsetter altså å være kunde? Det er litt merkelig å si at de svikter deg som kunde, men samtidig fortsetter du å bli, og dermed er du en av de som legitimerer at det Tibber er greit og de kan fortsette som før. 

Du har vel hørt ordtaket: Fool me once - shame on you. Fool me twice, shame on me....

Tibber har en veldig god app og de har kun ett strømprodukt og ikke et mylder av produkter designet for å lure folk (som de fleste andre). Det er to viktige ting for et strømselskap. 

Jeg fortsetter å være kunde, men kommer til å betale faktisk forbruk ved forfall og ikke det som står på fakturaen. Går Tibber da videre med purring, så hopper jeg av båten på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Problemet nå er ikke nødvendigvis strømprisen, men at de går utifra at veldig mange kunder vil både doble og eller tredoble strømforbruket sitt i desember, uten at det er noe logikk i hvordan de har beregnet det og at beregningen er annerledes enn tidligere. Og som brukeren over her sier, uten å varsle om det heller, bare slenge ut informasjonen med det samme de sender ut faktura. Det er samme type bakholdsangrep mot kundene som de gjorde i oktober og som kundene sa greit i fra om at dette ikke var ok og at å varsle i så kort tid ikke er akseptabelt. Å dermed gjøre det samme en gang til helt elendig.

For meg virker det som de finner på stadig nye måter å overestimere for å få inn litt ekstra cash.

Det som er litt morsomt i det hele, er at de nå visstnok skriver at de benytter seg av Nasdaq future for å beregne strømprisen, noe de overhodet ikke gjorde i oktober da de beregnet blodpris på strømprisen på nettopp over 400 øre/kWt. Det ble poengtert her i tråden, og blant kunder på Facebook til Tibber, at disse blodprisene de estimerte utifra i oktober ikke stemte overhodet med det Nasdaq spådde.

Så de klarer altså å benytte Nasdaq visst de vil, men de bare ville det ikke i oktober merkelig nok når strømprisen ble spådd lav. 

Nå måtte de jo finne på noe nytt siden strømprisen faktisk er spådd å bli høy... så hvorfor ikke beregne at kundene vil øke forbruket. Forresten sånn stikk i strid med det Tibber prøver å få kundene til å gjøre - spare strøm. Ja til tross for at Tibber bør ha rikelig med data fra kundes forbruk til å kunne gje en mye bedre estimering.

Enkelte lojale Tibber-kunder er helt nedgravd i sin egen verden der alt Tibber gjør kan forsvares.

Dette er nok enda et tegn på at de er desperate og i dyp krise. De har kanskje tålt å miste noen kunder i oktober, men å klare å miste enda flere nå på nytt kan neppe gå bra. Tibber har tross alt bygd modellen sin på å få mest mulig kunder. Dette har gründeren sagt flere ganger. Etter en måned der de har ligget brakk med markedsføring hadde de akkurat  begynt å markedsføre seg igjen - hørte rykter om noe TV-reklame, noe som må koste ekstremt dyrt. Det må være utrolig skivebom å spy ut enorme penger i markedsføring nå for å få tilbake kunder, så klarer de i stedet å miste mange nye i stedet for.

Har absolutt forstått at du ønsker å se Tibber konkurs så fort som overhodet mulig. Vet ikke hvor denne enorme skadefryden kommer fra. Det er jo bare å bytte selskap, så er man ferdig med den saken.

Har Tibber så veldig mye å hente på å bevisst overestimere pris/forbruk? Vi hadde sikkert ikke sett så mange klager i januar hvis prisene plutselig hadde falt som en stein i desember, og neste måneds regning blir tilnærmet 0,-. 

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Tibber har en veldig god app og de har kun ett strømprodukt og ikke et mylder av produkter designet for å lure folk (som de fleste andre). Det er to viktige ting for et strømselskap. 

Jeg fortsetter å være kunde, men kommer til å betale faktisk forbruk ved forfall og ikke det som står på fakturaen. Går Tibber da videre med purring, så hopper jeg av båten på dagen.

Ville sjekket nøye på fakturane at de ikke sniker inn noe strafferenter eller noe fordi du ikke har betalt det som var estimert eller sender purring ja. Ved å betale for faktisk forbruk så risikerer du iallfall ikke penger tapt. 

Uten at jeg kan så mye om konkurrentene, så er det ikke sikkert at andre selskap er så dårlige som man skal ha det til. Har hørt mye positivt om Vibb bla. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 time siden):

Har absolutt forstått at du ønsker å se Tibber konkurs så fort som overhodet mulig. Vet ikke hvor denne enorme skadefryden kommer fra. Det er jo bare å bytte selskap, så er man ferdig med den saken.

Har Tibber så veldig mye å hente på å bevisst overestimere pris/forbruk? Vi hadde sikkert ikke sett så mange klager i januar hvis prisene plutselig hadde falt som en stein i desember, og neste måneds regning blir tilnærmet 0,-. 

 

Er og har aldri vært Tibber kunde, har strøm inkludert i leien nå så har ingen agenda sånn sett med å snakke opp eller ned en strømleverandør. 


Ønsker ikke de nødvendigvis konkurs, men ønsker ikke at bedrifter skal kunne komme unna med den type oppførsel som Tibber driver på med. Om de går konkurs nå, så er det helt og holdent deres egen feil med hvordan de har behandlet kundene sine og hvordan de svarer for seg. Og ja, jeg kommer til å fryde meg litt dagen de går konkurs fordi de har hatt en ganske så arrogant holdning til det hele, da fryder jeg meg gjerne når de får som fortjent. Hadde de i det minste vært litt ydmyke og innrømmet at de har opptrådd dårlig og uprofesjonelt, da hadde jeg nok sympatisert litt med dem, men det er ikke tilfelle. Når man gjentar den type oppførsel enda en gang, så er det ikke et engangstilfelle, da er det bevisst.

Koselig å få lav strømregning i januar? Det er sikkert hyggelig for de som har råd til å legge ut noen ekstra tusenlapper og få det kreditert på neste faktura. Tror ikke du forstår problemstillingen for mange - folk har behov for forutsigbarhet. Ikke å brått få en strømregning som brått er doblet eller tredoblet og som plutselig bruker nye metoder å beregne på. Det spiller ingen rolle om man får kreditert tilbake det som er overestimert i januar når man faktisk ikke har råd til å legge ut for det som de krever på så kort frist. Man får heller ingen tid til å forberede seg på hva som komme. Desember er svært vanskelig måned for mange med julegaver på toppen.

Det er ingen grunn til at kunder skal bli og akseptere en håpløs betalingsløsning. De finnes nok av andre leverandører som både klarer å ta betalt på etterskudd og gjennomfakturere med strømstøtte. 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (10 minutter siden):

Har absolutt forstått at du ønsker å se Tibber konkurs så fort som overhodet mulig. Vet ikke hvor denne enorme skadefryden kommer fra. Det er jo bare å bytte selskap, så er man ferdig med den saken.

Har Tibber så veldig mye å hente på å bevisst overestimere pris/forbruk? Vi hadde sikkert ikke sett så mange klager i januar hvis prisene plutselig hadde falt som en stein i desember, og neste måneds regning blir tilnærmet 0,-. 

 

Fnugle kom meg i forkjøpet her, men det handler ikke om å ønske noen konkurs. Tibber har solgt inn et konsept, og leverer ikke deretter. Nå må folk våkne, og straffe denne typen uredelig opptreden. Det er kanskje ikke verre enn lokketilbudene til Fjordkraft, men når de rir på sin høye hest og inviterer til et annerledes konsept, er det bare en ting som fungerer: At de faktisk følger opp.

Det er allerede svært mange aktører i norsk energimarked ut mot forbruker. Om Tibber forsvinner, har det ingen praktisk betydning i forhold til å kunne få strøm til noe som ligner spotpris, med etterfakturering. Kanskje Tibber burde holdt seg til apper?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Er og har aldri vært Tibber kunde, har strøm inkludert i leien nå så har ingen agenda sånn sett med å snakke opp eller ned en strømleverandør. 


Ønsker ikke de nødvendigvis konkurs, men ønsker ikke at bedrifter skal kunne komme unna med den type oppførsel som Tibber driver på med. Om de går konkurs nå, så er det helt og holdent deres egen feil med hvordan de har behandlet kundene sine og hvordan de svarer for seg. Og ja, jeg kommer til å fryde meg litt dagen de går konkurs fordi de har hatt en ganske så arrogant holdning til det hele, da fryder jeg meg gjerne når de får som fortjent. Hadde de i det minste vært litt ydmyke og innrømmet at de har opptrådd dårlig og uprofesjonelt, da hadde jeg nok sympatisert litt med dem, men det er ikke tilfelle. Når man gjentar den type oppførsel enda en gang, så er det ikke et engangstilfelle, da er det bevisst.

Koselig å få lav strømregning i januar? Det er sikkert hyggelig for de som har råd til å legge ut noen ekstra tusenlapper og få det kreditert på neste faktura. Tror ikke du forstår problemstillingen for mange - folk har behov for forutsigbarhet. Ikke å brått få en strømregning som brått er doblet eller tredoblet og som brått bruker nye metoder å beregne på. Det spiller ingen rolle om man får kreditert tilbake det som er overestimert i januar når man faktisk ikke har råd til å legge ut for det som de krever på så kort frist. Desember er svært vanskelig måned for mange med julegaver på toppen.

Det er ingen grunn til at kunder skal bli og akseptere en håpløs betalingsløsning. De finnes nok av andre leverandører som både klarer å ta betalt på etterskudd og gjennomfakturere med strømstøtte. 

Er man en av de som ikke har råd til å legge ut så får man altså ganske enkelt bytte strømselskap, det er ikke mangel på de der ute. Så nei, man trenger ikke akseptere det hvis man ikke vil.

Men regningen kommer, og blir til syvende og sist den samme uansett. Her er det bare snakk om at man betaler to uker på forskudd. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (10 minutter siden):

Er man en av de som ikke har råd til å legge ut så får man altså ganske enkelt bytte strømselskap, det er ikke mangel på de der ute. Så nei, man trenger ikke akseptere det hvis man ikke vil.

Men regningen kommer, og blir til syvende og sist den samme uansett. Her er det bare snakk om at man betaler to uker på forskudd. 

Det er nettopp det mange gjør, det er kanskje ikke problematisk for deg, men det kommer jo til å bli problematisk dagen de går konkurs. Da må du faktisk bytte. Så lenge majoriteten faktisk ikke er fornøyd så har det et problem, uansett om du er enig eller ikke.

For en logikk, det blir til syvende og sist det samme? Man betaler ikke bare to uker på forskudd, men betaler akkurat det Tibber ønsker at man skal betale. Det er egentlig det du sier, at Tibber kan be kundene betale 10 ganger det de egentlig skal betale en periode, og likevel så spiller det ingen rolle fordiom noen måneder så vil sluttsummen bli det samme? Når folk som har betalt rett under 2000 kr i oktober plutselig får strømregning på 6000 kr så er den argumentasjonen merkelig. Da utgjør det ikke bare to uker på forskudd, det utgjør faktisk potensielt strøm for 2-3 måneder! Og likevel har man da bare betalt for halve desember. Det er sinnsykt!

Hadde du godtatt det samme om banken din plutselig hadde krevd at du skulle betale inn forskudd på boliglån på 3 mnd? Nei det hadde du ikke, og du hadde antagelig krevd å få tilbakebetalt renter!

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

Det er nettopp det mange gjør, det er kanskje ikke problematisk for deg, men det kommer jo til å bli problematisk dagen de går konkurs. Da må du faktisk bytte. Så lenge majoriteten faktisk ikke er fornøyd så har det et problem, uansett om du er enig eller ikke.

For en logikk, det blir til syvende og sist det samme? Man betaler ikke bare to uker på forskudd, men betaler akkurat det Tibber ønsker at man skal betale. Det er egentlig det du sier, at Tibber kan be kundene betale 10 ganger det de egentlig skal betale en periode, og likevel så spiller det ingen rolle fordiom noen måneder så vil sluttsummen bli det samme? Når folk som har betalt rett under 2000 kr i oktober plutselig får strømregning på 6000 kr så er den argumentasjonen merkelig. Da utgjør det ikke bare to uker på forskudd, det utgjør faktisk potensielt strøm for 2-3 måneder! Og likevel har man da bare betalt for halve desember. Det er sinnsykt!

Hadde du godtatt det samme om banken din plutselig hadde krevd at du skulle betale inn forskudd på boliglån på 3 mnd? Nei det hadde du ikke, og du hadde antagelig krevd å få tilbakebetalt renter!

Tenker dette innlegget i stor grad taler for seg selv, så jeg tror jeg melder meg av for i kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er noen praktiske eksempel jeg har hentet fra kunder på Facebook for hva det faktisk betyr for kundene:
 

Sitat

Tibber gjør en stor feil i den siste mnd regning. Ja prisen er syk men de har overestimert forbruket for desember så til de grader. Fikk samme regning som henne i går. De estimerte at vi skulle bruke 110% av november forbruket de første 14 dagene i desember og dermed ser regningen vår sånn ut. Mens appen deres estimerer et totalforbruk i desember på 2221 kWh. Ja vi ville sikkert fått pengene tilbake. Men å legge ut 5000kr ekstra 10 dager før jul er vel heller lite interessant for noen? Og måtte vente til 28-29 med å få støtten utbetalt.

 

Sitat

Det står hos oss estimert 4600kr i desember, i appen. Fikk faktura på 9800kr hvor de plutselig har estimert 7000kr for kun de to første ukene i desember 😔 god jul

 

Og forresten, ikke vent med på få tilbakebetalt penger visst Tibber skylder deg noe og du ikke er kunde lenger:

 

Sitat

Vi byttet til GE så fort Tibber begynte med det der tullet, vi sitter ennå å venter på tilbakebetaling fra Tibber. Er vist noe "tull" i faktura avdelingen, men utifra hva jeg kan se i gruppa her så klarer de å sende ut fakturaer. Så hvis noen av dere kan betale fakturaen deres sånn at Tibber kan tilbakebetale meg så hadde det vært fint.

Ting henger ikke heller sammen med hvordan Tibber selv estimerer forbruket i appen og hva de forventer at kundene skal betale inn på forhånd. Veldig merkelig...

 

Endret av Fnugle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alle alarmklokker bør gå her. De ber om mer og mer penger. Sliter man med å betale forskudd nå, kan man se hvor gøy det blir når de plutselig blir slått konkurs, med 7000 (minus to ukers forbruk) utestående. Enten er de på vei til å bli insolvente, eller så er de grådige og vil drive for andres risiko, eventuelt unngå utvanning ved kapitalinnhenting. Man gifter seg med den man elsker, ikke strømselskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror Tibber er i dyp økonomisk krise. Forrige endring var nok tenkt på å gi de positiv kontantstrøm. Og selv om de sikkert regnet med å miste noen kunder så tror jeg de ble tatt på senga over hvor mange som forsvant og hvor mye ekstraarbeid de fikk når mange kunder begynte å endre forfallsdato, samt betale en annen sum enn fakturer beløp. Her må de nok rent praktisk kontrollere hver enkelt kundes innbetaling opp mot utsendt faktura og faktisk forbruk, for så å utstede en kreditnota på avviket. Dette er betydelig merarbeid og ett åpenbart resultat av dette ser vi nå hvor mange kunder etterlyser fakturaer som skulle vært sendt ut før, og henvendelser til faktura går ubesvart lenge.

Ett firma som allerede sliter kraftig med likviditet er ille ute når fakturaavdelingen ikke klarer å henge etter.

Så havner vi ca to måneder frem i tid og resultatene av forrige stunt begynner å vise at de gikk på en smell sist med kundeflukt og stor oppgang i merarbeid på de kundene som blir. Hva skal de gjøre nå? Jo de skrur opp prisen. Igjen uten å varsle. For om prisen pr kwt på kraftbørsen hadde vært lik eller lavere enn snittprisen forrige måned, hadde de da byttet? Tvilsomt. Er det for å være greie med kundene sine med å redusere smellen i januar og heller gi en smell nå i desember? Tvilsomt. Åpenbart har det vært for å få større kontantstrøm inn.

Hadde Tibber vist kundene sine ett snev av lojalitet så hadde de spilt på lag med kunden og informert i god tid i forkant så kunden kunne forberedt seg og tatt et informert valg.  Men det gjorde de ikke. Da er det merkelig hvor lojale kundene skal være mot Tibber. For hva blir neste stunt? Jeg tipper kvartalsvise estimater på forbruk.

Og hele veien har Tibber prøvd å lure kundene sine på et punkt til. De prøver å høste sympati med å si at de sliter nå når prisene er så høye og de må forskuttere kundenes strøm hos sine leverandører og rentene på dette koster de dyrt. Så kom det for en dag sist at de slipper å forskuttere og har ingen rentekostnad knyttet til de fleste kundene sine. Dette virker til å ha glidd under radaren hos mange.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (1 time siden):

Noen som har gode alternativer til Tibber?

 

Hovedsakelig interessert i sanntids måling, men det har jeg jo via Tibber appen selv om jeg sier opp har jeg skjønt pga pulsmåler.

 

Og smartlading av elbil.

Jeg valgte lokalt kraftlag. Nå er nok dette tilfeldig og sikkert ikke representativt for andre, men vi får rabatt om vi er både kraft og nettkunde. Rabatten tilsvarer nesten kostnaden for effektleddet som vi som Tibber-kunde uansett måtte ha betalt. I tillegg er vi medlem og får medlemsutbytte årlig samt samt rentefritt lån på installasjon og kjøp av elbillader og solcellepanel. Fordeler vi ikke var klar over før Tibber «tvang» oss til å sjekke. Så jeg ville begynt med lokalt kraftlag.

Når det gjelder sanntidsdata så kan du fortsette med Pulse og appen til Tibber. Gratis. Denne kan da fortsatt integreres i ulike smarthussystemer via apiet deres. Alternativt kan du endre oppsettet på enheten og få den til å sende dataene direkte til en løsning du setter opp selv, og da går alt lokalt uten skytilkobling.

Smart elbillading handler mest om å finne de timene i døgnet det er billigst å lade, og kun lade i disse timene. I tillegg bør du og styre elbilladeren slik at når du lader så lader du maks med det som er tilgjengelig hos deg opp til 5kW grensen for å unngå neste effektledd. Prisene får du lastet ned via api fra Nordpool til de fleste smarthussystem. Så når du da har sanntidsinformasjon fra ams måler, styring av lader og priser fra Nordpool så kan du lage en automasjon som fikser smart elbillading selv. De fleste communitys rundt de fleste smarthussystem har guider for hvordan en setter dette opp, med eksempler.

Jeg bruker Home Assistant.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (18 timer siden):

Alle alarmklokker bør gå her. De ber om mer og mer penger. Sliter man med å betale forskudd nå, kan man se hvor gøy det blir når de plutselig blir slått konkurs, med 7000 (minus to ukers forbruk) utestående.

Og det er nettopp her det største problemet er. Hvis (eller er det mer riktig å si når?) de går konkurs, så er alle forskuddsbetalinger tapt. Da kan Tibber-kundene tape i snitt mange tusenlapper hver. Jeg skjønner ikke at folk tør å være Tibber kunder i dag.

Endret av Nukleosid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En forskuddsbetaling? Hvis jeg har stipulert 2 første uker av desember på en faktura for hele desember som forfaller 20.12 (eller senere for de som har valgt det) så skal den stipuleringen være enormt feil for at jeg skal tape kroner ved en konkurs. Går Tibber konkurs (urealistisk mtp eierskap og hvordan Tibber faktisk holder utgiftene nede) så tipper jeg at det blir noen dager med strøm i lomma på meg, og at eneste tapet er Tibber integrering/app..

Lenke til kommentar
ali q skrev (24 minutter siden):

En forskuddsbetaling? Hvis jeg har stipulert 2 første uker av desember på en faktura for hele desember som forfaller 20.12 (eller senere for de som har valgt det) så skal den stipuleringen være enormt feil for at jeg skal tape kroner ved en konkurs. Går Tibber konkurs (urealistisk mtp eierskap og hvordan Tibber faktisk holder utgiftene nede) så tipper jeg at det blir noen dager med strøm i lomma på meg, og at eneste tapet er Tibber integrering/app..

Hvem som eier, har lite å si for hvorvidt et selskap kan gå konkurs, og enda mindre å si for konsekvensene for alle med utestående i selskapet. Hvis Tibber går konkurs, vil de tidligere eierne ti av ti ganger avslå å tilbakebetale noe for å dekke kundenes tap, og kunder med krav i boet står trolig langt bak i køen, etter skattemyndigheter, alle som skal ha lønn, og alle med pant i boet. Hvis Tibber overestimenerer forbruket, noen nevnte tregangen fra forrige faktura, tilsier det at tapet kan bli betraktelig større enn noen dager med strøm.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Cascada81 said:

Hvem som eier, har lite å si for hvorvidt et selskap kan gå konkurs, og enda mindre å si for konsekvensene for alle med utestående i selskapet. Hvis Tibber går konkurs, vil de tidligere eierne ti av ti ganger avslå å tilbakebetale noe for å dekke kundenes tap, og kunder med krav i boet står trolig langt bak i køen, etter skattemyndigheter, alle som skal ha lønn, og alle med pant i boet. Hvis Tibber overestimenerer forbruket, noen nevnte tregangen fra forrige faktura, tilsier det at tapet kan bli betraktelig større enn noen dager med strøm.

Men hva skjer om man betaler for faktisk forbruk (står i app) ved forfall?

Da sender Tibber en husk å betale (og differansen) 5-6 dager etter forfall og «betal nå for å unngå purring». 

Etter det så har ikke jeg hørt noe.

De har jo heller ikke noe krav, ettersom fasiten for forbruket er klart og jeg er jo ikke skyldig noe.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...